Gå til innhold

Er cardio superviktig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener en del, og mye variert, og merker at jeg synes cardio er skikkelig demotiverende og kjedelig. Enten det er snakk om mølla, step, aerobics, jeg har prøvd det meste. Jeg får hjertet godt i gang når jeg trener ulike former for styrke, men det blir selvsagt ikke helt det samme. Er det veldig viktig for helsa at jeg fortsetter å trene skikkelig cardio, eller kan man slippe unna med styrketrening og bevegelighetstrening i ulike former?

Anonymkode: dc176...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener aldri cardio og ser ingen problem med det. Styrke holder lenge for min del, høyintensitetstrening har aldri vært noe for meg. Går mye tur med bikkja da, det er nok det nærmeste jeg kommer cardio.

Anonymkode: 296e5...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Styrke gir mer i lengden. Det hjelper delvis på bevegelighet også. Dessuten er cardio drittkjedelig.

Anonymkode: e0632...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si ja, men det spørs jo hva man ønsker å prioritere. Den beste treninga er den du får gjort. 

Jeg er motsatt, jeg gjør et minimum av styrketrening med stor ulyst og elsker cardio. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil og si ja. Jeg føler meg mye sunnere og sprekere når jeg trener mye cardio. Flere endorfiner, og en bedre følelse i kroppen. 

Men nå er jeg også av typen som elsker cardio. Og drar meg gjennom et minimum av styrkeøvelser, i hovedsak for å forebygge belastningsskader og ryggvondt. 

Anonymkode: 7cc12...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil og si ja. Jeg føler meg mye sunnere og sprekere når jeg trener mye cardio. Flere endorfiner, og en bedre følelse i kroppen. 

Men nå er jeg også av typen som elsker cardio. Og drar meg gjennom et minimum av styrkeøvelser, i hovedsak for å forebygge belastningsskader og ryggvondt. 

Anonymkode: 7cc12...14c

Den godfølelsen med endorfiner får jeg uansett etter en skikkelig styrkeøkt, så når det kommer til hva som "føles" best så handler det nok mest om preferanser. Jeg tenkte mer på hva som var mest hensiktsmessig når det kommer til helse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, ♥ said:

Jeg vil si ja, men det spørs jo hva man ønsker å prioritere. Den beste treninga er den du får gjort. 

Jeg er motsatt, jeg gjør et minimum av styrketrening med stor ulyst og elsker cardio. 

Hvorfor mener du det er veldig viktig? Hvis man uansett øker pulsen og blir svett på andre måter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Styrke gir mer i lengden. Det hjelper delvis på bevegelighet også. Dessuten er cardio drittkjedelig.

Ja, men "kjedelig" er på en måte ikke god nok grunn for meg, jeg må vite om jeg kan droppe det med god samvittighet i forhold til egen helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det er veldig viktig? Hvis man uansett øker pulsen og blir svett på andre måter? 

Om pulsen din øker nok til å få nok belastning på hjertet er det ikke viktig. Men det skal litt til. Og så spørs det hva du regner som nok belastning, det er her prioritering kommer inn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ♥ said:

Om pulsen din øker nok til å få nok belastning på hjertet er det ikke viktig. Men det skal litt til. Og så spørs det hva du regner som nok belastning, det er her prioritering kommer inn. 

Hm. Jeg burde nok investere i en pulsklokke og lære meg hva greia er med hjerte og puls, så får jeg sjekket om treningen er intens nok. Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde begge deler før, har trent mye. Også deltatt i mye konkurranse med løping.

Etter jeg tippet 40år snudde jeg om på det, nå er det styrketreningen jeg satser fullt på. 3 dager i uken med baseøvelser, med skikkelig trening der jeg presser meg og øker vekter jevnlig.

Utover dette på treningsfrie dager går jeg turer i raskt tempo, i bakker spesielt så pulser kommer opp litt.

Husk at hvile etter styrke er viktig!! Også spise riktig mat: kutt helt ut alkohol, koffein og nikotin.

Jeg er blitt MYE sterkere til å bevege meg pga styrketreninga.

