Gå til innhold

Til dere førstegangsprøvere/-gravide; tanker og redsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og mannen (som begge er i midten av 30-årene) har nylig bestemt oss for å begynne å prøve. Gikk inn i første PP på nyåret med skrekkblandet fryd, og tenker at dette kan ta noe tid. Har dog kjent på symptomer den siste uken, og er skikkelig, skikkelig REDD! Har litt ustabil syklus, og tørr ikke teste før det har gått lang nok tid, på en måte, og ikke før jeg skjønner at mensen evt ikke kommer.

Sliter en del med angst i hverdagen, og er redd for selve svangerskapet, det å ha noe som vokser på innsiden, fødsel, morsrollen, ja alt. Får ikke sove om kvelden, og hodet kverner. Er også bekymret for det at jeg har 10-15 kg overvekt og mest sannsynlig kommer til å bli diger. Tross dette har jeg kjempelyst på barn, og vil gjerne komme meg forbi dette. Er det flere som bærer på lignende tanker eller redsel rundt graviditet/det å få barn? Om så, er det noen som kom seg forbi det på noen måte? Setter også stor pris på noen oppløftende ord, om noen har.❤️

Hilsen "livredd førstegangsprøver"

Anonymkode: 92c38...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva stresser deg? At du ikke har kontroll på situasjonen? Prøv å finn grunnrota i det som stresser deg og finne tilbake kontrollen på en eller annen måte. 

At du har noen kg ekstra, det er du ikke alene om. Jeg kjenner flere overvektige som faktisk går ned i vekt ved graviditet og får den fine formen og magen! Gå deg kveldsturer og spis litt sunnere så vil du også føle deg mer vell selv om du ikke går ned i vekt. 

Du kan også kontakte lege, forklar om planene deres og legg fram bekymringene dine. Du trenger nok noen å prate med om prøvingen! Om du ikke ønsker dette så snakk med familien din. 

Anonymkode: 1a085...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva stresser deg? At du ikke har kontroll på situasjonen? Prøv å finn grunnrota i det som stresser deg og finne tilbake kontrollen på en eller annen måte. 

At du har noen kg ekstra, det er du ikke alene om. Jeg kjenner flere overvektige som faktisk går ned i vekt ved graviditet og får den fine formen og magen! Gå deg kveldsturer og spis litt sunnere så vil du også føle deg mer vell selv om du ikke går ned i vekt. 

Du kan også kontakte lege, forklar om planene deres og legg fram bekymringene dine. Du trenger nok noen å prate med om prøvingen! Om du ikke ønsker dette så snakk med familien din. 

Anonymkode: 1a085...b59

Er nok en som liker å ha en viss kontroll, ja. Det er nok der hovedproblemet ligger. Det hele føltes bare litt overveldende, plutselig. Har vel kanskje ikke rukket å venne hodet på tanken enda, sånn skikkelig.

Veldig gode tips og oppmuntring - takk for det! :) Skal starte opp med treningen igjen, og spise bedre. Og det å ta seg en tur til fastlegen er ingen dårlig idè - uavhengig om jeg skulle være gravid nå allerede eller ei. Kjente dog det hjalp bare å poste et innlegg her, og få følelsene litt ut. 

Anonymkode: 92c38...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det 100% likt som deg, tok siste ppille på søndag. Anbefaler deg å få en samtale med jordmor allerede. 
Det har jeg gjort, og får god oppfølging + enda bedre når/hvis jeg blir gravid. Det har hjulpet meg ENORMT!! 

Treningen hjelper meg med å koble av fra alle tanker og redsel. For jeg VIL dette, men grunnen til angst er for jeg er redd for å miste kontrollen og evt for å få panikk underveis. 
Bare kontakt legen din eller helsestasjonen å be om en samtale - jeg kan LOVE deg at det hjelper enormt mye å få lettet på tankene og det å vite at du får 100% oppfølging. 
Masse lykke til ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 12.46, frk.bie skrev:

Har det 100% likt som deg, tok siste ppille på søndag. Anbefaler deg å få en samtale med jordmor allerede. 
Det har jeg gjort, og får god oppfølging + enda bedre når/hvis jeg blir gravid. Det har hjulpet meg ENORMT!! 

Treningen hjelper meg med å koble av fra alle tanker og redsel. For jeg VIL dette, men grunnen til angst er for jeg er redd for å miste kontrollen og evt for å få panikk underveis. 
Bare kontakt legen din eller helsestasjonen å be om en samtale - jeg kan LOVE deg at det hjelper enormt mye å få lettet på tankene og det å vite at du får 100% oppfølging. 
Masse lykke til ❤️ 

Tusen takk for svar! Føler virkelig med deg.❤️ Så utrolig bra at du har tatt tak i det allerede, og at det har hjulpet deg så mye som du beskriver! 😄 Nå fikk jeg virkelig trua på at jeg kan få hjelp jeg også. Jeg unner ingen andre dette, men det føles jo likevel litt godt å vite at vi er flere i samme båt. 

Tusen takk, og lykke til der også. ☺️

Anonymkode: 92c38...20d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...