Gå til innhold

Hvorfor virker det som mange innvandrerkvinner takler så godt å ha mange barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De tar det liksom på strak arm og det er liksom en selvfølge at mange av de takler godt å ha 3,4 og 5 barn eller mer. Er det bare kulturelt betinget? Vi norske kvinner får jo oftest ikke mer enn 2 barn, 3 er litt mer vanlig, men 2 er vel fortsatt normen vil jeg tro. Vi norske kvinner syter og klager også mer over morsrollen er mitt inntrykk. 

Anonymkode: cdf8f...a58

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er kulturelt betinget. Nordmenn er besatte av selvrealisering og me-time selv etter at de har fått barn. Mange innvandrerkvinner har ikke det behovet mens barna er små, og setter dem foran alt.

Anonymkode: 6d3fa...1a3

• Liker 23
Skrevet

Jeg er enig. Kjenner innvandrerkvinner med både 7 og 8 barn som jobber og står på. Mens norske kvinner (gjerne med deltagende menn) er på sammenbruddets rand av 2. Skjønner ikke.

Har selv 4 barn og er norsk og i full jobb, så på dette punktet føler jeg meg som en innvandrer..

• Liker 12
Skrevet

Tror mange av damene hjelper hverandre mer med ungene enn det som er vanlig her. Og de eldste er forventet å passe på de yngste. I tillegg har de ofte færre ting hjemme og mindre rot. Barna er forventrt å hjelpe til hjemme. Dette er noe jeg har observert hos bekjente familer fra Afrika og midt-østen.

Anonymkode: 7a289...3dc

• Liker 32
Skrevet

Den moderne, norske kvinnen skal gjerne være av typen helikoptermor som skal lage de mest fancy matpakkene, ha den søteste Instagram-kontoen, masse av tid til å dulle med sine små OG være en karrierekvinne. Skjønner godt at tiden ikke strekker til da. Innvandrerkvinner har antakelig mindre fokus på seg selv, og godt er det. Barn av innvandrerkvinner føler nok at de har mødre som er mer til stede, fremfor at mutter'n skal være karrierekvinne og tjene det samme som menn.

Anonymkode: fb094...26b

• Liker 13
Skrevet

Mennene da? Er det bare kvinner som skal ha ansvaret eller?? 

Anonymkode: 077ba...c1e

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne tråden diskuteres mødrene, hvis du vil diskutere mennene så får du lage din egen tråd.

• Liker 14
Skrevet

De lever jo sånn vi nordmenn levde for noen få generasjoner siden. Vet dessverre ikke om vi har valgt den riktige vegen å gå.

Anonymkode: 13fa5...934

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvordan er mennene? Interessant dpørsmål og sikkert veldig personavhengig og individuelt. 

TS

Anonymkode: cdf8f...a58

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første så jobber sjeldent innvandre mødre med mange barn. De bor gjerne sammen med eller i nærheten av besteforeldre, onkler, tanter eller annen familie som hjelper til. Helt klart er standarden lavere, de har bedre tid og mange av disse barna er mye overlatt til seg "selv", men likevel har flere omsorgspersoner rundt seg. Slik levde vi nordmenn tidligere også. 

Anonymkode: 5d8ac...9ab

Hvor har du dette fra? Alle innvandrermødrene jeg kjenner jobber, noen jobber redusert, men de jobber i det minste og bidrar til statskassa. Det de derimot er flinke på er å ivareta barnas behov før sine egne egoistiske behov; i småbarnstiden så er det barna som betyr noe fremfor venninneturer, dates og selvutvikling. 

• Liker 10
Skrevet

Den moderne, norske kvinnen skal gjerne være av typen helikoptermor som skal lage de mest fancy matpakkene, ha den søteste Instagram-kontoen, masse av tid til å dulle med sine små OG være en karrierekvinne. Skjønner godt at tiden ikke strekker til da. Innvandrerkvinner har antakelig mindre fokus på seg selv, og godt er det. Barn av innvandrerkvinner føler nok at de har mødre som er mer til stede, fremfor at mutter'n skal være karrierekvinne og tjene det samme som menn.

Det her stemmer jo ikke helt. Langt mer omsorgssvikt blant innvandrere med mange barn enn nordmenn generelt. Mye mer kriminalitet blant barn født og oppvokst med innvandre foreldre, og en av årsakene er lite/ingen oppfølging av barnet (selvfølgelig stor variasjon hvor man er fra, utdanning etc). 

• Liker 31
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det her stemmer jo ikke helt. Langt mer omsorgssvikt blant innvandrere med mange barn enn nordmenn generelt. Mye mer kriminalitet blant barn født og oppvokst med innvandre foreldre, og en av årsakene er lite/ingen oppfølging av barnet (selvfølgelig stor variasjon hvor man er fra, utdanning etc). 

Vil nok påstå at det er langt mer omsorgssvikt blant oss nordmenn enn innvandrere.

• Liker 5
Skrevet

Hvor har du dette fra? Alle innvandrermødrene jeg kjenner jobber, noen jobber redusert, men de jobber i det minste og bidrar til statskassa. Det de derimot er flinke på er å ivareta barnas behov før sine egne egoistiske behov; i småbarnstiden så er det barna som betyr noe fremfor venninneturer, dates og selvutvikling. 

Da tror jeg du rett og slett må lese litt statistikk og se litt utenfor vennskapene dine. Dette er et stort problem i Norge, ikke bare pga integrasjon, men økonomi, oppfølging av barns etc. 

Her er kun et eksempel, men søk litt på nettet så er det ikke vanskelig å finne statistikk på dette. 

"Analysene av arbeidsmarkedet viser at det å få barn har større betydning for yrkesdeltakelsen til innvandrerkvinner enn for andre. Sysselsettingen er klart lavere blant innvandrerkvinner med barn." 

https://www.samfunnsforskning.no/core/aktuelt/nyheter/ny-rapport-om-arbeid-innvandring-og-kjonn.html

• Liker 22
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil nok påstå at det er langt mer omsorgssvikt blant oss nordmenn enn innvandrere.

Hva du påstår er helt irrelevant når statistikken viser noe annet. 

• Liker 34
Skrevet

I tillegg til det flere har nevnt over her så virker det som fokuset er hjemme. Disse bruker ikke ettermiddagene/kveldene til å kjøre unger hit og dit. Det må ungene fikse selv, evt sitte på med andre som skal på samme aktivitet. 
Slik er det hvertfall her jeg bor. 

Anonymkode: 01a98...e0a

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kan man lure da, hva er omsorgssvikt? Alkoholiserte foreldre, misbruk, fysisk og psykisk mishandling, der er vi nok alle enige. Men er det omsorgssvikt å la de eldste søsknene passe de yngste noen timer, at klærne er funksjonable men begynner å bli slitt, å ha Nugatti på brødskiva en gang i ny og ne, å spise foran tvn, å bli nektet å spise foran tvn, å snakke med streng stemne når de gjør noe galt, sykle/komme seg på trening selv uten å bli skysset, være "nøkkelbarn" Osv osv. Jeg var barn på 80 tallet og gjorde alt det som står over, samme med vennene mine. Men nå er jo dette nesten grunner til å få barnevernet på nakken. Barn og unge nå sliter mer og mer psykisk, sosiale medier får skylden, men hva med at de blir passet så på av foreldre og samfunnet at de ikke tåler det som for oss er normal motgang. Innvandrerbarn tåler nok en god del mer trøkk når det gjelder normal motgang enn det våre persilleblad gjør. 

Anonymkode: 13fa5...934

• Liker 10
Skrevet

Innvandrerfamilier følger ikke nødvendigvis norske lover når det kommer til barneoppdragelse. De bruker svært ofte fysisk oppdragelse, og slår barna sine om de ikke lystrer og hører etter. Yngre søsken passes av eldre, og alle jentebarn oppfostres fra de er små til å hjelpe mor i huset med matlaging og husarbeid. 

Det er ikke så vanskelig å ha 7 barn når alle lister seg forsiktig rundt for å ikke trigge juling fra pappa eller ørefik fra mamma.

Anonymkode: c5bbe...320

• Liker 21
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Her sa du nøkkelordene "en av årsakene". Årsakene til at kriminalitet er et større problem i områder med høyt antall innvandrere eller barn av innvandrere er sammensatt. Når arbeidssøkere med ikke-norske navn ikke engang blir innkalt til jobbintervjuer, så er det problematisk. Når politikere vedtar å stenge f.eks fritidsklubber så bidrar det til at unge ikke har noe særlig å ta seg til. Enkelte områder i Oslo har i årevis blitt forsømt av politikere og gått for lut og kaldt vann - da er det ikke rart mange unge dessverre er enkle å rekruttere til kriminalitet.

• Liker 3
Skrevet

Mange av de innvandrerne jeg jobber med har både 4 og 5 barn, men mødrene går hjemme. Barna er i bhg og skole. De får også en del hjelp av familier rundt seg.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...