Gå til innhold

Megleren sa det ikke fantes skambud..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har funnet et hus jeg vil kjøpe. Det ble egentlig lagt ut i fjor sommer, langt over min prisklasse, men ingen bud. Ble lagt ut nå igjen, med ny prisantydning akkurat innenfor min prisklasse, ned 750 000 fra i fjor. 
Men fremdeles ingen bud. Eierne kjøpte nytt i fjor sommer. 
 

Var på visning (privat, er ingen felles) og det har ikke kommet noen bud. Helt på slutten før jeg skulle gå så sa megleren at det var viktig for selgerne å få fram at det ikke fantes skambud, og man måtte ikke se seg blind på uteområdet, som er veldig pent. Så da er spørsmålet, hvor langt under prisantydningen kan jeg by? Hvor langt under er det ufint å gå? Jeg har kjøpt flere ganger, vært på utallige visninger, men aldri før hørt en megler si noe sånt. Vanligvis er det vel ca 10 % under som er akseptabelt, alt under er ansett som useriøst, men med en sånn beskjed? 
 

Hva tenkes?

Anonymkode: e6e46...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prisantydning er nettopp det. En antydning. Og et hus er aldri verdt mer enn noen er villig til å betale så det er bare å by det du føler for. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har funnet et hus jeg vil kjøpe. Det ble egentlig lagt ut i fjor sommer, langt over min prisklasse, men ingen bud. Ble lagt ut nå igjen, med ny prisantydning akkurat innenfor min prisklasse, ned 750 000 fra i fjor. 
Men fremdeles ingen bud. Eierne kjøpte nytt i fjor sommer. 
 

Var på visning (privat, er ingen felles) og det har ikke kommet noen bud. Helt på slutten før jeg skulle gå så sa megleren at det var viktig for selgerne å få fram at det ikke fantes skambud, og man måtte ikke se seg blind på uteområdet, som er veldig pent. Så da er spørsmålet, hvor langt under prisantydningen kan jeg by? Hvor langt under er det ufint å gå? Jeg har kjøpt flere ganger, vært på utallige visninger, men aldri før hørt en megler si noe sånt. Vanligvis er det vel ca 10 % under som er akseptabelt, alt under er ansett som useriøst, men med en sånn beskjed? 
 

Hva tenkes?

Anonymkode: e6e46...4b2

Virker som selger vil få solgt boligen, du kan godt by mye mindre enn de 10prosentene. By lite og heller forhandle dere frem til en pris, dette kan du spare mye penger på☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ufint"? Hva har det med saken å kjøre? Selgeren har lagt ut en auksjon, dvs det me mente til å få fra alle selgere hver eneste kroner de mulige vil bruke. Er det fint? Ja? Da et det vel gaske fine av mulige kjøpere å ikke legge ut en krone mer en de faktisk må.

"Auksjon" og "markedspris" er ikke enveis konsepter der kun selgere kan vinner. Det innebære ogsa et møte med realiteten om betydning av "markedsverdi".

Nei det finns ikke noe "skambud". Et bud er et bud. Det er et åpent markedprosess - ikke personlig ment. 

Anonymkode: e17b8...5a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leo skrev:

Prisantydning er nettopp det. En antydning. Og et hus er aldri verdt mer enn noen er villig til å betale så det er bare å by det du føler for. 

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ufint"? Hva har det med saken å kjøre? Selgeren har lagt ut en auksjon, dvs det me mente til å få fra alle selgere hver eneste kroner de mulige vil bruke. Er det fint? Ja? Da et det vel gaske fine av mulige kjøpere å ikke legge ut en krone mer en de faktisk må.

"Auksjon" og "markedspris" er ikke enveis konsepter der kun selgere kan vinner. Det innebære ogsa et møte med realiteten om betydning av "markedsverdi".

Nei det finns ikke noe "skambud". Et bud er et bud. Det er et åpent markedprosess - ikke personlig ment. 

Anonymkode: e17b8...5a2

Snakket med flere meglere som har sagt at bud lavere enn 10% under blir ansett som useriøst og forkastet før de når selger, og deretter ødelegger det dialogen.

10 minutter siden, Håpefull2020 skrev:

Virker som selger vil få solgt boligen, du kan godt by mye mindre enn de 10prosentene. By lite og heller forhandle dere frem til en pris, dette kan du spare mye penger på☺️

Det er jo det jeg håper på. Men hvor langt under kan man begynne? 
Jeg vet jo at jeg kan by akkurat det jeg vil, men er det realistisk å by nesten to millioner under den nedsatte prisantydningen? 

Et annet faremoment er jo at det sitter noen andre interessenter og bare venter på bud, og et lavt startbud vil starte en budkrig som presser det høyere. Hvis jeg starter høyere vil de kanskje droppe det.. Vanskelig det her 🤔

Anonymkode: e6e46...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Snakket med flere meglere som har sagt at bud lavere enn 10% under blir ansett som useriøst og forkastet før de når selger, og deretter ødelegger det dialogen.

Det er jo det jeg håper på. Men hvor langt under kan man begynne? 
Jeg vet jo at jeg kan by akkurat det jeg vil, men er det realistisk å by nesten to millioner under den nedsatte prisantydningen? 

Et annet faremoment er jo at det sitter noen andre interessenter og bare venter på bud, og et lavt startbud vil starte en budkrig som presser det høyere. Hvis jeg starter høyere vil de kanskje droppe det.. Vanskelig det her 🤔

Anonymkode: e6e46...4b2

Hva er prisantydningen på boligen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Håpefull2020 skrev:

Hva er prisantydningen på boligen ?

Hadde noen andre vært intr vil jeg tro de hadde lagt inn bud selv tidligere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Håpefull2020 skrev:

Hva er prisantydningen på boligen ?

7 250 000. Den lå ute for 8 000 000 opprinnelig. 

Anonymkode: e6e46...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker rundtom det samme som «Akay», hvis du tar prisantydning minus 10% får du ca 6.5 mill, så siden selger har nevnt det med skambud er det helt greit å gå ned noen hundre tusen. Er en start :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

By det du selv føler for! Da det ser ut til at denne boligen ikke er lettsolgt, så er det kjøpers marked..

At enkelte meglere sier at bud lavere enn  10% under forlangende ikke når eier, ville jeg tatt med en stor klype salt.. 🤥 Hvis det ikke når eier, så kan det jo heller ikke ødelegge for videre dialog.. 😉

Sist jeg kjøpte bolig, så la jeg inn et bud på rundt 40% under antydning (etter at boligen allerede var nedpriset). Da ingen andre var interessert i den samme boligen på det tidspunktet, så endte budet med å bli akseptert av selger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skambud blir forkastet hvis det er mange andre interessenter, men her er selger tydeligvis på runde to, og har fortsatt ikke fått inn et eneste bud. Da kan du begynne veldig lavt selvsagt, gå gjerne 20-30% ned. Hvis de føler seg indignert av det, så bør de jo ta innover seg at det jo ikke har kommet bud, noe som betyr at de har priset seg altfor høyt. Det er stort sett i veldig sentrale og populære strøk man nesten kan ta hva man vil, men har man en mindre gunstig bolig så må man som selger nøye seg med mindre. 

Anonymkode: 33fd9...e53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt og solt mange hus, og når du sier "useriøst" bud, det er ikkeno som heter det, og når det ikke er noen bud, og huset har liggi ute lenge kan du legge budet milevis unna prisantydning. Jeg kjøpte et for 35% under antydning en gang, husk at prisantydning i en del tilfeller ligger langt over det som burde vært normalt.

Anonymkode: fbf71...3c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei kollega av meg skulle selge sitt hus. Markedet var ganske tregt og det gikk noen visninger uten bud. 
Da kom ett par på banen og så sitt snitt - de la inn et fryktelig skambud. Kollegaen min er ei stolt og sta dame så hun avskrev det totalt med en gang. Paret iglet seg opp hundre tusen i bud, men fremdeles LANGT Under prisantydning. De fikk avslag da også.
Paret valgte å være sta tilbake og lot være å by høyere.

Etter et par uker kom et annet par å la inn ett bud som var litt lavere under prisantydning. Da heiv te første paret seg på igjen og det ble budkrig. De bøy over hverandre om og om igjen helt til det plutselig var litt over hundre tusen over takst. Par nr 2 kunne da ikke gå noe høyere, og det første paret slang på 10 tusen ekstra for å «sikre» seg salget. 
Kollegaen min avslo budet deres og solgte det til par nr 2, fordi par nr 1 hadde vært såppas frekk med sitt første skambud 😂

Anonymkode: dea8a...389

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ei kollega av meg skulle selge sitt hus. Markedet var ganske tregt og det gikk noen visninger uten bud. 
Da kom ett par på banen og så sitt snitt - de la inn et fryktelig skambud. Kollegaen min er ei stolt og sta dame så hun avskrev det totalt med en gang. Paret iglet seg opp hundre tusen i bud, men fremdeles LANGT Under prisantydning. De fikk avslag da også.
Paret valgte å være sta tilbake og lot være å by høyere.

Etter et par uker kom et annet par å la inn ett bud som var litt lavere under prisantydning. Da heiv te første paret seg på igjen og det ble budkrig. De bøy over hverandre om og om igjen helt til det plutselig var litt over hundre tusen over takst. Par nr 2 kunne da ikke gå noe høyere, og det første paret slang på 10 tusen ekstra for å «sikre» seg salget. 
Kollegaen min avslo budet deres og solgte det til par nr 2, fordi par nr 1 hadde vært såppas frekk med sitt første skambud 😂

Anonymkode: dea8a...389

Snakk om å ta ting for personlig. Det er bare tapte penger det. Selvsagt tilpasser kjøper også seg markedet og forsøker å gi lavere pris enn man trenger, akkurat som selgere forsøker å ta høyere pris når etterspørselen er stor. 

Anonymkode: 33fd9...e53

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budgiving er ikke bare hva som er "ok" og hva som ikke er det. Det er også pruting. Å legge inn et "skambud" er ekstremt effektivt for å justere selgers forventning om pris. Å få ja på ditt første bud er ikke poenget (får du umiddelbart ja har du jo helt åpenbart betalt for mye for huset) - poenget er å introdusere et element av panikk. 

 

Salg og kjøp av bolig er ikke personlig - det er som å kjøpe bruktbil av en forhandler. Dersom selger blir "furt" over at noen byr 20% under prisant så har selger et problem på det personlige plan (og det bør de jo jobbe med, men det vedkommer ikke deg). Utover det er 20-50% under takst helt ok i gitte settinger (les: desperasjon og distrikter i fraflyttning).

Anonymkode: 8da58...aa8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Snakket med flere meglere som har sagt at bud lavere enn 10% under blir ansett som useriøst og forkastet før de når selger, og deretter ødelegger det dialogen.

Det er jo det jeg håper på. Men hvor langt under kan man begynne? 
Jeg vet jo at jeg kan by akkurat det jeg vil, men er det realistisk å by nesten to millioner under den nedsatte prisantydningen? 

Et annet faremoment er jo at det sitter noen andre interessenter og bare venter på bud, og et lavt startbud vil starte en budkrig som presser det høyere. Hvis jeg starter høyere vil de kanskje droppe det.. Vanskelig det her 🤔

Anonymkode: e6e46...4b2

Så lenge du har fulgt reglene for budgivning er megler forpliktet til å formidle bud til oppdragsgiver, så om noen har sagt dette er det ren løgn for å manipulere deg til å by mer enn du ønsker. Det er ingen regler om hvor lite eller mye man kan by..

Jeg ville holdt hodet kaldt og bydd langt under prisantydning. Om noen andre hiver seg på, så får de bare gjøre det. Svært få har så "flaks" at de får kjøpt så langt under prisantydning, så det er egentlig ikke et tap om noen andre kjøper det. Og det er ikke det eneste huset på markedet heller.

Du bør være forberedt på at selv om megler oppfordrer til skambud, så kan eierne si nei. Kanskje ender første runde med at det ikke blir noe salg. Da må du fortsette å holde hodet kaldt, og prøve på nytt senere, etter enda en demotiverende visning med ingen interessenter. En slik prosess kan ta lang tid, før selgerne innser at dette er det beste de får. Min søster prøvde i 3 måneder før hun fikk sin bolig.

Jeg vet ikke om du har sjekket dette, men har du sett hva lignende eiendommer i området er solgt for? Har du sjekket hva de ga for huset, og hvor lenge det er siden? Jeg synes selv at det er enklere å være "hard" når jeg vet at f.eks selger kjøpte for 6 mill for bare 4 år siden, eller at andre hus i nærheten har gått for maks 6.5 mill. Da har du gode argumenter for å ikke by mer.

Anonymkode: 182f3...bfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ei kollega av meg skulle selge sitt hus. Markedet var ganske tregt og det gikk noen visninger uten bud. 
Da kom ett par på banen og så sitt snitt - de la inn et fryktelig skambud. Kollegaen min er ei stolt og sta dame så hun avskrev det totalt med en gang. Paret iglet seg opp hundre tusen i bud, men fremdeles LANGT Under prisantydning. De fikk avslag da også.
Paret valgte å være sta tilbake og lot være å by høyere.

Etter et par uker kom et annet par å la inn ett bud som var litt lavere under prisantydning. Da heiv te første paret seg på igjen og det ble budkrig. De bøy over hverandre om og om igjen helt til det plutselig var litt over hundre tusen over takst. Par nr 2 kunne da ikke gå noe høyere, og det første paret slang på 10 tusen ekstra for å «sikre» seg salget. 
Kollegaen min avslo budet deres og solgte det til par nr 2, fordi par nr 1 hadde vært såppas frekk med sitt første skambud 😂

Anonymkode: dea8a...389

Han kollegaen din høres ikke akkurat ut som den skarpeste kniven i skuffen 🤯

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å ta ting for personlig. Det er bare tapte penger det. Selvsagt tilpasser kjøper også seg markedet og forsøker å gi lavere pris enn man trenger, akkurat som selgere forsøker å ta høyere pris når etterspørselen er stor. 

Anonymkode: 33fd9...e53

Ja helt enig, men for oss andre var det litt morsomt 😂

Anonymkode: dea8a...389

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, prt90 skrev:

Han kollegaen din høres ikke akkurat ut som den skarpeste kniven i skuffen 🤯

Man selger jo til hvem man vil, og kanskje kollegaen syntes de 10 000 kronene var verdt det for å ta igjen? Prisen var jo likevel gått over takst og prisantydning. 

Anonymkode: e126a...62f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...