Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og nå allerede 53. https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Anonymkode: 02f41...4aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Sør-Korea er viruset vesentlig mindre hissig enn hva som blir nevnt av mange her, som mener dødsraten er på både 5, 10 og 20%. Hvordan kan det ha seg at den er på under 1% i et av landene som har flest tilfeller i verden?

En ting er å begrense smitten, ser at de nok har mye mer respekt for myndighetene, men dødsraten har jo ingenting med det å gjøre. Har vi noe å lære, medisinsk sett? Har de noe i helsevesenet vi må sjekke, som ikke finnes andre steder?

Anonymkode: 1afe2...ad2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

I Sør-Korea er viruset vesentlig mindre hissig enn hva som blir nevnt av mange her, som mener dødsraten er på både 5, 10 og 20%. Hvordan kan det ha seg at den er på under 1% i et av landene som har flest tilfeller i verden?

En ting er å begrense smitten, ser at de nok har mye mer respekt for myndighetene, men dødsraten har jo ingenting med det å gjøre. Har vi noe å lære, medisinsk sett? Har de noe i helsevesenet vi må sjekke, som ikke finnes andre steder?

Dødsraten er vel andel døde per smittede? Da er den jo uavhengig av antall smittede og slik sett så trenger den jo ikke være høyere i land med mange smittede. 

Dødsraten avhenger også av hvem som blir smittet. Er man gammel eller har nedsatt immunforsvar/lungekapasitet så øker dødeligheten. Så de landene med mange eldre vil ha høyere dødsrate enn de landene med få eldre. 

Anonymkode: 9975a...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dødsraten er vel andel døde per smittede? Da er den jo uavhengig av antall smittede og slik sett så trenger den jo ikke være høyere i land med mange smittede. 

Dødsraten avhenger også av hvem som blir smittet. Er man gammel eller har nedsatt immunforsvar/lungekapasitet så øker dødeligheten. Så de landene med mange eldre vil ha høyere dødsrate enn de landene med få eldre. 

Anonymkode: 9975a...a2f

Jeg formulerte meg litt feil. De har et høyt antall smittede, og en lav dødsrate sammenlignet med resten av verden.

Hva kan det komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg formulerte meg litt feil. De har et høyt antall smittede, og en lav dødsrate sammenlignet med resten av verden.

Hva kan det komme av?

Fordi de har testet flere enn de andre landene har testet?

Anonymkode: 6ce93...b91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og/eller fordi de eventuelt gir medisiner som hjelper pasientene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så det er bare grunnet voldsomme underrapporteringen, viruset er ikke like farlig som først antatt? Har hørt at de har testet omtrent hele befolkningen i Sør-Korea. 

Med andre ord, ingenting å lære derfra, som ikke har med statistikk å gjøre da i hvert fall?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Og/eller fordi de eventuelt gir medisiner som hjelper pasientene?

Det er nettopp det. Hvilke medisiner gir de, som ikke blir gitt i verre rammede land. Har vi noe å lære av helsevesenet der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det. Hvilke medisiner gir de, som ikke blir gitt i verre rammede land. Har vi noe å lære av helsevesenet der?

Ja, vi bør se på og lære av helsevesenet i land som bruker virksomme legemidler som hjelper pasientene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner informasjon om bl.a.:

Hvor mange av de som har blitt innlagt på sykehus i Norge, har blitt friskmeldte, og hvor syke var de, og hvilken behandling fikk de?

Hva er alderen på de innlagte på sykehus i Norge som er kritisk syke? (Er det pga personvern at dette ikke opplyses om?)

Hvor mange respiratorer har vi i Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige:

Sitat

Helle Klein:

Citat:
Media bör inte rapportera alla dödsfall som coronaviruset kommer att orsaka i Sverige. Det föreslår Aftonbladet-veteranen och S-märkta prästen Helle Klein i ett utspel.

Citat:
"Tror kanske inte att medierna nu ska rapportera varje dödsfall - det gör vi aldrig vid vanlig influensa som också skördar sina offer varje år. Blir lätt ännu mer panikstämning", skriver Klein på Twitter

Det er ille hvis det blir slik at slik informasjon blir skjult for befolkningen i Sverige og i andre land!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

I Sverige:

Det er ille hvis det blir slik at slik informasjon blir skjult for befolkningen i Sverige og i andre land!

Sverige kommer til å få en tsunami......😥

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan man melder karantenebrudd anonymt? 

Personen jeg vet om sitter i karantene pga ektefellen har vært å reist. Karantenen går ut i slutten av uken. Denne personen har nå begynt å tørrhoste, men nekter fremdeles å være hjemme fra jobb. Nå har det seg slik at personen har begynt å hoste en del, og jeg er redd for at h*n sprer dette videre til ansatte og kunder, da det faktisk kan være korona. 

Anonymkode: 31e5c...35a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvordan man melder karantenebrudd anonymt? 

Personen jeg vet om sitter i karantene pga ektefellen har vært å reist. Karantenen går ut i slutten av uken. Denne personen har nå begynt å tørrhoste, men nekter fremdeles å være hjemme fra jobb. Nå har det seg slik at personen har begynt å hoste en del, og jeg er redd for at h*n sprer dette videre til ansatte og kunder, da det faktisk kan være korona. 

Anonymkode: 31e5c...35a

Til politiet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette begynner allerede å bli veldig heftig. Antall innleggelser vil jo åpenbart skyte i været i tiden fremover, da flere blir smittet og det har gått lang nok tid til at det blir alvorlig. 

Med de tallene vi ser allerede nå, så virker det som vi er på god vei inn i Italia-tilstander. 

Sprøtt. Jeg håper så inderlig at jeg tar feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

WHO: ALLE MISTENKTE SMITTETILFELLER BØR TESTES

Norge er et av en rekke land som ikke tester alle som kan ha blitt smittet av viruset. Det skyldes både mangel på testsett og en bevisst strategi fra norske myndigheter.

Men sjefen for Verdens helseorganisasjon, Tedros Adhanom Ghebreyesus, oppfordret på mandagens pressekonferanse om at alle som mistenkes å ha blitt smittet av viruset, bør testes.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/193981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda 350 døde i Italia, og 3,233 nye smittede på ett døgn. Hva skjer der😳

Anonymkode: 91c62...73e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...