Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk nettop beskjed fra bokklubben om at "Kjærgårdsfolk" og "Skjærgårdsmesse" gikk i posten. Gleder meg :hoppe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du er lite busted da!!!! Her folkens - har vi et skrekkens eksempel på byungdom som IKKE har hatt sommerjobb i jordbæråkeren som barn!!!  :ler:

:ler: Men skrekk-eksempel? :overrasket: Skal du hive deg på alle kjendisene som har vokst opp på landet og derfor føler seg kompetente til å hevde over førstesiden på Dagbladet at det er grusomt å vokse opp i byen? I så fall blir det bråk... :ler:

Har ikke fått lest Baden-Baden jeg, det gikk visst ikke sånn... :sjenert: men hvis jeg kommer meg gjennom den, skal jeg si fra... Deriomt hadde jeg en særdeles eggektiv kveld i går, først så jeg en film, så leste jeg en hel bok. hadde med meg en bunke filmer hjem fra jobb bare for å sjekke dem, fordi noen har klaget på at de har vært slitt/ikke kommet videre fra menyen osv. Ofte skyldes det bare dårlige spillere/feil bruk osv, så jeg pleier å sjekke for å se om de skal ksseres eller ikke. Den første filmen som gikk i spilleren var "Finding Nemo", som jeg aldri har fått sett, og den virket så fint at jeg ble sittende og se den :) Søt film, men nokså typisk for en del av de nye animasjonsfilmene -mange morsomme situasjoner, men ikke så voldsomt mye handling. Etterpå skulle jeg bare lese "litt" før jeg leggetid, selvfølgelig endte det med at jeg leste på sofaen i over en time, leste på badet mens jeg pusset tenner og leste ut boka på senga før jeg sovnet... Boka var Aase Foss Abrahamsens "For sterk, Birgitte", veldig typisk kvinnesaksroman fra 70-tallet, om kvinners rett til å prioritere karriere foran å skaffe seg familie. En festlig detalj var ordet "negerarbeid", som jeg tviler sterkt på at noen seriøs forfatter ville finne på å bruke i dag...

Skrevet

Interessante tanker dere har om boka, Fakse og Fantus! :) Ser ut til at vi er veldig enige alle sammen. Og Fantus, jeg tenkte da jeg leste boken at jeg skulle ha lest mer Dostojevskij først så jeg kunne skjønne boka enda bedre.

Fikk nettop beskjed fra bokklubben om at "Kjærgårdsfolk" og "Skjærgårdsmesse" gikk i posten. Gleder meg :hoppe:

Ja, jeg skal kjøpe den i morgen og gleder meg, jeg også. Alltid moro med en ny bok i hus! :hoppe:

Har ikke fått lest Baden-Baden jeg, det gikk visst ikke sånn...  :sjenert:  men hvis jeg kommer meg gjennom den, skal jeg si fra... Deriomt hadde jeg en særdeles eggektiv kveld i går, først så jeg en film, så leste jeg en hel bok. hadde med meg en bunke filmer hjem fra jobb bare for å sjekke dem, fordi noen har klaget på at de har vært slitt/ikke kommet videre fra menyen osv. Ofte skyldes det bare dårlige spillere/feil bruk osv, så jeg pleier å sjekke for å se om de skal ksseres eller ikke. Den første filmen som gikk i spilleren var "Finding Nemo", som jeg aldri har fått sett, og den virket så fint at jeg ble sittende og se den :) Søt film, men nokså typisk for en del av de nye animasjonsfilmene -mange morsomme situasjoner, men ikke så voldsomt mye handling. Etterpå skulle jeg bare lese "litt" før jeg leggetid, selvfølgelig endte det med at jeg leste på sofaen i over en time, leste på badet mens jeg pusset tenner og leste ut boka på senga før jeg sovnet... Boka var Aase Foss Abrahamsens "For sterk, Birgitte", veldig typisk kvinnesaksroman fra 70-tallet, om kvinners rett til å prioritere karriere foran å skaffe seg familie. En festlig detalj var ordet "negerarbeid", som jeg tviler sterkt på at noen seriøs forfatter ville finne på å bruke i dag...

Jøss, skal si du får gjort ting! :) Kvinnesaksromaner er morsomt. Og det blir jo ganske morsomt når de er så politisk korrekte på kvinnesaksfronten samtidig som det står "negerarbeid". Jeg måtte le da jeg leste det, selvmotsigelsen ble for komisk ;) Har lyst til å leie flere filmer snart, særlig nå som været er dårlig og vi pusser opp. Litt virkelighetsflukt, takk!

Skrevet

Klarte ikke få med sitater i forrige innlegg...

Den spesielle skrivestilen med de lange setningene gjør at boka er vanskelig å lese, ja til tider rett og slett tunglest. Men samtidig skaper det en helt spesiell stemning, hesblesende samtidig som tida på en måte opphører å ha betydning. 

Setningene var lange, og til tider nesten vanskelige åendte jeg opp med syns de var vakre, ikke irriterende. De passet så bra til hele tog-stemingen, hvordan et tog går og nesten vugger mellom stasjoner. (Jeg satt forresten og leste store deler av boka på toget, passet veldig bra egentlig)

Ville bare så at jeg er så enig i dette dere skriver om setningene! Synes det var så godt beskrevet :)

Hei! Kipa81 som er inne i dagboken din, undercover!!! :)

Har bare opprettet meg en liten tilleggsdagbok der jeg kan dvele litt over lest litteratur! Leser mye om dagen, og synes det er gøy å skrive litt omkring all litteraturen. Slik husker jeg bedre selv også!!

Kutter for all del ikke ut lesesirklene her inne, gleder meg til å bli med for fullt frem mot 1. august!

Alle bokdamer er selvfølgelig hjertelig velkomne innom for en titt, anbefaldinger osv!

Nå skal jeg og lillegutt (har kanskje glemt å fortelle at jeg er mamme til en liten gutt på 1 år) reise på "ferie" alene, uten pappaen! Vi skal til mine foreldre på Østlandet! Gleder meg til å kose meg i forhåpentligvis bedre vær enn her i Bergen!! Tar med meg "Skjærgårdsfolk" og "Skjærgårdsmesse" og satser på mormor som barnevakt og jeg med god litteratur i solen :)

klem til alle!!

Hei Beatricia! :)

Så spennende med litteraturdagbok, jeg kommer løpende! Er helt enig med deg, en av grunnene til at jeg har denne her er at jeg husker bedre. Og så synes jeg det er litt fint å dvele ved bøkene etter de er ferdiglest, fordøye dem litt til når jeg skriver. Stikker straks innom dagboken din!

Ha en super ferie - kos deg med bøkene! :klem:

Skrevet

Leste ut en ny bok i går:

J.M. Coetzee: Elizabeth Costello

Jeg er jo (som kjent?) utrolig glad i Coetzees bøker, og nå har jeg ikke så mange uleste igjen, dessverre. Jeg var veldig begeistret for denne også. Elizabeth Costello er en gammel forfatterinne som reiser rundt og holder foredrag. Hun har skrevet en lang rekke bøker, men av alle huskes hun for debutromanen, noe hun stadig irriterer seg over. Costello er gammel og kompromissløs og holder foredrag som provoserer menneskene hun møter. Denne boka har kanskje ikke så mye handling. Den skildrer Costellos reiser rundt i verden og gjengir foredragene hun holder. Men denne sparsomme rammen makter å gi et rikt bilde av en sterk, provoserende og følsom gammel dame som jeg raskt fikk stor sympati for. Igjen har Coetzee skrevet en bok som berører og opprører meg, boken anbefales derfor sterkt!

Skrevet
Jøss, skal si du får gjort ting! :)

Utrolig hva som går når man vil (og nedprioriterer alt annet... :sjenert: ) Leste fortsettelsen i dag -en av fordelene ved å bo alene er at ingen ler av deg når du står med en bok i den ene hånden og steker pannekaker med den andre... :ler:

Gjest gjest1
Skrevet
Leste fortsettelsen i dag -en av fordelene ved å bo alene er at ingen ler av deg når du står med en bok i den ene hånden og steker pannekaker med den andre...  :ler:

Minner om meg det der. Ingen som ler av meg heller, det tør de ikke :ler: Ikke så ofte noen ser meg uten en bok i hånda ;)

Høres ut som jeg er helt asosial.........

Skrevet

Tilbake en tur mellom sommerferieturer...

Men sommer betyr jo at man får lest litt, så jeg legger inn et lite bok-referat her.

Oda! av Ketil Bjørnstad

Dette er en biografi-roman om Oda Krogh. Boken veksler mellom en beskrivelse av Oda sett "utenfra", brev skrevet av Oda og Hans Jæger og dagboknotater fra Oda. Oda Krogh var jo "dronningen" av Kristianiabohemen, og både hennes og resten av bohemens liv og livssyn skildres godt. Det er jo også interessant å høre bakgrunn bak bilder og bøker som ble laget på denne tiden.

Oda vokste opp i en bedrestillt familie, og hennes lodd i livet var som andre kvinner på den tiden å giftes godt. Det blir hun også, men hun går fra mannen sin og innleder ett forhold til Christian Krogh. Hun gifter seg etterhvert med Krogh, men hun har romanser med flere andre. Oda sliter hele tiden mellom sitt forhold til sin far, ansvaret for barna sine, til Krogh som hun er gift med og andre menn som hun kanskje har mere følelser for andre.

Bjørnstad skildrer Odas liv godt! Livshistorien hennes er i utgangspunktet spennende, og Bjørnstad skildrerveldig godt.

Jeg likte boken godt, og anbefales alle som vil les litt om Oda krogh eller om Kristianiabohemen.

Gjest Beatricia
Skrevet

I dag har jeg fått Bjørneboes "Skjærgårdsfolk" og "Skjærgårdsmesse" i posten! å reiser jeg på ferie til Østlandet, med boken i bagasjen!! Bort fra regn i Bergen til strålende sommervær på Østlandet:)

Skrevet
Utrolig hva som går når man vil (og nedprioriterer alt annet...  :sjenert: ) Leste fortsettelsen i dag -en av fordelene ved å bo alene er at ingen ler av deg når du står med en bok i den ene hånden og steker pannekaker med den andre...  :ler:

Ha ha! Sånt gjør jeg også. Bøkene drasses med overalt. Har alltid en bok i veska selv om jeg skal på en trikketur som tar fem minutter. Og å lese mens man lager mat er da bare normalt. Jeg har alltid syntes at matlaging (til hverdags) er ekstremt kjedelig, så alt som kan gjøre det mer spennende tas i mot med takk...

Minner om meg det der. Ingen som ler av meg heller, det tør de ikke  :ler: Ikke så ofte noen ser meg uten en bok i hånda ;)

Høres ut som jeg er helt asosial.........

À propos asosial, jeg frykter ofte at alle her tror jeg mangler sosialt liv totalt på grunn av alle bøkene jeg leser til tider... Men det er bare så utrolig avslappende å lese! Jeg leser vel ca like mye som gjennomsnittsfolk ser på tv. Sambo har forresten sluttet å le av meg og bøkene mine for lenge siden ;)

Tilbake en tur mellom sommerferieturer...

Men sommer betyr jo at man får lest litt, så jeg legger inn et lite bok-referat her.

Hei Tommeline! :) Hyggelig å se deg igjen. Takk for bokreferat! Oda! har jeg faktisk også lest. Likte den godt, men jeg har generelt veldig sansen for Ketil Bjørnstad. Likte blant annet trilogien om Victor Alveberg - har du lest den? :) Ellers ble jeg litt irritert av å lese om Jæger, jeg syntes han virket helt skrudd, mer irriterende enn fascinerende. Men ellers er jo Kristianiabohemen en spennende gjeng. Lurer på hvordan det var å vandre rundt i Oslo på den tiden kontra i dag. Ha en fortsatt fin ferie!

I dag har jeg fått Bjørneboes "Skjærgårdsfolk" og "Skjærgårdsmesse" i posten! å reiser jeg på ferie til Østlandet, med boken i bagasjen!! Bort fra regn i Bergen til strålende sommervær på Østlandet:)

:vinke: God sommerferie! :) Jeg kjøpte boken her om dagen, så jeg skal få lest den snart, jeg også.

Skrevet

I dag kjørte vi rundt og så på fliser. Og jeg har visst ikke fått med meg at det har kommet en ny type mosaikkfliser - krystallmosaikk. Utrolig lekre, synes jeg! Fikk lyst til å legge sånne overalt :ler: For denne gang kjøpte vi helt vanlige fliser, 1500 kr for kvadratmeteren ble aaaaltfor dyrt for oss. Og det er jeg egentlig glad for, skulle hatt masse penger til overs før jeg syntes den prisen var grei.

Og i all oppussinga har jeg faktisk fått lest en bok til!

Helene Uri: Engel av nylon

Inspirert av De beste blant oss og Kiras anmeldelse av Honningtunger fant jeg ut at jeg måtte lese mer av Helene Uri. Så jeg kjøpte både Engel av nylon og Honningtunger (som jeg holder på med nå).

Engel av nylon handler om Beate og datteren Fie. Fie er et etterlengtet barn på alle måter, og Beate og mannen Bernt er et lykkelig par. Så blir Fie født etter en lykkelig graviditet, og plutselig er det noe som skurrer i Beates liv. Hvorfor elsker hun ikke Fie slik andre mødre elsker barna sine? På grunn av skyldfølelsen hun føler gjør Beate alt for å være den perfekte mor.

Jeg likte plottet godt, flott at noen kan skrive om slike ting. Tror ikke det er alle som elsker barna sine, dessverre. Og det ville jo være så fryktelig tabu å fortelle noen. Slik sett synes jeg Uri setter søkelyset på noe viktig. Romanen er også til tider rørende og engasjerende. Men samtidig er ikke boka helt vellykket for meg. Det virker som om Beate har et forenklet syn på andre mødres morskjærlighet, vanlige mødre blir da også sinte på barna sine i blant. I tillegg blir Beate skildret som ganske utålelig under graviditeten ("Jeg vet det er en jente, vi gravide får en ekstrem intuisjon" etc). Og personframstillingene er for flate. Beates mann Bernt er både kjekk, utrolig snill, god i senga, forståelsesfull gentleman og han kommer hjem fra jobb og spør om han kan få vaske badet. Vis meg en sånn mann! :ler: Beates søster Janna har stort rødt hår, er kunstner, ler masse og fortryller alle. Og Beate selv? I følge Beate er hun gjennomsnitts i alt fra utseende til jobb. Mens Janna forteller at flere rådet Beate til å prøve å bli modell, og at Beate er ekstremt dyktig i jobben sin og har klatret oppover karrierestigen raskt. Mao har Beate en sykelig dårlig selvtillit uansett hva det gjelder. Synes med fordel personene kunne blitt skildret litt bredere. Og slutten av boka liker jeg ikke, mer kan jeg ikke si. Men som sagt, boka er verdt å lese pga av morskjærlighet-tematikken.

Skrevet

Gjett hvem som fikk bokpakke i posten i dag? :hoppe:

Skrevet
Gjett hvem som fikk bokpakke i posten i dag? :hoppe:

Fakse, kanskje? ;)

I dag har jeg slappet av mye, ryddet litt her og støvsugde, men mesteparten av dagen har jeg ligget på sofaen og lest. Utmerket, spør du meg. I morgen skal jeg også ta det ganske med ro. Tenkte å ta en rusletur til sentrum og se om jeg finner en kjole, skal i bryllup til min kusine neste helg. Og jeg kunne egentlig tenke meg noe nytt å ha på meg, selv om jeg sikkert har noe som går i skapet. Vi får se.

Nå har jeg kjøpt jordbær og potetgull og har planer om å gafle i meg alt sammen i kveld. Kanskje vi leier en film eller noe :)

Gjest gjest1
Skrevet

Hei Ciara :vinke:

Jeg er tilbake etter to uker ved kysten. Fine dager med deilig vær. Jeg har blitt brun og fått lakket tåneglene mine opptil flere ganger ;)

Hadde planer om å lese masse, men dagene går fort og når det er så mye folk rundt meg hele tiden mister jeg konsentrasjonen. Men fikk lest Johan Harstad - Ambulanse. Anbefales! Nydelige noveller med brodd i kjent Harstad-stil.

Baden-baden har jeg ikke begynt på enda, men jeg kommer nok til å lese den til høsten. Har lest deres anmeldelser, og jeg tror dette er en bok jeg kan like.

I går så jeg Match Point, og i likhet med deg, Ciara, ble jeg veldig begeistret. Kjølig, sensuell og dvelende film. Rhys Meyers passet perfekt i hovedrollen. Han har et blikk og en arroganse som jeg må si jeg er temmelig fascinert over. Håper å se ham i flere filmer snart.

Har bestilt Skjærgårdsfolk, håper den kommer i posten snart. Ser ut som det er mange som har tenkt å lese den - gleder meg!

Vi sees, ha en fin helg Ciara og alle bokdamene (..eller er det kanskje noen menn her også :klø:)

Skrevet

Må huske å bestille de bøkene snart ja, tror ikke vi har dem på biblioteket...

Leser en del for tiden, kaster jo så mange gamle bøker på jobb for tida, og kommer stadig over noen jeg har lyst til å lese, og som derfor får et nytt hjem hos meg :sjenert:

Skrevet
Hei Ciara :vinke:

Jeg er tilbake etter to uker ved kysten. Fine dager med deilig vær. Jeg har blitt brun og fått lakket tåneglene mine opptil flere ganger ;)

Hadde planer om å lese masse, men dagene går fort og når det er så mye folk rundt meg hele tiden mister jeg konsentrasjonen. Men fikk lest Johan Harstad - Ambulanse. Anbefales! Nydelige noveller med brodd i kjent Harstad-stil.

Baden-baden har jeg ikke begynt på enda, men jeg kommer nok til å lese den til høsten. Har lest deres anmeldelser, og jeg tror dette er en bok jeg kan like.

I går så jeg Match Point, og i likhet med deg, Ciara, ble jeg veldig begeistret. Kjølig, sensuell og dvelende film. Rhys Meyers passet perfekt i hovedrollen. Han har et blikk og en arroganse som jeg må si jeg er temmelig fascinert over. Håper å se ham i flere filmer snart.

Har bestilt Skjærgårdsfolk, håper den kommer i posten snart. Ser ut som det er mange som har tenkt å lese den - gleder meg!

Vi sees, ha en fin helg Ciara og alle bokdamene (..eller er det kanskje noen menn her også :klø:)

Hei Blanca! :)

Høres ut som du har hatt det veldig fint! :) Gleder meg til å få lest Ambulanse! Og jeg tror også Sommer i Baden-Baden er en bok som passer for deg (uten at jeg helt kan forklare hvorfor jeg tror det).

Jonathan Rhys Meyers passet perfekt til rollen, det er jeg helt enig i. Og så er han jo rimelig kjekk da! Det plaget meg ikke å hvile øynene på ham :ler:

Ha en super helg, Blanca, hyggelig å se deg igjen :)

:klem:

Må huske å bestille de bøkene snart ja, tror ikke vi har dem på biblioteket...

Leser en del for tiden, kaster jo så mange gamle bøker på jobb for tida, og kommer stadig over noen jeg har lyst til å lese, og som derfor får et nytt hjem hos meg  :sjenert:

Ja, du er jammen selvoppofrende som tar på deg å ta ansvar for alle disse hjemløse bøkene :ler: Selv redder jeg en del bøker fra dystre butikklokaler, og føler at jeg gjør en god gjerning hver gang!

Skrevet
Ja, du er jammen selvoppofrende som tar på deg å ta ansvar for alle disse hjemløse bøkene :ler: Selv redder jeg en del bøker fra dystre butikklokaler, og føler at jeg gjør en god gjerning hver gang!

Ikke sant? :ler: Jeg videreformidler en del også -kommer stadig over bøker jeg tenker at passer for en eller annen. I dag kom jeg hjem med en gammel kokebok til meg selv, en historiebok til en venninne og en Oslo-bok til pappa -alt fra 70-tallet :)

Skrevet

Det er koselig å kunne gi bort en del bøker :) Gir også bort noen i blant, men må innrømme at jeg beholder de fleste selv. Det meste virker liksom så interessant :sjenert:

Skrevet

I know... :ler: Du skulle vært her en tur -alt som kasseres (og ikke får et nytt hjem hos meg...) selges til 10kr/stk -alt fra relativt ny skjønnlitteratur til fagbøker fra 60-tallet...

Skrevet

Relativt ny skjønnlitteratur? Høres jo utrolig fristende ut, jeg tar jo oppgaven med å bygge opp mitt eget bibliotek veldig alvorlig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...