Ciara Skrevet 3. april 2006 Forfatter #1241 Skrevet 3. april 2006 Jeg tar med boklisten min til byen i morgen, da får jeg bøkene med en gang. Eller er det billiger å bestille på nett? I dag har jeg nesten lest ut Stolthet og fordom . Så da er jeg klar for listen min. Jeg har små schnauzere. De er så søte, sta og egenrådige, som sin eier. Og er det ikke det man sier, som hund så eier Det er litt pelsstell med dem, men da røyter de ikke noe særlig, og det setter jeg stor pris på Jeg har også lest Pompeii, mens jeg var i Napoli. Det var en pussig opplevelse, jeg fikk en rar følelse av hvordan den tragedien virkelig utspant seg. Ganske realistisk, noe som ellers er vanskelig å fatte når man går blant alle turistene i Pompeii, det hele blir ganske uvirkelig. Nå, tilbake til :lese: ← Hei Kira! Når det gjelder bokpriser. Jeg jobber i bokhandel, og min erfaring er følgende: I enkelte tilfeller kan det lønne seg å undersøke litt på nettet, for nettbokhandlere er generelt billigere, men som oftest er det ikke så mye forskjell. Så med mindre du skal kjøpe mange bøker eller veldig dyre bøker, har det nok ikke så mye å si hvor du går. De fleste fysiske bokhandlere gir f.eks. 12.5% rabatt på nyhetene uansett. Schnauzere er søte! Og det høres bra ut at du er søt, sta og egenrådig Det er jo en perfekt miks. Man skal være litt sta og sær i blant, synes jeg! Vil mye heller bli tatt for å være sta enn å være for medgjørlig. Pompeii er veldig spennende, ja. Så en dokumentar om Pompeii for ikke så veldig lenge siden som var veldig spennende. I de nedgravde husene hadde forskere helt gips ned i hulrom i husene, og fått gipsavstøpninger av mennesker (som hadde blitt omsluttet av lavaen/steinmassene og deretter blitt brutt ned, om jeg har skjønt det riktig). Det var veldig rørende å se, og ga meg et mye mer menneskelig bilde av katastrofen Pompeii, når man kunne se mennesker som lå sammenkrøpet i fosterstilling etc Det er ofte så overveldende å se slike steder at man ikke skjønner hvordan det har vært.
Ciara Skrevet 3. april 2006 Forfatter #1242 Skrevet 3. april 2006 Jeg har heller ikke lest noe av Paul Auster før, og hadde egentlig ingen anelse om hva jeg gikk til... Synes måten synsvinkelen, med en veldig tilstedigværende forteller som hinter i alle retninger, stort sett var ganske morsomt, unntaket blir når han sier ting som "Som jeg sa for en ti-femten sider siden", det rykker meg på en måte ut av fiksjonen og tilbake i "sitter-og-leser-en-bok"-modus (høres sikkert litt sært ut...). Veldig mange interessante personer og historier -nesten litt for mange i forhold til bokas størrelse, det er persongalleri stort nok til en dobbelt så lang bok der, og det blir veldig mye vi ikke får vite -hvordan traff egentlig Nathan Joyce, f. eks? Dert blir også, særlig på slutten, en del litt for lettvinte løsninger (og dette kommer altså fra en som jevnlig leser og koser seg meg chick lit, hvor lettvinte løsninger er et genrekrav...) -f.eks Rory og Nancy og Tom og Honey. Konklusjonen blir altså en middels leseopplevelse, som med et par hundre sider til kunne blitt en svært god bok. Jeg tror det er det som er det mest skuffende -historien er full av gode anslag som kunne blitt så mye mer... ← Hei Hilde! Synes du har veldig mange bra poeng som jeg kjenner meg igjen i. Bortsett fra at jeg liker metagrepet han tar - at han skriver om sin egen fiksjon og skrivesituasjon - jeg synes det er finurlig. Men helt enig i at boka fint kunne vært mye lenger og at en del er for lettvint. Og ikke minst enig i at skuffelsen kommer av at jeg aner at han kan mye bedre! Kjempespennende å høre hva du synes, Lily - siden du kjenner Austers litteratur så godt! Jeg gleder meg absolutt til å lese mer av ham... @ Hilde for "(og dette kommer altså fra en som jevnlig leser og koser seg meg chick lit, hvor lettvinte løsninger er et genrekrav...)". Jeg er helt enig! Denne romanen kunne vært både lengre og kortere - mye kunne vært kuttet og mye kunne vært lagt til... Håper alle bokdamer får en fin uke! Ekstra stoooor til Ciara! ← Hei Anette! Du er søt da! Stoooooor tilbake!
Ciara Skrevet 3. april 2006 Forfatter #1243 Skrevet 3. april 2006 Nå må jeg si jeg er ganske lei av å måtte dele opp hvert svar her i ørten deler... Jeg har hatt en strålende helg. Lørdag leide vi filmen Crash, og den syntes vi var veldig, veldig bra. Den handler om rasefordommer, og på en innsiktsfull måte viser den hvordan alle egentlig har fordommer mot alle. Mange kjempebra rolletolkninger også. Rørende film som anbefales! I går gjorde jeg omtrent ingenting. Var hos mine svigerforeldre på middag, og det var veldig koselig, det også Og i dag har jeg jobbet. Nå er det ikke så lenge igjen til påske! Jeg gleder meg nesten så fælt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg har masse å gjøre denne uka, så påskeferien kommer som bestilt! Nå skal jeg sykle litt og se på tv samtidig. Passe hjernedødt etter en travel dag på jobb. Etter det må jeg nesten lese litt pensum. Stor til alle bokdamene
Gjest Sabia Skrevet 3. april 2006 #1244 Skrevet 3. april 2006 Idag så jeg avataren til Nostalgia på et CD cover!! Min første tanke var at Nostalgia hadde gitt ut CD Det var noe franske greier - film musikk til en fransk film?
Gjest gjest1 Skrevet 3. april 2006 #1245 Skrevet 3. april 2006 Hei Ciara (og alle andre her inne)! Jeg har egentlig ingen spesielle forslag til ny bok, men blant alle gode forslag her inne har jeg lyst til å lese Simon Stranger-Den veven av hendelser som vi kaller verden. Når, og hvordan, blir det avgjort hvilken bok vi skal lese? Jeg håper så inderlig at ikke Brooklyn Follies skremte noen nye bort fra Auster. Han har skrevet så mange romaner som er så mye bedre enn denne. Jeg har bestilt Coetzee-Vanære og regner med å få lest den i påsken. Er veldig spent på denne siden du er så begeistret for den. Tror vi lar oss bevege av noe av det samme i litteratur. Ha en fortsatt fin kveld, nå skal jeg synke inn i blikket til Mr.Darcy for en liten stund. Vi sees. Lily
tommeline Skrevet 3. april 2006 #1246 Skrevet 3. april 2006 Innom en tur her. Har ett forslag til leseringen: "Appelsinpiken" av Jostein Gaarder. Mest fordi dette er en bok jeg lenge har tenkt at jeg burde lese... Er det forresten noen her inne som har lest Sydens dronning av en eller annen spansk forfatter jeg ikke husker navnet på i farten? Har begynt på den, men sliter med å komme meg videre. Så lurer egentlig bare på om den blir mer fengende etterhver... Tror jeg skal ta meg en tur på biblioteket og sjekke ut hvordan det har blitt etter oppussing. Og samt finne neste bok på listen her...
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2006 #1247 Skrevet 4. april 2006 Schnauzere er søte! Og det høres bra ut at du er søt, sta og egenrådig Det er jo en perfekt miks. Man skal være litt sta og sær i blant, synes jeg! Vil mye heller bli tatt for å være sta enn å være for medgjørlig. ← Ikke sant Men hundene er nok søtere enn meg, og jeg er ennå mer sta enn dem..... Fikk ikke tak i noen av bøkene på listen min igår jeg, derimot kjøpte jeg The Mermaid Chair av Sue Monk Kidd . Så da ble listen min ennå lenger, og jeg må ta meg en tur på bibliteket. Finner jeg dem ikke der, er nettbokhandelen neste alternativ. Så da leser jeg The Mermaid Chair så lenge.
Gjest Gjesta Skrevet 4. april 2006 #1248 Skrevet 4. april 2006 Hei igjen Ciara! Takk for besøk i dagboka mi! Så fine du lager! Jeg ligger litt etter med Brooklyn Follies, men måtte jo bare inn her og lese hva dere mener. Jeg er ferdig med 2/3 og synes foreløbig at dette er veldig bra, men skjønner av kommentarene her inne at det går litt nedover på slutten. Men jeg leser nå lystig i vei!!! Uansett skal jeg ihvertfall lese mer av Auster for dette ga mersmak, noen som har noen anbefalinger? Jeg så forressten Broken flowers her en kveld. Veldig fin film, men plutselig var den slutt!!! Jeg ble litt perpleks med en gang, ventet meg på en måte å komme litt nærmere sannheten. Men når jeg fikk grunnet litt på'n en stund så var jo denne slutten riktig. Artig at han som hang ut av bilvinduet på slutten var Bill Murrays sønn i virkeligheten! Ha en fin dag Ciara og alle andre bokdamer!
nostalgia Skrevet 4. april 2006 #1249 Skrevet 4. april 2006 Innom og sjekker om vi har bestemt oss for aprilboken ennå - men det har vi visst ikke Jeg har endelig fått sett Uno! (verdens treigeste når det gjelder filmer, I know!) og jeg likte den kjempemasse! Var sikker på at jeg ikke kom til å like den, siden den har fått så gode kritikker (det har blitt mange bomfilmer i det siste) men, denne var jo strålende god! Håper alle bokdamer har det bra!
nostalgia Skrevet 4. april 2006 #1250 Skrevet 4. april 2006 Idag så jeg avataren til Nostalgia på et CD cover!! Min første tanke var at Nostalgia hadde gitt ut CD Det var noe franske greier - film musikk til en fransk film? ← Klart jeg har gitt ut musikk!! :grine2: :grine2: Så morsomt at du tenkte det!! Det er nok filmusikken til Amelie du har sett! Min favorittfilm forøvrig... derfor har jeg også den avataren
Ciara Skrevet 4. april 2006 Forfatter #1251 Skrevet 4. april 2006 (endret) Idag så jeg avataren til Nostalgia på et CD cover!! Min første tanke var at Nostalgia hadde gitt ut CD Det var noe franske greier - film musikk til en fransk film? ← Det er litt morsomt, for før når jeg så den CDen eller plakaten til filmen, så tenkte jeg bare på filmen. Når jeg ser dem nå, må jeg tenke på Anette samtidig Det er en nydelig film, så hvis du ikke har sett den, så MÅ du det, Nivea. En virkelig sjarmerende humørbombe av en film Hei Ciara (og alle andre her inne)! Jeg har egentlig ingen spesielle forslag til ny bok, men blant alle gode forslag her inne har jeg lyst til å lese Simon Stranger-Den veven av hendelser som vi kaller verden. Når, og hvordan, blir det avgjort hvilken bok vi skal lese? Jeg håper så inderlig at ikke Brooklyn Follies skremte noen nye bort fra Auster. Han har skrevet så mange romaner som er så mye bedre enn denne. Jeg har bestilt Coetzee-Vanære og regner med å få lest den i påsken. Er veldig spent på denne siden du er så begeistret for den. Tror vi lar oss bevege av noe av det samme i litteratur. Ha en fortsatt fin kveld, nå skal jeg synke inn i blikket til Mr.Darcy for en liten stund. Vi sees. Lily ← Dette valget er et godt spørsmål. Hm. Jeg skal ta og liste opp forslagene så langt, så er vi i hvert fall et lite skritt videre Håper virkelig du liker Vanære, nå har jeg skrytt så fælt av den at det er leit hvis du blir skuffet. Men jeg tror ikke du blir det! Det var i hvert fall en kjempeopplevelse av en bok for meg. Ha en fin kveld, Lily! Endret 4. april 2006 av Ciara
Ciara Skrevet 4. april 2006 Forfatter #1252 Skrevet 4. april 2006 Innom en tur her. Har ett forslag til leseringen: "Appelsinpiken" av Jostein Gaarder. Mest fordi dette er en bok jeg lenge har tenkt at jeg burde lese... Er det forresten noen her inne som har lest Sydens dronning av en eller annen spansk forfatter jeg ikke husker navnet på i farten? Har begynt på den, men sliter med å komme meg videre. Så lurer egentlig bare på om den blir mer fengende etterhver... Tror jeg skal ta meg en tur på biblioteket og sjekke ut hvordan det har blitt etter oppussing. Og samt finne neste bok på listen her... ← Jeg har lest Appelsinpiken, jeg er veldig glad i Jostein Gaarder. Særlig er Kabalmysteriet min favoritt, det er en fantastisk bok som også voksne bør lese. Appelsinpiken har en del nydelige tanker - bla. hvilket lykketreff det er at akkurat vi eksisterer. Noen synes denslags stoff blir klisjé og irriterende, men jeg synes det er nydelig! Arturo Pérez-Reverte - er det ikke ham du tenker på? Jeg har ikke lest Sydens dronning, men har hatt lyst til å lese Det flamske maleriet, men den har aldri kommet i pocket på norsk. Jeg er ganske overbevist om at den boka må ha vært filmatisert med Kate Beckinsale i hovedrollen, plottet virker så likt. I så fall må boka være veldig spennende, for filmen var kjempebra ettersom jeg husker.
Ciara Skrevet 4. april 2006 Forfatter #1253 Skrevet 4. april 2006 Ikke sant Men hundene er nok søtere enn meg, og jeg er ennå mer sta enn dem..... Fikk ikke tak i noen av bøkene på listen min igår jeg, derimot kjøpte jeg The Mermaid Chair av Sue Monk Kidd . Så da ble listen min ennå lenger, og jeg må ta meg en tur på bibliteket. Finner jeg dem ikke der, er nettbokhandelen neste alternativ. Så da leser jeg The Mermaid Chair så lenge. ← Jøss, fikk du ikke tak i noen på listen? Det var merkelig. Men bra du fikk kjøpt deg en annen bok da The Mermaid Chair er sikkert bra! Morsomt hvis du har tid og lyst til å fortelle hva du synes når du er ferdig Hei igjen Ciara! Takk for besøk i dagboka mi! Så fine du lager! Jeg ligger litt etter med Brooklyn Follies, men måtte jo bare inn her og lese hva dere mener. Jeg er ferdig med 2/3 og synes foreløbig at dette er veldig bra, men skjønner av kommentarene her inne at det går litt nedover på slutten. Men jeg leser nå lystig i vei!!! Uansett skal jeg ihvertfall lese mer av Auster for dette ga mersmak, noen som har noen anbefalinger? Jeg så forressten Broken flowers her en kveld. Veldig fin film, men plutselig var den slutt!!! Jeg ble litt perpleks med en gang, ventet meg på en måte å komme litt nærmere sannheten. Men når jeg fikk grunnet litt på'n en stund så var jo denne slutten riktig. Artig at han som hang ut av bilvinduet på slutten var Bill Murrays sønn i virkeligheten! Ha en fin dag Ciara og alle andre bokdamer! ← Jeg er veldig flink til å hoppe Det er ikke meningen av å ta piffen fra deg med Brooklyn Follies, det er absolutt en bra bok, så god fornøyelse videre Broken Flowers var en bra film! Men jeg ante ikke at sønnen til Bill Murray også var med i filmen. Er han den unge gutten Murray kjøper mat til på slutten (dette ødelegger forhåpentligvis ikke noe for dere som ikke har sett filmen)? Morsom info En fortsatt god dag til deg også, Wendy
Ciara Skrevet 4. april 2006 Forfatter #1254 Skrevet 4. april 2006 Innom og sjekker om vi har bestemt oss for aprilboken ennå - men det har vi visst ikke Jeg har endelig fått sett Uno! (verdens treigeste når det gjelder filmer, I know!) og jeg likte den kjempemasse! Var sikker på at jeg ikke kom til å like den, siden den har fått så gode kritikker (det har blitt mange bomfilmer i det siste) men, denne var jo strålende god! Håper alle bokdamer har det bra! ← Nei, her tar det tid å bestemme seg! Jeg syntes Uno var kjempebra, så skjønner godt at du likte den Liker Axel Hennie veldig godt, og det er så fint at slike filmer kan lages her i landet og fortsatt virke ekte. Veldig mye bra med den filmen. Har du sett Hawaii, Oslo? For den kommer kanskje på en delt førsteplass over norske filmer sammen med Uno. Stor Klart jeg har gitt ut musikk!! :grine2: :grine2: Så morsomt at du tenkte det!! Det er nok filmusikken til Amelie du har sett! Min favorittfilm forøvrig... derfor har jeg også den avataren ← Ja, det er nyyyydelig film! Samler ikke på filmer, vi har kanskje fem spillefilmer på DVD, og ti konsertfilmer Men akkurat den filmen har jeg aldri angret på at jeg har kjøpt, den tas fram på regnværsdager!
Ciara Skrevet 4. april 2006 Forfatter #1255 Skrevet 4. april 2006 I dag har det virkelig hendt noe av interesse, bortsett fra at jeg kjøpte meg bøker igjen. Bruker masse penger på bøker, men det er virkelig verdt hver krone, så det gjør jeg med god samvittighet. Til gjengjeld begynner bokhyllene å bli stappfulle her, så etter påske må vi nok ta en tur til Ikea og kjøpe en ny bokhylle. Vi har fint plass til en bokhylle til. Sambo foreslo at jeg kunne begynne å kjøpe mindre bøker i stedet for å kjøpe bokhylle, men det var heldigvis tøys Han kjøper en del bøker selv også, så denne plassmangelen er ikke bare min skyld Men jeg elsker hjem som har bøker overalt, synes det ser så koselig ut. Det er veldig flott å se hjem med masse bare vegger i interiørmagasiner, men kunne aldri tenke meg å bo sånn selv. Men det er smak og behag Drømmer selvfølgelig om et bibliotek. Eller dvs, jeg drømmer om en gammel bygårdsleilighet her i Oslo med rosetter og stukkatur. Og den leiligheten skal inneholde to soverom og to stuer. Så kan den ene være bibliotek med masssse bøker og noen enorme godstoler man kan synke ned, mens den andre stuen kan være en vanlig stue med tv etc. Det hadde vært noe! Tenkte å se litt på bokvalget, nå har det sklidd litt ut her, så nå er det vel på tide at jeg tar meg litt sammen Hittil har jeg fått med meg dette: Ciara: The Time Traveller's Wife Nostalgia: Balansekunst Fakse: En bok fra århundrets bibliotek Lily: Den veven av hendelser vi kaller verden Nå har jeg en følelse av at jeg har glemt noen... Det er i så fall ikke meningen, så bare si fra, så oppdaterer jeg lista!
Gjest Sabia Skrevet 4. april 2006 #1256 Skrevet 4. april 2006 Amalie skal jeg prøve å få tak i, digger anbefalinger på "uvanlig filmer" som jeg vanligvis ikke snubler borti - og som viser seg å være underbare!!
Gjest Sabia Skrevet 4. april 2006 #1257 Skrevet 4. april 2006 I dag har det virkelig hendt noe av interesse, bortsett fra at jeg kjøpte meg bøker igjen. ← Hadde du tenkt å fortelle hva som hadde hendt også eller var det bare en teaser...?
tommeline Skrevet 4. april 2006 #1258 Skrevet 4. april 2006 Jeg har lest Appelsinpiken, jeg er veldig glad i Jostein Gaarder. Særlig er Kabalmysteriet min favoritt, det er en fantastisk bok som også voksne bør lese. Appelsinpiken har en del nydelige tanker - bla. hvilket lykketreff det er at akkurat vi eksisterer. Noen synes denslags stoff blir klisjé og irriterende, men jeg synes det er nydelig! Arturo Pérez-Reverte - er det ikke ham du tenker på? Jeg har ikke lest Sydens dronning, men har hatt lyst til å lese Det flamske maleriet, men den har aldri kommet i pocket på norsk. Jeg er ganske overbevist om at den boka må ha vært filmatisert med Kate Beckinsale i hovedrollen, plottet virker så likt. I så fall må boka være veldig spennende, for filmen var kjempebra ettersom jeg husker. ← Enig i at Kabalmysteriet er fantastisk! Husker jeg leste den maaaange ganger da jeg var yngre (da den kom ut), og gjorde nye oppdagelser hver gang. Kanskje skal jeg lese den igjen... Men kanskje skal jeg ta Appelsinpiken først (som forresten var ett forslag til leseringen ). Når vi først er inne på Jostein Gaarder, må jeg bare anbefale Vita brevis på det varmeste. Er egentlig ikke Gaarder som har forfattet, men han har oversatt brev som ble skrevet fra Aurelia til Florentin. Han gir avkall på deres kjærlighet og etterhvert all nytelse, for å vende seg mot Gud. Og Aurelias brev er en kritikk av hvordan han kan avvise all nytelse som skal være skapt av den samme Gud han tilber på sin måte. vanskelig å beskrive, men vakker lesning! Og ja, det var han forfatteren... får se om jeg kommer meg gjennom boken, så får jeg legge igjen ett referat her.
Gjest Gjesta Skrevet 4. april 2006 #1259 Skrevet 4. april 2006 Hallo igjen! Angående Broken flowers: Sønnen til BM var ikke han BM kjøpte mat til, men han som hang ut av en bil og stirret på BM i en av de siste scenene i filmen. BM stoppet da opp litt og lurte sikkert på om det kunne være sønnen. Sånn, nå har vel jeg ødelagt spenninga for de som vil se denne filmen da.
Fakse Skrevet 4. april 2006 #1260 Skrevet 4. april 2006 Tenkte å se litt på bokvalget, nå har det sklidd litt ut her, så nå er det vel på tide at jeg tar meg litt sammen Hittil har jeg fått med meg dette: Ciara: The Time Traveller's Wife Nostalgia: Balansekunst Fakse: En bok fra århundrets bibliotek Lily: Den veven av hendelser vi kaller verden Nå har jeg en følelse av at jeg har glemt noen... Det er i så fall ikke meningen, så bare si fra, så oppdaterer jeg lista! ← Hva om vi rett og slett gjør som sist, og leser alle bøkene i tur og orden?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå