Gå til innhold

Teit grunn til sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått regulering på bakside av tennene og tungen min er helt oppskrapet. Begge sidene er full av blemmer og jeg har ikke klart å få i meg noe mat idag, blir bare værre å værre. Har hatt munnskold før og blemmene ser ut som dette bare at det er mange og sikkert 100 ganger mer smertefullt. Klarer ikke snakke, spise og knapt drikke. Har grått flere ganger pga smerten. På fredag tok jeg egenmelding pga jobben min består av å snakke, men jeg klarer ikke dra imorgen heller pga smertene er helt jævlig. Må derfor til legen, men kan man bli sykemeldt for noe så dumt? Jeg er jo ikke syk, men jeg klarer rett og slett ikke snakke eller få i meg næring. Hadde jeg fått vite før at det skulle være så vondt hadde jeg aldri tatt det på

Anonymkode: 3f66b...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg vel begynt å stille spørsmålstegn ved sykemelding med "regulering" som grunn.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Wednesday Addams skrev:

Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg vel begynt å stille spørsmålstegn ved sykemelding med "regulering" som grunn.

Det er ikke reguleringen, men at hele munnen min er full av blemmer og jeg ikke klarer snakke. Siden jeg ikke klarer snakke og jobben min består av snakking er det svært lite hensiktsmessig for meg å dra på jobb 

• Liker 9
Skrevet

Du må nok på jobb. Dette er nok ikke stor nok grunn til sykemelding. Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til legen og spurt om det er mulig med noe beroligende. Jeg ville også tatt en prat med din nærmeste sjef og forklare problemstillingen. Han/hun kan eventuelt finne noe du kan gjøre på i mellomtiden mens munnen din roer seg.

God bedring ❤️

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke reguleringen, men at hele munnen min er full av blemmer og jeg ikke klarer snakke. Siden jeg ikke klarer snakke og jobben min består av snakking er det svært lite hensiktsmessig for meg å dra på jobb 

Ser den, men nå er det som regel i barne- og ungdomsskolealder at man får regulering. Tviler på at barn holdes hjemme i flerfoldige dager på grunn av dette. Hva jobber du som? Hvis det er mulig for deg å gjøre arbeidsoppgaver som ikke krever konstant snakking ville jeg iallfall forsøkt å gå på jobb.

Skrevet

Arbeidsgiver har tilrettelegingsplikt, og den skal i utgangspunktet brukes før sykemelding. Vil anbefale å ta kontakt med arbeidsgiver og spørre om tilrettelegging noen dager til du klarer å prate igjen :) de fleste arbeidsplasser har jo en del «forefallende» arbeid som aldri blir gjort. 

Anonymkode: 2cc19...300

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Wednesday Addams skrev:

Ser den, men nå er det som regel i barne- og ungdomsskolealder at man får regulering. Tviler på at barn holdes hjemme i flerfoldige dager på grunn av dette. Hva jobber du som? Hvis det er mulig for deg å gjøre arbeidsoppgaver som ikke krever konstant snakking ville jeg iallfall forsøkt å gå på jobb.

Ja men jeg har på innsiden og her er der mer smertefullt pga sår på tungen, og man bruker tungen konstant når man snakker. Jeg jobber som lærer og derfor kan jeg ikke utføre andre arbeidsoppgaver enn å undervise 

Skrevet

... fortsettelse fra det over: om du ikke får tilrettelagt arbeid, så er det på plass med en SM noen dager. Er ikke meningen du skal prate og ha masse vondt om munnen er full av blemmer. La det få noen dager p hvile på :) god bedring

• Liker 1
Skrevet

Du burde skrive en melding til sjefen og forklare problemet. Er sikkert noe annet du kan gjøre på jobb i morgen. God bedring🌸

Anonymkode: c085f...fad

Skrevet

Bruk egenmeldingene dine. 

