Gå til innhold

Kort lutealfase


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Flere med kort lutealfase som har blitt gravid?

Beklager hvis det finnes flere tråder om dette fra tidligere. 

Kvinne 24, frisk og ellers ved god helse. Sluttet på pillen for 12 mnd. siden. Går inn i 3 pp. nå.

Har registrert syklusene mine i et par måneder inkludert kartlagt med eggløsningstester. Har gjennomsnittlig sykluser på 24-28 dager. Siste månedene fått positiv eggløsningstest på syklusdag 15-17. Samtidig spotter (brun utflod) jeg 2-3 dager før ordentlig menstruasjon. Så jeg har vel en lutealfase på alt fra 7-9 dager. 

Finnes det noen ufarlige kjerringråd for dette? Vurderer oppsøke lege etter en stund. 

Takk på forhånd!

Anonymkode: 787df...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv en større dose(40-80 mg, kanskje også 120 mg)  vitamin B6(pyridoksin) en periode.

Anonymkode: b29f9...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Flere med kort lutealfase som har blitt gravid?

Beklager hvis det finnes flere tråder om dette fra tidligere. 

Kvinne 24, frisk og ellers ved god helse. Sluttet på pillen for 12 mnd. siden. Går inn i 3 pp. nå.

Har registrert syklusene mine i et par måneder inkludert kartlagt med eggløsningstester. Har gjennomsnittlig sykluser på 24-28 dager. Siste månedene fått positiv eggløsningstest på syklusdag 15-17. Samtidig spotter (brun utflod) jeg 2-3 dager før ordentlig menstruasjon. Så jeg har vel en lutealfase på alt fra 7-9 dager. 

Finnes det noen ufarlige kjerringråd for dette? Vurderer oppsøke lege etter en stund. 

Takk på forhånd!

Anonymkode: 787df...7cd

Jeg hadde en syklus på ca 33 dager, positiv EL test på alt ifra ca syklusdag 17-24. Den måneden jeg ble gravid hadde jeg positiv EL test kvelden syklusdag 23, mensen kom ikke som forventen på syklusdag 33, positiv test syklusdag 38. 🤩 4pp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde (har) lutealfase på 8-10 dager. Ble ikke gravid. Ble satt på Crinone (progesteron) og nå sitter jeg her med ei tulle på 9 mnd. 

Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen, så kan hen henvise deg videre til gynekolog (spesialist). 

Lykke til! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 🙂 Forstår at det enten er håp ellers må jeg bare ta kontakt med legen.

Har tatt 2 tbl med Pyridoksin 40 mg siden eggløsning, så er spent på om det kan ha noe virkning på å forlenge den med et par dager. 

Har noen prøvd progresteronkrem eller wild yam i forbindelse med dette og hatt god effekt?

Anonymkode: 787df...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Trådstarter her igjen. 

Forsøkte med pyridoksin forrige syklus, 2 tbl. daglig uten særlig virkning. Hadde da en lutealfase på 9 dager og spottet 4 dager ETTER mensen. 

Tok dette med lutealfasen opp med legen og. Legen mente at det ikke burde være noe i veien for å bli gravid med kortere lutealfase og at det er mer en "kvinne-forum diagnose"🤔 Litt lenger tid kan det ta ja, fikk jeg bekreftet. 

Fikk henvisning til gynekolog selv om han mente det strengt talt ikke var nødvendig, også med tanke på at jeg har såpass regelmessig sykluser.. Har ikke time før i juli. 

Så nå sitter jeg her og tenker hva mer jeg skal finne på i mellomtiden 💁‍♀️

Anonymkode: 787df...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

On 1/26/2020 at 7:13 PM, AnonymBruker said:

Hei!

Flere med kort lutealfase som har blitt gravid?

Beklager hvis det finnes flere tråder om dette fra tidligere. 

Kvinne 24, frisk og ellers ved god helse. Sluttet på pillen for 12 mnd. siden. Går inn i 3 pp. nå.

Har registrert syklusene mine i et par måneder inkludert kartlagt med eggløsningstester. Har gjennomsnittlig sykluser på 24-28 dager. Siste månedene fått positiv eggløsningstest på syklusdag 15-17. Samtidig spotter (brun utflod) jeg 2-3 dager før ordentlig menstruasjon. Så jeg har vel en lutealfase på alt fra 7-9 dager. 

Finnes det noen ufarlige kjerringråd for dette? Vurderer oppsøke lege etter en stund. 

Takk på forhånd!

Anonymkode: 787df...7cd

Ja...fant aldri noe naturlog som hjalp. Måtte ha progesteronstøtte for å bli gravid. Med begge jentene mine. Men erfarte at egen kartlegging (tempet og registrerte i app, viste tydelig når EL var og at mensen kom bare 7-8 dager senere hver mnd) var gull hos fastlegen. Fikk henvisning til gynekolog med en gang, og videre da progesteronstøtte. Ved nr to trengte jeg bare gå til fastlegen og vise til tidligere historikk samt ny kartlegging som viste at ting ikke hadde endret seg etter forrige graviditet. Da skrev hun ut crinone uten noe mer diskusjon. 

Så jeg kunne gått til legen med en gang, var nok såpass lite progesteron at naturlige greier ikke var til nok hjelp. Wild Yam fikk lutealfasen opp i 10-11 dager sånn innimellom, men det er uansett i grenseland. Crinone 0 14 dager lutealfase. Ble ikke gravid med en gang, men nesten :) 

Anonymkode: 7591a...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...