Gå til innhold

Er det lett å få jobb på sykehjem i dag som ufaglært?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet på to sykehjem før for 10 år siden, men har ingen attester fra denne tiden. Var ung og visste ikke bedre..

Iallefall fikk jeg en fot inn der da, og jobbet der en stund fram til jeg fikk tilbud andre steder.

Nå er jeg der hvor jeg helst kunne tenke meg til å «shoppe» vakter, alt etter hvordan min mann jobber. Derfor kunne jeg tenke meg til å vende tilbake til sykehjemmet. Men ser nå at stillingene utlyses på kommunens hjemmesider, og at det kreves utdanning for å utføre pleie/stell. 

Jeg har erfaring fra dette og fått egne barn, som jeg ser på som relevant til de oppgaver som følger med sykehjemmet.

Hvordan gå fram for å få jobbe som tilkallingshjelp på sykehjem? Kan jeg gjøre som før at jeg bare ringer for å avtale intervju, og at jeg møter opp med papirene mine? 
Eller må jeg bare sitte der jeg sitter og søke via kommunens hjemmeside? 
Hvordan gjorde dere det?

Anonymkode: 1cc39...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kontaktet leder og spurt om du kunne legge igjen en søknad/cv om de har behov for vikarer. Men tror ikke hvem som helst får jobb altså (det håper jeg heller ikke).

Anonymkode: e1630...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte leder der du ønsker å jobbe og spørre om mulighetene. Men personlig er jeg glad for at det kreves utdanning for å jobbe på sykehjem, det er jo tross alt ikke friske folk som bor der. Det å ha egen barn er heller ikke relevant for å pleie syke eldre. 

Anonymkode: 37a6e...582

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet 4mnd gratis som ekstrahjelp assistent (altså ikke endel av staben). Jobber 100%, får mye erfaring og  gjør omtrent like mye som andre på jobben nå. NAV betaler noe tiltakpenger. Dette synes jeg er den beste måten for meg å bygge erfaring mot et fagbrev.

Anonymkode: 742cd...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helgevikar i hjemmesykepleien, uten utdannelse. Hos oss er vi en del assistenter uten noen form for utdannelse. Følgelig har vi heller ikke noe annet ansvar enn å assistere hjelpepleiere og sykepleiere. Vi gjør klar måltider, går ut med søppel, tar oppvasken, hjelper til i mindre kompliserte stell ol (noen tar også kurs for å kunne dele ut medisiner).
 

For å svare på spørsmålet ditt; tror ikke det er veldig vanskelig å få jobb på sykehjem som ufaglært. Jeg hadde ingen relevant erfaring da jeg fikk jobb som 19 åring, men planla videre studier innen helse.

Jeg søkte gjennom utlyst stilling på kommunens nettside (her stod det dog at de og trengte assistenter, og at det ikke var krav om utdannelse). Hvis du ikke passer til stillingsbeskrivelsen ville jeg ringt leder på sykehjemmet, og spurt om de har behov for assistenter uten relevant utdannelse - men at du har relevant erfaring. Så avtaler du eventuelt et intervju. 
Lykke til! :)

Anonymkode: b45bb...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder skriker etter flere ansatte og det er nok forholdsvis greitt å komme inn uten utdannelse. Mange tar jo fagbrev som praksiskandidat etter at de har jobba 5 års praksis så . 

Anonymkode: d1a4d...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du kommet til meg på intervju og antydet at din erfaring med å ta seg av egne, friske barn skulle gjøre deg som ufaglært bedre rustet til å ta vare på multisyke, tungt pleietrengende gamle folk, hadde jeg vist deg døren ganske fort, for da viser du kraftig mangel på innsikt. Og shopping av vakter, tror du at du er på kjøpesenter?  Pasienter på sykehjem idag er mye sykere enn de var for ti år siden, fordi det har blitt mye vanskeligere å få sykehjemsplass. De trenger kompetente, stabile ansatte og kontinuitet i tjenesten, ikke ufaglærte som tror det er så kos å jobbe på sykehjem og at man kan komme og shoppe (motbydelig uttrykk) noen vakter her og der i perioder når lommepengene ikke strekker til. 

Anonymkode: 14fe7...7e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre er det lett... synes ikke det er for hvermannsen å arbeide med pleietrengende. Man skal ha et godt klinisk blikk og være kvalifisert 

Anonymkode: 6fc8a...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å levere inn en åpen søknad på det lokale sykehjemmet her for noen år siden, og fikk til svar at så lenge jeg ikke hadde noen fagutdanning å vise til, var det ingen vits å komme.

Anonymkode: 0df64...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil avhenge helt og holdent på tilgangen til fagfolk. I min kommune får ingen ufaglærte fast jobb, og er sist i køen på tilkallevakter. I nabokommunen kan du få fast stilling mot å forplikte deg til å starte fagutdannelse på sikt.

Anonymkode: dc71a...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...