Gå til innhold

Barnevognmafiaen som invaderer kaffebarer og går tre i bredden på trange veier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener dere helt seriøst at en person med barnevogn skal vike for deg som går/sykkler/står på rulleski ol.? At barnevognen skal trilles ut i grøfta for at du skal kunne gå uhindret? At barnevogner skal holde seg for gode til å ta så stor plass på kafé? 

Jeg vil tørre å påstå at personer med denne holdningen er de som ikke evner å ta hensyn. Som ikke klarer å sette seg inn i andres ståsted. Makan til ego tankegang.

En barnevogn inneholder en baby eller lite barn. Alle våre liv startet her. Og mødrene burde fått stjernebehandling hvor enn de går. For den jobben de gjør er den viktigste jobben i verden.

For en selvsentrert verden vi lever i når vi går rundt å irriterer oss over at barnevogner ikke viker for oss. "Her kommer jeg, og jeg er VIKTIG for meg! Tut tut! Flytt dere!!"

Til deg som tenker slik;

Sett deg ned og hold kjeft. Alle er vi like (u)viktige i den store sammenheng. 

Og møter du en barnevogn så gå rundt. Du har det mye lettere enn personen som må trille en stor uhamslig barnevogn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Mener dere helt seriøst at en person med barnevogn skal vike for deg som går/sykkler/står på rulleski ol.? At barnevognen skal trilles ut i grøfta for at du skal kunne gå uhindret? At barnevogner skal holde seg for gode til å ta så stor plass på kafé? 

Jeg vil tørre å påstå at personer med denne holdningen er de som ikke evner å ta hensyn. Som ikke klarer å sette seg inn i andres ståsted. Makan til ego tankegang.

En barnevogn inneholder en baby eller lite barn. Alle våre liv startet her. Og mødrene burde fått stjernebehandling hvor enn de går. For den jobben de gjør er den viktigste jobben i verden.

For en selvsentrert verden vi lever i når vi går rundt å irriterer oss over at barnevogner ikke viker for oss. "Her kommer jeg, og jeg er VIKTIG for meg! Tut tut! Flytt dere!!"

Til deg som tenker slik;

Sett deg ned og hold kjeft. Alle er vi like (u)viktige i den store sammenheng. 

Og møter du en barnevogn så gå rundt. Du har det mye lettere enn personen som må trille en stor uhamslig barnevogn.

JEG har aldri opplevd dette men det som menes er vel at det kan gå i rekke og ikke i bredden. ER ikke så vanskelig. 

Anonymkode: 8520f...351

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Mener dere helt seriøst at en person med barnevogn skal vike for deg som går/sykkler/står på rulleski ol.? At barnevognen skal trilles ut i grøfta for at du skal kunne gå uhindret? At barnevogner skal holde seg for gode til å ta så stor plass på kafé? 

Jeg vil tørre å påstå at personer med denne holdningen er de som ikke evner å ta hensyn. Som ikke klarer å sette seg inn i andres ståsted. Makan til ego tankegang.

En barnevogn inneholder en baby eller lite barn. Alle våre liv startet her. Og mødrene burde fått stjernebehandling hvor enn de går. For den jobben de gjør er den viktigste jobben i verden.

For en selvsentrert verden vi lever i når vi går rundt å irriterer oss over at barnevogner ikke viker for oss. "Her kommer jeg, og jeg er VIKTIG for meg! Tut tut! Flytt dere!!"

Til deg som tenker slik;

Sett deg ned og hold kjeft. Alle er vi like (u)viktige i den store sammenheng. 

Og møter du en barnevogn så gå rundt. Du har det mye lettere enn personen som må trille en stor uhamslig barnevogn.

Hallo! Man må ikke alltid gå i bredden.  Man kan gå etter hverandre. Leste du innleggene over? Man blir presset ut i grøfta og ut i trafikkfarlig vei. 

Anonymkode: 5fa17...cd9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noe med småbarnsfamilier generelt. De går alltid flere i bredden og flytter seg ikke for andre. Jeg har ikke tenkt til å gå i grøfta eller på veien fordi de skal gå alle i bredden. Driter så i at de har barn. Skal gå an å gjøre plass til alle

Anonymkode: eede2...837

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i irritasjonen, men dette gjelder ikke bare de med barnevogn. Pensjonister er vel også "kjent for" å gå sakte i veien og okkupere kaféer. 

Jeg innrømmer glatt at jeg har irritert meg over begge gruppene, i tillegg til alle andre som går saaaaakte foran meg når jeg har det travelt, men det er ofte bare å si "Unnskyld, får jeg komme forbi", så er dét problemet løst. Når det gjelder invasjon av kaféer, ser jeg jo at de gjerne er der, men det plager meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Mener dere helt seriøst at en person med barnevogn skal vike for deg som går/sykkler/står på rulleski ol.? At barnevognen skal trilles ut i grøfta for at du skal kunne gå uhindret? At barnevogner skal holde seg for gode til å ta så stor plass på kafé? 

Jeg vil tørre å påstå at personer med denne holdningen er de som ikke evner å ta hensyn. Som ikke klarer å sette seg inn i andres ståsted. Makan til ego tankegang.

En barnevogn inneholder en baby eller lite barn. Alle våre liv startet her. Og mødrene burde fått stjernebehandling hvor enn de går. For den jobben de gjør er den viktigste jobben i verden.

For en selvsentrert verden vi lever i når vi går rundt å irriterer oss over at barnevogner ikke viker for oss. "Her kommer jeg, og jeg er VIKTIG for meg! Tut tut! Flytt dere!!"

Til deg som tenker slik;

Sett deg ned og hold kjeft. Alle er vi like (u)viktige i den store sammenheng. 

Og møter du en barnevogn så gå rundt. Du har det mye lettere enn personen som må trille en stor uhamslig barnevogn.

Normale mennesker som går flere sammen prøver å være litt observante på verden rundt seg. Det vil si at hvis man er ute og går tre i bredden, og ser det kommer et menneske imot, enten på sykkel, rulleski, til fots eller rullestol, så trekker den ytterste inn bak de to andre, og gir plass til imøtekommende.

Si meg - kommer dere mødre aldri ut av ammetåka?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok så mye hensyn når jeg trillet spedbarn i barnevogn at jeg nesten ikke gikk på offentlige steder til slutt (Oslo)

Du møter så mange stygge blikk og så mange akk og uff at det ødelegger dagen din til slutt. Og jeg trillet alene onde aller fleste tilfeller. 

I tillegg virker enkelte å bli provosert av en barnevogn i seg selv. Trillet flere ganger på isete fortau der det eneste alternativet ble å trille ut i veien, fordi særlig menn som kommer gående mot, ikke flytter seg men demonstrativt holder stø kurs midt på fortauet. Alternativet var å krenge vogna inn i en stor snøskavl el likn. Disse som kommer gående motsatt vei møter jo ikle blikket ditt engang. De bare går. Og det er ikke mulig å snakke til dem heller for de har jo skalket lukene for kommunikasjon med sine gigantiske headsett.

skjønner at folk blir irritert når man triller inn i en trang butikk, cafe med bv og blokkerer for alle andre. Men det her går jammen meg begge veier. 

 

Anonymkode: c7523...4c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan velge å se slik på det. Eller så kan man tenke at det er «barnevognmafiaen» som holder slike kafeer gående, særlig på litt mindre steder. Jeg er glad for ALLE som bruker mine lokale kafeer, restauranter og butikker - selv om det betyr at jeg noen ganger må stå i kø eller manøvrere forbi noen barnevogner. 

Det er jo beleilig med en folketom kafé - helt til den er nedlagt. 

Anonymkode: 24957...1b4

Det kan man, men jeg lurer på hvorvidt dette egentlig er tilfelle. Husker det var en sak for noen år siden om en fortvilet kafe-eier som opplevde at "barselgrupper" tok veldig mye plass i kafeen, gjorde såpass mye ut av seg at det ikke var plass til andre gjester og andre gjester holdt seg unna. Det skal også ha gjort arbeidsmiljøet for de ansatte veldig ubehagelig. Om en i tillegg sitter veldig lenge og kjøper lite er det klart at slikt fort kan bety kroken på døra for en kafe. 

https://www.kk.no/mamma/denne-lappen-provoserer-barselgrupper/63717031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det komplette motsatte. Jeg er ikke ofte ute med andre mødre, men da gjør vi plass om noen kommer, og vi sitter gjerne ute eller i et hjørne på kaféer for ikke å hindre andre. Men har opplevd at folk med vilje dulter i vogna, og ser stygt på meg selv om det er masse plass.

Men om jeg er ute å går og noen kommer gående viker de heller ikke, alltid jeg som må flytte meg. Har opplevd flere ganger å må kjøre vogna ned i grøfta så ungen lå på halv 8 for en gjeng (typ 3+ personer) tok opp hele gangveien.  

Så går nok begge veier. 

Anonymkode: 6cf71...9c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er irriterende er at hvis det er en cafe hvor det står godt skiltet at barnevogn skal stå utenfor så presser de likevel inn den jævla vogna inn i det trangeste. Er det umulig å ta hensyn for dem, overser dem de skiltene?! Det er en grunn til at de er der!! Sett den vogna utenfor eller gå til et mer barnevogn vennlig sted!! 

Anonymkode: ecd25...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2020 at 1:55 PM, theTitanic said:

Så folk med barnevogn bør helst ikke kjenne andre med barnevogn for ellers så tar de så mye plass......? .....

Er det virkelig så vanskelig å bruke hodet?

 

image.thumb.png.2f13ba1e1056cd76886597061e7f3994.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2020 den 9.04, Hverdagsfrue skrev:

Mener dere helt seriøst at en person med barnevogn skal vike for deg som går/sykkler/står på rulleski ol.? At barnevognen skal trilles ut i grøfta for at du skal kunne gå uhindret? At barnevogner skal holde seg for gode til å ta så stor plass på kafé? 

Jeg vil tørre å påstå at personer med denne holdningen er de som ikke evner å ta hensyn. Som ikke klarer å sette seg inn i andres ståsted. Makan til ego tankegang.

En barnevogn inneholder en baby eller lite barn. Alle våre liv startet her. Og mødrene burde fått stjernebehandling hvor enn de går. For den jobben de gjør er den viktigste jobben i verden.

For en selvsentrert verden vi lever i når vi går rundt å irriterer oss over at barnevogner ikke viker for oss. "Her kommer jeg, og jeg er VIKTIG for meg! Tut tut! Flytt dere!!"

Til deg som tenker slik;

Sett deg ned og hold kjeft. Alle er vi like (u)viktige i den store sammenheng. 

Og møter du en barnevogn så gå rundt. Du har det mye lettere enn personen som må trille en stor uhamslig barnevogn.

 Hallo? En gangvei er som regel bredt nok til at både 1 sykkel og 1 barnevogn kan passere hverandre uten problem og vel så det. Problemet er når disse nepene av noen barnemafia idiotene skal gå 3 i bredden og det hadde holdt med at 1 hadde gått bak de andre når de hadde møtt på andre. Dette nekter de. De eier veien og vi andre må ut i grøfta eller ut på selve bilveien.  At du ikke  skjønner dette sier veldig mye om deg. De kan (uten å gå i grøften, det er som sagt bare snakk om å gå bak , ikke ut i grøfta). Den gjengen er egoistiske og de vil få høre det hvis jeg noen gang er i liknende situasjon. Jeg vil da stå på mitt, og si: Dere kan godt gå i lengden og ikke bredden og ta hensyn til at andre også skal gå her. Dette fortjener de å høre. 

Anonymkode: 01714...a77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2020 den 8.27, AnonymBruker skrev:

Gamle folk er værst synes jeg. Gamle menn som okkuperer kaféer daglig, kjøper en kaffe og så sitter de der i timesvis. Det er tap for kaféen. 

Anonymkode: 84aae...3be

*verst*

Anonymkode: bf65c...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.2.2020 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. De holder andre gjester unna i flere timer og gjør at vi tjener mindre enn vi ville gjort om det var vanlige gjester innom. 

Anonymkode: 9d702...95e

Huh?

Du bryr deg om de som sitter på nabobordene har med seg babyene sine eller ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2020 den 3.26, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ren og skjær bullshit 😂

Anonymkode: debc5...eca

Jeg har selv jobbet i kafé og når barnevognmafiaen okkuperer hele kafeen med 5 barnevogner, blokkerer de samtlige bord. Hele kafeen med alle bordene opptatt av 5 damer hvor 2 kjøper en kaffe og resten ber om et glass vann..... Det er overhodet ikke bullshit. De er et tapsprosjekt. Og da jeg var så slem at jeg ba dem sette barnevognene utenfor, klikket de.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg har selv jobbet i kafé og når barnevognmafiaen okkuperer hele kafeen med 5 barnevogner, blokkerer de samtlige bord. Hele kafeen med alle bordene opptatt av 5 damer hvor 2 kjøper en kaffe og resten ber om et glass vann..... Det er overhodet ikke bullshit. De er et tapsprosjekt. Og da jeg var så slem at jeg ba dem sette barnevognene utenfor, klikket de.... 

Dette høres jo helt sprøtt ut.

Glad jeg bor på en plass der alle er velkomne på kafeen, folk tar hensyn til hverandre og det ikke er noen «krig» mellom hvilke kunder som er mest og minst til bry. Klart kafeen tjener mest på de som handler mye og sitter der kort. Det sier seg jo selv. Men hele poenget med å drive kafé er vel å ha kunder. 

Men hvis kafeene ikke vil ha småbarnsmødre med babyer, og ikke pensjonister - og absolutt ikke små barn som bråker, og kanskje ikke høylydte jentegjenger, eller studenter som sitter lenge og kjøper lite, - hvem er det egentlig de vil ha som kunder da? Jeg forstår at det kan være et problem med folk som ikke tar hensyn, er frekke og høylydte og i det hele tatt. Men at det skal være normen, det tror jeg ikke noe på. Folk flest er da hyggelige nok.

For ordens skyld har jeg ikke barn, og er hverken student eller er pensjonist heller. 

Anonymkode: 24957...1b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo helt sprøtt ut.

Glad jeg bor på en plass der alle er velkomne på kafeen, folk tar hensyn til hverandre og det ikke er noen «krig» mellom hvilke kunder som er mest og minst til bry. Klart kafeen tjener mest på de som handler mye og sitter der kort. Det sier seg jo selv. Men hele poenget med å drive kafé er vel å ha kunder. 

Men hvis kafeene ikke vil ha småbarnsmødre med babyer, og ikke pensjonister - og absolutt ikke små barn som bråker, og kanskje ikke høylydte jentegjenger, eller studenter som sitter lenge og kjøper lite, - hvem er det egentlig de vil ha som kunder da? Jeg forstår at det kan være et problem med folk som ikke tar hensyn, er frekke og høylydte og i det hele tatt. Men at det skal være normen, det tror jeg ikke noe på. Folk flest er da hyggelige nok.

For ordens skyld har jeg ikke barn, og er hverken student eller er pensjonist heller. 

Anonymkode: 24957...1b4

Dette handlet jo ikke om at de ikke var velkomne. Det handlet om manglende forståelse for at å okkupere hele kafeen i 3 timer og nesten ikke kjøpe noe som helst, er et problem. Det gjelder selvsagt uavhengig av om man har barn eller ei, men barnevognene var et evigvarende problem for kafeen. Ingen andre sperret for bord de ikke satt på. Støynivået gjorde også at andre kunder snudde i døren. 

Sjefen ble så lei til slutt at han laget dedikert barnevognparkering rett utenfor et panorama vindu, men den nektet mødrene å bruke uten at de hadde noen god forklaring på hvorfor. Jeg skjønner godt at noen til slutt får nok. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo helt sprøtt ut.

Glad jeg bor på en plass der alle er velkomne på kafeen, folk tar hensyn til hverandre og det ikke er noen «krig» mellom hvilke kunder som er mest og minst til bry. Klart kafeen tjener mest på de som handler mye og sitter der kort. Det sier seg jo selv. Men hele poenget med å drive kafé er vel å ha kunder. 

Men hvis kafeene ikke vil ha småbarnsmødre med babyer, og ikke pensjonister - og absolutt ikke små barn som bråker, og kanskje ikke høylydte jentegjenger, eller studenter som sitter lenge og kjøper lite, - hvem er det egentlig de vil ha som kunder da? Jeg forstår at det kan være et problem med folk som ikke tar hensyn, er frekke og høylydte og i det hele tatt. Men at det skal være normen, det tror jeg ikke noe på. Folk flest er da hyggelige nok.

For ordens skyld har jeg ikke barn, og er hverken student eller er pensjonist heller. 

Anonymkode: 24957...1b4

Alle er sikkert velkomne. Men alle bør kjenne sin besøkelsestid. Er det bare venninnetreff med vann som drikke, kan de ikke møtes hos hverandre? Eller, når de er ferdige med kaffen, kan de ikke da forlate kaféen?

Hvorfor skal kaféer brukes som treffsted når de likevel ikke skal ha noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...