Fresi Skrevet 11. september 2007 #4361 Del Skrevet 11. september 2007 Sin mors datter gjorde sterkt inntrykk på meg også. Ved nærmere ettertanke tror jeg faktisk jeg vil anbefale ungdommen å lese hennes bøker, i alle fall denne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. september 2007 #4362 Del Skrevet 11. september 2007 I dag fikk jeg "Boktyven" i postkassen, så nå setter jeg i gang med lesinga. Det er jo en tykk bok da, så vi får se hvor lang tid det tar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 12. september 2007 #4363 Del Skrevet 12. september 2007 Ved nærmere ettertanke tror jeg faktisk jeg vil anbefale ungdommen å lese hennes bøker, i alle fall denne ... og jeg har skumle planer om å tvinge barna til å lese High Fidelity av Nick Hornby De trenger litt ballast om livet, plater og damer og sånn... I det hele tatt frykter jeg at jeg blir like streng på bøker som på musikk- det og det MÅ du høre, det og det MÅ du lese. Hvis ikke, får du ikke ukepenger! Ellers ble jeg pirret på mail her om dagen- Bokklubben informerte meg om at Hanne Wilhelmsen ikke var død. Så da venter jeg i spenning... Det er et sneaky triks de bruker, de krimforfatterne, når de lager hovedpersonenes liv til parallelle fortellinger i seg selv, som strekker seg over alle bøkene. Nå er jeg jo så nysgjerrig på hvordan det går, at jeg ikke klarer å la være å lese boken. Altså, BLIR hun venner med Billy T igjen, eller blir hun det ikke? Neppe ett av litteraturens store spøsmål, men jeg klarer altså ikke la være å gå på limpinnen. Igjen og igjen og igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 12. september 2007 #4364 Del Skrevet 12. september 2007 *ser for meg Mamma Nigo: "Jeg blåser i om du rydder rommet, men vil du gå på fest i helga, skal du lese denne boka først"* Anne Holt ga jeg opp for flere bøker siden, synes de bare ble dårligere og dårligere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 12. september 2007 #4365 Del Skrevet 12. september 2007 Si fra hva du synes om Mistry. Å, denne synes jeg var kjempebra. Jeg tror t.o.m jeg likte den bedre enn Balansekunst. Den var litt tettere på en måte, personskildringene satt bedre for mitt vedkommende i hvertfall. En av disse bøkene man skulle ønske man hadde hatt ulest.Enig med Miami, Familieanliggender var kjempebra! Jeg har ikke lest Balansekunst, men tror jeg må prøve å få tak i den. Og jeg skjønner hva du mener med at du gjerne skulle ha hatt den ulest, etter noen sider prøvde jeg å ta meg sammen for å lese saaaakte. Men det gikk ikke så fryktelig bra, jeg måtte jo finne ut hvordan det gikk med personene. Jeg hadde forresten dårlige middagsgjester i dag. En dårlig middagsgjest er du - i mine øyne - om du 1. Ikke vil ha vin, eller evt bare et halvt glass 2. Bare forsyner deg med mat én gang 3. Ikke vil ha dessert Hvor kjip kan man muligens bli? Hjertens enig, sånne mennesker bør bare rett og slett holde seg hjemme. Anne Holt ga jeg opp for flere bøker siden, synes de bare ble dårligere og dårligere... Enig, jeg leste de to-tre første, men fant ut at det ikke helt var min greie. I går fikk jeg den nyeste Ian Rankin-boken i posten - det blir andre boller! Tenkte jeg skulle prøve å spare den til helgen, men det kan bli vanskelig, tror jeg må få mannen til å gjemme den for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 12. september 2007 #4366 Del Skrevet 12. september 2007 ... og jeg har skumle planer om å tvinge barna til å lese High Fidelity av Nick Hornby De trenger litt ballast om livet, plater og damer og sånn... I det hele tatt frykter jeg at jeg blir like streng på bøker som på musikk- det og det MÅ du høre, det og det MÅ du lese. Hvis ikke, får du ikke ukepenger! High Fidelity likte jeg godt den gangen jeg leste den, jeg støtter helhjertet din oppdragelsesideologi . Jeg bedriver litt av det samme selv når det kommer til musikk og litteratur, det er jo De Viktige Tingene i ethvert menneskes liv og her har man helt klart et stort ansvar Det ser ut til at jeg må lese Familieanliggender veldig snart etter alle omtalene her. Jeg har lest Balansekunst og den gjorde inntrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. september 2007 Forfatter #4367 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg freser (haha, ikke tilfeldig ordvalg, nei!) for tiden gjennom Saman er ein mindre aleine, og det hadde jeg ikke trodd pga nynorsken. Jeg leser av og til bøker i et rasende tempo, nærmest skumleser, og da blir det til at man leser bare etter historien, om dere skjønner hva jeg mener. Jeg har en sterk mistanke om at dette forekommer der teksten ikke yter noe særlig motstand, for det skjer sletts ikke med all litteratur. Noen ganger leser jeg boken omigjen, men det tviler jeg på at jeg kommer til å gjøre i dette tilfellet... Men jeg har kjøpt Boktyven Så får vi se når jeg rekker å begynne på den. Og så har jeg veldig lyst på Langeland Forøvrig er jeg helt på linje med Ciaras vurdering av middagsgjester. Ikke vin (! - beklager Daria, men det er da nesten uhørt ), nesten ikke mat og ikke dessert? De gikk vel før 12 også da, kanskje ? Jeg synes slettes ikke du skulle sende VG en link. Tvert i mot, selg deg dyrt! Dagboken er jo en skattekiste med heftige boktips! Marilyn French leste jeg i ungdommen, dvs rundt 18-års alderen mener jeg å huske. Kan godt diskutere henne en dag, men vet ærlig talt ikke om jeg orker å lese en av de bøkene om igjen. Ikke fordi de var så ille, men ... litt utdaterte kanskje? Godt å høre at det finnes flere som ikke er overbegeistret for Gavalda. Jeg er som deg, jeg er en skadet leser fordi jeg har lest så mye, så det er mange bøker jeg leser altfor fort, jeg er utålmodig. Men samtidig har det noe for seg, for de virkelig bra bøkene tvinger meg til å lese saktere. Språket tvinger en til å konsentrere seg, eller det er noe annet nydelig ved litteraturen som gjør at en bare må senke tempoet og nyte Les Langeland! Det tror jeg ikke du vil angre på. Og middagsgjester - Daria sier jo hun blir lenge og spiser dessert, så da er jo ikke dette med vinen så farlig. Men folk som gjør alle kardinalsyndene samtidig fortjener ikke å bli reinvitert, altså! Tror jeg skal inngå forhandlinger med VG Jammen, jeg drikker sjelden alkohol og er ikke noe glad i vin, og da er det da bedre at det heller blir mer på de som faktisk liker det enn at jeg tvinger den i meg? Er en mønstergjest på alle andre områder, altså... Selg den mot en fast bok/kulturspalte *stiller som ghostwriter ved behov* Tror nok du er en riktig så hyggelig middagsgjest Men sånne som ikke spiser dessert? Slanker man seg en fredagskveld, eller? Høres helt håpløst ut Selvsagt bedre at det blir mer på vindrikkerne det tenkte jeg jo ikke på! Ikke jeg, heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. september 2007 Forfatter #4368 Del Skrevet 13. september 2007 Nemlig -jeg er ikke sær, jeg er bare omtenksom Nei, ille er det vel ikke, men.... Hun kan vel beskrives som en ultrafeminist som hadde sin storhetstid på 70-tallet. Nå er jeg ikke av dem som synes at feminisme er et skjellsord, men hun blir likevel muligens litt i overkant Jeg leste også en del av henne på samme alder som det du gjorde. Sin mors datter, Vår kjære far og Kvinner er de jeg husker. Tror nok heller ikke jeg gidder å lese de om igjen, er nok ferdig med henne, selv om jeg likte bøkene godt den gangen. Utdaterte er nok en korrekt beskrivelse, ja. Spennende, nå får jeg vite masse om French uten å ha lest henne selv. Og vet dere, jeg blir nysgjerrig Jeg har nok lest de samme French-bøkene som deg, Miami. Den gangen (hm... sånn ca 18 år siden jeg var 18?) hadde jeg faktisk litt utbytte av dem, mener å huske at hun ikke skriver så verst, og hun hadde en veldig klar agenda som jeg nok ble forført av, men som jeg også lærte en del av. Husker en del av guttevennene også leste henne, faktisk Men det er rart med Zeitgeist (eller hva det heter). Kan ikke lese henne om igjen med det første Nei, det er sant. Noen veldig tidstypiske fenomener trenger gjerne en laaaaang pause Moren min fikk jo med gru med seg at slengbukser var populært igjen tidlig på 90-tallet, og syntes det var helt forferdelig og altfor tidlig Jeg liker Marilyn French, jeg! Kanskje er hun utdatert for oss, men hun er en påminnelse om en tid som ikke er så langt unna, og for mange kvinner i land ikke så langt unna oss, er det faktisk virkeligheten fortsatt. Særlig Sin mors datter treffer meg, det er en sår og hjerteskjærende historie. Men det er lenge siden jeg leste den nå, kanskje på tide å ta den frem igjen? Og apropos feminister, jeg leste Erica Jongs Fear of flying da jeg var ikke så veldig gammel. Den har brent seg fast i minnet pga de realistisk skildrede sex-scenene i boken. Det var ikke i nærheten av noe jeg hadde lest før Erica Jong har jeg ikke lest heller. Er den bra, også utenom sex-scenene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. september 2007 Forfatter #4369 Del Skrevet 13. september 2007 Er helt enig med både Fresi og Kira. Jeg hadde også stort utbytte av hennes bøker da jeg leste dem. Sin Mors Datter gjorde såpass inntrykk på meg at den har jeg lest om igjen, opptil flere ganger. Den traff meg midt i hjerterota, men kanskje nettopp av den grunn er jeg i tvil om jeg vil lese bøkene en gang til. Hun skriver godt, helt klart, og har en helt klar agenda. Kanskje ungdommen kunne hatt godt av å lese hennes bøker? Hehe! Det har du rett i! Som et temmelig feministisk anlagt menneske synes jeg feminismen blir latterliggjort nå for tiden, og det provoserer meg. At man liksom tror at vi er "ferdig med slikt". Sin mors datter gjorde sterkt inntrykk på meg også. Ved nærmere ettertanke tror jeg faktisk jeg vil anbefale ungdommen å lese hennes bøker, i alle fall denne Ungdommen? Dere høres ut som om dere er pensjonister I dag fikk jeg "Boktyven" i postkassen, så nå setter jeg i gang med lesinga. Det er jo en tykk bok da, så vi får se hvor lang tid det tar Ja, det er jeg også spent på ... og jeg har skumle planer om å tvinge barna til å lese High Fidelity av Nick Hornby De trenger litt ballast om livet, plater og damer og sånn... I det hele tatt frykter jeg at jeg blir like streng på bøker som på musikk- det og det MÅ du høre, det og det MÅ du lese. Hvis ikke, får du ikke ukepenger! Ellers ble jeg pirret på mail her om dagen- Bokklubben informerte meg om at Hanne Wilhelmsen ikke var død. Så da venter jeg i spenning... Det er et sneaky triks de bruker, de krimforfatterne, når de lager hovedpersonenes liv til parallelle fortellinger i seg selv, som strekker seg over alle bøkene. Nå er jeg jo så nysgjerrig på hvordan det går, at jeg ikke klarer å la være å lese boken. Altså, BLIR hun venner med Billy T igjen, eller blir hun det ikke? Neppe ett av litteraturens store spøsmål, men jeg klarer altså ikke la være å gå på limpinnen. Igjen og igjen og igjen. Bare det ikke slår motsatt vei, at du preker så mye at barna av prinsipp nekter å like det Anne Holt er jeg lei, så her deler jeg ikke nysgjerrigheten din. Lynley og Havers, derimot.... Hvordan går det med dem, George?! *ser for meg Mamma Nigo: "Jeg blåser i om du rydder rommet, men vil du gå på fest i helga, skal du lese denne boka først"* Anne Holt ga jeg opp for flere bøker siden, synes de bare ble dårligere og dårligere... Enig med Miami, Familieanliggender var kjempebra! Jeg har ikke lest Balansekunst, men tror jeg må prøve å få tak i den. Og jeg skjønner hva du mener med at du gjerne skulle ha hatt den ulest, etter noen sider prøvde jeg å ta meg sammen for å lese saaaakte. Men det gikk ikke så fryktelig bra, jeg måtte jo finne ut hvordan det gikk med personene. I går fikk jeg den nyeste Ian Rankin-boken i posten - det blir andre boller! Tenkte jeg skulle prøve å spare den til helgen, men det kan bli vanskelig, tror jeg må få mannen til å gjemme den for meg. Da skal jeg lese den Rankin, ja... Han står jo fortsett her i hylla, ensom og ulest, stakkars. Men snart! High Fidelity likte jeg godt den gangen jeg leste den, jeg støtter helhjertet din oppdragelsesideologi . Jeg bedriver litt av det samme selv når det kommer til musikk og litteratur, det er jo De Viktige Tingene i ethvert menneskes liv og her har man helt klart et stort ansvar Det ser ut til at jeg må lese Familieanliggender veldig snart etter alle omtalene her. Jeg har lest Balansekunst og den gjorde inntrykk. Og nå ble jeg jo fristet til å spørre: Hvilke bøker MÅ barne lese? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. september 2007 Forfatter #4370 Del Skrevet 13. september 2007 Jeg har lest to bøker i det siste Jan Chr. Næss: Det begynner med sex og ender med døden Er ikke dette en fantastisk tittel, så vet ikke jeg. Den summerer opp både handlingen i boka og livet generelt. Finurlig. Odd og Agnes møtes i studietiden, og de er svært forelsket i hverandre. Det handler om sex (ofte) og studier, fester og ungdommelig optimisme. Denne delen er sett fra Odds synsvinkel, og skildrer godt en ung manns tankeverden, hans syn på forelskelsen, eller snarere, på seg selv i forelskelsen. For Odd virker å være mer opptatt av sin egen forelskelse enn i dens objekt, Agnes. Neste del foregår 17 år senere, og er sett fra Agnes' synsvinkel. Odd og Agnes har fått to barn, og livet er ikke som da de var unge. Dette er en meget bra bok, tankevekkende skrevet om tanker vi har, alle sammen, Næss beskriver det kjente på en forfriskende måte som setter tankeprosesser i sving. Og historien om Odd og Agnes er fascinerende. Les denne! Og neste: Jon Fosse: Andvake Med skam å melde, må jeg innrømme først som sist at dette er den første Fosse-boka jeg har lest. Jeg var nysgjerrig og forventningsfull til å lese en så kritikerrost samtidsforfatter. Og jeg likte den ikke. Det er jo nesten ikke lov å si, men skitt la gå. Dette var dørgende kjedelig og ga meg ingenting. Asle og Alida går rundt i Bjørgvin og leter etter husrom. Alida er høygravid. De er lutfattige og fryser, og bærer alt de eier med seg. Aner vi en aldri så liten overtydelig parallell til en annen historie vi alle kjenner? Og de fryser og de fryser, og de spør og spør og spør etter husrom. Fosse skal ha for at han har et særegent språk, han har malende beskrivelser, setninger gjentas og gjentas, som var de ufattelig viktige. Men når jeg har lest at de leter etter husrom for tusende gang, ja, da begynner tålmodigheten min å ta slutt. HVA SÅ? La det nå skje noe Og skje noe? Det gjør det selvsagt ikke. Jeg sitter igjen og føler at jeg ikke har lært noe, jeg har lest en historie jeg har lest før, jeg føler ikke den griper meg, språket er originalt på grensen mot det enerverende, handlingen er så godt som ikke-eksisterende. Nei, nei, nei. Jeg skal forsøke meg på Melancholia, og liker jeg ikke den er det over for Fosse for mitt vedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. september 2007 Forfatter #4371 Del Skrevet 13. september 2007 Apropos anmeldelser, det hadde vært ganske gøy å vite hvor mange jeg har skrevet her inne, egentlig Det skulle absolutt eksistert en egen søkefunksjon hvor man kunne søkt etter store grønne tekstbokser i dagbøker. Så det så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. september 2007 Forfatter #4372 Del Skrevet 13. september 2007 Som belønning for en lang dag på jobben skal jeg nå meg et glass rødvin (rødvinssesongen er veldig godt igang her), lese Elle interiør og sløve. Jippi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 13. september 2007 #4373 Del Skrevet 13. september 2007 Og middagsgjester - Daria sier jo hun blir lenge og spiser dessert, så da er jo ikke dette med vinen så farlig. Men folk som gjør alle kardinalsyndene samtidig fortjener ikke å bli reinvitert, altså! *puster lettet ut* Tror nok du er en riktig så hyggelig middagsgjest Men sånne som ikke spiser dessert? Slanker man seg en fredagskveld, eller? Høres helt håpløst ut Jeg er prisippielt imot slanking, særlig når det går på bekostning av sosial hygge Og nå ble jeg jo fristet til å spørre: Hvilke bøker MÅ barne lese? Mummitrollet! Og Astrid Lindgren, Torbjørn Egner og Anne-Cath Vestly -de er litterære klassikere man bør kjenne til. *planlegger oppdragelse av det kommende tantebarnet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 13. september 2007 #4374 Del Skrevet 13. september 2007 Mummitrollet! Og Astrid Lindgren, Torbjørn Egner og Anne-Cath Vestly -de er litterære klassikere man bør kjenne til. *planlegger oppdragelse av det kommende tantebarnet* Harry Potter, og bøkene av Beatrix Potter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 14. september 2007 #4375 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Alltid interessant å lese anmeldelsene dine, Ciara. Merker meg at du ikke er begeistret for Jon Fosse i bokform. Dette med gjentakende setninger gir meg et aldri så lite flashback- "Nokon kjem til å koma!" "Ja, nokon kjem til å koma." "Nokon kjem til å koma." "Nokon kjem til å koma!"... Usw usw. I går fikk jeg den nyeste Ian Rankin-boken i posten - det blir andre boller! Tenkte jeg skulle prøve å spare den til helgen, men det kan bli vanskelig, tror jeg må få mannen til å gjemme den for meg. Åh, Ian Rankin! DET er karen sin, det. Akkurat nå leser jeg den første Rebus-boka ("Noughts and Crosses") om igjen, bare for å ha noe å lese på. Husker da jeg sto utenfor Oxford Bar i Edinburgh for et par år siden... Hadde fryktelig lyst til å gå inn, men det ville jo lyse "Rebus-turist" lang vei, så jeg turte ikke. Søren også! Rankin, ja... Han står jo fortsett her i hylla, ensom og ulest, stakkars. Men snart! Og nå ble jeg jo fristet til å spørre: Hvilke bøker MÅ barne lese? Går ikke an å ha Rebus i hylla. Ut med ham, nå! han er nemlig en sjarmerende fyr, hvis du bare godtar at han også er gretten, sær, vanskelig og ikke nødvendigvis like sympatisk bestandig... Når det gjelder det siste spørsmålet, henger jeg meg på Daria: Mummitrollet! Og Astrid Lindgren, Torbjørn Egner og Anne-Cath Vestly -de er litterære klassikere man bør kjenne til. - men som min mor påpeker (hun jobber med barn og bøker...) så er disse nesten litt overhypet, i forhold til det at ungene får dem inne alle veier uansett. Det er for all del kvalitetslitteratur, men min mors kjepphest er at det finnes mye fantastisk NY barnelitteratur, som ofte kan være vel så spennende og utfordrende som de gode gamle. Selv sverger jeg til ja takk begge deler- Thorbjørn Egners fortelling om den lille andungen på bytur har vakt like stor begeistring som bøkene om Molly Moon. Leseløve-bøkene har også mye bra, tilpasset de forskjellige alderne. Og er vi inne på billedbøker, har jo Gro Dahle laget noen skikkelige perler om til dels vanskelige temaer. Toril Thorstad Haugers bøker om vikingetiden fenger også, er min erfaring, og John Ewo har også laget morsomme bøker, for eksempel om Otto Monster. Og de gamle traverne da, Anne fra Bjørkely og slikt. Og Albert Åberg er jo et must for de minste. Elers finnes det masse flotte faktabøker- den ene her i huset er for tiden oppslukt av Knut Jørgen Røed Ødegårds bok om solsystemet. Bøker om andre land, om gamle dager, om dyr og flora, om teknsike ting, om mumier... Det fines så mye spennende! For ikke å snakke om... *stopper kjeften på seg selv* Sånn stort sett synes jeg at barn bør få lese alt, og få tilgang til mest mulig forskjellig. Jeg personlig setter dog grensen ved rosa bøker om Barbie og oversatte hefter om filmer og slikt. Det er ofte lange setninger, dårlig språk, og ikke stort til handling heller. Litt sensur må det være lov å bedrive Endret 14. september 2007 av Nigo-san Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 14. september 2007 #4376 Del Skrevet 14. september 2007 Åh, Ian Rankin! DET er karen sin, det. Akkurat nå leser jeg den første Rebus-boka ("Noughts and Crosses") om igjen, bare for å ha noe å lese på. Husker da jeg sto utenfor Oxford Bar i Edinburgh for et par år siden... Hadde fryktelig lyst til å gå inn, men det ville jo lyse "Rebus-turist" lang vei, så jeg turte ikke. Søren også!Åh ja, Rankin og Rebus! *smelt* Jeg må innrømme at jeg ikke hadde noen hemninger med å oppsøke Oxford Bar, kjøpe en Belhaven Best og slå meg ned på "bakrommet". Høydepunktet var da en av stamgjestene ropte "Aye, 'Arry" til mannen bak disken - jeg tror jamen det var Harry the Barman i egen høye person. :dåne: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 14. september 2007 #4377 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg må innrømme at jeg ikke hadde noen hemninger med å oppsøke Oxford Bar, kjøpe en Belhaven Best og slå meg ned på "bakrommet". Høydepunktet var da en av stamgjestene ropte "Aye, 'Arry" til mannen bak disken - jeg tror jamen det var Harry the Barman i egen høye person. :dåne: Åååå, heldige deg! *angrer vilt og hemningsløst på egen feighet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 14. september 2007 #4378 Del Skrevet 14. september 2007 Selv sverger jeg til ja takk begge deler- Thorbjørn Egners fortelling om den lille andungen på bytur har vakt like stor begeistring som bøkene om Molly Moon. Leseløve-bøkene har også mye bra, tilpasset de forskjellige alderne. Og er vi inne på billedbøker, har jo Gro Dahle laget noen skikkelige perler om til dels vanskelige temaer. Toril Thorstad Haugers bøker om vikingetiden fenger også, er min erfaring, og John Ewo har også laget morsomme bøker, for eksempel om Otto Monster. Og de gamle traverne da, Anne fra Bjørkely og slikt. Og Albert Åberg er jo et must for de minste. Elers finnes det masse flotte faktabøker- den ene her i huset er for tiden oppslukt av Knut Jørgen Røed Ødegårds bok om solsystemet. Bøker om andre land, om gamle dager, om dyr og flora, om teknsike ting, om mumier... Det fines så mye spennende! For ikke å snakke om... *stopper kjeften på seg selv* ...illustrert av ektemannen Svein Nyhus. En fantastisk illustratør, som gjorde at barneboken til Märtha Louise ikke ble en større flopp enn den allerede ble. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. september 2007 #4379 Del Skrevet 14. september 2007 Når det gjelder det siste spørsmålet, henger jeg meg på Daria: - men som min mor påpeker (hun jobber med barn og bøker...) så er disse nesten litt overhypet, i forhold til det at ungene får dem inne alle veier uansett. Det er for all del kvalitetslitteratur, men min mors kjepphest er at det finnes mye fantastisk NY barnelitteratur, som ofte kan være vel så spennende og utfordrende som de gode gamle. Og der er jeg forsåvidt enig med din mor -det finnes mye bra ny litteratur, som voksne ikke er flinke nok til å gi barna, fordi de heller vil videreformidle ting de husker (som ikke nødvendigvis har holdt seg like bra... Jeg har en bok hjemme som var mammas favorittbok da hun var rundt 13, den er nokså gammeldags og oppdragende og moralsk (og mamma er ikke så gammel...)). Men noen ting er jo klassikere, og en del av en kulturarv man bør kjenne til -synes jeg da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 14. september 2007 #4380 Del Skrevet 14. september 2007 Enig i at ikke all litteratur har holdt seg. Men jeg driver for tida en desperat jakt på bøkene om Jan og Julia. De er for litt yngre barn enn de bøkene dere nevner, og er vel skrevet på 70- og 80-tallet, men har holdt seg veldig godt. Koselige bøker om fine tema. De få jeg har fått tak i har ungene jeg leser for elsket. Bar trist at de er gått ut av trykk, og at det bare er antikvariat som kan hjelpe når de en sjelden gang kommer inn en av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå