Gå til innhold

Nyutdannet lektor til sommeren, men jeg har ikke søkt jobb enda. Noen råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kvidd meg litt for å søke jobb, men jeg vet at jeg må være rask hvis jeg vil ha en full stilling til høsten. Jeg er ikke nødt til å gå rett i full stilling, men det er jo det jeg aller helst vil. Problemet mitt er at jeg vet ganske lite om å søke lærerjobber. Går det greit at jeg søker uten å ha levert master enda? Hvor søker jeg? Og hvordan bør søknaden min se ut?

Jeg har vært på workshop for å søke lærerjobber, men jeg husker ikke alt, og jeg finner ikke notatblokken min jeg skrev på. 🙈

Anonymkode: 40361...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriv en enkel søknad. Skriv hvorfor du ønsker jobben. Hvilke kvalifikasjoner du har. Skriv litt om deg selv, familie, fritidsaktiviteter og lignende. 

Legg ved en CV. 

Så følger du med på alle aktuelle skoler og steder de lyser ut. Det er også mulig å kontakte skolene, spør om du kan sende en søknad, det er i tillegg et konstant behov for vikarer.

Mange skoler liker å tilby vikariater først. Da blir lærer og skole litt kjent med hverandre, uten at det forplikter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint at du ikke er ferdig med masteren ennå, det er de vant til. Bare legg med utskrift av de karakterene du har, og skriv evt litt om masteroppgaven i søknaden hvis temaet kan være aktuelt for jobben. 

Anonymkode: dad14...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste kommuner har en fellessøknad til alle skolene i kommunen, annonsene ligger på Finn.no og på hjemmesiden til kommunen, det er litt varierende søknadsfrister men de fleste har rundt februar/mars så det gjelder å være litt kjapp på avtrekket og søke nå hvis du vil ha stilling fra 1.august som regnes som start for neste skoleår . Der laster du bare opp de opplysningene de spør etter, også plukker hver enkelt skole de søkerne de synes virker interresante og inviterer dem på intervju for sine ledige stillinger, pleier å være både faste og vikariater.

Anonymkode: 3d01b...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er langt fra seint ute, de fleste skoler har ikke utlyst stillinger engang. Det kommer stort sett rundt påske, litt før når påsken er så sein som i år. 

Anonymkode: b0193...001

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er langt fra seint ute, de fleste skoler har ikke utlyst stillinger engang. Det kommer stort sett rundt påske, litt før når påsken er så sein som i år. 

Anonymkode: b0193...001

Det kommer an på hvor ts bor, her jeg bor har alle kommunene utlyst fellessøknadene ila januar, med søknadsfrister i februar og mars, så sjekk annonsene ts så du rekker fristen.

Anonymkode: 3d01b...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke medstudenter å snakke med? 

Anonymkode: 91ae7...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er at du søker jobber så fort du kan. Kjenner to som utdannet seg som lektor og de har begge slitt med å få seg jobber (ferdigutdannede for et par år siden). Ender kun opp med korte vikariater langt unna Oslo (de bor i Oslo). Så begynn å søke jobber allerede nå.

Anonymkode: d91e3...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå inn på aktuelle kommuner sin hjemmeside. Her lyser de ut stillinger oftest i fellesutlysning. En del har frist allerede 1. Februar, så mulig du er for sent ute for den. Sjekk likevel de aktuelle kommunene I DAG, lever inn søknad slik beskrevet. 

VGS kjenner jeg ikke detaljene, men de lyser ut gjennom fylkeskommunen. Inn og kikk der. De har ikke fellesutlysning så vidt jeg vet...?

Anonymkode: 781b5...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket kommunen min, men jeg har ikke funnet noe. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe i Bergen eller området rundt. 

Anonymkode: 40361...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2020 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjekket kommunen min, men jeg har ikke funnet noe. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe i Bergen eller området rundt. 

Anonymkode: 40361...591

Hvis du sikter deg inn på vgs i bergensområdet så har du god tid. De skolene jeg kjenner til lyser ikke ut stillinger før tidligst mars/april.

Når jeg søkte jobber etter endt utdanning kom de fleste annonsene (både vgs og ungdomsskole) i mars/april og med søknadsfrist i april/mai.

Anonymkode: 64966...e95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du sikter deg inn på vgs i bergensområdet så har du god tid. De skolene jeg kjenner til lyser ikke ut stillinger før tidligst mars/april.

Når jeg søkte jobber etter endt utdanning kom de fleste annonsene (både vgs og ungdomsskole) i mars/april og med søknadsfrist i april/mai.

Anonymkode: 64966...e95

Takk for info. :) Ja, jeg vil helst på vgs i bergensområdet, men jeg har blitt fortalt at det er flere jobber i ungdomsskolen. Omtrent alle jeg gikk på lektor med på UiB ville jobbe på vgs, så det er et populært valg. Personlig så opplevde jeg mye mer stress av å ha praksis på en ungdomsskole, selv om jeg ble flinkere etter hvert. Jeg opplevde vgs som en mye mer avslappet arbeidsplass da elevene er litt eldre og har litt mer autonomi. 

Anonymkode: 40361...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...