Gå til innhold

Vold mot barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dytting har skjedd 3-4 ganger i løpet av fire år etter vi fikk barn. Kjefting og heving av stemme ukentlig. Det er han selv som truer med å flytte, men vi har en unge som ikke sover og han sier ingen av oss kan ta ansvaret alene. Hvor går grensen for når man drar til krisesenter og fratar en mann rett til omsorg? 

Anonymkode: d021f...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan aggressiv ble barnet og hvilken alder? Men min mann kommer garantert til å benekte alt så det blir ord mot ord.

Anonymkode: d021f...546

Slo seg mye vrang, kunne ligge og skrike og sparke og slå rundt seg fordi han ikke ville pusse tenner og sånne ting. Kastet ting. Hadde også en periode med mye spytting. 

Altså, langt over det man kan forvente i trassalderen. Og vi fikk et kurs på helsestasjonen, men i mellomtiden innså vi at det handlet om oss og at han var helt satt ut av den dårlige stemningen. Han ble en helt annen gutt da jeg flytta ut. 

Anonymkode: 00bf4...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Dytting har skjedd 3-4 ganger i løpet av fire år etter vi fikk barn. Kjefting og heving av stemme ukentlig. Det er han selv som truer med å flytte, men vi har en unge som ikke sover og han sier ingen av oss kan ta ansvaret alene. Hvor går grensen for når man drar til krisesenter og fratar en mann rett til omsorg? 

Anonymkode: d021f...546

Når man er genuint redd for hva han kan gjøre mot deg og barna. Om han ikke drar, drar du med barna. 

Kanskje ungen ikke sover fordi hen er redd? 

Det er lettere for deg å ha ansvaret alene for et barn som ikke sover, enn å ha ansvaret for å beskytte deg selv og barna mot faren. 

Endret av Krok1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slo seg mye vrang, kunne ligge og skrike og sparke og slå rundt seg fordi han ikke ville pusse tenner og sånne ting. Kastet ting. Hadde også en periode med mye spytting. 

Altså, langt over det man kan forvente i trassalderen. Og vi fikk et kurs på helsestasjonen, men i mellomtiden innså vi at det handlet om oss og at han var helt satt ut av den dårlige stemningen. Han ble en helt annen gutt da jeg flytta ut. 

Anonymkode: 00bf4...fd6

Men har dere delt omsorg, eller var dette greit for faren at du fikk full omsorg? Ser han ikke faren nå?

Anonymkode: d021f...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krok1 skrev:

Når man er genuint redd for hva han kan gjøre mot deg og barna. Om han ikke drar, drar du med barna. 

Men jeg er ikke redd bare bekymret og vondt i magen.

Anonymkode: d021f...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Warrior skrev:

Jaja din mening. Jeg kaller det som er verre enn det for vold. Slåing, sparking. Der har du vold. 

Er dytt kan gjøre like mye skade som et slag/spark om man er uheldig. I tillegg er det mye partnervold som begynner med akkurat dette, litt dytting og knuffing. Så kan det eskalere siden. Problemet er at om man ikke kan avstå fra å dytte og knuffe mor til sine barn, så er det faktisk ganske alvorlig. Spesielt når barna er vitne og i dette tilfelle også direkte rammet da barnet fikk en dør slengt på seg og falt. Det bør ikke være toleranse for noen gråsoner her når det er barn i bildet. Man avstår fra å være fysisk, ellers får man oppsøke hjelp. Er man ikke villig til å jobbe med dette, så bør man heller ikke ha ansvar for barn. 

Anonymkode: b24cc...aef

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men har dere delt omsorg, eller var dette greit for faren at du fikk full omsorg? Ser han ikke faren nå?

Anonymkode: d021f...546

Vi har nok en litt annen historie, for han var også frustrert over aggresjonen sin, og da vi gikk fra hverandre var det mye usikkerhet og frustrasjon som ble borte, så det meste av aggresjonen ble også borte. 

Han har fremdeles perioder, om han er veldig sliten, der han kan bli fort irritert, men er kjempebevisst på det og ber om hjelp.

Det sinnsyke er at helsevesenet ikke vil hjelpe ham å ta tak i de usikkerheten han har, som skyldes ting i barndom, fordi han ikke har slått noen. Men han har et godt støtteapparat, som jeg er en del av. 

Vi har et veldig godt samarbeid, og delt onsorgsrett. 

Jeg er ikke bekymret for temperamentet hans lenger, og han er en super far. Ville mest si noe om at til og med "bare" litt sinne kan påvirke et barn alvorlig, så jeg synes dytting er et stort rødt flagg, og ikke minst at han ikke ser problemet selv. 

Vi merker fortsatt at barnet vårt er kjempekonfliktsky og om det blir dårlig stemning mellom noen blir han stressa og prøver å distrahere. Og det er etter "bare" litt sinne innimellom og dårlig stemning mellom foreldre... 

Anonymkode: 00bf4...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dytt kan gjøre like mye skade som et slag/spark om man er uheldig. I tillegg er det mye partnervold som begynner med akkurat dette, litt dytting og knuffing. Så kan det eskalere siden. Problemet er at om man ikke kan avstå fra å dytte og knuffe mor til sine barn, så er det faktisk ganske alvorlig. Spesielt når barna er vitne og i dette tilfelle også direkte rammet da barnet fikk en dør slengt på seg og falt. Det bør ikke være toleranse for noen gråsoner her når det er barn i bildet. Man avstår fra å være fysisk, ellers får man oppsøke hjelp. Er man ikke villig til å jobbe med dette, så bør man heller ikke ha ansvar for barn. 

Anonymkode: b24cc...aef

Er enig i at det ikke er greit, og det er fælt når noen gjør sånn at barna kan bli skadet. Hadde jeg sett noen gjøre sånt så.. skal ikke skrive hva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Warrior skrev:

Er enig i at det ikke er greit, og det er fælt når noen gjør sånn at barna kan bli skadet. Hadde jeg sett noen gjøre sånt så.. skal ikke skrive hva..

Gått foran som et bra eksempel og tydd til vold selv?.

Anonymkode: 1eb3a...b18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er gift og har barn sammen. Hva med å snakke sammen? Hvis dere ikke får til det, så kan dere få hjelp hos familievernkontoret eller konfliktrådet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gått foran som et bra eksempel og tydd til vold selv?.

Anonymkode: 1eb3a...b18

Når noen skader barn så fortjener de ikke bare tilsnakk for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Warrior skrev:

Når noen skader barn så fortjener de ikke bare tilsnakk for å si det sånn.

Vold og utagerende reaksjoner er noe som sørgelig nok er typisk for personer som sliter med manglende selvkontroll og sinnemestring.

Man løser ikke denne type eller noen situasjoner med vold og spesielt ikke hvis det er barn inn i bildet, enkelte bør faktisk lære seg såppas med selvkontroll at de holder seg borte fra sosiale sammenkomster og situasjoner der den psykiske ustabiliteten kan føre til voldelige utbrudd og ubehagelige situasjoner for andre mennesker.

Dytting er definert som vold uansett hva du mener, det finnes tilfeller der personer har blitt dyttet og gått i bakken og resultatet er varige skader eller at de har dødd av skadene. 

Anonymkode: 1eb3a...b18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier at Ts må gå fra mannen. Det er faktisk sånn at hvis hun gjør det så vil far ha barna halve tiden alene. Hun kommer ingen vei med å si at far har skubbet henne noen ganger, eller verre ting. Det blir bare ord mot ord når det ikke finnes beviser, og det skal veldig mye til å ta fra far samvær. Så at det er bare å gå fra han og så ordner alt seg, så enkelt er det ikke. Det beste må være å ta tak i dette mens de bor sammen 

Anonymkode: 5af71...3a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med barnevernet, helsestasjonen, barnas hus osv. Dere trenger hjelp! Eventuelt så finne en måte å filme/ta opptak av dette. Virker desverre som dette er gjentagende adferd. Mulig han ikke utøver direkte vold mot barna nå, men høres desverre ikke ut som det sitter langt inne for han å utøve vold og plutselig så er det dem han dytter eller enda verre...

Vær så snill og oppsøk hjelp for deg og barna dine, dere fortjener alt godt og ingen skal behøve å være redde hjemme❤️

Anonymkode: 64e93...638

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med barnevernet, helsestasjonen, barnas hus osv. Dere trenger hjelp! Eventuelt så finne en måte å filme/ta opptak av dette. Virker desverre som dette er gjentagende adferd. Mulig han ikke utøver direkte vold mot barna nå, men høres desverre ikke ut som det sitter langt inne for han å utøve vold og plutselig så er det dem han dytter eller enda verre...

Vær så snill og oppsøk hjelp for deg og barna dine, dere fortjener alt godt og ingen skal behøve å være redde hjemme❤️

Anonymkode: 64e93...638

Hva konkret kan de gjøre for å hjelpe med dette? Han har fått tilbud Fra fvk om sinnemestringskurs men ville ikke. De kunne ikke tvinge han sa de.

Anonymkode: d021f...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at Ts må gå fra mannen. Det er faktisk sånn at hvis hun gjør det så vil far ha barna halve tiden alene. Hun kommer ingen vei med å si at far har skubbet henne noen ganger, eller verre ting. Det blir bare ord mot ord når det ikke finnes beviser, og det skal veldig mye til å ta fra far samvær. Så at det er bare å gå fra han og så ordner alt seg, så enkelt er det ikke. Det beste må være å ta tak i dette mens de bor sammen 

Anonymkode: 5af71...3a1

Det er dette som stopper meg ja. Hadde jeg vært sikker på at de ikke risikerte å være med han når han har slike problemer hadde det vært lett å dra.

Anonymkode: d021f...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2020 den 8.38, AnonymBruker skrev:

Hva konkret kan de gjøre for å hjelpe med dette? Han har fått tilbud Fra fvk om sinnemestringskurs men ville ikke. De kunne ikke tvinge han sa de.

Anonymkode: d021f...546

Det kan jeg desverre ikke svare på. Men jo flere instanser du ber om hjelp ifra, jo større sjangs er det for å få orden på dette. De kan ikke tvinge han men dersom han er voldelig og ikke samarbeider så kan han risikere besøksforbud vil jeg tro

Anonymkode: 64e93...638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 20.54, Warrior skrev:

Jaja din mening. Jeg kaller det som er verre enn det for vold. Slåing, sparking. Der har du vold. 

Du er fri til å ha din mening, men dytting regnes som vold i Norge og er derfor forbudt. Se «Ulike former for vold» på Dinutvei.no som driftes på oppdrag av Justis- og beredskapsdepartementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Oslodamen skrev:

dytting regnes som vold i Norge og er derfor forbudt. 

Norge har blitt altfor myk, altfor sivilisert samfunn! På vikingtida var det sikkert greit, de hadde ikke sånn nulltoleranse konsept mot vold, men var bare en ganske akseptert del av livet. 

Konkret, ts, han virker ikke helt som en snill mann...er han?  

Fra et annet synspunkt han kan være sannsynligvis et sterk, "litt macho" og mannlig far figur! 

Du burde ta en helhetsvurdering: evaluere alle de positive og de negative måter han påvirker barna, (og ikke bestem noe basert på bare en eller få sterk emosjon ladet tilfeldig episoder), det er barnas beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...