Gå til innhold

Er cardio superviktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 1/22/2020 at 1:56 PM, AnonymBruker said:

Skjønner! Jeg går mye fra før av, har en jobb der jeg alltid er på bena, går gjerne et ekstra busstopp bare for å gjøre det, tar alltid trappene osv, så det er ikke det at jeg ikke er i bevegelse, men jeg er sjeldent andpusten med mindre jeg faktisk løper eller jogger. 

Når jeg trener styrke så er jeg også med på et par gruppetimer der det er mye bruk av kroppsvekt og raske, lette repetisjoner, og jeg kjenner at jeg blir andpusten på disse timene, men jeg får prøve å måle pulsen min så jeg får se hvordan det faktisk ligger an. 

TS

Anonymkode: dc176...c8a

De gruppetimene du nevner her, havner jo på cardio.

Det er jo kondisen du trener der.

Anonymkode: 788f4...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.1.2020 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Jeg trener en del, og mye variert, og merker at jeg synes cardio er skikkelig demotiverende og kjedelig. Enten det er snakk om mølla, step, aerobics, jeg har prøvd det meste. Jeg får hjertet godt i gang når jeg trener ulike former for styrke, men det blir selvsagt ikke helt det samme. Er det veldig viktig for helsa at jeg fortsetter å trene skikkelig cardio, eller kan man slippe unna med styrketrening og bevegelighetstrening i ulike former?

Anonymkode: dc176...c8a

Det er viktig med høy(ere) puls noen ganger i uka for å forebygge hjerte-kar-sykdommer.  

Anonymkode: fd05b...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva du har som mål. Om du vil bli god til å løpe og få bra kondis, er det jo lurt å trene kardio. 

MEN om du derimot har mål som de fleste andre, altså stramme opp kroppen (få lavere fettprosent og mer muskler) så er definitivt ikke kardio din venn. Styrketrening er det beste for både å bygge muskler og gå ned i fettprosent (hvertfall når det kommer til trening) 

Fettet fjerner du enklest gjennom kostholdet. Tenkt bare på at du må jogge i 40 min hvertfall for å forbrenne en sjokoladebar på 400 kalorier, som f.eks en Snickers) Det er mye lettere å bare unngå å få i deg de kaloriene i utgangspunktet, enn å jogge de vekk.

SÅ tren for å bygge musker, som igjen gir deg høyrere fettforbrenning og spis riktig slik at kroppen forbruker ditt eget kroppsfett. Kardio gir deg derimot mindre muskler og personlig syntes jeg det er gørrkjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig med høy(ere) puls noen ganger i uka for å forebygge hjerte-kar-sykdommer.  

Anonymkode: fd05b...29e

Det kan du gjøre ganske enkelt.

Å øke oksygenopptake er enkelt.

3 ganger i uken: varm opp 10min på en sykkel/tredemølle/etc, så kjører du 30sec der du kjører alt d kan. Så 1min med rolig, gjenta dette 4 ganger. Etter på roer deg deg ned 5min med rolig kjøring.

Dette funker fint, har selv gjort dette før. Å målt oksygenopptaket etter noen mndr. Stor endring.

Anonymkode: b0b92...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at utholdenhetstrening er viktig for helse på samme måte som styrketrening er. Begge er viktig for å være i god form, mener jeg. Sett nok av folk som trener mye styrke som puster og peser fælt så fort de må løpe til bussen og folk som trener mye kondis som sliter med overkroppsstyrken.

Kondistrening trenger ikke være kjedelig og langdrygt, det kan fint gjennomføres på en 30-40min. HIIT er fint men min erfaring er at de fleste trener alt for hardt og så blir det i stor grad anaerob trening, ikke aerob som jo er det man ønsker å trene ved kondistrening. Anaerob trening får man mer enn nok av ved styrketrening.

Marius Bakken(den gamle storløperen) har kommet med noen fine økter som ikke er for tøffe mentalt men som man får bra utbytte av. 45/15 er en av disse hvor man løper i 45sek og hviler i 15sek og så kan man gjenta dette så mange ganger man orker eller når man merker at man går over terskelen. Et eksempel for en som begynner med kondistrening kan være 3x5 reps med seriepause på 3-4min. Da har man fått inn 15min med terskeltrening på en mye lettere måte enn ved 4x4min trening. Og den ratioen kan flyttes rundt på ved for eksempel 40sek på, 20sek av osv.

Jeg ser noen nevner økt oksygenopptak her, men det er i lite grad trenbart så jeg ville ikke fokusert så veldig mye på å øke den variabelen når det i størst grad handler om helse i TS sitt tilfelle. HIIT er fint til det formålet men i stor grad så stopper økningen av oksygenopptaket ganske kjapt.

Terskeltrening er det som gir best utbytte i forhold til tidsbruk når det kommer til kondisjonstrening og man føler seg ikke så nedkjørt etterpå heller.

Endret av Bekymraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...