Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Hmmm... vi er vel oppe i to som skal på sjekkern og fem som skal passe på -er vi så ustyrlige, Nostalgia?  :ler:  :sjarmor:

:sjarmor::Nikke::sjarmor::Nikke::sjarmor::Nikke::sjarmor:

:ler: Fem som skal passe på dere ja! Men tenk om vi får dratt inn 2 kandidater hver da er vi allerede opp i 10 mannfolk utenom dem dere sjekker opp selv. Dette må bli bra! :ler:

:ler:

Jeg er veldig enig med deg. Vi burde ha noen standard spørsmål som vi svarer på etter hver bok. Hvis alle svarer på de samme spørsmålene blir det lettere å sammenligne hva vi synes, og dermed lettere å avdekke uenigheter. Men jeg tror nok også det blir enklere når vi leser en bok det er mer delte meninger om. Vi kunne jo svare på spørsmål à la Hva likte du best? Hva likte du minst? etc.

:Nikke:

God ide! :)

Kos deg med studier i morgen, Ciara (om det er mulig) og ha en super dag!

Vi snakkes!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare legge til at min Jan Kjærstad favoritt er: Tegn til kjærlighet! Den er vakker den! :)

*anbefale ~ anbefale*

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med studier i morgen, Ciara (om det er mulig) og ha en super dag!

Vi snakkes!

Takk, takk! Ønsker deg en super dag, Anette :klem:

Må bare legge til at min Jan Kjærstad favoritt er: Tegn til kjærlighet! Den er vakker den! :)

*anbefale ~ anbefale*

:enig_anim:

I dag har jeg innvilget meg selv en roligere dag. Var stress i hele går, så nå slapper jeg mer av. Skal lese en del i dag også, men ikke hele tiden. Også skal jeg lese litt skjønnlitteratur også, har ikke fått gjort det de siste dagene. I kveld reiser vi bort for helgen, vi skal ut på landet. Det skal bli deilig. Skal prøve å få gått på ski og bare slappe av. Kanskje jeg får kommet meg på nettet også :)

Lurer på om jeg ikke skal tusle på polet en tur snart, og kjøpe en flaske god rødvin :)

Ellers har jeg et prosjekt jeg driver og pusler med... sette bildene våre inn i fotoalbum. Det var litt av et prosjekt, men nå er jeg faktisk snart ferdig. Utrolig fornøyd! Nå kan jeg faktisk vise fram bildene i rekkefølge uten å lete masse først! Har hatt planer om å ordne opp i evigheter, deilig at det endelig er så godt som gjort... :)

Håper dere får en strålende helg alle sammen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg et prosjekt jeg driver og pusler med... sette bildene våre inn i fotoalbum. Det var litt av et prosjekt, men nå er jeg faktisk snart ferdig. Utrolig fornøyd! Nå kan jeg faktisk vise fram bildene i rekkefølge uten å lete masse først! Har hatt planer om å ordne opp i evigheter, deilig at det endelig er så godt som gjort... :)

Fotoalbum er alltid er prosjekt ja, tror jeg har omtrent et år med bilder som ligger og venter... :sjenert: Synes det er veldig koslig å holde på med det, det er bare å ta seg tid til å sette seg ned og få det gjort.

God helg, og god tur på landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Men det er moro med albumene, kjøpte helt sorte album, og det blir veldig stilig til bildene, synes jeg. Også limer og klipper jeg, og gjør litt mer ut av det. Så jeg blir veldig fornøyd, men tiltak var det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er moro med albumene, kjøpte helt sorte album, og det blir veldig stilig til bildene, synes jeg. Også limer og klipper jeg, og gjør litt mer ut av det. Så jeg blir veldig fornøyd, men tiltak var det :ler:

Det er et hardt liv :ler: Jeg også klipper og limer og setter inn billetter og kvitteringer og ting -har aldri like album som bare har plastlommer... Nå ble jeg faktisk litt inspirert til å sette i gang -tro om jeg klarer å holde på den følelsen helt til i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, takk! Ønsker deg en super dag, Anette :klem:

:enig_anim:

I dag har jeg innvilget meg selv en roligere dag. Var stress i hele går, så nå slapper jeg mer av. Skal lese en del i dag også, men ikke hele tiden. Også skal jeg lese litt skjønnlitteratur også, har ikke fått gjort det de siste dagene. I kveld reiser vi bort for helgen, vi skal ut på landet. Det skal bli deilig. Skal prøve å få gått på ski og bare slappe av. Kanskje jeg får kommet meg på nettet også :)

Lurer på om jeg ikke skal tusle på polet en tur snart, og kjøpe en flaske god rødvin :)

Håper dere får en strålende helg alle sammen!  :klem:

Åhhh... det har jeg alltid drømt om også - å få bildene mine inn i slike svarte album. Men det blir nok med drømmen... kan ikke forestille meg at jeg noen gang finner tålmodighet og energi nok til å starte på den vanvittige haugen med bilder som har samlet seg i løpet av årene... Hehe

Håper du får en fantastisk helg på landet, så deilig det hørtes ut! Kos deg masse og ta godt vare på deg selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer og god helg! Så flink du er med det fotoalbumet Ciara. Det er jo absolutt flottest med sånne klipp og limalbum, men det får jeg jo aldri gjort! Har en mann som er totalt fotofrelst og vi har en million bilder av ungene, huset, blomster, landskap, ferier osv, osv. Jeg kan jo bare gi opp klipp og lim, her går de rett i plastlommealbum, men jeg skriver da kommentarer i hvertfall. Faktisk er jeg ikke ferdig med "bryllupsklippoglimalbumet" vårt ennå. Vi hadde 15-års-bryllupsdag for ikke lenge siden. Hm. Jeg har nok ikke tålmodighet eller energi til sånn klipp og lim jeg heller. (Trøster meg med at svigermora mi har laget DET flotte albumet fra bryllupet vårt, kan jo alltids arve det :sjarmor: ).

Ha en fin helg på landet da! Bor på landet selv, og her er det i hvertfall veldig vinteridyllisk med masse snø, solskinn og skiføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotoalbum er koselig putle-arbeid! Men ofte tiltak å komme igang ja... :sjenert: Men såååå kjekt å bla i etterpå! :-D

Ha en fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hjemme igjen. Har hatt en nydelig helg. I går sov vi lenge. Selv om jeg er vant til bråket i byen, blir jeg alltid litt forbauset over hvor stille det er om nettene utenfor byen. Så vi sov utrolig godt :) Så spiste vi lang frokost, og gikk på skitur. Det var helt perfekt, masse snø og oppkjørte løyper uten mennesker i. Det var bare å gå og kose seg :) Så lagde vi god middag og så på tv resten av kvelden. Veldig fornøyde med helga :) Det er absolutt mange fordeler med å bo på landet, men jeg kunne likevel ikke tenke meg å flytte fra byen ennå. Så lenge det finnes hytter og mennesker på landet jeg kan besøke, får jeg liksom i pose og sekk :)

Har forresten begynt å lese The Historian av Kostova, inspirert av GreenSky sin tråd, og den er faktisk veldig spennende. Så nå skal jeg lese litt fag, også kan jeg nesten ikke vente til jeg får lese videre. Gleder meg! :)

:lese:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står banankake i ovnen. Hadde en del overmodne bananer, og banankake er jo så godt... Skal ha på sjokoladeglasur når den er ferdig. Sambo er nyforelsket i meg igjen ;) I dag blir det pizza til middag, så dette er en ordentlig koseavslutning på helgen. Nå skal jeg se om det går noen bra filmer i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten begynt å lese The Historian av Kostova, inspirert av GreenSky sin tråd, og den er faktisk veldig spennende. Så nå skal jeg lese litt fag, også kan jeg nesten ikke vente til jeg får lese videre. Gleder meg! :)

:lese:

Den har jeg ikke lest - du må skrive anmeldelse når du er ferdig!! ;)

Nå står banankake i ovnen. Hadde en del overmodne bananer, og banankake er jo så godt... Skal ha på sjokoladeglasur når den er ferdig. Sambo er nyforelsket i meg igjen ;) I dag blir det pizza til middag, så dette er en ordentlig koseavslutning på helgen. Nå skal jeg se om det går noen bra filmer i kveld :)

Åhhhhhhhhhhhh... har alltid hatt lyst å prøve å lage banankake, men aldri kommet så langt. Du har ikke en god oppskrift å dele vel? ;)

Turen på landet høres så deilig ut. Flott at dere fikk slappet av og kost dere :)

Så du en bra film i kveld? Jeg så Tv2 filmen. Mamman, Pappaen og Barnet (eller noe sånt? :klø:) Synes den var ganske søt jeg ;) Og så er han jo så kjekk han som spilte hovedrollen (Han som spilte i Kopps, som jeg aldri husker navnet på) Søt, søt ;)

Men, i går så jeg "Evig Solskinn i et plettfritt sinn"... enda en film jeg hadde skyhøye forhåpninger til. Men, jeg ble jaggu skuffet igjen!! Synes den var rotete og langtekkelig. Den hadde sine lysglimt, men at den kan ha fått så glimrende kritikker forstår jeg bare ikke. Den var da ikke så spesiell? Åh, vel - kanskje det bare er meg? Jeg liker visst ingenting som jeg ser om dagen...

Noen andre her som har sett den?

Håper du får en fabelaktig mandag og uke, Ciaravennen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at du koste deg på landet. Bor vel på det man kaller landet selv, og syns det er veldig fint. Men en vanesak selvsagt. Ikke akkurat kafeer og spennende butikker på hvert gatehjørne... Men bor ikke lenger unna Oslo enn at det går an å få tilfredsstillt de behovene innimellom...:-D

Legger inn en ny bokanmeldelse her:

Måne over Eikaberg av Torill Thorstad Hauger

Boken begynner med at en akreolog graver ut noen skjelletter fra middelalderen i Gamlebyen i Oslo. Hun begynner å spinne en historie rundt funnene sine, og vi er tilbake på midten av 1200-tallet.

Hovedpersonen er Sunniva som er 14 år på begynnelsen av historien. Hun kommer fra en gård et sted i Groruddalen. Hun blir voldtatt og blir gravid, noe som er synd og skam på den tiden. Hun blir gift til den mye eldre Haldor som er rik kjøpmann i byen, og hun flytter dit. Vi følger Sunnivas hverdager med små og store hendelser. Kirkens betyding er stor, og styrer det meste av hvordan man lever. Samtidig som historiske begivenheter flettes inn. Som f.eks bybrannen i 1287 og bakgrunnen for denne.

Fortellingen fortelles fra fire personer: Sunniva, Haldor, Asbjørn (som blir Sunnivas store kjærlighet) og presten Solmund.

Jeg liker godt historiske romaner, og Thorsdag Hauger syns jeg er en bra forfatter. Hun har god bakgrunnskunnskap og skriver godt. Det er kanskje ikke de store spenningsmomenter i selve historien, det viktigste er beskrivelsen av dagliglivet og Sunnivas store kjærlighet til Asbjørn. Mitt største ankepunkt mot boken er en overdreven beskrivelse av lidenskap og kjærlighet. Blir litt svulstig. Ellers liker jeg boken godt, og anbefaler den gjerne til de som vil lese litt om livet i Oslo by for leeenge side!

Endret av tommeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på forelesning. Så dro jeg hjem til lunsj og nå må jeg lese masse. Må ha fremføring på fredag, og jeg er som vanlig kjempenervøs. Så da må jeg i det minste føle at jeg er godt forberedt, hvis ikke blir det helt forferdelig. Men det pleier alltid å gå veldig fint, skulle ønske jeg ikke kastet bort så mye tid på å grue meg til det.

Nalle er ekstremt kosete i dag, selv til ham i være, så han kommer med små pip hele tiden som betyr at han vil ha kos. Ikke før har jeg kost lenge og håper på å få lest litt, så kommer det et nytt pip. Men han er bedårende, han er en utrolig spesiell og elskelig katt :hjerte: Nemi har også villet ha masse kos. Hun er så søt når hun skal ha kos og oppmerksomhet, for da tvinner hun seg rundt føttene mine. Og hvis hun ikke får respons så stiller hun seg ved siden av meg og koser med det som måtte være i nærheten. I dag stod jeg og pusset tennene da hun skulle kose, og det endte med at hun stod og gned hodet på dørkarmen mens hun malte høyt :ler: Da syntes jeg selvfølgelig hun var så søt at jeg måtte kose med henne med én gang. Søte kattepusene :hjerte:

Anette:

Jeg brukte oppskriften du finner på denne siden, bare at jeg brukte tre bananer i stedet for to. Veldig godt :) Så fikk jeg glasurtips fra Arkana: 200 g sjokolade, 1,5 dl fløte og 50 g smør som smeltes. Den var også god :)

Jeg så også Mamma, pappa, barn og ble ærlig talt temmelig provosert. Det tyder jo forsåvidt på at filmen var bra, det at den klarte å engasjere, men likevel. Synes hovedpersonen tar noen valg som er totalt uforståelige og forkastelige. Tenk å kaste bort så mye bra for en person man ikke kjenner :tristbla: Og han var i hvert fall IKKE kjekk! ;)

Evig solskinn... var ikke jeg så begeistret for heller. Og lavmål var på slutten når de er gamle, og de bare har lagt masse forferdelig sminke på dem så de ser utrolig kunstige ut... Det burde de bare latt være. Jeg liker forresten heller ikke Russell Crowe, synes han er ufattelig lite kjekk, det er et eller annet irriterende ved ham. Jeg liker tydeligvis ingenting for tiden, jeg heller ;)

Tommeline:

Ja, det er fint på landet. Synes det er veldig mange idylliske steder rundt en time fra Oslo. Hadeland, for eksempel, er veldig fint. Og da er man jo faktisk veldig nær byen også. Vi får se hvor vi ender opp til slutt :)

Det høres ut som en interessant bok du har lest. Har lest en del bøker av Torill Thorstad Hauger tidligere, og likt henne. Det er moro når forfattere gir liv til en fremmed tid (eller sted, for den slags skyld). Kristin Lavransdatter er jo en opplevelse sånn sett, synes jeg. Takk for omtale :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette:

Jeg brukte oppskriften du finner på denne siden, bare at jeg brukte tre bananer i stedet for to. Veldig godt :) Så fikk jeg glasurtips fra Arkana: 200 g sjokolade, 1,5 dl fløte og 50 g smør som smeltes. Den var også god :)

Tusen takk!! :klem:

Evig solskinn... var ikke jeg så begeistret for heller. Og lavmål var på slutten når de er gamle, og de bare har lagt masse forferdelig sminke på dem så de ser utrolig kunstige ut... Det burde de bare latt være. Jeg liker forresten heller ikke Russell Crowe, synes han er ufattelig lite kjekk, det er et eller annet irriterende ved ham. Jeg liker tydeligvis ingenting for tiden, jeg heller

:klø: Russel Crowe og scene mot slutten når de var gamle? Er du sikker på at vi snakker om samme film? Jeg kan ikke huske hverken den scenen eller at han spilte i filmen? Har jeg vært så ute? :ler: (tenker det jo er meget mulig) :overrasket: Det var jo Jim Carrey som spilte hovedrollen i Evig solskinn... snakker vi forskjellige filmer kanskje? :sjenert:;)

Jeg så også Mamma, pappa, barn og ble ærlig talt temmelig provosert. Det tyder jo forsåvidt på at filmen var bra, det at den klarte å engasjere, men likevel. Synes hovedpersonen tar noen valg som er totalt uforståelige og forkastelige. Tenk å kaste bort så mye bra for en person man ikke kjenner  :tristbla:  Og han var i hvert fall IKKE kjekk! ;)

:ler: Jeg skal innrømme at jeg ble ganske provosert av det jeg også. Men likte filmen godt for det. Hadde fryktelig vondt av konen som ble forlatt (vi fikk jo ikke sett så mye til mannen som ble forlatt, så han forsvant litt bak i tankene) Synes synd på faren også... :tristbla:

MEN - en ting er nå helt sikkert - han (hovedpersonen) er nå i alle fall knallkjekk!!!! :sjarmor:

:ler:

Ha en fin tirsdag, Ciara! Og lykke til med forberedelsene til fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tusen takk!!  :klem:

:klø: Russel Crowe og scene mot slutten når de var gamle? Er du sikker på at vi snakker om samme film? Jeg kan ikke huske hverken den scenen eller at han spilte i filmen? Har jeg vært så ute?  :ler: (tenker det jo er meget mulig)  :overrasket: Det var jo Jim Carrey som spilte hovedrollen i Evig solskinn... snakker vi forskjellige filmer kanskje?  :sjenert:  ;)

Herlighet, du har selvfølgelig helt rett. Tenkte på A Beautiful Mind, jeg. Det var dette med "sinn", tydeligvis :sjenert: Men jeg har faktisk sett Evig solskinn... også. Og helt enig med deg, jeg var ikke begeistret for den. Så dommen går ut på ett uansett hvilken film vi snakker om ;)

Sitter og lurer på hva jeg skal lage til middag. Tror faktisk det blir havregrøt. Det har jeg ikke spist på evigheter, og jeg er veldig glad i det. Så blir det banankake til dessert - nå har sambo og jeg snart spist en hel banankake siden søndag. Ikke sunt, selvfølgelig, men veldig godt da! :ler:

I dag er det Valentine's Day. Sambo og jeg er litt uenige om den dagen. Sambo mener det er en dag som handelsstanden omtrent har oppfunnet for å tjene penger. Det er jeg ganske enig i, men jeg synes fortsatt enhver anledning til å feire litt burde gripes med begge hender ;) Påskudd til å kose seg ekstra tas i mot med takk! Men det mener ikke sambo. Men enkelte år har jeg fått blomster eller sjokolade, likevel, så vi får se hva som skjer i år. Han kommer hjem om en halvtime. Men jeg blir faktisk ikke skuffet om jeg ikke får noe, da kan jeg sikkert få et kyss i stedet ;)

Uansett så er det jo ikke for mye kjærlighet i verden, akkurat. Så det har jeg tenkt å gjøre noe med!

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det Valentine's Day. Sambo og jeg er litt uenige om den dagen. Sambo mener det er en dag som handelsstanden omtrent har oppfunnet for å tjene penger. Det er jeg ganske enig i, men jeg synes fortsatt enhver anledning til å feire litt burde gripes med begge hender ;) Påskudd til å kose seg ekstra tas i mot med takk! Men det mener ikke sambo. Men enkelte år har jeg fått blomster eller sjokolade, likevel, så vi får se hva som skjer i år. Han kommer hjem om en halvtime. Men jeg blir faktisk ikke skuffet om jeg ikke får noe, da kan jeg sikkert få et kyss i stedet ;)

Jeg er vel av den typen som holder mer med samboeren din om dette. Og mannen min er også av det slaget. Så ingen feiring her i gården... Men det kan vi jo ta en annen dag ;) Romantikken kan jo dyrkes når som helst :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg helt enig i. Vi er stort sett ganske romantiske av oss, går ikke en dag uten masse kyss og klemmer. Sambo synes det er morsommere å gi meg blomster på en annen dag enn Valentine's Day, fordi det da er en overraskelse han kommer med på eget initiativ, ikke noe han forventes å gjøre. Og jeg er helt enig. I dag fikk jeg en pose Twist av ham, da :ler: Synes det var sjarmerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, du har selvfølgelig helt rett. Tenkte på A Beautiful Mind, jeg. Det var dette med "sinn", tydeligvis  :sjenert:  Men jeg har faktisk sett Evig solskinn... også. Og helt enig med deg, jeg var ikke begeistret for den. Så dommen går ut på ett uansett hvilken film vi snakker om ;)

Ååååååååh... at ikke jeg koblet det da jeg leste hva du hadde skrevet. Herlighet! :ler: Jeg likte faktisk den filmen ganske godt jeg. "A Beautiful Mind" altså, så der er vi vel litt uenige da ;)

Men vi er i alle fall enige om Evig Solskinn... :)

Ja, det er jeg helt enig i. Vi er stort sett ganske romantiske av oss, går ikke en dag uten masse kyss og klemmer. Sambo synes det er morsommere å gi meg blomster på en annen dag enn Valentine's Day, fordi det da er en overraskelse han kommer med på eget initiativ, ikke noe han forventes å gjøre. Og jeg er helt enig. I dag fikk jeg en pose Twist av ham, da  :ler:  Synes det var sjarmerende :)

Jeg synes Valentine's Day er søt jeg. Synes at dager som har til mål å feire kjærligheten bør beholdes :) Selvfølgelig bør den både pleies og feires andre dager også... men en egen dag synes jeg er fint. Men så er nå jeg litt av en håpløs romantiker også da... ;)

Ha en fabelaktig onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...