Daria Skrevet 6. mars 2006 #1101 Skrevet 6. mars 2006 I dag blir det gresk mat til middag, gresk salat og moussaka Gleder meg allerede! Men savner alltid Hellas når jeg spiser gresk mat, har lyst til å reise tilbake om ikke så lenge. Det er mange uoppdagede greske øyer (for meg, vel og merke) ennå! ← Får samme følelsen når jeg spiser italiensk mat Har du forresten oppdaget Hydra ennå? Anbefales!
Gjest gjest1 Skrevet 6. mars 2006 #1102 Skrevet 6. mars 2006 Jeg tror faktisk jeg likte Kompani Orheim best. Enig med deg Ciara at Renberg kan godt skrive om Jarle i 20-åra. Syns nesten han skylder oss det. Vi må jo få vite om hvordan det går med han nåværende kjæreste og om han tok opp igjen kontakten med Helge etter begravelsen til faren. Mange løse tråder syns jeg som vi godt kunne på en forklaring på!
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #1103 Skrevet 6. mars 2006 Hallo bokdamer! Spennende å lese om hva dere syntes om Komp. O! Så flinke dere er til å skrive referater! Jeg må bare si at dette var en veldig fin leseopplevelse. Tårene rant på slutten, dette var bra! Jeg kjenner meg så godt igjen i det han beskriver (hadde storhetstiden min på sent 80- tidlig 90 tallet), mange minner som dukker opp igjen! Måten han skriver på gjør jo at man er "spikret" til boka. Det eneste jeg reagerer litt på er at beskrivelsen av Terje på en måte er litt uferdig, han blir litt "pappfigur". På den annen side lurer jeg også på om dette her er delvis selvbiografisk, Jarles opplevelser og følelser virker så ekte. Kan noen skrive slik om å leve med en alkoholisert far uten å ha opplevd noe lignende selv? Uansett, jeg har ikke lest MSEY og det har jeg jammen tenkt til nå! Ha en fin uke da damer!
Fakse Skrevet 6. mars 2006 #1104 Skrevet 6. mars 2006 Jeg kjenner meg også ekstremt godt igjen i den pubertale usikkerheten Jarle har (hvem gjør ikke det?) og jeg synes Jarle er en skikkelse man virkelig kommer under huden på. Jeg følte meg litt mer fremmed for alle tankene hans om å få ligget med noen, men det er visstnok slik alle gutter i puberteten har det, så det betyr jo ikke at beskrivelsen er dårlig i det hele tatt Enig med deg der. Tror nok det å være desperat etter sex er en gutte-ting. Men en famlende usikkerheten ovenfor det andre kjønn, tankene om hvorvidt noen liker en, om det å finne en kjæreste, det tror jeg gjelder de fleste...
Fakse Skrevet 6. mars 2006 #1105 Skrevet 6. mars 2006 Den turen de hadde på Hardangervidda fikk jeg helt vondt i magen av. Faren som ville så gjerne og prøvde så hart, men så utrolig galt det hele gikk til slutt. Slutten av boken, i begravelsen til faren da Jarle skal si noen ord, syns jeg var utrolig bra. Jeg må ærlig innrømme at tårene trillet de siste sidene og jeg ble veldig følelsesmessig engasjert. Jeg syns boken var kjempebra! ← Enig med deg i begge deler. Boka hadde ikke vært den sammen uten den retrospektive fortellerstemmen. Det setter liksom det hele i en sammenheng. Det samme gjelder forøvrig også "Mannen som elsket Yngve".
Gjest Sabia Skrevet 6. mars 2006 #1106 Skrevet 6. mars 2006 Litt lei meg for har ikke hatt hverken tid eller overskudd til å henge med i bokdiskusjonen denne måneden, men satser på å komme sterkere tilbake til aprilboka! Kan noen være en knupp å legge igjen beskjed i dagboka mi om hvilken bok det er neste gang...? Det går så fort unna på sidene her at jeg får ikke lest alt nå som jeg har begynt å jobbe! (Kg tida er drastisk resusert gitt, men jeg henger med!! ) Ha en fin dag Ciara - og alle dere andre her inne!! **ikke glem meg ** ( )
Ciara Skrevet 6. mars 2006 Forfatter #1107 Skrevet 6. mars 2006 Får samme følelsen når jeg spiser italiensk mat Har du forresten oppdaget Hydra ennå? Anbefales! ← Helt enig, det er det samme med italiensk mat. Mange flere steder i Italia jeg skulle vært også... Har dessverre aldri fått vært på Hydra, men har veeeeldig lyst. Ellers har jeg faktisk veldig lyst til å dra til Rhodos, gamlebyen skal jo være så fin Hellas er bra altså, vi var på rundreise der for noen år siden og jeg syntes det var så utrolig mye forskjellig å se. Og god mat og fint klima, og det er jo ikke akkurat noe minus! Jeg tror faktisk jeg likte Kompani Orheim best. Enig med deg Ciara at Renberg kan godt skrive om Jarle i 20-åra. Syns nesten han skylder oss det. Vi må jo få vite om hvordan det går med han nåværende kjæreste og om han tok opp igjen kontakten med Helge etter begravelsen til faren. Mange løse tråder syns jeg som vi godt kunne på en forklaring på! ← Ja, helt enig i alt. Han må gi oss svar på hvordan alt går! Hallo bokdamer! Spennende å lese om hva dere syntes om Komp. O! Så flinke dere er til å skrive referater! Jeg må bare si at dette var en veldig fin leseopplevelse. Tårene rant på slutten, dette var bra! Jeg kjenner meg så godt igjen i det han beskriver (hadde storhetstiden min på sent 80- tidlig 90 tallet), mange minner som dukker opp igjen! Måten han skriver på gjør jo at man er "spikret" til boka. Det eneste jeg reagerer litt på er at beskrivelsen av Terje på en måte er litt uferdig, han blir litt "pappfigur". På den annen side lurer jeg også på om dette her er delvis selvbiografisk, Jarles opplevelser og følelser virker så ekte. Kan noen skrive slik om å leve med en alkoholisert far uten å ha opplevd noe lignende selv? Uansett, jeg har ikke lest MSEY og det har jeg jammen tenkt til nå! Ha en fin uke da damer! ← Flere synes det virker selvbiografisk, og jeg mener å ha lest at i hvert fall noe fra MSEY var det. Tror Renberg hadde en raddis-fase, og mener å ha lest at karakteren Helge egentlig er inspirert av Aslak Sira Myhre... men jeg er ikke helt sikker (underlig hvis jeg skal ha funnet opp noe sånt da ). Takk for spennende tanker! Enig med deg der. Tror nok det å være desperat etter sex er en gutte-ting. Men en famlende usikkerheten ovenfor det andre kjønn, tankene om hvorvidt noen liker en, om det å finne en kjæreste, det tror jeg gjelder de fleste... ← Ja, absolutt, alt det kjenner jeg meg veldig godt igjen i! Ville forøvrig ALDRI vært tenåring igjen, det var en tøff periode... men morsommere når man kan se tilbake på den Litt lei meg for har ikke hatt hverken tid eller overskudd til å henge med i bokdiskusjonen denne måneden, men satser på å komme sterkere tilbake til aprilboka! Kan noen være en knupp å legge igjen beskjed i dagboka mi om hvilken bok det er neste gang...? Det går så fort unna på sidene her at jeg får ikke lest alt nå som jeg har begynt å jobbe! (Kg tida er drastisk resusert gitt, men jeg henger med!! ) Ha en fin dag Ciara - og alle dere andre her inne!! **ikke glem meg ** ( ) ← Hei Nivea Skjønner godt at det er travelt med ny jobb! Neste måned er det Brooklyn Follies av Paul Auster som står for tur, gleder meg veldig til å lese den. Denne gangen har jeg tenkt å vente til litt nærmere 1. april, så jeg ikke har begynt å glemme innen diskusjonen starter... Og Nivea, vi glemmer deg ikke! Har faktisk fått gjort mye i dag, det føles bra. Og så har jeg syklet på den nye trimsykkelen min, og det var utrolig deilig å få beveget seg litt etter å ha sittet og lest. Jeg må ikke overdrive syklingen, for da blir jeg bare lei, men har planer om å sykle litt annenhver dag. Det burde gjøre underverker for kondisen! til alle bokdamene! Ha en fortsatt flott kveld, nå er ukas tøffeste dag over!
Gjest gjest1 Skrevet 6. mars 2006 #1108 Skrevet 6. mars 2006 Tror jeg melder pass på neste bokrunde. Har ett par andre bøker jeg vil lese nå som jeg har stått lenge på venteliste på biblioteket. Pluss at jeg holder på med ett broderi jeg skulle hatt ferdig til påske.
Fakse Skrevet 7. mars 2006 #1109 Skrevet 7. mars 2006 Neste måned er det Brooklyn Follies av Paul Auster som står for tur, gleder meg veldig til å lese den. Denne gangen har jeg tenkt å vente til litt nærmere 1. april, så jeg ikke har begynt å glemme innen diskusjonen starter... ← Skulle vi lese engelsk eller norsk utgave? Ser at begge har kommet på mao nå, men den norske er jo dobbelt så dyr, og biblioteket mitt har ingen av dem inne.
Fakse Skrevet 7. mars 2006 #1110 Skrevet 7. mars 2006 Jeg tror faktisk jeg likte Kompani Orheim best. Enig med deg Ciara at Renberg kan godt skrive om Jarle i 20-åra. Syns nesten han skylder oss det. Vi må jo få vite om hvordan det går med han nåværende kjæreste og om han tok opp igjen kontakten med Helge etter begravelsen til faren. Mange løse tråder syns jeg som vi godt kunne på en forklaring på! ← Litt får vi jo vite i "Mannen som elsket Yngve". Der er det jo den 33-årige(?) Jarle som er fortellerstemmen, og jeg mener og huske at han et sted mot slutten lurer på hvordan det egentlig står til med Helge, altså underforstått at de ikke har hatt noen kontakt på lenge. Det virker ikke som om han er sammen med noen heller på det tidspunktet, og om man vil tolke litt kan man jo tolke slutten på boka som at det innledes et kjærlighetsforhold mellom Jarle og Yngve, men det er vel mer usikkert.
Ciara Skrevet 7. mars 2006 Forfatter #1111 Skrevet 7. mars 2006 Tror jeg melder pass på neste bokrunde. Har ett par andre bøker jeg vil lese nå som jeg har stått lenge på venteliste på biblioteket. Pluss at jeg holder på med ett broderi jeg skulle hatt ferdig til påske. ← Jøss, et broderi! Tror ikke jeg har brodert på flere år, og godt er det for å si det sånn, har aldri vært noe god på håndarbeid. Men klart du må ha det ferdig til påske! Skulle vi lese engelsk eller norsk utgave? Ser at begge har kommet på mao nå, men den norske er jo dobbelt så dyr, og biblioteket mitt har ingen av dem inne. ← Tror vi ble enige om den engelske, det er i hvert fall den jeg har kjøpt Litt får vi jo vite i "Mannen som elsket Yngve". Der er det jo den 33-årige(?) Jarle som er fortellerstemmen, og jeg mener og huske at han et sted mot slutten lurer på hvordan det egentlig står til med Helge, altså underforstått at de ikke har hatt noen kontakt på lenge. Det virker ikke som om han er sammen med noen heller på det tidspunktet, og om man vil tolke litt kan man jo tolke slutten på boka som at det innledes et kjærlighetsforhold mellom Jarle og Yngve, men det er vel mer usikkert. ← Dette husket ikke jeg, kanskje jeg skulle benytte anledningen til å lese boka om igjen. Lurer på om Renberg har skrevet bøkene med tanke på at det skulle komme flere, hvis ikke begynner det jo faktisk å bli komplisert for ham I dag har jeg vært på jobb, og alle som har jobbet i bokhandel under et mammutsalg vet at det er stress.... Men litt moro når det skjer noe ekstra Folk var også i godt humør i dag fordi det var så mange billige bøker, og da blir det koselig. Vanligvis klager jo alle fordi bøker er for dyre. Synes dere bøker er for dyre, forresten? Jeg synes nemlig ikke det, men litt morsomt å høre hva folk synes. Kanskje jeg skulle starte en tråd om det? Hm... I dag er det poteter, broccoli og fiskegrateng til middag, veldig tradisjonell kost med andre ord. Nå er jeg skikkelig sulten, så jeg har stappet i meg noen kornmo-kjeks. Venter bare på at sambo skal komme hjem og at maten skal bli ferdig.
Ciara Skrevet 7. mars 2006 Forfatter #1112 Skrevet 7. mars 2006 Er bøker for dyre? Svar her Ciara er fryktelig fornøyd med å ha laget sin første poll!
Gjest gjest1 Skrevet 7. mars 2006 #1113 Skrevet 7. mars 2006 Hei Ciara og alle andre! Ja, jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke har postet noe i forbindelse med Kompani Orheim. Grunnen er vel hovedsaklig at denne boken ikke engasjerte meg stort. Helt grei roman, men jeg ble hverken revet med, provosert, rørt eller inspirert. Hadde nok store forventninger; MSEY rørte meg langt inn i sjelen og jeg synes ikke Renberg har klart å fange meg i den grad med Orheim. Referansene til 80-90 tallet var fengende (min egen ungdomstid) men ikke nok. Renberg klarer NESTEN å få meg med; synes åpningen av romanen var god og jeg ble fylt med forventning. Etterhvert ramler jeg av. Innimellom klarer han å skape noe som berører meg; turen på vidda sitter sterkest igjen i så måte. Kort oppsummert vil jeg si at jeg savner sårheten og antydningen til mørke som jeg fant i MSEY. Temaet i Orheim skulle tilsi at jeg ville kunne finne akkurat dette i denne romanen, men jeg fant det ikke. Jeg synes romanen på mange måter underholdende, men dessverre altfor lettlest til at jeg fikk noe å bryne meg på. Er nå i gang med Brooklyn Follies. Som noen av dere vet er Auster min store favoritt så jeg er naturlig nok veldig spent. Auster har ikke skuffet stort før, men man skal aldri si aldri... Hilsen Lily- vanskelig å gjøre til lags..
Ciara Skrevet 8. mars 2006 Forfatter #1114 Skrevet 8. mars 2006 Kort oppsummert vil jeg si at jeg savner sårheten og antydningen til mørke som jeg fant i MSEY. Temaet i Orheim skulle tilsi at jeg ville kunne finne akkurat dette i denne romanen, men jeg fant det ikke. Jeg synes romanen på mange måter underholdende, men dessverre altfor lettlest til at jeg fikk noe å bryne meg på. ← Hei Lily! Så hyggelig å se deg igjen Hva skjer i livet ditt for tiden? Jeg er veldig enig i det du skriver om sårhet og mørke. Det er så mye mer rørende desperasjon i MSEY. I den romanen hadde jeg ofte småvondt i magen da jeg leste, og gikk og bekymret meg for hvordan det skulle gå med Jarle. Det hadde jeg ikke denne gangen. Jeg synes det er veldig bra at du er "vanskelig å gjøre til lags". Det blir mer interessante diskusjoner av det, og jeg skjønner stort sett hva du mener. Friske innspill er bra! Dette har vært en travel dag. Jeg har jobbet, så handlet jeg noen bøker på salg - så nå er det enda flere bøker som venter på å bli lest her! Så gikk jeg innom biblioteket på vei hjem for å innhente informasjon til en oppgave jeg holder på med, rushet hjem til sulten samboer som stod klar med middagen, så tok vi en gedigen oppvask, nå skal jeg jobbe med oppgaven en stund, så skal jeg sykle på trimsykkelen, og om jeg rekker skal jeg støvsuge og slappe av
Ciara Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #1115 Skrevet 9. mars 2006 Jeg rakk alt jeg skulle i går! I dag har jeg vært på Blindern, og nå er det ingenting mer jeg må denne uka, bortsett fra å lese. Det betyr at jeg kan sove litt lenger i morgen, det skal bli deilig Føler det er fortjent også. Siden jeg støvsugde i går, er det ingenting som må gjøres hjemme heller. Og jeg kan slappe av i kveld! Nei, nå er jeg fornøyd Begynte på Brooklyn Follies i går, gleder meg til å lese mer. Jeg har bare lest én bok tidligere av ham, Illusjonenes bok, og den likte jeg veldig godt. Har store planer om å få lest New York-trilogien snart, men det er jo mange bøker som står i kø... Jeg innbiller meg at jeg kan bli en stor fan av Auster, men vi får se hvordan det går med Brooklyn Follies. Har noen av dere lest noe av Austers kone, Siri Hustvedt? Jeg har lest en bok av henne også, Det jeg elsket. Leste den ganske samtidig som Illusjonenes bok, og jeg ble slått av at de hadde en del felles. Begge bøkene handler om tap av familie. Har veldig lyst til å lese mer av Siri Hustvedt også
Gjest Sabia Skrevet 9. mars 2006 #1116 Skrevet 9. mars 2006 Bare innom med en torsdagsklem!! Holder fortsatt på med Narnia jeg da, men nå er det nest siste boka. Utrolig artige bøker, jeg blir liksom drevet fra side til side, veldig gøy!!!! Ellers er det travelt i ny jobb, kjedelig å være NY og ikke kunne noe og spørre om alt, men jeg trøster meg med at DET GÅR OVER!! (Jada, synker sympati der jeg kan ) Ha en fin torsdagskveld jenter!!
Ciara Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #1117 Skrevet 9. mars 2006 Jeg hater å være ny på steder, både jobb og ellers. Er så slitsomt når alt må undersøkes, fra kolleger, jobbrutiner, kantiner, toaletter etc. Og midt i det hele er man så utrolig synlig og fortsatt utenfor. Nå har jeg aldri hatt noe behov for å være midtpunkt, så jeg synes det er ypperlig å få jobbe i fred og ro med ting jeg kan og prate med kolleger jeg kjenner. Så jeg skjønner deg godt, Nivea, det blir nok mye bedre om veldig kort tid. Og vips er alt så kjent at du ikke kan huske hvordan det var å være ny Hatet alltid første skole-dager, forresten. Man følte at det var så viktig å gjøre et godt inntrykk (og når man strever veldig, går det sjelden så bra som når man slapper av), klærne satt liksom alltid galt og kroppen føltes unaturlig. Det er tøft å være barn Ha en super torsdagskveld, Nivea Har tenkt å ta en dagbokrunde i morgen, så da kommer jeg og hilser på igjen :hoppe:
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #1118 Skrevet 9. mars 2006 (endret) Hei Ciara! Det går bra med meg, har bare ikke all verdens overskudd til å skrive på KG for tiden. Jobben min tar mye tid; har fått en del personalansvar og det er temmelig nytt for meg. Utdannelsen min er praktisk rettet og med personalansvar må jeg ta i bruk helt andre sider. Men jeg trives veldig godt og føler meg inspirert og motivert. Det er gøy å se at du er i gang med Auster. Jeg elsker mannen . Han har grepet meg fra første stund da jeg leste Moon Palace for ca. 10 år siden. Han har et utsøkt språk og tematikken berører og utfordrer meg. Han skriver ofte om mennesker som blir frarøvet hele sitt grunnfundament som følge av både ytre og selvdestruktive omstendigheter. Ingen forfatter skildrer menneskets eksistensielle problemer like godt som Auster. Når et gjelder Hustvedt mener jeg at hun bare har skrevet denne ene romanen. I likhet med deg leste jeg den samtidig med Illusjonens bok og gjorde meg mye av de samme tankene som deg. Men likevel synes jeg begge romanene står godt hver for seg. Ha en fin kveld og evnt. helg hvis jeg ikke kommer innom på en stund Lily Endret 9. mars 2006 av Lilypie
Ciara Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #1119 Skrevet 9. mars 2006 Hei Lily Det virker som om du stadig får mer ansvar på jobben, stemmer det? Du er tydeligvis veldig dyktig i jobben din. Kan tenke meg det, du virker veldig rolig og nøyaktig når du poster. Nå skal jeg ikke påstå at man kan bli kjent med et menneske basert på skrivestil, men jeg kan jo håpe det stemmer til en viss grad. Det du skriver om Auster oppmuntrer meg virkelig til å ta fatt på ham. Godt språk er selvfølgelig utrolig viktig, men jeg liker det når bøker har utfordrende tematikk, som du skriver. Det må gjerne være litt ubehagelig å lese og pirke borti vonde følelser. Slik Knausgård også gjør. Og Coetzee er skremmende god til det, og har også et fremragende språk. Dersom du ikke har lest noe av ham, vil jeg virkelig anbefale det. Når jeg leser slik litteratur føler jeg det skraper på innsiden av halsen og hodet, kan ikke forklare det... Siri Hustvedt er dyktig og står absolutt på egne ben. Har slått henne opp nå, og på norsk finnes: Lily Dahls fortryllelse Med bind for øynene Hm, de må settes opp på lista. Ønsker deg en super helg, Lily. Hyggelig å se deg igjen. Skjønner godt at du har det travelt, men du skal være klar over at du er savnet her når du er borte
Gjest Sabia Skrevet 9. mars 2006 #1120 Skrevet 9. mars 2006 **Gleder meg til jeg er så kjent at jeg ikke husker hvordan det er å være ny** :icon_frown: Skal ikke klage da, jeg har jo fått drømmejobben!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå