Gå til innhold

Naivitet rundt Corona viruset


Lavurit

Anbefalte innlegg

Gjest Elseby13
9 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Syns ikke dette er noe å vitse om... Folk dør, vis respekt.

Millioner av mennesker har dødd av hjertesykdommer de tre siste ukene. DER har du noe som virkelig er noe å være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Syns ikke dette er noe å vitse om... Folk dør, vis respekt.

Hva er det folk ikke dør av da... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2020 at 9:55 PM, ForumBrukeren said:

 

Ja jeg skulle gjerne ha flyttet til USA hvis jeg kunne. Men å skaffe seg green card er ikke bare, bare skjønner du. Og den store majoriteten av Amerikanere var strålende fornøyd med sin helseforsikring før Obamacare kom på banen og ødela alt. Og selvfølgelig blir det dyrt når du VELGER å ikke ha helseforsikring (som by the way de aller fleste fikk gjennom sin arbeidsgiver uten å betale noen ting selv). Akkurat som at det er dyrt å krasje her i landet hvis du kjører rundt ulovlig uten bilforsikring.

Strålende fornøyd med sin helseforsikring 😂 Jeg har faktisk bodd og jobbet i landet der du ikle får greencard. Var jeg strålende fornøyd med min helseforsikring? Vel, jeg er frisk, så jeg har aldri testet den ut. Men har du noe sinne lest igjennom vilkår for helseforsikring til ulike selskaper? Bare listen over medisiner de dekker er et eventyr å sette seg inn i. De har krav om hvilke medisiner du kan benytte til ulike lidelser, så hvis du er allergisk mot en type medisin de dekker, må du selv betale for den du tåler. Skal du føde et barn betaler du som regel på en hospital Bill i mange år før du er ferdig med det. Og skal du fortsette å jobbe og dermed ha ungen i barnehage med utdannet personell, kan den starte i en alder av 6 uker og du må ut med en norsk årslønn, så det lønner seg som regel å slutte i jobben. 

Hvordan hadde regnestykket sett ut for deg om du reduserte skatten du trekkes hver måned til 28%, men må betale 10.0000 hver måned for sykeforsikring og 15.000 hver måned i barnehage? Hvor mye sitter du igjen med da? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Elseby13 said:

Millioner av mennesker har dødd av hjertesykdommer de tre siste ukene. DER har du noe som virkelig er noe å være redd for.

Å du herlige whataboutism......

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
5 timer siden, Camlon skrev:

3-4 dager er bedre ingenting, men det er altfor lite.

Du ønsker ikke å bli avhengig av utlevering av mat, alle bør ha minst 1-2 måneder med mat. Hvis det er ting du spiser daglig, og de kan lagres i flere måneder, så kjøp inn mye om gangen.

 

 

Jeg er ikke helt sikker på om du er seriøs, eller om du gjør narr av oss som har valgt å alltid ha et beredskapslager.  Jeg har jo forstått at vi som har dette blir sett på som hysteriske og sinnsyke. 

Men jeg velger å tro at du er seriøs. 

3-4 dager er myndighetenes anbefaling, og dermed det jeg videreformidler.  At det kan være lurt å ha litt ekstra i bakhånd er jeg enig med deg i, men det får være opp til hver enkelt familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Camlon skrev:

3-4 dager er bedre ingenting, men det er altfor lite.

Du ønsker ikke å bli avhengig av utlevering av mat, alle bør ha minst 1-2 måneder med mat. Hvis det er ting du spiser daglig, og de kan lagres i flere måneder, så kjøp inn mye om gangen.

Hvordan tenker dere om hvordan dere skal sikre og beskytte disse enorme beredskapslagrene?

Jeg mener, hvis det virkelig skulle bli behov for store lagre, da vil det trolig bli så mye bråk og liten kontroll at jeg ser for meg at evt store lagre må kunne beskyttes da de færreste vi komme til å ha nok. 

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, LeneXCII said:

Hvordan tenker dere om hvordan dere skal sikre og beskytte disse enorme beredskapslagrene?

Jeg mener, hvis det virkelig skulle bli behov for store lagre, da vil det trolig bli så mye bråk og liten kontroll at jeg ser for meg at evt store lagre må kunne beskyttes da de færreste vi komme til å ha nok. 

Det mest naturlige er å lagre maten i skap og fryser i ditt eget hus. Noen ting kan plasseres langs veggen. 

Om et blir så ille at banditter går rundt og stjeler mat, så får du investere i en god dør og gitter foran vinduene. 

 

53 minutter siden, Sprettballen said:

Jeg er ikke helt sikker på om du er seriøs, eller om du gjør narr av oss som har valgt å alltid ha et beredskapslager.  Jeg har jo forstått at vi som har dette blir sett på som hysteriske og sinnsyke. 

Men jeg velger å tro at du er seriøs. 

3-4 dager er myndighetenes anbefaling, og dermed det jeg videreformidler.  At det kan være lurt å ha litt ekstra i bakhånd er jeg enig med deg i, men det får være opp til hver enkelt familie.

Jeg er seriøs. Myndighetene anbefaler for lite. Det siste du ønsker å gjøre i en pandemi er å stille deg i kø for noen poteter og melk.

Personlig har jeg aldri hatt et eget beredskapslager, men vi kjøper varene våres på nett og da må vi kjøpe store mengder om gangen for å få lavere pris. Selv etter å ha vært inne i et par uker har vi fortsatt rundt 30L med pasteurisert melk, 40L vann, 10 kg ris, 5 kg havregryn, 10 kg hvetemel, 3 bunker kinakål, 20 epler ca 10 kg kjøtt og masse cappuccino pakker. 

Med tanke på at jeg bor i Kina, så er jeg evig takknemmelig for at vi kjøpte store mengder om gangen. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
35 minutter siden, Camlon skrev:

Jeg er seriøs. Myndighetene anbefaler for lite. Det siste du ønsker å gjøre i en pandemi er å stille deg i kø for noen poteter og melk.

Personlig har jeg aldri hatt et eget beredskapslager, men vi kjøper varene våres på nett og da må vi kjøpe store mengder om gangen for å få lavere pris. Selv etter å ha vært inne i et par uker har vi fortsatt rundt 30L med pasteurisert melk, 10 kg ris, 5 kg havregryn, 10 kg hvetemel, 3 bunker kinakål, 20 epler ca 10 kg kjøtt og masse cappuccino pakker. 

Med tanke på at jeg bor i Kina, så er jeg evig takknemmelig for at vi kjøpte store mengder om gangen. 

 

Ok 🙂  Jeg har heller ikke et eget beredskapslager, men jeg gjør som deg, jeg storhandler tørrvarer, frysevarer, og langtidsholdbare meierivarer.   Poteter og egg kjøper jeg også i stort. 

Dette er beredskapslageret for familien.  Når lageret er fullt har vi mat for mange uker, og jeg etterfyller regelmessig.   

 

58 minutter siden, LeneXCII skrev:

Hvordan tenker dere om hvordan dere skal sikre og beskytte disse enorme beredskapslagrene?

Jeg mener, hvis det virkelig skulle bli behov for store lagre, da vil det trolig bli så mye bråk og liten kontroll at jeg ser for meg at evt store lagre må kunne beskyttes da de færreste vi komme til å ha nok. 

Jeg ser ikke problemet.  Jeg vil ikke la være å ha et beredskapslager fordi noen har en annen mening enn meg.

 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Camlon skrev:

Det mest naturlige er å lagre maten i skap og fryser i ditt eget hus. Noen ting kan plasseres langs veggen. 

Om et blir så ille at banditter går rundt og stjeler mat, så får du investere i en god dør og gitter foran vinduene. 

Jeg tror du er veldig naiv, hvis vi kommer i en situasjon der man ikke lenger får tak i mat, tror jeg du må være forberedt på å forsvare det du har. Slik er det jo langt på vei i fattige land, der må de rike forsvare sitt. 

Jeg sier ikke at alle nordmenn over natta skal bli innbruddstjuver og det som verre er, men det vil raskt vokse fram en illegal virksomhet for omsetning av varer, og de vil nok ty til de metoder de trenger for å skaffe det de kan selge og tjene penger på. Noe annet er naivt å tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, LeneXCII skrev:

Jeg tror du er veldig naiv, hvis vi kommer i en situasjon der man ikke lenger får tak i mat, tror jeg du må være forberedt på å forsvare det du har. Slik er det jo langt på vei i fattige land, der må de rike forsvare sitt. 

Det er vel heller du som er paranoid eller kottenkt. Hvordan tror du disse ville bandene som du tror vil raide rund skal se at man har et lager eller ikke? Det er jo i vanlige skap og boder hvor du vanligvis har alt rotet ditt. Man går ikke til innkjøp av lagertelt å ha i hagen for å si det slik...

Så skal disse raiderene gå innom hvert eneste hus i byen da? Og kanskje treffe på et par med matlager av mange tusen boliger....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Daglig dør flere hundretusen mennesker rundt om i verden i trafikk ulykke grunnet mobilbruk. Det dør daglig over 100 personer i Norge grunnet røyking. Likevel kjører folk og bruker mobiltelefon samtidig, det tennes flere tusen sigaretter i Norge hvert minutt. Dette er mye farligere enn Coronaviruset, men vi gjør det likevel. Sjangsen for at så veldig mange i Norge kommer til å dø av dette viruset er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Kariannne said:

Daglig dør flere hundretusen mennesker rundt om i verden i trafikk ulykke grunnet mobilbruk. Det dør daglig over 100 personer i Norge grunnet røyking. Likevel kjører folk og bruker mobiltelefon samtidig, det tennes flere tusen sigaretter i Norge hvert minutt. Dette er mye farligere enn Coronaviruset, men vi gjør det likevel. Sjangsen for at så veldig mange i Norge kommer til å dø av dette viruset er liten.

Du bør begynne å faktasjekke tall du får servert. 200 000 om dagen blir 73 millioner i året. I 2016 skal det ha blitt drept 1,35 millioner totalt i hele verden i alle typer veirelaterte ulykker, så antallet som dør som følge av snakking i mobiltelefon må være mye lavere. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

I Norge dør det årlig totalt ca 6320 mennesker av røyking, som blir i overkant av 17 om dagen.https://www.ung.no/oss/rusmidler/tobakk/275082.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er forøvrig ganske spesielt at ingen utenom kinesere har dødd enda. Selv de to døde utenfor Kina var kinesere. 

Er ikke det veldig spesielt? Med tanke på at også europeere er smittet?

Endret av Hatsumomo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hatsumomo said:

Er forøvrig ganske spesielt at ingen utenom kinesere har dødd enda. Selv de to døde utenfor Kina var kinesere. 

Er ikke det veldig spesielt? Med tanke på at også europeere er smittet?

Det døde en 60 år gammel amerikaner i Kina på torsdag. De få ikke-kineserene som har vært smittet en stund er stort sett friske og relativt unge, så de har mindre sjanse til å dø enn gjennomsnittet. Det er en liten andel av alle menneskene som er i Kina som har blitt smittet til nå og det er få utlendinger i Kina i forhold kinesere. Utenfor Kina er så få smittet at de som er det kan få bedre oppfølging på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Det døde en 60 år gammel amerikaner i Kina på torsdag. De få ikke-kineserene som har vært smittet en stund er stort sett friske og relativt unge, så de har mindre sjanse til å dø enn gjennomsnittet. Det er en liten andel av alle menneskene som er i Kina som har blitt smittet til nå og det er få utlendinger i Kina i forhold kinesere. Utenfor Kina er så få smittet at de som er det kan få bedre oppfølging på sykehus.

Det stod at det var amerikansk statsborger som døde han kan like godt ha kinesisk opprinnelse! Jeg har hørt men aner ikke om deg stemmer at corona virus er ekstra farlig for asiater da de mangler ett enzym i kroppen. Om det stemmer aner jeg ikke , men jeg mener jeg leste det helt i begynnelsen på en ganske troverdig side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MadameDeRosa
19 timer siden, Elseby13 skrev:

Millioner av mennesker har dødd av hjertesykdommer de tre siste ukene. DER har du noe som virkelig er noe å være redd for.

Folk vitser ikke om det heller da slikt er usmakelig å vitse om... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...