Gå til innhold

Gjeldsordning og salg av hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter jeg mistet jobben min i oljebransjen for noen år siden, havnet jeg i skikkelig uføre økonomisk. Jeg fikk brått halvert lønnen min og for å holde meg over vannet tok jeg opp mange små lån over tid. For å prøve å få kontroll underveis samlet jeg små lån i større lån, så begynte ballen og rulle. Og jeg endte med å ha langt mer i lån enn hva jeg evnet å betale. 
 

Etter noen år fikk jeg innvilget Frivillig  gjeldsordning, jeg fikk også mulighet til å beholde huset jeg bor i med samboer(gift) og 4 barn. Vi eier 50/50, og det er kun jeg som er på gjeldsordning.

Jeg er nå, 1,5 år inn i denne ordningen. 
 

Så kommer problemstillingen;

vi har blitt kontaktet av noen som vil kjøpe boligen vår. For en god sum mer enn hva den egentlig er verdt. 
Har jeg lov å selge boligen? Den har jo følgelig en del heftelser. Er det noen måter å få kreditorene til å fjerne disse heftelsene, slik at vi kan selge huset uten heftelser ?

Den summen som blir til overs etter salget, kan vi bruke noen av de pengene til en egenkapital på et nytt boligkjøp, eller må hver en krone gå til gjeldsordningen? Vi er jo en stor familie og har jo behov for en plass og bo. Og leiemarkedet er ikke akkurat vennlig for en familie på 6.

takk for at du leste hele innlegget og jeg blir veldig takknemlig om du har noen gode råd i denne situasjonen. 

Anonymkode: 6a7b4...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din del av fortjenesten blir dessverre ført inn i gjeldsordningen slik at du taper pengene

Anonymkode: eb212...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...med mindre du overfører din del til din samboer 

Anonymkode: eb212...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man føre sin del over på samboer selv om man har heftelser?

Anonymkode: 6a7b4...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykter din halvdel av overskuddet nok tapes om dere velger å selge nå, det er nokså klarer regler på overskudd som oppstår under en gjeldsordning; arv, gevinster, lønnøkning, skattepenger m.m.  skal tilfalle kreditorene såfremt du ikke har en avtale om noe annet.  Kun din andel av salgsoverskuddet, din samboer får følgelig beholde sin andel.   Heftelsen på huset innløses ved salg, det er kun overskytende som tilfaller selger.  Det er halvparten av dette du har eierandel i og som tilfaller kreditorfelleskapet.  Du kan søke namsmann om råd, sende ut et forslag til endring i ordning, men protesterer en eneste kreditor er det lite å gjøre med saken, men det er mulig å både bytte jobb og bosted under gjeldsordning, bare spill med åpne kort og følg rådene fra Namsmann.

Er overskuddet stort, kan du ende med å være så heldig at du innløser dine krav, og kan tre ut av gjeldsordningen før 5-års perioden er gått.

Endret av Fantorang1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overføring og justering av verdier under gjeldsordning vil medføre opphevelse av inngått avtale da det anses som svik å tilpasse verdiene undervegs.  Avtalene er uten unntak at ditt overskudd skal tilfalle kreditorer.  Å få ny avtale etter å ha mistet den er vel pr i dag svært vanskelig, så vær varsom på hva du gjør her; du er tilbake til start uten særlig mulighet for en ryddig måte å gjenopprette ny avtale om du anses som svikefull.

Endret av Fantorang1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville snakket med de som administrerer gjeldsordningen (kemneren?).

Forhørt meg om hvor mye gjeld som gjenstår nå, og etter forventet overskudd på huset er betalt inn. Deretter kan du ta et valg på om dere skal selge eller ikke. Om salget kan gjøre at du kommer det ut av gjeldsordningen raskere, kan det jo gjerne være verdt det selv om det totale innbetalingen blir høyere enn ved fullføring av gjeldsordningen?

Din kone vil uansett beholde sin del av overskuddet, så dette kan brukes som felles egenkapital til ny bolig om hun ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Etter jeg mistet jobben min i oljebransjen for noen år siden, havnet jeg i skikkelig uføre økonomisk. Jeg fikk brått halvert lønnen min og for å holde meg over vannet tok jeg opp mange små lån over tid. For å prøve å få kontroll underveis samlet jeg små lån i større lån, så begynte ballen og rulle. Og jeg endte med å ha langt mer i lån enn hva jeg evnet å betale. 
 

Etter noen år fikk jeg innvilget Frivillig  gjeldsordning, jeg fikk også mulighet til å beholde huset jeg bor i med samboer(gift) og 4 barn. Vi eier 50/50, og det er kun jeg som er på gjeldsordning.

Jeg er nå, 1,5 år inn i denne ordningen. 
 

Så kommer problemstillingen;

vi har blitt kontaktet av noen som vil kjøpe boligen vår. For en god sum mer enn hva den egentlig er verdt. 
Har jeg lov å selge boligen? Den har jo følgelig en del heftelser. Er det noen måter å få kreditorene til å fjerne disse heftelsene, slik at vi kan selge huset uten heftelser ?

Den summen som blir til overs etter salget, kan vi bruke noen av de pengene til en egenkapital på et nytt boligkjøp, eller må hver en krone gå til gjeldsordningen? Vi er jo en stor familie og har jo behov for en plass og bo. Og leiemarkedet er ikke akkurat vennlig for en familie på 6.

takk for at du leste hele innlegget og jeg blir veldig takknemlig om du har noen gode råd i denne situasjonen. 

Anonymkode: 6a7b4...635

Det du må gjøre er å kontakte den respektive kreditor som har tinglyst pant i din eiendom og be om en uttalelse på hva som skal til for at de godtar sletting av heftelsen. 

Begynn med å samle dette.

Deretter ser du hvem du skylder mest og summerer du beløpet og ser hvor du havner i forhold til salgsprisen. Når du snakker med kreditorer er det smart å fremstå strukturert og ha riktige tall. «Tror» er noe du ikke kommer langt med.

Overstiger gjelden salgssummen er det neste steget å kontakte de større kreditorene og be om en vurdering av hva de kan være villig å gjøre. Uten deres samarbeid er det jo dødfødt. Likeledes må du eventuelt kontakte de kreditorene som, ved fristilling av et beløp, ellers ville fått betalt og få samtykke til at de sletter heftelsen uten hel-/delbetaling.

Sannsynligheten for at dette går er liten, men ikke helt umulig. Poenget er at kreditorene KAN være villig til å stryke noe av påløpte renter hvis man får dekket hovedkravet + en andel renter de er fornøyd med. Typisk at du har lånt 100 000, som nå er blitt 150 000.. og at de da KAN tenkes stryke kravet mot 130 000,- eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt din rådgiver hos namsmannen.

I GOL § 6-2 andre ledd står det blant annet at:

"Retten kan også, på begjæring av en fordringshaver, hvis krav er omfattet av gjeldsordningen, omgjøre en gjeldsordning dersom skyldnerens bolig i gjeldsordningsperioden har steget så mye i verdi i forhold til verdifastsettelsen etter § 4-7 (takstrapport utarbeidet før åpning av gjeldsfohandlinger) at det etter omstendighetene vil virke urimelig overfor fordringshaverne dersom skyldneren skulle beholde hele verdiøkningen."

Nå vet ikke jeg hva som står i det frivillige forslaget namsmannen har tatt vedtak på grunnlag av. Jeg vet heller ikke hva boligen er taksert til, eller hva du eventuelt får tilbud om, men jeg ville vært litt forsiktig med å ta kontakt direkte med fordringshaverne.

Dersom de får snusen i at du eventuelt avslår et tilbud over takst, vil de kunne reagere.

 

 

 

 

Anonymkode: 30cf4...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg anbefaler deg å gjøre dette.

Alt du gjør skal og må gå via namsmannen.

Si at du har fått dette tilbudet og at du er villig til å selge huset til den tilbudte prisen, under forutsetning av at når salget er gjennomført, så utbetales hele beløpet til kreditorene, under forutsetningen av at din gjeldsordning da er over.

 

Hvis kreditorene dine ikke akseptere dette tilbudet, beholder du huset og fortsetter med gjeldsordningen til du er ferdig med den.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...