Anonymkode: b0b92...d22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men "kjedelig" er på en måte ikke god nok grunn for meg, jeg må vite om jeg kan droppe det med god samvittighet i forhold til egen helse. 

Beklager, jeg mente at det bare var en bonus å slippe det. Spesielt hvis du hater det. Jeg drev mye med cardio før. Da jeg svidde av 20 000 på pt, måtte jeg begynne med tunge styrkeøkter. Det ga resultater.

Den eneste «cardioen» jeg skal gjøre, er å gå, eller noen korte intervaller sammen med styrkeøkt på stuegulvet. Joggebukse jeg aldri igjen. Det er ineffektivt for meg som ikke ønsker å løpe maraton, men bare holde meg i form. Prøv å gå litt i bratt terreng for å variere. Skal love deg at det er godt for både rumpe, rygg, og lår. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da veldig da. Ab er av og til dumt.

*jogge skal jeg aldri igjen. 

sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Beklager, jeg mente at det bare var en bonus å slippe det. Spesielt hvis du hater det. Jeg drev mye med cardio før. Da jeg svidde av 20 000 på pt, måtte jeg begynne med tunge styrkeøkter. Det ga resultater.

Den eneste «cardioen» jeg skal gjøre, er å gå, eller noen korte intervaller sammen med styrkeøkt på stuegulvet. Joggebukse jeg aldri igjen. Det er ineffektivt for meg som ikke ønsker å løpe maraton, men bare holde meg i form. Prøv å gå litt i bratt terreng for å variere. Skal love deg at det er godt for både rumpe, rygg, og lår. ;) 

Skjønner! Jeg går mye fra før av, har en jobb der jeg alltid er på bena, går gjerne et ekstra busstopp bare for å gjøre det, tar alltid trappene osv, så det er ikke det at jeg ikke er i bevegelse, men jeg er sjeldent andpusten med mindre jeg faktisk løper eller jogger. 

Når jeg trener styrke så er jeg også med på et par gruppetimer der det er mye bruk av kroppsvekt og raske, lette repetisjoner, og jeg kjenner at jeg blir andpusten på disse timene, men jeg får prøve å måle pulsen min så jeg får se hvordan det faktisk ligger an. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde begge deler før, har trent mye. Også deltatt i mye konkurranse med løping.

Etter jeg tippet 40år snudde jeg om på det, nå er det styrketreningen jeg satser fullt på. 3 dager i uken med baseøvelser, med skikkelig trening der jeg presser meg og øker vekter jevnlig.

Utover dette på treningsfrie dager går jeg turer i raskt tempo, i bakker spesielt så pulser kommer opp litt.

Husk at hvile etter styrke er viktig!! Også spise riktig mat: kutt helt ut alkohol, koffein og nikotin.

Jeg er blitt MYE sterkere til å bevege meg pga styrketreninga.

Anonymkode: b0b92...d22

Hvorfor kutte ut koffein? En liten dose koffein her og litt der har reddet mange treningsøkter samt arbeidsdager for meg🤓

bare passe på å ikke innta noe 8 timer før legge tid, helst kanskje 12 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha et sterkt hjerte, er cardio veien å gå. Det er jo ikke en dum ting å ha et sterkt hjerte som kan frakte oksygen rundt i kroppen bedre og raskere, spesielt når man trener styrke i tillegg. Jeg holder meg stort sett til spinning 1 - 2 ganger i uka, og noe intervaller. Syns spinning er gøy, og styrketrening er gøy. Funnet en fin balanse mellom styrketrening og cardio :) 

Men, det er ikke helt nødvendig å trene så mye cardio. Allikevel er jo fordelen at du får god kondis og får bedre blodsirkulasjon, men det får du til en viss grad med styrketrening også :) 

Anonymkode: 9da89...153

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anniedoug said:

Bare løft litt fortere ;)

Haha, ja det er jo noe med det også. I dag har jeg f.eks vært på tabata, og jeg er fortsatt andpusten og kjenner det godt i hjertet selv om jeg ikke har trent klassisk cardio. Skulle tro det var nok, men jeg må sikkert sjekke pulsen for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...