Gå til innhold

Erfaringer med økonomisk sosialhjelp/nødhjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie kort:

Er alenemamma med to barn. Barnefar har betalt for lite bidrag over tid og nå sluttet å betale bidrag (av en eller annen grunn), noe som har gjort at jeg det siste året har måttet dra hele lasset alene. Nav innkreving får ikke inn bidrag de heller, siste nytt i saken er at de går til sak mot barnefars arb giver for mislighold at trekkplikt. Dette kunne ta noen måneder fikk jeg beskjed om i dag, da politi og namsmann skal inn i bildet. 

Nå går det ikke lenger. Jeg har sjonglert og betalt annenhver regning hver mnd omtrent og har 0 kr på alle konti, alle flasker er pantet, alt jeg kan avse er solgt på finn, trumfkontoen er i null og nå må jeg til nav i morgen og be om sosialhjelp. 

Har søkt om utvidet barnetrygd og bidragsforskudd, men ikke fått svar på søknadene enda. 

Hvordan fungerer det, er det noen med erfaring her inne? Kan jeg få nødhjelp til å dekke det nødvendigste på dagen, eller hvor fort kan jeg evt få det og hvor mye er det i så fall snakk om? Har to barn på 6 og 12 år... 

Setter pris på alle svar, hilsen fortvilet mamma... 

Anonymkode: d5ee3...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt kan du søke nødhjelp. Beløp avhenger av kommune, behov, barn osv, men NØDhjelp dekker kun det aller mest nødvendige. Saksbehandlingstid er 48 timer eller raskere. Ordinær sosialhjelp kan du også søke om, der er saksbehandlingstiden gjerne tre uker. Ring NAV, møt opp på ditt NAV-kontor, eller søk digitalt på NAV.no.  

Anonymkode: d6799...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke om nødhjelp på nav kontoret. Du må ha vedlagt alle inntekter og kontoutskrift for de siste tre mnd + fjorårets ligning + husleiekontrakt om du leier/evt hva du betaler i lån i banken på bolig lån om du eier. Siden du har barn så må du dokumentere det også, og utgifter til bhg/SFO evt.

Som regel får du innvilget nødhjelp dagen etter. Den er ikke på store beløpet. Kanskje nok til kun mat en ukes tid om enn handler fornuftig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du også bør søke ordinær sosialhjelp for å dekke livsopphold, siden du ikke får ting til å strekke til hver måned. 

Anonymkode: d6799...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nødhjelp må søkes på navkontoret. Hos oss blir den søknaden behandlet samme dag, innen 2 timer. Møt opp når de åpner mottaket. Ta med deg BankID eller det du trenger for å logge deg inn på banken din. Du må levere med kontoutskrifter for de tre siste månedene. 

Samtidig så kan du levere sosialsøknad, hos oss er det 4 ukers behandlingstid. Det kan gjøres på nett i de fleste kommuner. Bruk da mobiltelefonen,det er enklest, for da tar du bare bilder av dokumentasjonen også går det rett inn i søknaden. 

Når du er på lokalkontoret så snakk med de som står i mottaket og hør hvordan du skal gjøre det videre, mtp at nødhjelp skal vare i noen få dager og det er behandlingstid på sosialstønaden. Det er litt forskjeller her fra kontor til kontor.

Dette ordner seg.

Anonymkode: 7aa2d...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her!

Tusen takk for alle svar, ble litt roligere nå. Jeg har aldri vært i en slik situasjon før så jeg gruer meg og synes det er forferdelig ubehagelig å skulle være nødt til å "tigge penger" på denne måten.. I min kommune kan jeg ikke sende søknad på nett, kontoret er åpent fra 12 til 14:30 så får møte opp i morgen i det de åpner dørene. 

Jeg må søke om penger til livsopphold i alle fall frem til 12 februar, da får jeg lønn... Kanskje får jeg bidragsforskudd og utvidet barnetrygd i februar også, det håper jeg i hvert fall. alle monner drar. 

Anonymkode: d5ee3...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hi her!

Tusen takk for alle svar, ble litt roligere nå. Jeg har aldri vært i en slik situasjon før så jeg gruer meg og synes det er forferdelig ubehagelig å skulle være nødt til å "tigge penger" på denne måten.. I min kommune kan jeg ikke sende søknad på nett, kontoret er åpent fra 12 til 14:30 så får møte opp i morgen i det de åpner dørene. 

Jeg må søke om penger til livsopphold i alle fall frem til 12 februar, da får jeg lønn... Kanskje får jeg bidragsforskudd og utvidet barnetrygd i februar også, det håper jeg i hvert fall. alle monner drar. 

Anonymkode: d5ee3...d01

Ville bare si at alle kan havne i en slik situasjon. Det går fint! Du er ingen tigger :)

Anonymkode: 1cb54...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at du kan få avslag iom barnetrygd er ventet inn på fredag. Nav dekker ikke gjeld/regninger som ikke er godkjente utgifter; husleie/renter på huslån, strøm og forsikring. Siden du i tillegg har jobb, vil det nok bli enda vanskeligere. I beste fall nødhjelp, som er 70 til noen hundrelapper. Håper det ordner seg fort for deg ❤️

Anonymkode: a634f...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare vær obs på at du kan få avslag iom barnetrygd er ventet inn på fredag. Nav dekker ikke gjeld/regninger som ikke er godkjente utgifter; husleie/renter på huslån, strøm og forsikring. Siden du i tillegg har jobb, vil det nok bli enda vanskeligere. I beste fall nødhjelp, som er 70 til noen hundrelapper. Håper det ordner seg fort for deg ❤️

Anonymkode: a634f...c89

HI her

Tusen takk :)

Jeg har en strømregning på 1900 kr som jeg må bruke barnetrygden til å betale... Håper de skjønner det. I tillegg må jeg betale for Sfo. Og ha til livsopphold... Uff jeg gruer meg sånn :( Hva i all verden skal jeg gjøre om jeg får avslag 😕

Anonymkode: d5ee3...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...