Gå til innhold

Utslag på eggløsningstest 7 dpo. Helt normalt eller gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er 7 dpo i dag, og har testet litt for gøy. Jeg bruker digitale tester fra Clear Blue. Jeg fikk smilefjes som ikke blinket (altså fullt utslag) for 7 dager siden. Dette passer også godt med når eggløsningen min teoretisk sett skal være, så jeg regner med at testen viste korrekt resultat da, og at jeg hadde eggløsning. Jeg hadde testet litt i forkant og fått null utslag. Jeg testet også 2 dpo og fikk null utslag igjen. Jeg testet igjen 5 dpo og i dag 7 dpo. Jeg fikk blinkende smilefjes begge disse gangene. Er det normalt at LH går litt opp på tilfeldige steder i syklusen, eller tyder dette på graviditet? 

Anonymkode: 1de33...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan gå litt opp før ikm uten at det betyr graviditet

Anonymkode: 3c3cc...ea6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan gå litt opp før ikm uten at det betyr graviditet

Anonymkode: 3c3cc...ea6

Takk for svar. Hva legger du i "før IKM" da? Jeg fikk utslag 7 og 9 dager før IKM. Hva er i så fall grunnen til at LH stiger flere ganger i løpet av syklusen? Ts

Anonymkode: 1de33...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hva legger du i "før IKM" da? Jeg fikk utslag 7 og 9 dager før IKM. Hva er i så fall grunnen til at LH stiger flere ganger i løpet av syklusen? Ts

Anonymkode: 1de33...110

LH kan stige mange ganger i løpet av en syklus uten at det betyr noe :) det er helt normalt. Les litt om LH. 

Anonymkode: b1ccb...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

LH kan stige mange ganger i løpet av en syklus uten at det betyr noe :) det er helt normalt. Les litt om LH. 

Anonymkode: b1ccb...577

Har du en link du anbefaler på temaet? Er ikke EL-tester bare noe tull når de kan slå ut mange ganger i løpet av en syklus? Det blir jo vanskelig å finne ut av EL da. Ts

Anonymkode: 1de33...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg skjønner har du digitale eggløsningstester? Og i så fall viser blinkende smilefjes en økning i østrogen, ikke LH. Østrogennivøet i kroppen synker rett etter eggløsning, og så stiger det igjen. Det vil enten synke igjen rett før mensen eller fortsette å stige hvis man har blitt gravid. Men økt østrogennivå og blinkende smilefjes 7 dpo skal være helt etter boka enten man blir gravid den syklusen eller ikke. 

Ellers varierer nivået av LH også gjennom syklusen, men det er usannsynlig at det skal bli så høyt at du får fast smilefjes utenom rett før eggløsning (evt. rett før kroppen prøver på eggløsning, det kan skje at egget ikke slipper likevel). 

Ikke-digitale eggløsningstester klarer ikke å skille på LH og hCG, så hvis man blir gravid, vil de etter hvert reagere på hCG-nivået og bli positive. Jeg vet ikke om det samme gjelder de digitale, slik at man evt. etter hvert vil få fast smilefjes hvis man blir gravid.  

 

Anonymkode: a2462...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg skjønner har du digitale eggløsningstester? Og i så fall viser blinkende smilefjes en økning i østrogen, ikke LH. Østrogennivøet i kroppen synker rett etter eggløsning, og så stiger det igjen. Det vil enten synke igjen rett før mensen eller fortsette å stige hvis man har blitt gravid. Men økt østrogennivå og blinkende smilefjes 7 dpo skal være helt etter boka enten man blir gravid den syklusen eller ikke. 

Ellers varierer nivået av LH også gjennom syklusen, men det er usannsynlig at det skal bli så høyt at du får fast smilefjes utenom rett før eggløsning (evt. rett før kroppen prøver på eggløsning, det kan skje at egget ikke slipper likevel). 

Ikke-digitale eggløsningstester klarer ikke å skille på LH og hCG, så hvis man blir gravid, vil de etter hvert reagere på hCG-nivået og bli positive. Jeg vet ikke om det samme gjelder de digitale, slik at man evt. etter hvert vil få fast smilefjes hvis man blir gravid.  

 

Anonymkode: a2462...613

De digitale måler både østrogen og LH, etter hva jeg har skjønt. Takk for utfyllende svar. Heretter skal jeg være forsiktig med å stole på EL-tester, og så får jeg smøre meg med tålmodighet et dager til, før jeg tar en g-test. Ts

Anonymkode: 1de33...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en link du anbefaler på temaet? Er ikke EL-tester bare noe tull når de kan slå ut mange ganger i løpet av en syklus? Det blir jo vanskelig å finne ut av EL da. Ts

Anonymkode: 1de33...110

El-tester er ikke "tull", men folk tenker at de er "nesten positiv", dvs negativ. Når de er positive så er det jo tegn på at El er like rundt hjørnet, "nesten positiv" kan de være gjennom hele syklusen. Jeg har negative utenom El og mens. Prøvde sist mnd å se før mens for jeg var tom for g tester, og fikk "nesten positiv", ikke fordi det var tegn på graviditet, men fordi det er vanlig med LH stigning før mens. 

Anonymkode: f8451...575

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er gravid så vil du jo med god sannsynlighet få positiv tidlig-test om bare ett par dager 😁 men skjønner at det er vanskelig å vente, er selv 4 dpo og skulle ønske jeg kunne vite NÅ 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, snurk skrev:

Om du er gravid så vil du jo med god sannsynlighet få positiv tidlig-test om bare ett par dager 😁 men skjønner at det er vanskelig å vente, er selv 4 dpo og skulle ønske jeg kunne vite NÅ 😅

Ja, det er så irriterende å vente! Hvorfor har ingen enda funnet opp en test som registrerer graviditet med én gang egget har festet seg?😅 Ts

Anonymkode: 1de33...110

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dere! Her kommer oppfølgingsspørsmål til denne. Jeg er i dag 10 dpo, og tok ny EL-test i dag. Denne fikk jeg fullt utslag på, det vil si HELT positiv test! Er dét virkelig vanlig? Jeg skal ta en g-test på morgenurin i morgen, men dette er så spennende at jeg håper på å høre noen tanker rundt dette i kveld. Ts

Anonymkode: 1de33...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tester ikke for eggløsning etter at de har hatt eggløsning, så aner ikke hvor vanlig det er. Og det stemmer at eggløsningstester kan slå ut på hcg, men de er generelt mindre sensitive enn graviditetstester. Så om g-testen blir negativ kan du konkludere med at det er lh den slår ut på. 

Anonymkode: 2b543...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den positive EL-testen var en god indikator, jeg. Jeg fikk nemlig positiv graviditetstest i dag, 11 dpo og 3 dager før IKM. Ts

Anonymkode: 1de33...110

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, snurk skrev:

Gratulerer 🥰

Tusen takk! 🙂 Ts

Anonymkode: 1de33...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...