Skrevet

... fortsettelse fra det over: om du ikke får tilrettelagt arbeid, så er det på plass med en SM noen dager. Er ikke meningen du skal prate og ha masse vondt om munnen er full av blemmer. La det få noen dager p hvile på :) god bedring

Takk for svar :) Det kjennes ut som en halsbetennelsene bare at det er i munnen, har ganske høy smerteterskel og krav til å være borte fra jobb men jeg ser bare ikke hvordan jeg skal få til å undervise fra kl 8-2 i disse smertene. Hadde det vært tilretteleggende arbeid som unngår snakking hadde jeg selvfølgelig gjort det men jeg har som sagt ansvar for undervisning, kan eventuelt jobbe med månedsplan hjemme men dette gjør jeg uansett. 

Skrevet
Akkurat nå, Hmmmmmm skrev:

Bruk egenmeldingene dine. 

Brukte første egenmelding på Fredag og derfor må jeg ha sykemelding nå

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men jeg har på innsiden og her er der mer smertefullt pga sår på tungen, og man bruker tungen konstant når man snakker. Jeg jobber som lærer og derfor kan jeg ikke utføre andre arbeidsoppgaver enn å undervise 

Her må tannlegen har gjort noe feil for reg på innsiden skal ikke gi sådanne problemer som du her beskriver

Anonymkode: 88f6b...67a

• Liker 2
Skrevet

Siden det er en slags fysisk skade som hinder deg fra å gjøre jobben din, så ville jeg prøvd å fått sykemelding. Med mindre du har mulighet på å få «tilrettelagt» oppgaver på jobben som krever stillhet :) 

Ta en tur til legekontoret. Snakk med sjefen, og få til en løsning. De fleste sjefer er imøtekommende om man bare sier sannheten :) 

Anonymkode: b8090...659

• Liker 3
Skrevet

Er dette betente blemmer, og du har store sår i munnen så krever det kanskje behandling, og da er det legen som bestemmer om du skal få sykemelding. Ikke folk på kg. Her høres det ut som om du må ha dødd 3 ganger av kreft for å få 14.dagers sykmelding. 

Anonymkode: b8ff3...7c7

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk tilrettelegging i en liten periode ved å gjøre forefallende arbeid og ta over prøvebunker. Jeg kunne gjøre en del, men ikke stå i klasserommet. Dette var riktig nok på en stor videregående skole, men det er muligheter. Dette er også et tidspunkt der det går an å snurre film og kjøre oppgaver. Det kan man selvfølgelig ikke gjøre i lengden, men i en liten periode kan man fint gjøre det. 

Anonymkode: 9a16b...e1c

• Liker 2
Skrevet

Her må tannlegen har gjort noe feil for reg på innsiden skal ikke gi sådanne problemer som du her beskriver

Anonymkode: 88f6b...67a

Jeg tenkte også det men har googlet og søkt, står det er helt vanlig med slike smerter pga reguleringen skjærer inn i tungen. Det står også det vil gå over når tungen blir herdet men at dette kan ta tid. 

Gjest førstedamen
Skrevet

Har du nylig fått regulering må du jo bruke regulerings voks så du ikke får sår!!! 

Da beskytter du tungen ved å sette på noe som ligner på plastelina på de kvasse kantene. 

Skrevet

(og sykemelding er det uansett legen som bestemmer, så det får være opp til hen og ikke oss spekulanter på kg) 

Anonymkode: 9a16b...e1c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er en slags fysisk skade som hinder deg fra å gjøre jobben din, så ville jeg prøvd å fått sykemelding. Med mindre du har mulighet på å få «tilrettelagt» oppgaver på jobben som krever stillhet :) 

Ta en tur til legekontoret. Snakk med sjefen, og få til en løsning. De fleste sjefer er imøtekommende om man bare sier sannheten :) 

Anonymkode: b8090...659

Takk for svar 🙂 er ganske sikker på at legen gir meg sykemelding når han hører jeg snakke. Var på apoteket igår for å skaffe smertestillende og da var det flere som sa stakkars pga jeg klarte ikke få frem ordene nesten. Men føler meg likevel dum når det er pga noe så teit som regulering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...