ashera Skrevet 2. mai 2009 #5661 Del Skrevet 2. mai 2009 Focaccia er lett å lage! Husk godt med olje oppå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #5662 Del Skrevet 2. mai 2009 Fint! Fant en Arkana-oppskrift, og de pleier å være sikre vinnere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krynkel Skrevet 2. mai 2009 #5663 Del Skrevet 2. mai 2009 Du får rapportere etterpå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #5664 Del Skrevet 2. mai 2009 Will do! Nå er brownies i ovnen, og foccaccia-deig står til heving. Nå skal jeg ta litt oppvask og plante litt i hagen før jeg må til pers på kjøkkenet igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krynkel Skrevet 2. mai 2009 #5665 Del Skrevet 2. mai 2009 Skal du ha gjester, siden du lager så mye godt? Jeg er lovet en stabel skillingsboller til dessert, og gjett om jeg ser frem til det. Middagen er noe så spennende som bakt potet med bl.a. bacon og mais som tilbehør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #5666 Del Skrevet 2. mai 2009 Nope! Det er bare mannen og jeg som legger opp til en ekstra hyggelig lørdagskveld! Og gjett hva, jeg har fortsatt chablis i kjøleskapet. Kjøpte faktisk chablis på papp, og jammen dugde ikke den også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #5667 Del Skrevet 2. mai 2009 Det er forresten få ting som slår nystekte skillingsboller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #5668 Del Skrevet 2. mai 2009 Foccacciaen ble en suksess! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krynkel Skrevet 2. mai 2009 #5669 Del Skrevet 2. mai 2009 Nope! Det er bare mannen og jeg som legger opp til en ekstra hyggelig lørdagskveld! Og gjett hva, jeg har fortsatt chablis i kjøleskapet. Kjøpte faktisk chablis på papp, og jammen dugde ikke den også. Så hyggelig! Grunnet uforutsette hendelser går jeg på cola i dag. Cola Zero, faktisk. Jeg kjenner jeg er litt skuffet fordi jeg hadde chablis igjen fra i går, men vi kan jo håpe på bedre chablisføre i morgen. Det er forresten få ting som slår nystekte skillingsboller Enig. Jeg laget deigen, så får "noen andre" stå for resten. Gjett om jeg gleder meg! Foccacciaen ble en suksess! Del gjerne oppskriften! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #5670 Del Skrevet 2. mai 2009 Håper på bedre chablis-føre for deg i morgen, Krynkel! Her er Arkanas foccaccia-oppskrift: Denne bruker jeg. Focaccia (1 brød) 25 g gjær 2 dl lunkent vann 2 ss olivenolje 1 ts grovt havsalt 350 g hvetemel 2 ss olivenolje 2 ts grovt havsalt 3 ts frisk hakket timian eller rosmarin, evt 1 ½ ts tørket Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett. Dekk med klede og la heve ca 20 minutter. Lag små groper med fingertuppene. Drypp olje over og dryss over salt og timian. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krynkel Skrevet 2. mai 2009 #5671 Del Skrevet 2. mai 2009 Takk! Kopiert og limt inn i PC-kokebok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. mai 2009 Forfatter #5672 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Philippe Claudel: Brodecks rapport Brodeck bor i en liten europeisk fjell-landsby. Han har overlevd krigen og kommet hjem utmagret og etter et opphold i en dødsleir. Der skjer det en underlig hendelse: Landsbyens menn tar livet av en mystisk mann, de Anderer, som har holdt til på vertshuset de siste månedene. Brodeck blir bedt om å skrive en rapport om hvorfor landsbymennene gjorde dette. Dette er en finurlig bok om krigens forferdeligheter, om hva frykt gjør med mennesker. Det blir fortalt nok til at leseren antar vi befinner oss etter andre verdenskrig, men samtidig lite nok til at situasjonen virker universell og nysgjerrighetsvekkende. Språket er gnistrende - Claudel skriver enkelt og avansert på samme tid, og beskrivelsene av mennesker er ofte sterkt urovekkende i all sin enkelhet. Dette er en mesterlig bok. Kader Abdolah: Sendebudet Muhammad Abdolah har med dette skrevet biografien til profeten Muhammad. Det er interessant lesing for alle med et snev av interesse for religion. I romans form er livet til Muhammad beskrevet fra fødsel til død. Og det er ikke nødvendigvis et flatterende bilde Abdolah tegner - Muhammad er både glad i unge kvinner og makt. Men samtidig er han en radikaler i sin tid og lykkes i å spre det han mener er Guds ord - Islam. Kader Abdolah: Koranen Og her er Abdolahs oversatte og reviderte versjon av Koranen - forenklet og fridd for en del gjentakelser. Det er interessant lesing, men jeg fikk ikke så mye ut av å lese gjennom den på en kveld. Dette blir som metaforrik poesi - mest som rent diktverk å regne. Men så er det også slik Abdolah hevder Koranen bør leses. Interessant er det imidlertid! Endret 3. mai 2009 av Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #5673 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg har dårlig økonomisk oversikt, det er det bare å innse. Men det ender alltid positivt. For eksempel hadde jeg i fjor angst for å få baksmell og økte dermed skattetrekket. Jeg var fortsatt redd for å få baksmell i vår, men endte med over 20 000 tilbake Nå har jeg begått en ny blunder. Jeg har jo boliglånet på autotrekk, og har overført fast sum hver måned. Men siden jeg endret det faste trekket har jo renta gå ned, og når jeg nå sjekket lånekontoen fant jeg 7000 jeg ikke visste jeg hadde Det er godt det er den veien det går! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 4. mai 2009 #5674 Del Skrevet 4. mai 2009 Mmm, foccaccia høres kjempegodt ut. Det har jeg lyst til å prøve en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 4. mai 2009 #5675 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg laget forrige mandag, og har en halv porsjon i fryseren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krynkel Skrevet 5. mai 2009 #5676 Del Skrevet 5. mai 2009 Ciara, slike overraskelser må jo trolig være blant de beste! I alle fall av de materielle overraskelser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 5. mai 2009 #5677 Del Skrevet 5. mai 2009 Økonomisk innsikt er oppskrytt -særlig når man får slike overraskelser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #5678 Del Skrevet 5. mai 2009 Mmm, foccaccia høres kjempegodt ut. Det har jeg lyst til å prøve en dag. Ja, og jeg har lyst til å lage mer! Jeg laget forrige mandag, og har en halv porsjon i fryseren! I fryseren? At jeg ikke tenkte på det! Men smaker focaccia som har vært fryst like godt? Ciara, slike overraskelser må jo trolig være blant de beste! I alle fall av de materielle overraskelser... Absolutt. Materielle overraskelser skal ikke undervurderes Økonomisk innsikt er oppskrytt -særlig når man får slike overraskelser Så sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 6. mai 2009 #5679 Del Skrevet 6. mai 2009 Har forresten funnet ny smoothie-favoritt: Vannmelon, jordbær og mynte Åh, det høres fantastisk ut! Jeg er inne i en smoothie-periode for tiden, så den skal jeg absolutt prøve snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #5680 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg har en veldig smart og kosete katt. Han har to mål: 1: Få mest mulig kos 2: Forhindre sin matmor (eller matfar) i å gjøre noe annet mens han får kos Dette betyr at en yndlingsaktivitet er å legge seg i fanget mens jeg jobber på pc'en, og deretter gradvis smyge seg over den ene armen. Da begynner bevegelsesfriheten min å bli såpass begrenset at jeg like gjerne kan klappe eller klø ham med den andre armen. Eller, yndlingsaktivitet nummer to, han legger seg oppå avisene vi leser. Vi smiler og synes han er såpass sjarmerende at han får kos likevel. Så har vi sleipe yndlingsaktivitet nummer tre: Hoppe opp på fanget og begynne å male optimistisk før noen av oss så mye som har sett på ham. Siden vi har problemer med å såre et lite kattehjerte må vi jo kose, og malingen blir et selvoppfyllende profeti. Slutter vi før han har fått nok, bare ser han opp på oss og mjauer ynkelig fra fanget. Smarte, smarte katten. Jeg tror han har et godt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå