AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Hvor opptatte er dere av likestilling? Har fått med meg at mange her er opptatt av økonomisk likestilling, men sånn ellers? Her er det temmelig tradisjonelt. Jeg (dame) gjør det aller meste av husarbeid/matlaging/skape hygge og kos. Han tar seg av tunge oppgaver i hage, vedlikehold av hus/garasje, biler osv. Han tjener tre ganger så mye som meg, og har endel reising i jobben. Han finnes ikke gjerrig eller opptatt av "mitt og ditt". Vi eier huset 50/50, selv om han betaler mest. Siden han bidrar mest økonomisk, ser jeg det som naturlig at mitt bidrag er å skape en hyggelig atmosfære hjemme, med alt det innebærer. Så her er det altså ikke likestilling i ordets rette forstand. Jeg er glad for å slippe og klatre i stiger, skifte dekk på biler osv. Og for oss har denne ordningen fungert i veldig mange år. Hvordan er det hos dere? Full likestilling på oppgaver og økonomi, eller en løsning der man bidrar med det man er best på? Anonymkode: 537c5...2ff 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Jeg er imot likestilling slik den er på det verste. Vi er tradisjonelle i kjønnsmønsteret så jeg gjør husarbeid og mannen bærer ved, skifter dekk, måker snø og er handy. Passer oss begge best og jg mener det er det som ER det rette og naturlige og. Anonymkode: 7e5a7...625 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg (dame) gjør det aller meste av husarbeid/matlaging/skape hygge og kos. Han tar seg av tunge oppgaver i hage, vedlikehold av hus/garasje, biler osv. 8 minutter siden, AnonymBruker said: jeg gjør husarbeid og mannen bærer ved, skifter dekk, måker snø og er handy Hvor mye tid tar disse arbeidsoppgavene i løpet av et år, i forhold til daglige gjøremål i huset? Anonymkode: d6130...8ba 20
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye tid tar disse arbeidsoppgavene i løpet av et år, i forhold til daglige gjøremål i huset? Anonymkode: d6130...8ba TS her. Om du har enebolig, stor hage osv, så tar det faktisk litt tid. Er som regel ting som skal snekres, males osv i løpet av sommeren. Det går mange timer til sånt. Pluss tungt hagearbeid. Nå nevnte jeg også at min mann har jobb med en del reising. Syns faktisk at det er rettferdig at han får slappe av litt på kveldstid når han er hjemme. Han bidrar som sagt mye mer enn jeg gjør økonomisk. Anonymkode: 537c5...2ff 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye tid tar disse arbeidsoppgavene i løpet av et år, i forhold til daglige gjøremål i huset? Anonymkode: d6130...8ba Mannen her tjener jo veldig mye mer, hans bidrag er da veldig stort. Det aller meste av arbeidet vi utfører gjennom et liv er utenfor hjemmet, ser ut til at mange "glemmer" det... Anonymkode: 2cb50...dc0 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 Dere som jubler over tradisjonelle kjønnsroller, hvordan er det i heimen når dere er syke? Nettopp kommet hjem med nyfødte babyer? Må dere ta alt innenfor husets fire vegger da også? Og hvis svaret er ja, hvordan er det ok? Hvis svaret er nei, gratulerer -du lever i et likestilt forhold hvor både du og mannen er like mye verdt. Det er det det handler om, at man drar lasset sammen, uavhengig om man maler garasjen eller baker brød. Anonymkode: 128ce...434 9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 Vi deler alt likt og gjør det meste sammen. Bytter på henting, matlaging, husvask, vedlikehold osv. Vi er to voksne mennesker med likt ansvar i hjemmet vårt. Elsker det. ❤️ Anonymkode: b7ee6...9f3 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #8 Skrevet 28. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som jubler over tradisjonelle kjønnsroller, hvordan er det i heimen når dere er syke? Nettopp kommet hjem med nyfødte babyer? Må dere ta alt innenfor husets fire vegger da også? Og hvis svaret er ja, hvordan er det ok? Hvis svaret er nei, gratulerer -du lever i et likestilt forhold hvor både du og mannen er like mye verdt. Det er det det handler om, at man drar lasset sammen, uavhengig om man maler garasjen eller baker brød. Anonymkode: 128ce...434 TS her. Noen ganger må man selvfølgelig gjøre ting man ikke liker så godt for å få alt til å gå rundt. Men for å være ærlig, så hadde jeg neppe malt huset eller snekret ny veranda om mannen var langtidssyk. Og han ville neppe ha bakt kaker og byttet gardiner om jeg var det 😀. Det mest nødvendige skulle vi nok ha klart uansett. Anonymkode: 537c5...2ff 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #9 Skrevet 28. januar 2020 Vi tjener omtrent like mye og bruker omtrent like mye tid og krefter på jobb, så vi gjør omtrent like mye hjemme også. Men vi er ikke opptatt av å dele hver enkelt oppgave likt, vi har hver våre arbeidsoppgaver fordelt ut fra hva vi er best på og hva vi misliker minst. Resten deler vi på ettersom hvem som har tid og overskudd. Er en av oss syk, sliten eller opptatt så bidrar den andre ekstra, det er en selvfølge. Vi har aldri kranglet om husarbeid, for vi vet begge at den andre gjør så godt den kan og ikke har noe ønske om å lure seg unna. Også hjelper det jo på at vi har ganske lik standard for hvordan vi ønsker å ha det. Anonymkode: 4613b...52d 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #10 Skrevet 28. januar 2020 Vi er ikke opptatt av det, vi gjør det som passer oss best. Mannen jobber og gjør slike tunge ting som å klippe plen, tunge løft, bilgreier og utegreier.. Naturlig årsaken er jo at han er mye sterkere enn meg, jeg klarer såvidt å dytte gressklipperen. Jeg tar meg av hjem, barn, husarbeid, matlaging.. Jeg fikser budsjett og har for det meste orden.. Men når han kommer hjem, er barnet delt ansvar ❤️ Anonymkode: 11210...4eb
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #11 Skrevet 28. januar 2020 Vi deler likt på husarbeid i hus. Han tar bilansvar, jeg tar innkjøp/logistikkansvar. Anonymkode: 90f37...8e9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er ikke opptatt av det, vi gjør det som passer oss best. Mannen jobber og gjør slike tunge ting som å klippe plen, tunge løft, bilgreier og utegreier.. Naturlig årsaken er jo at han er mye sterkere enn meg, jeg klarer såvidt å dytte gressklipperen. Jeg tar meg av hjem, barn, husarbeid, matlaging.. Jeg fikser budsjett og har for det meste orden.. Men når han kommer hjem, er barnet delt ansvar ❤️ Anonymkode: 11210...4eb Du er hjemmeværende? Anonymkode: d6130...8ba 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #13 Skrevet 28. januar 2020 Trådstarter vet åpenbart ikke hva likestilling er. Dere har valgt å ha det sånn, det er likestilling. Andre kan ikke velge, andre blir forventet å være på kjøkkenet og hjemmeværende mot sin vilje og menn får komplekser fordi de ikke kan bygge hus. Det er ikke likestilling. Likestilling dreier seg om like muligheter og rettigheter uten at det skal være forskjell i det PGA kjønn. Likestilling er ikke at alle menn og kvinner må gjøre 50% likt av alt de gjør. Anonymkode: 697ca...4fc 13
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen her tjener jo veldig mye mer, hans bidrag er da veldig stort. Det aller meste av arbeidet vi utfører gjennom et liv er utenfor hjemmet, ser ut til at mange "glemmer" det... Anonymkode: 2cb50...dc0 Hvorfor er lønn relevant, med mindre du jobber i en lavere stillingsprosent? Jeg og mannen har samme jobb i 100%, men jeg tjener mer fordi jeg har høyere utdanning. Det kunne ikke falt meg inn å forvente at han gjør mer husarbeid fordi jeg tjener mest?! Her lager begge mat, begge måker snø, begge gjør hagearbeid, begge maler hus, begge klipper plen, begge kjører bilen til verkstedet for dekkskifte, begge henter og leverer i barnehagen og begge legger og står opp med barna. Når det gjelder husarbeid er vi avhengig av at han har sine faste oppgaver og jeg gjør "alt annet" siden han er som menn flest og ikke ser alt som må gjøres i huset, men totalen er ca. lik. Anonymkode: cd010...854 12
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #15 Skrevet 28. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor opptatte er dere av likestilling? Har fått med meg at mange her er opptatt av økonomisk likestilling, men sånn ellers? Her er det temmelig tradisjonelt. Jeg (dame) gjør det aller meste av husarbeid/matlaging/skape hygge og kos. Han tar seg av tunge oppgaver i hage, vedlikehold av hus/garasje, biler osv. Han tjener tre ganger så mye som meg, og har endel reising i jobben. Han finnes ikke gjerrig eller opptatt av "mitt og ditt". Vi eier huset 50/50, selv om han betaler mest. Siden han bidrar mest økonomisk, ser jeg det som naturlig at mitt bidrag er å skape en hyggelig atmosfære hjemme, med alt det innebærer. Så her er det altså ikke likestilling i ordets rette forstand. Jeg er glad for å slippe og klatre i stiger, skifte dekk på biler osv. Og for oss har denne ordningen fungert i veldig mange år. Hvordan er det hos dere? Full likestilling på oppgaver og økonomi, eller en løsning der man bidrar med det man er best på? Anonymkode: 537c5...2ff Endelig en slik dame! Vi har det likedan... mann og kvinne her i midten av 30-årene. 2 barn. Du beskrev nesten oss i ditt inlegg. Hos oss er det heller ikke likestilling 100%. Og vet du hva? Vi er faktisk VELDIG glad for det begge to. Jeg som mann tjener nesten dobelt som kona, men vi bryr oss ikke en drøyt om dette. Vi har fellesøkonomi og deler absolutt ALT liket uten å tenke på dette. hun har tilgang til mine bankkort, kontoer, nettbank og jeg har tilgang til hennes. På hjemmebanen er vi begge like flink med barna og middag. Men så er hun den som gjør mest av vasking, interiør, lage kos hjemme slik du sier. Jeg skal være helt ærlig og inrømme at jeg ikke vet hvordan en vaskemaskin og tørketrommel virker. Jeg på den andre siden gjør alt av "tungarbeidet". Alt som har med vedlikehold av huset, hage, bil, snømoking osv osv.. Jeg er også den som er mest ute med barna og på aktiviteter og lek. Vi føler ikke at vi har noe skeivfordeling i forholdet, men vi er rett og slett sånn som er litt mer tradisjonelle av oss, og deler enkelte oppgave på mann og kvinne... Vi bidrar like mye og bruker like mye tid på hus og familie. Det er ikke sånn at en av oss sitter i sofaen hver dag mens den andre gjør all jobben. Jeg sier bare takk og pris for at det fortsatt finnes like kvinner igjen! Anonymkode: 5f854...329 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Skrevet 28. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trådstarter vet åpenbart ikke hva likestilling er. Dere har valgt å ha det sånn, det er likestilling. Andre kan ikke velge, andre blir forventet å være på kjøkkenet og hjemmeværende mot sin vilje og menn får komplekser fordi de ikke kan bygge hus. Det er ikke likestilling. Likestilling dreier seg om like muligheter og rettigheter uten at det skal være forskjell i det PGA kjønn. Likestilling er ikke at alle menn og kvinner må gjøre 50% likt av alt de gjør. Anonymkode: 697ca...4fc jada... takk for at du opplyste oss om det... men det er nok ikke det som er hovedpoenget til TS... Anonymkode: 5f854...329
