Gå til innhold

Kan noen forklare meg ett par ting vedr oppsparing til pensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sparer til pensjon via jobben i Storebrand. Nå har jeg fått en slags oversikt per 2019.

Der står det at beholdningen min er ca 8600,-

Betyr dette at når jeg blir pensjonist vil jeg få utbetalt 8600,- mnd eller betyr det at det er det eneste jeg har spart opp og at når jeg får utbetalt disse pengene så er det ikke mer?

Jeg går nemlig inn i mitt tiende år i arbeidslivet straks og hvis det eneste jeg har å se frem til hitil er 8600,- totalt så begynner pensjonisttilværelsen min virkelig å se helsvart ut. 

Anonymkode: 02234...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til https://minpensjon.no/ for å få et estimat på hvor mye du vil få utbetalt. Alle får minstepensjon hvis de har bodd i Norge i minst 40 år, andre pensjonsordninger kommer i tillegg.

Anonymkode: 72a85...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne linken gav meg null svar på det jeg lurte på så jeg er fortsatt like lite klok. 🤷‍♀️ 
 

Noen andre som kan hjelpe?

- TS

Anonymkode: 02234...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg sparer til pensjon via jobben i Storebrand. Nå har jeg fått en slags oversikt per 2019.

Der står det at beholdningen min er ca 8600,-

Betyr dette at når jeg blir pensjonist vil jeg få utbetalt 8600,- mnd eller betyr det at det er det eneste jeg har spart opp og at når jeg får utbetalt disse pengene så er det ikke mer?

Jeg går nemlig inn i mitt tiende år i arbeidslivet straks og hvis det eneste jeg har å se frem til hitil er 8600,- totalt så begynner pensjonisttilværelsen min virkelig å se helsvart ut. 

Anonymkode: 02234...daf

Hvor lenge har du jobbet hos hver arbeidsgiver? 

Knn du ha fripoliser hos andre pensjonstilbydere fra tidligere arbeidsforhold? 

Endret av smilo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis beholdningen din er 8600 kr så er det totalsummen du har spart opp der til nå. Hvis du ser for deg at du ikke kommer til spare mer i pensjon resten av livet vil de 8600 bli fordelt på pensjonstiden din. La oss si du lever pensjonerer deg når du er 67 og lever i 20 år så vil du få utbetalt 35,50 kr per måned fra Storebrand.

 

Anonymkode: b89b6...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis beholdningen din er 8600 kr så er det totalsummen du har spart opp der til nå. Hvis du ser for deg at du ikke kommer til spare mer i pensjon resten av livet vil de 8600 bli fordelt på pensjonstiden din. La oss si du lever pensjonerer deg når du er 67 og lever i 20 år så vil du få utbetalt 35,50 kr per måned fra Storebrand.

 

Anonymkode: b89b6...11b

Ganske riktig, men ikke helt. De 8600 kronene vil innen ts er 62 år ha vokst litt. 

Anonymkode: 56918...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får noe pensjon fra folketrygden, og litt pensjon fra arbeidsgiver. Begge to spares opp ved at du jobber, men i folketrygden kan du få litt uttelling for å være hjemme med barn. Totalt blir dette din alderspensjon. 

Det har siden 2011 vært obligatorisk for arbeidsgiver i det private å spare inn minst 2% av alt du tjener over 1 G (per nå ca 100 000 kr). Hvis du jobber hos den samme arbeidsgiveren i mer enn ett år har du rett til å få med pengene videre på din pensjonskonto.

Hvis du feks har tjent 380 000 i året bør du ha fått inn minst 5600 kr i året på en slik pensjonskonto. På ti år utgjør det altså minimum 56 000 kr. 

Dette betyr:

- arbeidsgiver betaler inn feil/for lite

- du bytter jobb veldig ofte og 

enten ikke får med deg pensjonskapitalbevis fordi du jobber under ett år hvert sted

eller at du har flere pensjonskapitalbevis i ulike banker/forsikringsselskap

Hvis du har flere pensjonskapitalbevis kan det lønne seg å samle disse for å spare administrasjonskostnader. 

Hvis du jobber/har jobbet i offentlig sektor vil arbeidsgiver der ha spart opp til deg i for eksempel KLP eller SPK, men dette registreres ikke som «kronebeløp» på samme måte som i det private, men som andeler av full opptjening. 

 

Anonymkode: 48662...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Denne linken gav meg null svar på det jeg lurte på så jeg er fortsatt like lite klok. 🤷‍♀️ 
 

Noen andre som kan hjelpe?

- TS

Anonymkode: 02234...daf

Logget du deg helt inn på norskpensjon? Der vil du få en oversikt over om du har pensjonskapitalbevis (som jeg nevnte i avhandlingen min over) ulike steder og innholdet på disse. Hvis du mangler pensjon må du ta kontakt med arbeidsgiver eventuelt arbeidstilsynet.

Anonymkode: 48662...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...