Gå til innhold

Meldt på løp - men klarer ikke løpe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Ja.. så vennina mi lokka meg med på "løpetur" for at vi skulle få sjekka formen. Og så sier hun midt under turen "meldt os på løp i mai jeg! Helt serr - vi er påmeldt!"

Jeg døde litt ass... Jeg er overvektig, veier over 80kg (160cm), og det gjør skikkelig vondt i ankler/legger når eg prøver å bytte fra rask gange og over til jogging/løping. Hun løper lett mila på rundt 1 time, mens jeg bruker 1 time på en liten tur på ca 5,5 km... Dette går jo ikke.

Har prøvd flere ganger å begynne med jogging, men det gjør bare vondt i bena med en gang, så jeg gir opp. Gjør jeg noe feil?? Er det mangel på styrke i beina, eller hva?

Hjelp? Jeg skjønner vennina mi mener godt, men er litt sur nå. Samtidig er det noe i meg som gjør at jeg har lyst å være med og klare det. 

Anonymkode: 4f996...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør følge et treningsprogram for å unngå å bli skadet. Finnes mange på nett. Gjør du det så er det fullt mulig! Lykke til!

Anonymkode: e385d...f76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å hold ut, ikke gi opp med en gang. Sørg for å ha gode sko som passer foten din, her er sportsbutikker ofte behjelpelige med å finne den rette skoen. 

Jeg brukte dette programmet for å komme i gang:

https://www.klikk.no/mote/detnye/livsstil/lopeguide-for-nybegynnere-3697815

Og har musikk på ørene på løpeturen. Er selv overvektig, 95kg og 172cm. Det gjør litt vondt her og der, men mestringsfølelsen når man kommer i mål og får medalje er helt digg! :) 

Anonymkode: fa30d...a28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Ja.. så vennina mi lokka meg med på "løpetur" for at vi skulle få sjekka formen. Og så sier hun midt under turen "meldt os på løp i mai jeg! Helt serr - vi er påmeldt!"

Anonymkode: 4f996...809

Hvor langt er løpet? Er det venninnen din som betaler for påmeldingen? Er det mulig å få pengene tilbake?

Anonymkode: e6a4b...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ikke så veldig god tid, men gjør du de rette tingene og ikke pådrar deg skader så går det nok bra! 

Jeg ville startet med å få god instruksjon om å bygge støttemuskelatur, og skaff deg jæ#¤%g gode sko :). Gjerne to ulike par dersom økonomien tillater det.  Motbakketurer (gjerne i terreng) er og fint i starten, så kan du etter et par uker begynne å vekselvis gå/jogge. Tren variert for å unngå skader, spisse løpinga kan du gjøre om et par måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du bør følge et treningsprogram for å unngå å bli skadet. Finnes mange på nett. Gjør du det så er det fullt mulig! Lykke til!

Anonymkode: e385d...f76

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Prøv å hold ut, ikke gi opp med en gang. Sørg for å ha gode sko som passer foten din, her er sportsbutikker ofte behjelpelige med å finne den rette skoen. 

Jeg brukte dette programmet for å komme i gang:

https://www.klikk.no/mote/detnye/livsstil/lopeguide-for-nybegynnere-3697815

Og har musikk på ørene på løpeturen. Er selv overvektig, 95kg og 172cm. Det gjør litt vondt her og der, men mestringsfølelsen når man kommer i mål og får medalje er helt digg! :) 

Anonymkode: fa30d...a28

Ja - nei... altså jeg faller alltid av slike programmer. Jeg klarer ikke holde følge... klarer ikke løpe i 1 helt minutt første uka.. Så blir jeg frustrert og gir opp. Jeg har løpesko - vert i sportsputikk og målt bena og fått sko tilpasset meg - har prøvd å begyne med løping før... 😞 Går litt turer, og aldri uten musikk... men får liksom ikke opp tempo

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor langt er løpet? Er det venninnen din som betaler for påmeldingen? Er det mulig å få pengene tilbake?

Anonymkode: e6a4b...853

Regnet med det var 10km...? 😅 😕   Tolket det slik at hu betaler - som i å gi meg den ekstra dytten liksom til å ikke gi opp, for da går det ut over henne, på en måte... 

48 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Det beste er å droppe vekt her. For hver kg. mistet vil tempo øke.

Stemmer dette?? 

39 minutter siden, Tiuren said:

Du har jo ikke så veldig god tid, men gjør du de rette tingene og ikke pådrar deg skader så går det nok bra! 

Jeg ville startet med å få god instruksjon om å bygge støttemuskelatur, og skaff deg jæ#¤%g gode sko :). Gjerne to ulike par dersom økonomien tillater det.  Motbakketurer (gjerne i terreng) er og fint i starten, så kan du etter et par uker begynne å vekselvis gå/jogge. Tren variert for å unngå skader, spisse løpinga kan du gjøre om et par måneder.

Nei gud... det er jo et håpløst prosjekt.. 

Jeg tror at jeg alltid gir opp løping fordi det gjørt vondt i beina - og så tenker jeg at nei jeg kan ikke, jeg bare skader meg. Så legger jeg på meg noen kilo til i stedet.... 😭

Anonymkode: 4f996...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror at jeg alltid gir opp løping fordi det gjørt vondt i beina - og så tenker jeg at nei jeg kan ikke, jeg bare skader meg. Så legger jeg på meg noen kilo til i stedet.... 😭

Anonymkode: 4f996...809

Ja, gir man opp på forhånd så er man sikker på å lykkes 100% i å gi opp.... 

Ta utfordringen, kjenn på smerten og frykten....  og få suksess!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge igjen til dette løpet? Og hvor langt er det - det finnes løp som er alt fra bare 300 meter (motbakke) og opp til maraton (42195 meter) og enda lenger (ultraløp). Altså er det ingen selvfølge at det er 10 km... 

Hvis du har et par måneder på deg og løpet er på 5 km går det sikkert bra. Kortere tid igjen til løpet og/eller lengre distanse vil raskt bli en oppskrift på skade. 

Og ja, det stemmer at tempoet øker når vekta di går ned. Det er ekstremt mye lettere å løpe når man er normalvektig, enn når man har overvekt/fedme. 

Anonymkode: a4c8c...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer belastende for knær å løpe nedover, og bedre med grus enn asfalt. Jogg på flaten, gå så raskt du kan i oppoverbakke, og gå i nedoverbakker. Hvis du har sykkel kan du bruke den for å få opp kondisjonen og miste vekt. 

Anonymkode: bc43a...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det lenge igjen til dette løpet? Og hvor langt er det - det finnes løp som er alt fra bare 300 meter (motbakke) og opp til maraton (42195 meter) og enda lenger (ultraløp). Altså er det ingen selvfølge at det er 10 km... 

Hvis du har et par måneder på deg og løpet er på 5 km går det sikkert bra. Kortere tid igjen til løpet og/eller lengre distanse vil raskt bli en oppskrift på skade. 

Og ja, det stemmer at tempoet øker når vekta di går ned. Det er ekstremt mye lettere å løpe når man er normalvektig, enn når man har overvekt/fedme. 

Anonymkode: a4c8c...218

Mai! jeg tror der er 10km..  Så jeg må gå ned i vekt for at det skal bli bedre? 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Mer belastende for knær å løpe nedover, og bedre med grus enn asfalt. Jogg på flaten, gå så raskt du kan i oppoverbakke, og gå i nedoverbakker. Hvis du har sykkel kan du bruke den for å få opp kondisjonen og miste vekt. 

