Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

”A Lesson Before Dying” av Ernest J. Gaines

Dette er historien om den unge, svarte gutten Jefferson, som var på feil sted til feil tid da en forferdelig skyteepisode fant sted. Jefferson som er helt uskyldig, blir dømt skyldig av en hvit jury, og dømmes til å bli henrettet i den elektriske stol. Grant Wiggins, som er en barneskolelærer, blir oppfordret til å snakke med Jefferson, som flere ganger under rettsaken ble referert til som en ”gris”. Dette går dypt inn på Jefferson, som allerede har opplevd mye rasisme i sitt unge liv. Mr. Wiggins oppgave er å få ham til å innse at han har like mye verdi som andre mennesker, og sammen må de prøve å finne en verdig måte for Jefferson å møte døden på. Mr. Wiggins vet ikke først hvordan han skal snakke med Jefferson. Men, etter hvert danner det seg et sterkt bånd dem i mellom, og ting begynner å forandre seg.

Vi får et innblikk i hvordan det var å leve som svart i Amerika på 40-tallet, og også et innblikk i hvor grusomt og kalkulert dødsstraff og henrettelser er...

Dette er en sterk og viktig bok på mange måter, og den er absolutt verdt å få med seg...

(Den levde nok ikke HELT opp til forventningene jeg hadde før jeg begynte, men jeg synes den var god allikevel. Kanskje litt vanskelig å forstå all engelsk'en, en del er skrevet på "slang")

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei bokvenner :vinke::vinke: I'm back! ;)

Nå sier jeg meg ferdig med oppgave og alt... Nå gidder jeg ikke mer, har gjort mitt beste og vil slappe av. Så nå skal jeg være her mer framover :) Ikke for det, det er hektisk likevel med jobbing og alle man skal møte før jul. Men koselig også da :)

Så morsomt med tester. Jeg ble også Kameleon, og tror jeg fikk 23 riktige på den juletesten. Test er gøy!

Huff, Anette, du må være ulykkelig forelsket. Veldig godt dikt, men vondt. Håper det ordner seg :klem: Og tusen, tusen takk for dikt. Like spennende å lese som alltid :) Du er så flink :)

Anette du er så flink.

Men faren min er ikke kul. Han er en juletrepåpresser. Eller noe sånn ;)

Hva er varmelaken? Strømlaken? :klø:

Jeg har hørt om varmeflasker... :sjenert:

:klem:

Hehe! "Juletrepåpresser"! Ikke bra ;)

Varmelaken har ledninger i, så når man plugger det i så varmer det opp senga. Jeg måtte smile, Anette, du ble tydeligvis bekymret over varmelakenet ;) Jeg er veldig redd for strøm selv, så jeg pleier bare å ha det i senga før jeg legger meg. Når senga er ferdig oppvarmet så tar jeg bort lakenet, jeg er bare kald når jeg legger meg, så når jeg sover er det borte. Veldig deilig :)

Nå skal jeg på butikken og kjøpe litt fredagsgodis, så blir det vel TV etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at du er tilbake Ciara! Selv om det er ander som holder liv her, er ikke bokhjørnet det samme uten deg! Gratulerer med ferdig oppgave, du er flink!

Jeg har vært flink og fått unna noen punkter fra to-do lista mi i kveld, så nå skal jeg sette meg ned og slappe av med en hjemmelaget pizza helt for meg selv. Skal ikke se bort i fra at jeg tar tidlig kveld heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får lest mye om dagen, så her kommer en liten anmeldelse til... :sjenert:

”Never Change” av Elizabeth Berg

Dette er historien om Myra Lipinsky. Myra har alltid vært den som alle liker og snakker til, men som ingen egentlig vil være sammen med. Hun har ingen nære venner eller livsledsager. Vi møter henne midt i livet, når hun allerede har jobbet lenge som sykesøster, en jobb som gir henne mye, og som hun fungerer svært godt i. Da Myra en dag får en ny pasient som hun skal besøke hjemme, viser det seg å være Chip Reardon, som hun var hemmelig forelsket i gjennom hele ungdomsskolen. Han har nå fått en dødelig diagnose, og trenger hjelp den siste tiden han har igjen. Elizabeth Berg har en fantastisk evne til å komme under huden på karakterene sine, og jeg ble helt oppslukt av denne boken - av denne fantastiske, men tragiske historien. Det er lett å kjenne seg igjen i Myra Lipinsky, i hennes usikkerhet ovenfor seg selv, hennes tanker om hvorfor ting har blitt slik som de er. Det er utrolig fint å lese om hvordan hun med hjelp av Chip og mange av hennes andre pasienter sakte forandrer seg, tør å se seg selv slik hun virkelig er, og tillater andre å komme nær henne... Jeg anbefaler!

(Dette høres sikkert litt vel mye ut som en type lege-roman eller noe lignende? men, det er ikke det altså... Dette er den tredje boken jeg har lest av Elizabeth Berg denne høsten, og jeg blir bare mer og mer glad i hennes skrivestil og fantastiske observasjons og fortellerevne. Jeg har bestilt mange flere bøker av henne, og kan ikke vente med å lese dem! Hun er nok å betrakte som en noe typisk kvinne-forfatter, et utrykk jeg ikke er så veldig glad i forøvrig, men hun er iallefall en VELDIG god en, etter min mening... ;) )

Håper alle bok-damene har/får en fin lørdag! Her i Bergen øse-pøse regner det, så da kan vel ikke jeg klage? ;)

:klem: fra...

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fakse og Anette - god lørdag! :)

I dag har jeg jobbet, og det var ganske slitsomt. Men det gikk. Ikke så mange sure folk som man skulle tro, heller ;)

Hadde du en koselig kveld i går, Fakse? Hjemmelaget pizza hørtes godt ut :)

Takk for nok en anmeldelse, Anette :) Jeg skjønner at jeg må lese noe av Elizabeth Berg snart :) Og skal si du får lest! Blir leselista kortere, eller er du som meg, fører opp ti nye bøker for hver ny du får lest? ;) Jeg er heller ikke noe glad i begrep som kvinneforfatter, kvinnelitteratur etc. Det provoserer meg faktisk ganske kraftig. Menn skriver litteratur, kvinner skriver kvinnelitteratur. Usj. Sånn tankegang må vi snart få slutt på ;) Men nå regner jeg meg som feminist også da ;)

Nå har vi nettopp spist middag, og vi skal snart rusle ut og leie en film. Er ikke helt sikker på hva vil se... Noen som har noen kjappe anbefalinger? Vi ser både action, komedie og drama (men for mye drama, og sambo nekter :ler: ). Også har jeg kjøpt mye forskjellig frukt og kokesjokolade. Så skal jeg smelte kokesjokolade og skjære frukten i biter, så skal vi ha frukt- og sjokoladefondue :) Veldig, veldig godt, og det føles faktisk ikke så usunt heller!

Hvis jeg kunne få en stor drøm oppfylt nå, så måtte det være å få en måned fri, uten jobbing og skolelesing. Da skulle jeg bare vært masse hjemme og lest :) Og kost med kattene mine og generelt bare slappet av. Men vi skal på ferie etter jul, så jeg skal ikke klage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for nok en anmeldelse, Anette  Jeg skjønner at jeg må lese noe av Elizabeth Berg snart  Og skal si du får lest! Blir leselista kortere, eller er du som meg, fører opp ti nye bøker for hver ny du får lest?

Jeg liker Elizabeth Berg veldig godt iallefall, håper det faller i smak for deg også... :) Listen blir lengre og lengre, og bokstabelen høyere og høyere :ler:

Nå har vi nettopp spist middag, og vi skal snart rusle ut og leie en film. Er ikke helt sikker på hva vil se... Noen som har noen kjappe anbefalinger? Vi ser både action, komedie og drama (men for mye drama, og sambo nekter  )

Jeg har ingenting å anbefale akkurat nå... hmmm har i grunnen ikke sett noe nytt på veldig lenge ;) Har bestilt noen nye DVD'er, men vet ikke når de kommer, og kan ikke gi anbefaling før jeg har sett dem (of course :ler: )

Også har jeg kjøpt mye forskjellig frukt og kokesjokolade. Så skal jeg smelte kokesjokolade og skjære frukten i biter, så skal vi ha frukt- og sjokoladefondue  Veldig, veldig godt, og det føles faktisk ikke så usunt heller!

Høres deilig ut!! Det har jeg aldri smakt... men, jeg har da et fondue-sett liggende i et eller annet skap... så kanskje jeg burde prøve det? ;)

H

vis jeg kunne få en stor drøm oppfylt nå, så måtte det være å få en måned fri, uten jobbing og skolelesing. Da skulle jeg bare vært masse hjemme og lest  Og kost med kattene mine og generelt bare slappet av. Men vi skal på ferie etter jul, så jeg skal ikke klage

Høres ut som en fin drøm :)

Hvor skal dere reise på ferie henne da?

Ha en super-fin lørdagskveld!!

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke fonduesett, vi pleier å gjøre det enkelt å bare smelte sjokoladen i en liten kjele og bare dyppe frukten oppi etterpå. Mye mindre styr ;)

Vi skal på ferie til Asia :) Gleder meg veldig.

Nå MÅ jeg klare å løfte rumpa opp fra denne stolen og få gått ut og leid film altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke fonduesett, vi pleier å gjøre det enkelt å bare smelte sjokoladen i en liten kjele og bare dyppe frukten oppi etterpå. Mye mindre styr ;)

Vi skal på ferie til Asia :) Gleder meg veldig.

Nå MÅ jeg klare å løfte rumpa opp fra denne stolen og få gått ut og leid film altså  :ler:

Ja, det er klart - man trenger vel ikke fonduesett for det, nei ;)

Asia?!?!? - ahhhhhhhhhhh din heldiggris!! *litt misunnelig* :sjenert:;)

Hvor lenge skal dere være der, da?

Første gangen du reiser der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Asia en gang før. Vi skal være borte i drøye to uker over jul, så det blir fint :)

Er veldig glad i å reise, vi reiser så ofte vi kan. Faktisk er det mer tid enn penger det kommer an på, føler jeg. Det er kanskje fordi vi er heldige da. Men flybillettene er så billige nå, men det er jo grenser for hvor mange uker i året man kan reise, dessverre ;) Reising er litt som lesing, lista over steder jeg vil reise bare vokser og vokser... Men så har jeg et helt liv å reise på, også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig!

Å reise rundt slik er noe av det jeg savner mest... men, det kommer kanskje en tid for meg også? ;) Får satse på det, tenker jeg... Enn så lenge blir det sommerhuset ved havet... Hyggelig der også ;)

A. (Nå skal jeg spise PINNEKJØTT!! weeeeeeeeeeeeeee :sjarmor::sjarmor: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ferdig oppgave, Ciara! Jeg misunner deg ferie i Asia.. Jeg var backpacker i flere år, og Asia er favoritten. Jeg har vasket hus i dag. Til og med dratt frem kommoder og kjøleskap + vasket på toppen av kjøkkenskapene. Har hvite stearinlys, tulipaner og liljer i vaser og kongerøkelse. Bittelitt julestemning! Inspirert av deg skal jeg lage frukt og sjokoladefondue til dessert når jeg skal ha julefest her neste helg. Hørtes bare så utrolig godt ut. Tilsetter du noe i sjokoladen, eller bare smelter du den som den er?

Nostalgia: hvordan klarer du å lese så mange bøker mellom all dorull-nisselagingen og kakebaksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lilypie!! :vinke:

Jeg var backpacker i flere år, og Asia er favoritten.

Åhhhh... det må ha vært gøy!! *misunne Lilypie litt også* :sjenert:;)

Jeg har vasket hus i dag. Til og med dratt frem kommoder og kjøleskap + vasket på toppen av kjøkkenskapene.

*imponert* :sjenert:

Har hvite stearinlys, tulipaner og liljer i vaser og kongerøkelse. Bittelitt julestemning!

Awwwwwwwwwwwwwww så flink du er!! (Du får ekstra poeng for å holde deg til kun hvite stearinlys :ler::ler: ) ;);)

Nostalgia: hvordan klarer du å lese så mange bøker mellom all dorull-nisselagingen og kakebaksten?

Hmmmm... hvordan har du fått med deg "dorullnisselagingen"?? :ler::ler: Lese bøker er min første prioritet (og skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke laget en eneste julekake ennå... :overrasket::overrasket: )

A.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte bare at et julemenneske som deg har hobbyverksted 24/7 :) og ingen tid til å lese bøker.

Jeg har lest i en rar, liten bok av Roy Andersson i kveld. Den heter "Vår tids redsel for alvor". En bitteliten bok med utrolig mye visdom. Leste den første gang for noen år siden, og p.g.a noen litt triste omstendigheter fikk jeg lyst til å ta den frem igjen. Jeg føler meg litt innadvendt om dagene, og da søker jeg alltid tilbake til litteratur/musikk som betyr noe spesielt for meg. Har hørt masse på Jeff Buckley og Radiohead + lest Invention Of Solitude - Paul Auster for n'te gang.

Jeg har en hang til fortiden (nostalgi ;)) Har alltid hatt problemer med å forholde meg til nåtid/fremtid. Synker ned i melankolien og nostalgien.

Ikke noen ubehagelig følelse, men vanskelig for de som står meg nær; jeg blir så fjern og asosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare at et julemenneske som deg har hobbyverksted 24/7 :) og ingen tid til å lese bøker.

Jeg har lest i en rar, liten bok av Roy Andersson i kveld. Den heter "Vår tids redsel for alvor". En bitteliten bok med utrolig mye visdom. Leste den første gang for noen år siden, og p.g.a noen litt triste omstendigheter fikk jeg lyst til å ta den frem igjen. Jeg føler meg litt innadvendt om dagene, og da søker jeg alltid tilbake til litteratur/musikk som betyr noe spesielt for meg. Har hørt masse på Jeff Buckley og Radiohead + lest Invention Of Solitude - Paul Auster for n'te gang.

Jeg har en hang til fortiden (nostalgi  ;)) Har alltid hatt problemer med å forholde meg til nåtid/fremtid. Synker ned i melankolien og nostalgien.

Ikke noen ubehagelig følelse, men vanskelig for de som står meg nær; jeg blir så fjern og asosial.

Åh... den boken hørtes bra ut!! Skal sjekke den ut jeg :)

Jeg har en viss tendens til å synke ned i melankolien og fortiden jeg også... :sjenert:

Litteratur og musikk hjelper masse for meg også :)

Stor :klem: fra...

meiiii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! :) Deilig med fri :) Har sovet som en stein i natt, og følte meg helt uthvilt da jeg våknet. Veldig behagelig :)

Du er heldig!

Å reise rundt slik er noe av det jeg savner mest... men, det kommer kanskje en tid for meg også?  ;) Får satse på det, tenker jeg...

Jeg tror også det vil bli din tur (bokstavelig talt :ler: ) snart, Anette :)

Gratulerer med ferdig oppgave, Ciara! Jeg misunner deg ferie i Asia.. Jeg var backpacker i flere år, og Asia er favoritten. Jeg har vasket hus i dag. Til og med dratt frem kommoder og kjøleskap + vasket på toppen av kjøkkenskapene. Har hvite stearinlys, tulipaner og liljer i vaser og kongerøkelse. Bittelitt julestemning! Inspirert av deg skal jeg lage frukt og sjokoladefondue til dessert når jeg skal ha julefest her neste helg. Hørtes bare så utrolig godt ut. Tilsetter du noe i sjokoladen, eller bare smelter du den som den er?

Vi er backpackere vi også. Er veldig glad i den måten å reise på. Sånn stabil ferie blir litt kjedelig, synes jeg. Men vi er jo forskjellige. Hva var høydepunktene i Asia? Jeg skal til Sør-øst Asia (reise rundt), så jeg tar gjerne i mot tips :)

Så utrolig flink du har vært! Det hørtes jo utrolig nydelig ut med nyvasket hus, blomster, stearinlys og røkelse :) Jeg elsker det når jeg har vasket leilighet og setter meg ned og slapper av etterpå og er dønn fornøyd med meg selv ;)

Du kan velge om du bare vil ha smeltet sjokolade eller om du vil tilsette bittelitt fløte. Det er egentlig best med litt fløte i, for da blir det mer flytende og stivner ikke så fort igjen. Veldig godt :) Jeg har lagt sjokoladefondue på fest før, og det er veldig enkelt i tillegg til at det har vært en suksess blant gjestene :) Så ser det jo også veldig delikat ut om man tar masse forskjellige frukttyper, synes jeg.

Jeg har en hang til fortiden (nostalgi  ;)) Har alltid hatt problemer med å forholde meg til nåtid/fremtid. Synker ned i melankolien og nostalgien.

Den boken har jeg hatt lyst til å lese, og jeg fikk enda mer lyst nå som du anbefaler den. Kjenner veldig godt igjen det å være melankolsk og nostalgisk og bare høre på gamle musikkfavoritter. Det er en så merkelig følelse når man hører på musikk som betydde spesielt mye en periode - noen ganger føles det som å bli fraktet tilbake i tid, for man husker akkurat hva slags stemning det var den gangen. Jeg er litt redd for fremtid, egentlig, får alltid litt prestasjonsangst når jeg tenker framover ;) Men jeg prøver å lære meg å leve i nået (klisje, klisje ;)), for jeg har en tendens til å bekymre meg masse over ting jeg ikke kan kontrollere, og ødelegger mange koselige øyeblikk fordi jeg ikke klarer å slappe av. Det hadde det vært fint å lære seg en gang :forvirret:

Anette, du er så søt når du skriver "meiiii", vet ikke hvorfor, men jeg må alltid smile når du gjør det ;)

I dag skal jeg surfe masse på nettet, rydde litt og lese bok :) Er litt usikker på hvilken bok jeg skal begynne på, jeg har mange bøker i hylla som roper til meg samtidig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God morgen! Deilig med fri Har sovet som en stein i natt, og følte meg helt uthvilt da jeg våknet. Veldig behagelig

God morgennnnnnnnnnnnn!! (Eller god dag er det vel nå) :ler:

Jeg tror også det vil bli din tur (bokstavelig talt) snart, Anette :)
:ler: I hope you're right!! ;)

Jeg er litt redd for fremtid, egentlig, får alltid litt prestasjonsangst når jeg tenker framover  Men jeg prøver å lære meg å leve i nået (klisje, klisje ), for jeg har en tendens til å bekymre meg masse over ting jeg ikke kan kontrollere, og ødelegger mange koselige øyeblikk fordi jeg ikke klarer å slappe av. Det hadde det vært fint å lære seg en gang

:overrasket::overrasket: Jeg også!! men det vet du/dere vel allerede... :ler:

Anette, du er så søt når du skriver "meiiii", vet ikke hvorfor, men jeg må alltid smile når du gjør det

:rodme::rodme: åååh psshhhhhhhh... :ler:

I dag skal jeg surfe masse på nettet, rydde litt og lese bok :) Er litt usikker på hvilken bok jeg skal begynne på, jeg har mange bøker i hylla som roper til meg samtidig
Jeg har også problemer med å velge bok, men inspirert av Lilypie, dro jeg fram en liten bok i går kveld, og leste hele før jeg sovnet... det ver en "tegnet roman", så det var litt som en tegneserie... men den var bare såååå bra!! ;)

Kanskje jeg skal skrive en anmeldelse når jeg bare har svart på julekalenderen? :sjenert:;)

:klem: fra...

meiiii

:sjarmor::sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Frøken Livredd & Kjærligheten” en tegnet roman av Joanna Rubin Dranger

Dette er en fantastisk liten, men du så stor bok om å være redd for kjærligheten, om å føle seg usikker og liten, om å tro at man er verdiløs i det ene øyeblikket, for så å blomstre opp og ha verden i sine hender i det neste. Jeg tør påstå at ingen som virkelig har vært forelsket ikke vil kjenne seg veldig, veldig godt igjen i denne boken! Illustrasjonene er helt fantastisk, kontrastbruken av hvitt og svart fungere så utrolig godt til å understreke poengene og følelsene i fortellingen, det er akkurat som om den var i farger, men det er den altså ikke... Jeg vil anbefale denne lille, store boken på det aller varmeste til absolutt alle!

;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka har jeg også "lest", likte den veldig godt.

Begynte å titte over oppgaven jeg har skrevet i stad. Skal levere den til uka, og tenkte jeg burde se over en gang til. Det er det dummeste jeg har gjort tror jeg, nå følte jeg at alt var skikkelig dårlig. Så nå skal jeg ikke se på den mer. Tror jeg har jobbet så mye med den at alt virker dumt og dårlig. Var ganske fornøyd for noen dager siden. Nå bare leverer jeg, så får det gå som det går... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awww... den er sikkert kjempebra - kan ikke forestille meg noe annet!

Alt blir teit og dumt når man leser over det rett før det skal leveres inn, kjenner meg godt igjen i det... ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...