Gå til innhold

Nesten i mål med eu-godkjenning, plutselig nytt problem. Utsettelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har frist for godkjenning nå 31. januar. Var inne på kontroll for 1,5 uke siden, var noe som måtte fikses med lyset, ellers ok. Men plutselig fikk jeg et nytt problem i fanget, førerdøren lot seg ikke åpne, måtte bytte låsekasse. Fikk endelig byttet den i dag (måtte selvsagt bestille delen). Kom hjem med bilen, skulle programmere nøkkelen, og plutselig vil ikke døra åpnes fra innsiden! Må åpne vindu og åpne fra utsiden. Dette er selvsagt svært uheldig for endelig godkjenning! 

Noen som vet om det fortsatt er sånn at man få en ny frist? Skal innom NAF i morra og snakke med dem, men kjenner at dette stresser meg litt. 

Anonymkode: c48ff...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får ikke ny frist nå lenger. Etter 31.01 har du ikke lov å kjøre på vei med bilen din, blir du stoppet så klipper de av skilyene. 

Før fikk man automatisk 2 mnd. utsettelse. 

Anonymkode: d74d1...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis bilen allerede er godkjent (?) så kan du vel får fikset feilen senere en dag? De trenger jo ikke vite at feilen oppstod akkurat nå. Verkstedet har vel sendt inn dokumentasjon på at bilen er EU-godkjent nå? 

Anonymkode: d7016...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekan ikke legge til flere feil enn de først anmerket på den første EU-kontrollen. Så få bilen godkjent så fikser du døren seinere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis bilen allerede er godkjent (?) så kan du vel får fikset feilen senere en dag? De trenger jo ikke vite at feilen oppstod akkurat nå. Verkstedet har vel sendt inn dokumentasjon på at bilen er EU-godkjent nå? 

Anonymkode: d7016...f65

Bilen er ikke godkjent, måtte fikse feil med lyset først, men ikke rukket å få gjort det før døren røk. Må på verksted på mandag for å fikse lysinnstilling. 

 

36 minutter siden, C-girl skrev:

Dekan ikke legge til flere feil enn de først anmerket på den første EU-kontrollen. Så få bilen godkjent så fikser du døren seinere

Er dette noe du vet med sikkerhet? Tenker det er litt uheldig at verkstedet ikke fått åpnet døren fra innsiden når de skal fikse lysinnstilling. 

Anonymkode: c48ff...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bilen er ikke godkjent, måtte fikse feil med lyset først, men ikke rukket å få gjort det før døren røk. Må på verksted på mandag for å fikse lysinnstilling. 

 

Er dette noe du vet med sikkerhet? Tenker det er litt uheldig at verkstedet ikke fått åpnet døren fra innsiden når de skal fikse lysinnstilling. 

Anonymkode: c48ff...77d

Kan hende de ikke lukker den :) Du får ikke utsettelse. 

Anonymkode: 61353...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, C-girl skrev:

Dekan ikke legge til flere feil enn de først anmerket på den første EU-kontrollen. Så få bilen godkjent så fikser du døren seinere

Jo, såklart kan det det. At døra ikke kan åpnes er potensielt farlig, og ikke bare kan, men skal legges til. Dører skal kunne åpnes både innefra og utenfra. Dvs. dørhåndtak skal være på plass og funksjonable. 

Anonymkode: d74d1...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er bilmekaniker/EU-kontrollør og sier at så lenge døra ikke er satt opp som mangel på EU-kontroll, vil ikke det problemet ha noe å gjøre med etterkontrollen. De kan ikke sette opp flere mangler etter EU-kontrollen. Men problemet bør selvsagt fikses :) 

Anonymkode: 9c0e0...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen er bilmekaniker/EU-kontrollør og sier at så lenge døra ikke er satt opp som mangel på EU-kontroll, vil ikke det problemet ha noe å gjøre med etterkontrollen. De kan ikke sette opp flere mangler etter EU-kontrollen. Men problemet bør selvsagt fikses :) 

Anonymkode: 9c0e0...527

Ja, det skal selvsagt fikses så fort det lar seg gjøre! Er jo fryktelig dumt å kjøre rundt sånn! Bare håper alt går bra i forhold til fristen som nærmer seg så alt for raskt. Hadde jo ikke sett for meg å få et sånt problem i fanget nå. 

Anonymkode: c48ff...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skal selvsagt fikses så fort det lar seg gjøre! Er jo fryktelig dumt å kjøre rundt sånn! Bare håper alt går bra i forhold til fristen som nærmer seg så alt for raskt. Hadde jo ikke sett for meg å få et sånt problem i fanget nå. 

Anonymkode: c48ff...77d

Problemet med døra har ikke noe å gjøre med fristen for etterkontroll, så det vil gå helt fint :) 

Anonymkode: 9c0e0...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen er bilmekaniker/EU-kontrollør og sier at så lenge døra ikke er satt opp som mangel på EU-kontroll, vil ikke det problemet ha noe å gjøre med etterkontrollen. De kan ikke sette opp flere mangler etter EU-kontrollen. Men problemet bør selvsagt fikses :) 

Anonymkode: 9c0e0...527

Jeg jobber med å kontrollere verksteder som tar pkk (eu-kontroll), og før var det slik at kun tidligere feil skulle kontrolleres. I de nye forskriftene som ble innført ved årsskiftet kan også nye, alvorlige feil bemerkes, hvis de oppdages.

At førerdøren ikke kan åpnes fra innsiden er en slik alvorlig feil. Det er langt fra alle kontrollørene som har fått med seg de nye endringene, så TS kan være heldig, men i utgangspunktet skal bilen være i forskriftsmessig stand for å bli godkjent. 

 

Anonymkode: d74d1...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dørhåndtaket ikke er kobla ordentlig til inne i dørtrekket, ville tatt av og sjekket at alt er som det skal være inni der. Fort gjort om man er litt fingernem og høres ut som et «filleproblem» 😊

Nå var ikke dette svaret på det du spør om, men et lite tips i alle fall. 

Anonymkode: c6044...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som dørhåndtaket ikke er kobla ordentlig til inne i dørtrekket, ville tatt av og sjekket at alt er som det skal være inni der. Fort gjort om man er litt fingernem og høres ut som et «filleproblem» 😊

Nå var ikke dette svaret på det du spør om, men et lite tips i alle fall. 

Anonymkode: c6044...84e

Takk for tips, jeg vet hvor problemet ligger altså, så det er enten lett fiks med kabelen, eller bytte hvis vi ikke får den på plass. Bare usikker på om vi rekker det før fredag! 

 

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med å kontrollere verksteder som tar pkk (eu-kontroll), og før var det slik at kun tidligere feil skulle kontrolleres. I de nye forskriftene som ble innført ved årsskiftet kan også nye, alvorlige feil bemerkes, hvis de oppdages.

At førerdøren ikke kan åpnes fra innsiden er en slik alvorlig feil. Det er langt fra alle kontrollørene som har fått med seg de nye endringene, så TS kan være heldig, men i utgangspunktet skal bilen være i forskriftsmessig stand for å bli godkjent. 

 

Anonymkode: d74d1...346

Ja, ekstra bekymret for dette etter de nye reglene, var derfor jeg så for meg at dette ville bli et problem 

Anonymkode: c48ff...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 25.1.2020 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med å kontrollere verksteder som tar pkk (eu-kontroll), og før var det slik at kun tidligere feil skulle kontrolleres. I de nye forskriftene som ble innført ved årsskiftet kan også nye, alvorlige feil bemerkes, hvis de oppdages.

At førerdøren ikke kan åpnes fra innsiden er en slik alvorlig feil. Det er langt fra alle kontrollørene som har fått med seg de nye endringene, så TS kan være heldig, men i utgangspunktet skal bilen være i forskriftsmessig stand for å bli godkjent. 

 

Anonymkode: d74d1...346

Hvor i forskriften står dette? Det eneste som jeg har sett står i den nye veiledningen er at feil som følge av reparasjon av tidligere anmerkede feil kan anmerkes.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...