Gå til innhold

Naivitet rundt Corona viruset


Lavurit

Anbefalte innlegg

Jeg må jeg si jeg syntes det er fascinerende å se hvor naive veldig mange, spesielt nordmenn,  er ifh til det nye viruset. Dette har selvfølgelig mye å gjøre med media. Hvis du går på andre internasjonale nettsider, også ser du på videoer postet av kinesere i Wuhan er det lett å se at situasjonen i Wuhan (hele Kina) er mye verre enn hva media for uttrykk for (YouTube- men det meste blir tatt ned). Dette er selvsagt mye takket være økonomien som nå desperat må stabiliseres. Jo mer frykt media sprer jo verre blir det for økonomien. I Kina er det nå ikke lov å poste negative utsagn om viruset. Til og med flere av lederne i WHO møtene er usikre på om tallene fra Kina stemmer da de ikke har kapasitet eller mulighet til å teste alle. Det er også sagt i noen av disse møtene at Kina må bli mer samarbeidsvillige. 
 

Her er en av mange professorer som snakker om viruset, sannsynlige statistikker og media i denne prosessen: 

Hadde vært interessant å høre andre synspunkter da mine venninner bryr seg særlig lite om dette. 

Jeg sier ikke at vi skal være redde, for jeg er helt enig i at frykt skaper bare mer problemer. Men informerte bør vi alle være. 
i Norge har vi et fantastisk helsesystem og når/om det kommer til Norge har vi hatt lang tid på å forberede oss. 

Jeg syntes det er forferdelig trist Kina. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viruset er mer smittsomt enn influensa og mer dødelig, antagelig ca. 3 % dødelig. Men vi vet ikke. Norske myndigheter prioriterer kun økonomi, og vil ikke sette inn forebyggende tiltak. Flyreiser og ferie må ikke begrenses. Det kunne vært et flott klimatiltak i tillegg til smittebegrensende. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bie-damen said:

Viruset er mer smittsomt enn influensa og mer dødelig, antagelig ca. 3 % dødelig. Men vi vet ikke. Norske myndigheter prioriterer kun økonomi, og vil ikke sette inn forebyggende tiltak. Flyreiser og ferie må ikke begrenses. Det kunne vært et flott klimatiltak i tillegg til smittebegrensende. 

Sant. Det er helt klart mer smittsomt enn influensa da det også kan smitte bare ved å snakke med andre som har blitt syke.. vel om merke til om med når den syke ikke har symptomer. Dette har også kommet ut på WHO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk smittet ett spedbarn inne i kroppen til mor! Helt utrolig at det er blitt født med viruset. Herregud jeg som er høygravid er dette min verste frykt akkurat nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, lillemy02 said:

Det har faktisk smittet ett spedbarn inne i kroppen til mor! Helt utrolig at det er blitt født med viruset. Herregud jeg som er høygravid er dette min verste frykt akkurat nå

Åh, jeg skjønner det! Men jeg tror det skal gå helt fint. Kommer det tilfeller til Norge er jeg sikker på at du kommer til å bli kontrollert veldig grundig ofte og sannsynligvis har du sikkert født før viruset kommer - om det kommer hit:) men skjønner helt klart at du tenker på det.0

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lavurit skrev:

i Norge har vi et fantastisk helsesystem og når/om det kommer til Norge har vi hatt lang tid på å forberede oss. 

Nei vi har ikke et fantastisk helsevesen her i landet. Kanskje hvis du har råd til å bruke det private, men det offentlige helsevesenet vårt er helt elendig. bare for et par dager siden satt jeg og ventet i over 6 timer på en "akutt" avdeling i det offentlige, og jeg har ventet i 12 uker på å ta en enkel føflekkkontroll. Jeg har ALDRI fått en konsoltasjons time på under 3 uker på mitt lokale legekontor, jeg fikk en måneds ventetid for å ta MR bilde av en alvorlig beinskade, osv. Og ting er ikke mye bedre når du først har ventet en evighet på og komme inn til en lege, hvor de er avvisende, gir stikk motsatt råd av det andre leger har gitt, osv.

Det jeg har prøvd av det private helsevesenet (når jeg har gått møkk lei av de offentlige ventetidshelvete) har derimot vert en helt annen verden og en meget positiv opplevelse. Hvor du får en spesialist på området med en gang, får time etter arbeidstid dagen etter du bestiller, får mye mer profesjonell oppfølging, osv. Bare så leit at jeg er tvunget til å betale for det offentlige helsevesenet gjennom skatten slik at når jeg betaler for private helsetjenester så betaler jeg i praksis dobbelt opp (først betaler du i bøtter og spann for det offentlige som er ubrukelig, også betaler du til det private for å få en brukbar tjeneste).

 

Og lang tid på å forberede oss? Hvilke forberedelser inbiller du deg at de gjør? Det består nok i toppen av å sende ut et informasjonsskriv til legekontorene. Ingen fysiske/praktiske forberedelser. Det eneste praktiske vi gjorde forrige gang var vel å kjøpe inn noe av den totalt ubrukelige medisinen Tamiflu. Som studier i ettertid har vist at i beste fall kan forkorte sykdomsforløpet med opptil en dag...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, ForumBrukeren said:

Det eneste praktiske vi gjorde forrige gang var vel å kjøpe inn noe av den totalt ubrukelige medisinen Tamiflu. Som studier i ettertid har vist at i beste fall kan forkorte sykdomsforløpet med opptil en dag...

Det er faktisk Tamiflu som skal kunne kurere Corona-infeksjonen (i kombinasjon med en HIV-medisin). Dessverre har nok Tamifluen vi kjøpte i 2009 gått ut på dato for lenge siden, og vi har neppe nok HIV-medisin. Uansett gjør influensavaksine at man får en mildere reaksjon, og den utstrakte bruken av Tamiflu var antakelig en viktig årsak til at så få døde av svineinfluensa. Bare en av de som var vaksinert døde, selv om det var de mest utsatte som ble vaksinert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at det er en svær og mektig industri som vil tjene grovt på at dette blir hauset unødvendig opp. ;) 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lavurit skrev:

Jeg må jeg si jeg syntes det er fascinerende å se hvor naive veldig mange, spesielt nordmenn,  er ifh til det nye viruset. Dette har selvfølgelig mye å gjøre med media. Hvis du går på andre internasjonale nettsider, også ser du på videoer postet av kinesere i Wuhan er det lett å se at situasjonen i Wuhan (hele Kina) er mye verre enn hva media for uttrykk for (YouTube- men det meste blir tatt ned). Dette er selvsagt mye takket være økonomien som nå desperat må stabiliseres. Jo mer frykt media sprer jo verre blir det for økonomien. I Kina er det nå ikke lov å poste negative utsagn om viruset. Til og med flere av lederne i WHO møtene er usikre på om tallene fra Kina stemmer da de ikke har kapasitet eller mulighet til å teste alle. Det er også sagt i noen av disse møtene at Kina må bli mer samarbeidsvillige. 
 

Her er en av mange professorer som snakker om viruset, sannsynlige statistikker og media i denne prosessen: 

Hadde vært interessant å høre andre synspunkter da mine venninner bryr seg særlig lite om dette. 

Jeg sier ikke at vi skal være redde, for jeg er helt enig i at frykt skaper bare mer problemer. Men informerte bør vi alle være. 
i Norge har vi et fantastisk helsesystem og når/om det kommer til Norge har vi hatt lang tid på å forberede oss. 

Jeg syntes det er forferdelig trist Kina. 

Nei. Helsevesenet i Norge er ikke fantastisk. De gir rent ut blaffen og man får ikke den helsehjelpen man har krav på. Jeg snakker av erfaring og jeg kjenner uhyre mange som heller ikke har fått hjelpen de har krav på. At vi får hjelp om viruset skulle ramme oss stoler jeg ikke ett eneste sekund på. I Norge blir vi etterlatt til oss selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
15 timer siden, Lavurit skrev:

Jeg må jeg si jeg syntes det er fascinerende å se hvor naive veldig mange, spesielt nordmenn,  er ifh til det nye viruset. Dette har selvfølgelig mye å gjøre med media. Hvis du går på andre internasjonale nettsider, også ser du på videoer postet av kinesere i Wuhan er det lett å se at situasjonen i Wuhan (hele Kina) er mye verre enn hva media for uttrykk for (YouTube- men det meste blir tatt ned). Dette er selvsagt mye takket være økonomien som nå desperat må stabiliseres. Jo mer frykt media sprer jo verre blir det for økonomien. I Kina er det nå ikke lov å poste negative utsagn om viruset. Til og med flere av lederne i WHO møtene er usikre på om tallene fra Kina stemmer da de ikke har kapasitet eller mulighet til å teste alle. Det er også sagt i noen av disse møtene at Kina må bli mer samarbeidsvillige. 
 

Her er en av mange professorer som snakker om viruset, sannsynlige statistikker og media i denne prosessen: 

Hadde vært interessant å høre andre synspunkter da mine venninner bryr seg særlig lite om dette. 

Jeg sier ikke at vi skal være redde, for jeg er helt enig i at frykt skaper bare mer problemer. Men informerte bør vi alle være. 
i Norge har vi et fantastisk helsesystem og når/om det kommer til Norge har vi hatt lang tid på å forberede oss. 

Jeg syntes det er forferdelig trist Kina. 

Å fokusere på dette bidrar ikke til noe godt. Ingen vits å bekymre seg før det blir en realitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
31 minutter siden, theTitanic skrev:

Å fokusere på dette bidrar ikke til noe godt. Ingen vits å bekymre seg før det blir en realitet. 

Er det ikke bedre å håpe på det beste, men samtidig være forberedt på det verste?  Da blir vi ikke overrumplet når viruset komner til Norge, og vi får vite mer om det.

I min forrige jobb hadde vi forberedt oss på anthrax-smitte, selv om sannsynligheten for at det skulle skje var veldig liten, nærmest ikke-eksisterende.   Vi hadde dusjer, masker, og vernedrakter lett tilgjengelig, og rutiner på hva som skulle gjøres hvis det ble oppdaget pulver i brev.

Slik tenker jeg med det nye coronaviruset også.  Det er alt for mye vi ikke vet om dette viruset, og i stedet for å bagatellisere med at "det er mindre farlig enn en vanlig influensa" bør vi være forberedt på det verste, men håpe på det beste.

Her er en lege som er enig med meg i det.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/vi-kan-komme-til-a-angre/72106771/amp

Sitat

 

- Foreløpig vet vi heller ikke om det kan smitte mellom mennesker som ikke har symptomer, eller hvor lenge man er smittsom. Vi kjenner heller ikke til om det bare smitter mellom dråpesmitte eller også ved å ta på ting, eller hvor stor risikoen for smitte via gjenstander er.

- Vi vet ikke hvor mange av dem som blir syke som faktisk dør. 

 

 

Noe den vanlige befolkningen i Norge kan gjøre,  er å forholde seg til beredskapsplanen vi har fått tilsendt i posten.

Ha et lite lager av mat (og vann) lagret, ha faste medisiner tilgjengelig, slik at hvis det blir en krise, og vi må holde oss hjemme hos oss selv for en periode,  er vi forberedt.  Og hvis ikke vi får bruk for det, kjempebra,  da er det bare å spise det opp når krisen er overstått (for de som ikke vil ha et beredskapslager hele tiden)

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, theTitanic said:

Å fokusere på dette bidrar ikke til noe godt. Ingen vits å bekymre seg før det blir en realitet. 

Omtrent like fornuftig som å vente med å begynne å spare opp penger til bilen har gått i stykker og man trenger ny. Det er nå Norge kan gjøre noe for å unngå sykdommen, når den har begynt å spre seg er det enten for seint eller mye dyrere. Hvis Kina hadde tatt tak i dette i desember i stedet for å true dem som varslet med fengsel kunne kanskje hele epidemien vært stanset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sprettballen skrev:

Her er en lege som er enig med meg i det.

Vel den legen er helt på villspor. CDC i USA har uttalt at det definitivt smitter mellom personer uten symptomer. Og studier har vist at viruset overlever på overflater i opptil 28 dager! Så jo det er også helt sikkert at det smitter via overflater også, ikke bare dråpesmitte.

Det som er verre og som det er noen indikasjoner på er om det er luftbåret. Det vil si at det ikke bare følger med dråper når man hoster eller nyser, men også kan henge seg på støvkorn som flyter rundt i luften i lang tid i motsetning til dråper som fort detter ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, ForumBrukeren skrev:
1 time siden, Sprettballen skrev:

 

Vel den legen er helt på villspor.

Det er jo masse meninger om dette viruset, det eneste man ikke vet er vel at man ikke vet sikkert, men hittil er det et begrenset utbrudd geografisk selv om det et fåtall utenfor kjerneområdet eller hva du vil kalle det. 
 

Med all den reisingen som har foregått siden dette trolig startet sent i høst, ville det trolig blitt langt mere utbredt hvis det er like smittsomt som de som krisemaksimerer mest hevder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
1 time siden, ForumBrukeren skrev:

Vel den legen er helt på villspor. CDC i USA har uttalt at det definitivt smitter mellom personer uten symptomer. Og studier har vist at viruset overlever på overflater i opptil 28 dager! Så jo det er også helt sikkert at det smitter via overflater også, ikke bare dråpesmitte.

Det som er verre og som det er noen indikasjoner på er om det er luftbåret. Det vil si at det ikke bare følger med dråper når man hoster eller nyser, men også kan henge seg på støvkorn som flyter rundt i luften i lang tid i motsetning til dråper som fort detter ned.

Men hvis dette var tilfellet, ville jo hele Norge vært full av Coronavirus pga alle postpakkene folk bestiller og får fra Kina gjennom eBay. 

Se Twitter og hvordan de behandler folk som de mistenker er syke... (om de da ikke er forkledd mafia som lurer de for å stjele organene deres((rosa drakter))

https://twitter.com/howroute/status/1225480460979056642?s=20

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske skeptisk til Kina og hvor mye av det de sier som faktisk er sant. Jeg har ingen tvil om at tallene som kommer ut derifra er sterkt underrappotert.

Samtidig så er frykt noe som selger veldig. Også blant YouTubeere og andre som ønsker oppmerksomhet. Det er mye feilinformasjon, konspirasjoner og ren løgn ute og går. Sannheten er at vi (alle utenom Kina) ikke vet enda hvor det kommer fra eller hvor farlig det er. Kina har isolert seg selv og hele folket der borte er undertrykt. Vi kommer neppe til å få vite hverken den hele sannheten eller omfanget før om flere år.

Det er vanskelig å forholde seg til en "fiende" man ikke vet noenting om. Det gir fienden enda mer makt, fordi vi blir redde. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Hjertefisk skrev:

Samtidig så er frykt noe som selger veldig

Det selger, samt at det nå er enklere enn noen gang p få sin tid i rampelyset hvis en kommer med noe nytt, ekte eller uekte, det spiller mindre rolle iom at det er "berømmelse i nuet" som er det eneste som gjelder på sosiale medier. 
(Det virker som mange ikke vet hvordan YouTubere etc etc tjener sine gryn!) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sprettballen skrev:

Er det ikke bedre å håpe på det beste, men samtidig være forberedt på det verste?  Da blir vi ikke overrumplet når viruset komner til Norge, og vi får vite mer om det.

I min forrige jobb hadde vi forberedt oss på anthrax-smitte, selv om sannsynligheten for at det skulle skje var veldig liten, nærmest ikke-eksisterende.   Vi hadde dusjer, masker, og vernedrakter lett tilgjengelig, og rutiner på hva som skulle gjøres hvis det ble oppdaget pulver i brev.

Slik tenker jeg med det nye coronaviruset også.  Det er alt for mye vi ikke vet om dette viruset, og i stedet for å bagatellisere med at "det er mindre farlig enn en vanlig influensa" bør vi være forberedt på det verste, men håpe på det beste.

Her er en lege som er enig med meg i det.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/vi-kan-komme-til-a-angre/72106771/amp

 

Noe den vanlige befolkningen i Norge kan gjøre,  er å forholde seg til beredskapsplanen vi har fått tilsendt i posten.

Ha et lite lager av mat (og vann) lagret, ha faste medisiner tilgjengelig, slik at hvis det blir en krise, og vi må holde oss hjemme hos oss selv for en periode,  er vi forberedt.  Og hvis ikke vi får bruk for det, kjempebra,  da er det bare å spise det opp når krisen er overstått (for de som ikke vil ha et beredskapslager hele tiden)

Støtter denne! Og unngå utenlandsreiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Sars, ebola, fugleinfluensa og svineinfluensa. Hiv og aids. Jeg har levd lenge nok til å ikke få hetta hver bidige gang. Pust inn og slapp av. Dette går bra, dette også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Elseby13 skrev:

Sars, ebola, fugleinfluensa og svineinfluensa. Hiv og aids. Jeg har levd lenge nok til å ikke få hetta hver bidige gang. Pust inn og slapp av. Dette går bra, dette også. 

Exactly! 👍
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...