Gå til innhold

Stemmer kaloriberegningen på pulsklokker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en fitbit versa, og lurer på om kaloriberegningen stemmer. Jeg lurer på dette pga. jeg ønsker å gå ned i vekt, og finne ut av hvor mange kalorier jeg bør spise. Om dette stemmer så må jeg jo spise over 2000 kalorier, alltid hørt at man skal ligge på 500 kcal lavere enn man forbrenner. Trodde de fleste kvinner forbrente rundt 2000 kcal daglig🤔

74 kg, 26 år. 

I går: 17934 skritt, 12 km, 2974 kalorier.

Lørdag: 14958 skritt, 10,32 km, 2554 kalorier.

Fredag: 17563 skritt, 12,12 km, 2803 kalorer.

Torsdag: 20411 skritt, 14,08 km, 2994 kalorier.

Kan dette stemme? Jeg går mye tur pga. har hund. Trener også styrke 2-3 ganger i uka. Det nevnt ovenfor er normal aktivitet for meg på fridager. Troďde ikke jeg var veldig mye mer aktiv enn gjennomsnittet? Syntes at kalorinivået et litt høyt? Eller kan dette stemme? :) (Jeg jobber 14 timers vakter på sykehjem, har derfor fri en uke om gangen. Men blir fort oppe i samme antall skritt på jobb også, men da er jo ikke skrittene sammenhengende. Blir jo litt her og litt der).

 

Anonymkode: a7b41...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke noe om sånt, men jeg har en apple watch som viser at jeg har gått 44 skritt i natt. Det er merkelig, da jeg har ligget i sengen min hele tiden🧐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kaloriberegningen stemmer ytterst sjelden. Den er basert på algoritmer som måler hva et slags gjennomsnittsmenneske vil forbrenne på en viss aktivitet gir x høyde, vekt og alder. Det er få av oss som vil treffe blink. Men jeg kan finne på å bruke den til å sammenligne ulike utholdenhetsøkter, til mer klokka mener jeg har forbrent, til større arbeid har jeg gjort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror skrittene er reelle da. Går som sagt mye tur, minst et par timer til dagen. :) Men kan jo være at det lurer seg inn litt ekstra ja🤔

Anonymkode: a7b41...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres veldig høyt ut. Jeg veier 59-60 kg og har ca 15 000 skritt om dagen, og da sier min klokke (Garmin Vivoactive) at jeg forbrenner 2000 kalorier totalt i døgnet. Noe som stemmer godt (jeg teller kalorier for å gå ned noen kilo). 
 

Prøv denne kalkulatoren med trening tre ganger i uken: https://www.freedieting.com/calorie-calculator

Anonymkode: c3a4d...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke skrittelleren på min fitbit versa er optimal. Den og skrittelleren på telefonen er ofte 3000 i forskjell (når jeg har hatt telefonen på meg hele tiden), og den er veldig veldig følsom. Bare jeg rører på armen så har jeg gått 50 skritt.. 

Anonymkode: afb64...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke skrittelleren på min fitbit versa er optimal. Den og skrittelleren på telefonen er ofte 3000 i forskjell (når jeg har hatt telefonen på meg hele tiden), og den er veldig veldig følsom. Bare jeg rører på armen så har jeg gått 50 skritt.. 

Anonymkode: afb64...692

Dette opplever jeg også med min fitbit ionic vs iPhone. Ganske stor forskjell. Det er litt skuffende. 

Anonymkode: ee75e...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forbrenner ikke bare av å gå da, man forbrenner når man sitter stille også.  Kanskje noe å ta med i beregningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange kalkulatorer som gir et overslag på kaloriforbruk på nettet, dersom du googler bmr og tdde. 

Men uansett, regner med du trenger rundt 1500 kcal bare på å holde deg i live (bmr). Så skal man sitte oppreist, lage mat osv, så kanskje 250 kcal i slike ting? Å gå ei mil i rusletempo, flatt terreng... 700 kcal? (En tommelfingerregel er 1 kcal pr kg pr km).

Rundt 2500 kcal da? Stemmer ganske greit med lørdag. 

Anonymkode: f8f46...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 7.05, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det høres veldig høyt ut. Jeg veier 59-60 kg og har ca 15 000 skritt om dagen, og da sier min klokke (Garmin Vivoactive) at jeg forbrenner 2000 kalorier totalt i døgnet. Noe som stemmer godt (jeg teller kalorier for å gå ned noen kilo). 
 

Prøv denne kalkulatoren med trening tre ganger i uken: https://www.freedieting.com/calorie-calculator

Anonymkode: c3a4d...b26

Men dette blir jo mye det samme? Dersom du har bmr på 1300 kcal, bruker 250 kcal på å lage mat og sitte osv. Så går ei mil og brenner 500-600 kcal. Litt over 2000 kcal... jeg er forøvrig like tung som deg og har vedlikehold på ca. 2200 kcal. Går omtrent like mye. 🤔

Anonymkode: f8f46...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...