Gå til innhold

Sy julekalender


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp fått mitt første sytøy. Har ikke sydd siden jeg gikk på barneskolen, men nå skal jeg prøve meg.

Har noen erfaring på å sy julekalender, det er mange farger og ganske stort, men det skal bare sys kors og attersting, så jeg håper jeg klarer det. Har ikke som mål å bli ferdig til jul i år, men til neste år.

Er det noen her som kan gi meg gode råd på veien???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg kan gi deg så mange råd, men det tar lang tid.

Innbilte meg også at jeg skulle bli ferdig til neste jul, men ble det ikke.

Så ble det ikke neste heller, men neste!

Må si jeg er veldig gla for at jeg er ferdig, men så var min stor også da, med tre store bilder.

Men jeg kom på en ting, tusj over det du er ferdig med på mønsteret, da blir det mye lettere å følge med. Du skal sannsynligvis aldri bruke det igjen...... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brodere ulike ting tar alltid mye mer tid enn man i utgangspunktet har regnet med. Har selv en jule-klokkestreng jeg holdt på med i 2 år før den ble ferdig, men men... Da er det desto koseligere når den er ferdig også.

Mine tips er:

-Bruk god tid

-Tell nøye antall sting

-Vær nøye på å bruke riktig farge

Som dere sikkert skjønner har jeg sydd en del ganger feil tidligere, og det er så pyton å måtte ta opp igjen et broderi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa

Heisann

Har nettopp begynt på min første julekalender også.

Når du begynner å sy begynn på midten.

Det er viktig for da slipper du en masse telling før du begynner.

Marker midten med å tråkle med en vanlig sytrå. Det gjør det enklere å telle og holde orden.

Jeg var innom og handlet på en broeriforretning og der sa de dette.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei og takk for svar.

Jeg har ikke begynt på kalenderen ennå, må bare lese ferdig Isfolket. Men jeg hadde håpet at jeg kunne begynne til helga, idag tar en kollega sytøyet med seg for å trokle ytterkanten med maskin slik at den ikke rakner.

Men siden jeg aldr har gjort dette før lurer jeg på en ting: Jeg vet at jeg skal finne midten, men hvordan???

Pulverheksa

Hvordan gjør en når man tråkler en vanlig sytråd uten å telle først??

Har andre gode tips, så bare kom med dem!!!

Skal i tillegg begynne med en kalender av filt, den regner jeg med blir ferdig i år, mens denne som jeg skal sy vil nok ikke være ferdig før til neste år tidligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne midten på broderi tøyet, bruker jeg bare å brette tøyet en gang på langs og en gang andre veien. Akkurat der brettene møtes bruker jeg å begynne å sy.

Visst du skjønner hva jeg vil fram til. :o :o :D :D

Cobra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du fikk tips om å stryke over med tusj på mønsteret etter hvert som du syr. Det er lurt, men ta noen kopier av mønsteret først. Skulle du være uheldig å stryke ut feil, eller sy feil så har du en ren kopi og begynne med. Hvis du bruker originalen og stryker over så kan det være vanskelig å finne tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Alternativt kan du bruke en markertusj i en lys farge - da ser du jo mønsteret samtidig som du får oversikten over hva du allerede har sydd.

Jeg for min del tenker å lage en julekalender med patchwork og aplikasjoner - det går så mye fortere enn å brodere (selv om jeg synes det også er moro...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd.

Cobra:

Jeg skjønner hva du mener og kommer nok til å gjøre det på den måten, ja. TAKK

Skravla:

Lur ide, kopiene er allerede tatt.

Bella:

Gul overstrek tusj er innkjøpt

Kommer tilbake når jeg har begynt, for å fortelle hvordan det går, jeg er veldig spent selv om jeg vil synes at det er morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...