Gå til innhold

Statistiker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle om dette yrket? Hvor jobber typisk en statistiker? Hva ligger lønnen på? Hvordan er arbeidsmarkedet nå, og hvordan antas det å være i fremtiden? 

Anonymkode: 65192...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilleggsspørsmål: er dette noe som kan kombineres med bachelorgrad i psykologi, og få noe fornuftig ut av det?

Anonymkode: 65192...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor jobber typisk en statistiker?

I større og større grad i det private næringsliv. Typisk innen bank og forsikring, konsulentselskaper, og i økende grad som "data scientist" i alle mulige større foretak som har tilgang på mye data (=informasjon.)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva ligger lønnen på

Har ikke noe eksakte tall, men jeg vil anta at startlønn med mastergrad og gode karakterer i hvertfall ligger på 500-550 000.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er arbeidsmarkedet nå, og hvordan antas det å være i fremtiden? 

Arbeidsmarkedet de siste årene har jeg oppfattet som bra. Jeg tørr ikke spå markedet, men vil anta man vil være relevant i mange mange år til. Men du må nok være innstilt på å bygge ny kompetanse etterhvert som den teknologiske utviklingen fortsetter. Viktig med mye digital kompetanse f.eks. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilleggsspørsmål: er dette noe som kan kombineres med bachelorgrad i psykologi, og få noe fornuftig ut av det?

 

Tvilsomt. De fleste statistikere/personer som jobber med det samme som statistikere, har enten matematikkbakgrunn, ingeniør eller økonomifag på masternivå. Aller helst bør man også kombinere med en del informatikkfag ved siden/innbakt i graden. 

Anonymkode: 47dd3...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at det er svært vanskelig å rekruttere statistikere, i alle fall de med høy kompetanse (professorkompetanse).

Jeg ville nok heller satset på en kvantitativ bachelor. Tror det blir hardt å ta en master i statistikk med en psykologi-bachelor i bunn - hvis du i det hele tatt er kvalifisert til opptak. 

Anonymkode: e0a03...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilleggsspørsmål: er dette noe som kan kombineres med bachelorgrad i psykologi, og få noe fornuftig ut av det?

Anonymkode: 65192...eaa

Her er opptakskravene på NTNU, bare som et eksempel: https://www.ntnu.no/studier/msmnfma/opptak

Dette har du ikke med en bachelor i psykologi. 

Eller har du allerede en kvantitativ bachelor med fagene i linken over, og tenker på å ta en bachelor i psykologi i tillegg til master i matematikk (retning statistikk)? Hvis det var det du mente, kan det hende at det vil være en fordel hvis du ser for deg å jobbe som statistiker i akademia innen psykologi. Da kan det være en fordel å kunne statistikk OG ha grunnleggende kompetanse om faget også, det gjør det enklere å kommunisere med forskerne. Men ellers (og det er jo et ganske snevert arbeidsmarked) vil det ikke ha noen betydning. 

 

Anonymkode: e0a03...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 12.56, AnonymBruker skrev:

I større og større grad i det private næringsliv. Typisk innen bank og forsikring, konsulentselskaper, og i økende grad som "data scientist" i alle mulige større foretak som har tilgang på mye data (=informasjon.)

Har ikke noe eksakte tall, men jeg vil anta at startlønn med mastergrad og gode karakterer i hvertfall ligger på 500-550 000.

Arbeidsmarkedet de siste årene har jeg oppfattet som bra. Jeg tørr ikke spå markedet, men vil anta man vil være relevant i mange mange år til. Men du må nok være innstilt på å bygge ny kompetanse etterhvert som den teknologiske utviklingen fortsetter. Viktig med mye digital kompetanse f.eks. 

Tvilsomt. De fleste statistikere/personer som jobber med det samme som statistikere, har enten matematikkbakgrunn, ingeniør eller økonomifag på masternivå. Aller helst bør man også kombinere med en del informatikkfag ved siden/innbakt i graden. 

Anonymkode: 47dd3...3c9

Takk for godt, informativt svar. Jeg skal kontakte universitetene for å forhøre meg litt mer om utdanningsveien innen fagområdene du nevner.

Anonymkode: 65192...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er opptakskravene på NTNU, bare som et eksempel: https://www.ntnu.no/studier/msmnfma/opptak

Dette har du ikke med en bachelor i psykologi. 

Eller har du allerede en kvantitativ bachelor med fagene i linken over, og tenker på å ta en bachelor i psykologi i tillegg til master i matematikk (retning statistikk)? Hvis det var det du mente, kan det hende at det vil være en fordel hvis du ser for deg å jobbe som statistiker i akademia innen psykologi. Da kan det være en fordel å kunne statistikk OG ha grunnleggende kompetanse om faget også, det gjør det enklere å kommunisere med forskerne. Men ellers (og det er jo et ganske snevert arbeidsmarked) vil det ikke ha noen betydning. 

 

Anonymkode: e0a03...762

Jeg er snart ferdig med bachelor i psykologi. Ser at det ikke er så enkelt å få jobb med bare bacheloren, og jeg er litt usikker på om jeg ønsker de jobbene som er å få. Etter å ha hatt metode fikk jeg litt sansen for statistikk (brukte SPSS, fikk A), og jeg har alltid likt analyse, logikk og sannsynlighet. Jeg har også hatt noe programmering tidligere, noe jeg likte veldig godt og fikk god karakter i.

På vgs valgte jeg "alt annet enn matematikk/realfag," men lå på 4 i det obligatoriske uten å være særlig engasjert. Valgte derfor å gå øk/adm. Nå ser jeg etter noe å kombinere med psykologi, evt en ny kortere utdanning som gir tryggere jobb. Har tenkt på årsenhet i økonomi for kompetanse mot HR-jobber. 

Tar gjerne imot forslag til andre ting å kombinere med, annet enn master i psykologi. 

Anonymkode: 65192...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør sies at den statistikken du lærer på et psykologistudium er litt annerledes enn "statistikken" jeg refererte til i post #3. På fagspråket kalles det "matematisk statistikk".

Sitat

Mathematical statistics is the application of probability theory, a branch of mathematics, to statistics, as opposed to techniques for collecting statistical data. Specific mathematical techniques which are used for this include mathematical analysis, linear algebra, stochastic analysis, differential equations, and measure theory.

 

Anonymkode: 47dd3...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart ferdig med bachelor i psykologi. Ser at det ikke er så enkelt å få jobb med bare bacheloren, og jeg er litt usikker på om jeg ønsker de jobbene som er å få. Etter å ha hatt metode fikk jeg litt sansen for statistikk (brukte SPSS, fikk A), og jeg har alltid likt analyse, logikk og sannsynlighet. Jeg har også hatt noe programmering tidligere, noe jeg likte veldig godt og fikk god karakter i.

På vgs valgte jeg "alt annet enn matematikk/realfag," men lå på 4 i det obligatoriske uten å være særlig engasjert. Valgte derfor å gå øk/adm. Nå ser jeg etter noe å kombinere med psykologi, evt en ny kortere utdanning som gir tryggere jobb. Har tenkt på årsenhet i økonomi for kompetanse mot HR-jobber. 

Tar gjerne imot forslag til andre ting å kombinere med, annet enn master i psykologi. 

Anonymkode: 65192...eaa

Ok, da har du nok ingen av de fagene som kreves for å ta master i statistikk, og du må begynne helt på nytt. Hvis du ikke har tatt noen realfag på videregående vil du også få en tøff start hvis du begynner på en ny bachelor i matematikk. 

Hva med helsevitenskap eller lignende? Masterne heter litt ulike ting på ulike universitet - helsefremmende arbeid, for eksempel. Du må nesten se på hva f.eks nærmeste universitet tilbyr av mastere, se hvilke du kan komme inn på med bachelor i psykologi, og ta det derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
On 1/30/2020 at 1:26 PM, AnonymBruker said:

Jeg er snart ferdig med bachelor i psykologi. Ser at det ikke er så enkelt å få jobb med bare bacheloren, og jeg er litt usikker på om jeg ønsker de jobbene som er å få. Etter å ha hatt metode fikk jeg litt sansen for statistikk (brukte SPSS, fikk A), og jeg har alltid likt analyse, logikk og sannsynlighet. Jeg har også hatt noe programmering tidligere, noe jeg likte veldig godt og fikk god karakter i.

På vgs valgte jeg "alt annet enn matematikk/realfag," men lå på 4 i det obligatoriske uten å være særlig engasjert. Valgte derfor å gå øk/adm. Nå ser jeg etter noe å kombinere med psykologi, evt en ny kortere utdanning som gir tryggere jobb. Har tenkt på årsenhet i økonomi for kompetanse mot HR-jobber. 

Tar gjerne imot forslag til andre ting å kombinere med, annet enn master i psykologi. 

Anonymkode: 65192...eaa

Vet det er en gammel tråd og du er sikkert ferdigutdannet og i jobb nå. Men man trenger ikke mastergrad i statistikk for å jobbe med statistikk. De færreste som jobber med statistikk er statistikere. F.eks er de fleste som jobber i Statistisk sentralbyrå samfunnsøkonomer.

Det du burde se etter er jobber hvor man driver med statistikk. Og se hva slags utdanning disse jobbene krever.

Anonymkode: 1cb56...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...