Anonymkode: bc43a...f31

Ja det har jeg kjent på før- en kollega (en bedreviter!!) sa at det var best å løpe i nedoverbakke - mye lettere det når en er nybegynner. Da hadde jeg allerede testet gå/jogg i nedvorebakke (slak bakke, jeg tenkte ikke over det der å da) og kunne informere vedkommende at det så absolutt ikke er til og anbefale (mange som minner meg på det). Så den leksa har jeg lert. Dette er noen år siden - men det sitter. Så jeg tar det alltid sakte når det går nedover (enda saktere enn til vanlig - jeg kommer ikke så fort frem i utgangspunktet). 

 

Anonymkode: 4f996...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - Jeg har tatt hintet. 

Det er bare litt vanskelig å være positiv - jeg fikk det kastet over meg - har på en måte ikke valgt dette selv. 

Men jeg forstår jo - og kjenner på kroppen - at jeg er helt ute. Jeg har ikke noe form å skrive hjem om. Jeg vet jeg er overvektig. Jeg trener sjeldent. Jeg liker å gå tur - men soffan vinner oftest. 

Og jeg forstår at jeg har en innmari god vennine som pusher meg til å få orden på min fysiske form (kanskje den mentale også). Hun har nok sett at jeg sliter mer enn jeg har sett det selv. 

 

💖

 

--- hadde forresten et sykt irriterende problem på turen i dag; Min treningstigths rulla bare ned, magen jobbet seg over kanten hele tiden. Mye av turen gikk med til at jeg holdt den oppe - boksatvelig talt. Det må ha sett helt dust ut når jeg tenker meg om... Hvilke tigths løper dere i, som ikke ruller ned???

Anonymkode: 4f996...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo ikke sikkert å bråstarte med løping nå er veien å gå for deg. Det viktigste er at du finner noe du selv kan trives med og som du klarer å opprettholde over tid. Om du liker å gå, kan du komme langt med motbakker og god intensitet. Du kan også prøve annen type trening: yoga, dans, styrke av ulik slag, spinning, svømming. Det finnes veldig mange fine treningformer, og mange typer trening med mindre risiko for skader enn løping for en som ikke har smertefri løpeteknikk.

Du vet jo selv best om du lar deg motivere eller stresse av press. Jeg ville satt meg totalt på bakbeina om noen skulle tvinge meg inn i en treningsform jeg mislikte, uansett hvor velment det måtte være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTNU har et 'kom i form'-program som baserer seg på å holde en viss puls (f.eks. 80 % av makspuls) istedet for en viss hastighet. Jeg tror det kan være lurere å følge hvis du er i dårlig form. Jogging er også ganske belastende for knær, så jeg ville prøvd meg på svømming i starten i stedet. Det er mindre belastende for kroppen, og samtidig veldig god trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hactar said:

Nå er det jo ikke sikkert å bråstarte med løping nå er veien å gå for deg. Det viktigste er at du finner noe du selv kan trives med og som du klarer å opprettholde over tid. Om du liker å gå, kan du komme langt med motbakker og god intensitet. Du kan også prøve annen type trening: yoga, dans, styrke av ulik slag, spinning, svømming. Det finnes veldig mange fine treningformer, og mange typer trening med mindre risiko for skader enn løping for en som ikke har smertefri løpeteknikk.

Du vet jo selv best om du lar deg motivere eller stresse av press. Jeg ville satt meg totalt på bakbeina om noen skulle tvinge meg inn i en treningsform jeg mislikte, uansett hvor velment det måtte være.

Dette!

Selv om målet er å løpe i mai, så er det viktigste de to første månedene å få bygge mer muskler og litt kondisjon. Så spisser du løpingen i mars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja - Jeg har tatt hintet. 

Det er bare litt vanskelig å være positiv - jeg fikk det kastet over meg - har på en måte ikke valgt dette selv. 

Men jeg forstår jo - og kjenner på kroppen - at jeg er helt ute. Jeg har ikke noe form å skrive hjem om. Jeg vet jeg er overvektig. Jeg trener sjeldent. Jeg liker å gå tur - men soffan vinner oftest. 

Og jeg forstår at jeg har en innmari god vennine som pusher meg til å få orden på min fysiske form (kanskje den mentale også). Hun har nok sett at jeg sliter mer enn jeg har sett det selv. 

 

💖

 

--- hadde forresten et sykt irriterende problem på turen i dag; Min treningstigths rulla bare ned, magen jobbet seg over kanten hele tiden. Mye av turen gikk med til at jeg holdt den oppe - boksatvelig talt. Det må ha sett helt dust ut når jeg tenker meg om... Hvilke tigths løper dere i, som ikke ruller ned???

Anonymkode: 4f996...809

Kan det vær pga overvekten at tightsen ruller ned? Jeg har sikkert hatt alt av tightser selv, både billige og dyre og har aldri opplevd at den ruller ned. Hvis den er litt løs kan den sige ned, men kan ikke se for meg at den kan begynne å rulle. 

Anonymkode: 609ff...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar tightsen så langt opp på magen som det går. Og så må den være stram nok, hvis ikke siger den. 

Anonymkode: bc43a...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Bli med en løpegruppe

Anonymkode: 72ce3...406

Søkte litt på facebook nå - finner ikke noe annet enn ultraløp grupper... er ikke helt der..

19 minutter siden, Hactar said:

Nå er det jo ikke sikkert å bråstarte med løping nå er veien å gå for deg. Det viktigste er at du finner noe du selv kan trives med og som du klarer å opprettholde over tid. Om du liker å gå, kan du komme langt med motbakker og god intensitet. Du kan også prøve annen type trening: yoga, dans, styrke av ulik slag, spinning, svømming. Det finnes veldig mange fine treningformer, og mange typer trening med mindre risiko for skader enn løping for en som ikke har smertefri løpeteknikk.

Du vet jo selv best om du lar deg motivere eller stresse av press. Jeg ville satt meg totalt på bakbeina om noen skulle tvinge meg inn i en treningsform jeg mislikte, uansett hvor velment det måtte være.

Jeg har vel sagt en gang "skulle ønske jeg kunne løpe som deg" til venninna mi. Føler mest stress akkurat nå. Men er litt gira også... mixed feelings!

18 minutter siden, L'amie said:

NTNU har et 'kom i form'-program som baserer seg på å holde en viss puls (f.eks. 80 % av makspuls) istedet for en viss hastighet. Jeg tror det kan være lurere å følge hvis du er i dårlig form. Jogging er også ganske belastende for knær, så jeg ville prøvd meg på svømming i starten i stedet. Det er mindre belastende for kroppen, og samtidig veldig god trening.

Slike puls greier forstår jeg lite av. Har fitbit klokke - men følger bare med på antall steg og hvor langt og hvor lang tid jeg brukte, stort sett. Men har jo svømmehall her da... det kunne jo vert noe. 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det vær pga overvekten at tightsen ruller ned? Jeg har sikkert hatt alt av tightser selv, både billige og dyre og har aldri opplevd at den ruller ned. Hvis den er litt løs kan den sige ned, men kan ikke se for meg at den kan begynne å rulle. 

Anonymkode: 609ff...998

Så tigths er bare for normalvektige da? 
 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg drar tightsen så langt opp på magen som det går. Og så må den være stram nok, hvis ikke siger den. 

Anonymkode: bc43a...f31


Jeg har vært innom de fleste str når det kommer til treningstigths. Lenge siden jeg har brukt den jeg hadde nå, så kan jo være så enkelt at den var utslitt. Opplever som regel at på et eller annet tidspunkt må jeg dra opp tightsen, men bare noen få ganger ila turen/økta. Var bare heilt krise akkurat i dag. Hadde gjort seg med noen nye - har bare ikke lyst på bomkjøp. 

Anonymkode: 4f996...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fit bit er jo enkel ift puls. Det er bilde av et hjerte, og står tall under. Har du puls på 80, så står det 80. Er pulsen på 100, ja da står det 100. 

Anonymkode: 8c7f2...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...