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #17 Skrevet 28. januar 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Noen ganger må man selvfølgelig gjøre ting man ikke liker så godt for å få alt til å gå rundt. Men for å være ærlig, så hadde jeg neppe malt huset eller snekret ny veranda om mannen var langtidssyk. Og han ville neppe ha bakt kaker og byttet gardiner om jeg var det 😀. Det mest nødvendige skulle vi nok ha klart uansett. Anonymkode: 537c5...2ff Delt likt her også... jeg dro frem en spøk her om dagen da vi bærte noen kasser. La oss si at det vas ca 20 kasser. enkelte tyngre enn andre. Jeg gjorde det slik med vilje at jeg tok 10 stk, var ferdig på 3 min, og så satt jeg meg i sofaen. Kona var fortsatt på nr 3... så hører jeg et sukk/utblåsing fra henne. Jeg sier da på spøk: Hva er problemet kjære? Vi skal jo ha likestilling idag ikke sant? Vi må jo modernisere oss Eh.. hviss blikk kunne drepe... helt utrolig hvor mye man kan lese ett menneske bare av å se på øyene. Jeg tok de 7 resterende kassene hennes forresten.. Anonymkode: 5f854...329 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #18 Skrevet 28. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor opptatte er dere av likestilling? Har fått med meg at mange her er opptatt av økonomisk likestilling, men sånn ellers? Her er det temmelig tradisjonelt. Jeg (dame) gjør det aller meste av husarbeid/matlaging/skape hygge og kos. Han tar seg av tunge oppgaver i hage, vedlikehold av hus/garasje, biler osv. Han tjener tre ganger så mye som meg, og har endel reising i jobben. Han finnes ikke gjerrig eller opptatt av "mitt og ditt". Vi eier huset 50/50, selv om han betaler mest. Siden han bidrar mest økonomisk, ser jeg det som naturlig at mitt bidrag er å skape en hyggelig atmosfære hjemme, med alt det innebærer. Så her er det altså ikke likestilling i ordets rette forstand. Jeg er glad for å slippe og klatre i stiger, skifte dekk på biler osv. Og for oss har denne ordningen fungert i veldig mange år. Hvordan er det hos dere? Full likestilling på oppgaver og økonomi, eller en løsning der man bidrar med det man er best på? Anonymkode: 537c5...2ff Jeg tenker at fella du faller i er at du gjør deg selv både mindre selvhjulpen enn du kunne ha vært (hvem skal klatre i stiger og gjøre enkle reparasjoner etter skilsmissen, tenker du? ) og, ikke minst, mindre interessant som menneske. Du er jo bare en hushjelp? Dersom du var singel så ville du ha lært deg å fikse hus, shine møbler ,vedlikeholde bil og annet forefallende. Og du ville ha oppdaget at det både er fysisk veldig lett, ganske artig arbeid, og at det som oftest er snakk om et kvarter her og et kvarter der med "arbeide". Og, ikke minst, så påfører du barna dine et begrenset handlingsrom. Mamma klarer ikke å bytte lyspære. Det er fordi damer ikke klarer noe som helst. Mamma klarer ikke tjene nok til å forsørge seg selv. Det er fordi damer er dumme. Fordi det er det du gjør, ts. Du fordummer deg selv. Med vilje. Og skryter av det. Mitt forslag er at dine nyttårsforsett for 2020 er å finne deg en godt betalt jobb, lære deg å kjøre bilen til verksted for dekkskift og hvordan man skrur på en robotgressklipper og kunsten å male hus og restaurere møbler. Så kan mannen ta dine oppgaver. Dere trenger begge å kunne dette - dere kommer ikke til å være et par for evig. Om ikke annet dør en av dere først, og da har man ofte gjort seg selv veldig hjelpelaus. Og ingen synes synd på deg (eller han) fordi dere har valgt den ruta da, altså. Anonymkode: 5630a...b3b 13
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #20 Skrevet 28. januar 2020 Fatter ikke hvorfor så mange kvinner elsker å fordumme seg selv. Klart du kan gjøre akkurat det samme mannen din gjør og omvendt. Selv om det er mest naturlig at mannen gjør de tingene du nevner, er det ikke slik at du ikke hadde klart å gjøre dem selv. Anonymkode: c1262...d74 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå