Gå til innhold

TV som takler «mørke» scener - Game of Thrones The Long Night


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kunne nok trengt meg en ny tv, av mange ulike årsaker.

Så når jeg først skal kjøpe og investere i en ny, så kan jeg like godt prøve å faktisk kjøpe en som fungerer slik jeg ønsker.

Jeg ønsker virkelig å kunne ha en tv, der jeg kan skikkelig nyte særlig en episode av GoT, The Long Night, altså den store kampen i Winterfell i siste sesong. Den er grusomt mørk. På min tv, blir de mørkeste delene blålige og skikkelig pixel-aktig/firkanta. Jeg vet at mange klagde over dette, så kanskje det ikke finnes noen tv som takler dette.

Men har jo lest en del og OLED skal være bra på mørke scener, men QLED skal ikke være så værst heller. Jeg tenker LG eller Samsung som merke.

Noen som har noen tips til en god tv? Som ikke koster for mye, gjerne ikke mer enn 11 000-12 000kr.

Jeg kan godt vente noe også, til det kanskje kommer et godt tilbud, kanskje når 2020 tvene begynner å komme ut og 2019 versjonene blir billigere. 

Anonymkode: e5996...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes å huske at det var streamingkvaliteten (eller hva det kalles) fra HBO Nordic som var problemet da The Long Night ble vist. At det var HBO Nordic som viste serien i for dårlig kvalitet, altså. Hos oss prøvde vi absolutt alt av innstillinger, vi trakk for gardiner osv, likevel så vi jo bare pixel-aktige bilder. Akkurat den episoden var som en lang, vond natt, men det gikk ikke på tv-kvaliteten.

Anonymkode: 32be0...20a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som personen over sier. Det var kvaliteten på streamen som var ræva. Så hvis du vil se den episoden i bra kvalitet bør du kjøpe den i 4K bluray. 

Anonymkode: 2a37b...e56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den episoden var (som de andre sier over) kvaliteten på videostrømmen. HBO bruker den laveste bitraten av alle strømmetjenestene, dårligere enn NRK, Viaplay og Amazon, og betraktelig dårligere enn Netlix og Google. Sammenlignet med Blu-ray er alle relativt dårlige, men HBO er skummelt nærme DVD-kvalitet i mange scener. Den heftige komprimeringen de bruker fungerer sånn passe bra i statiske scener med godt lys, men så snart det blir mørkt, eller ting begynner å bevege seg, blir kompresjonsartifakter som pikselering, makroblokking og begrenset dynamisk omfang veldig tydelig.

Når det gjelder OLED vs QLED tror jeg du vil bli fornøyd med begge, sånn rent bildekvalitetsmessig. Førstnevnte har hakket bedre sortnivå, andre er bedre på farger. Den absolutt største ulempen med QLED er den samme som med LCD, nemlig at lysstyrke og kontrast kan variere en del med innsynsvinkel. Ser du rett på er det kjempebra, men fra siden kan det bli litt ujevnt. Jeg har en Samsung QLED fra 2019, og sitter helst midt i sofaen, for å si det sånn. Samtidig kan det sies at jeg kanskje er litt snobb på sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt rundt 3 timer, sitter å lest om OLED og QLED, og den episoden. 

Jeg har vel samme konklusjon, at jeg trenger blu-ray versjonen, helst 4k, for å få se den skikkelig. Så der er det problemet løst.

Men OLED vs QLED, jeg har dessverre en stue som invaderes av sol store deler av sommerhalvåret. Så etter å ha lest tror jeg jeg ender opp med QLED som vinner. Den skal være noe bedre på gjenskinn. Særlig om jeg går for Q80R eller Q90R, som har noe Ultra Blac, Ultra Wide ... et eller annet som skal hjelpe mot gjenskinn. Den Q80R, er ikke så himla dyr akkurat nå, når den er på tilbud, men jeg får se litt om jeg har penger til det. Om 2020 tvene er på vei inn stiger den kanskje ikke i pris så mye heller. Men får se hva jeg gjør.
 

Takk for gode svar. Har alle andre sesonger på blu-ray, fikk ikke sesong 8 til jul, og har ikke kjøpt den selv enda 😅

Anonymkode: e5996...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...