Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Har du ikke lest noe hele påsken? :dåne:

Jeg har -på oppfording -lest Hanne Ørstaviks Kjærlighet og vet egentlig ikke helt hva jeg synes... Historien i seg selv er jo egentlig ganske sjokkerende, og jeg likte åten den far koponert å, men jeg tror ikke jeg er klar for å kaste meg over resten av forfatterskapet hennes sånn umiddelbart...

Dessuten har jeg begynt på Johan Harstad Buzz Aldrin..., som det viste seg at flere av mine hyttefeller hadde lest -og likt -nokså nylig. Men jeg kommenterte til en av dem Harstad spesielle litt hesblesende skrivestil, med mangemange småsetninger med komma mellom -på det meste gikk det tre sider uten punktum -og det hadde hun ikke lagt merke til engang. For meg er det noen av det mest typiske for Harstad og noe av det jeg liker med stilen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dæng. Hadde vært hyggelig for oss andre å ha noe å humre av nå.

Men jeg kan trøste med at jeg hadde et veldig morsomt fall på ski. Jeg tok et par skritt utenfor løypa, og med helmorken snø betydde det at jeg raste gjennom og skrudde rumpa godt ned i snøen, og hadde bena alle veier. Snøen var dyp, så det var liksom ikke bare bare å komme seg opp heller. Etter en god del kaving kom det en eldre kar travende forbi og sa: "Jaså, orka du ikke mer?" :ler:

Nå har jeg blåmerke midt på rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -på oppfording -lest Hanne Ørstaviks Kjærlighet og vet egentlig ikke helt hva jeg synes... Historien i seg selv er jo egentlig ganske sjokkerende, og jeg likte åten den far koponert å, men jeg tror ikke jeg er klar for å kaste meg over resten av forfatterskapet hennes sånn umiddelbart...

Dessuten har jeg begynt på Johan Harstad Buzz Aldrin..., som det viste seg at flere av mine hyttefeller hadde lest -og likt -nokså nylig. Men jeg kommenterte til en av dem Harstad spesielle litt hesblesende skrivestil, med mangemange småsetninger med komma mellom -på det meste gikk det tre sider uten punktum -og det hadde hun ikke lagt merke til engang. For meg er det noen av det mest typiske for Harstad og noe av det jeg liker med stilen hans.

Jeg forstår godt ambivalensen i forhold til Ørstavik selv om jeg har fått mye ut av bøkene hennes. Men når jeg tenker meg om er det ikke et forfatterskap jeg ville lest i et strekk uansett ;)

Enig med deg om Harstad, det er en spesiell stil. Samtidig tenker jeg det er et godt tegn at din venninne ikke hadde lagt merke til det - for da har boken likevel vært behagelig å lese. Det finnes mange spesielle stiler som er mer irriterende enn fascinerende, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan trøste med at jeg hadde et veldig morsomt fall på ski. Jeg tok et par skritt utenfor løypa, og med helmorken snø betydde det at jeg raste gjennom og skrudde rumpa godt ned i snøen, og hadde bena alle veier. Snøen var dyp, så det var liksom ikke bare bare å komme seg opp heller. Etter en god del kaving kom det en eldre kar travende forbi og sa: "Jaså, orka du ikke mer?" :ler:

Nå har jeg blåmerke midt på rumpa.

:ler:

Råtten snø er festlig ja. Jeg klarte å ødelegge skistøvlene mine et par hundre meter fra hytta og måtte komme meg tilbake ute ski -ned en bakke, over vannet og opp en bakke. På vannet var ikke snøen så dyp, så det gikk det relativt greit ågå, men bakkene var verre. Nedoverbakken trillet jeg rett og slett ned, oppoverbakken krabbet jeg opp på alle fire, og håpet at ingen skulle komme forbi og se meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råtten snø er festlig ja. Jeg klarte å ødelegge skistøvlene mine et par hundre meter fra hytta og måtte komme meg tilbake ute ski -ned en bakke, over vannet og opp en bakke. På vannet var ikke snøen så dyp, så det gikk det relativt greit ågå, men bakkene var verre. Nedoverbakken trillet jeg rett og slett ned, oppoverbakken krabbet jeg opp på alle fire, og håpet at ingen skulle komme forbi og se meg :fnise:

Æsj, så kjedelig! Men det høres ut som et Kodak-øyeblikk likevel :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne før påske, og sitter igjen med en følelse av at jeg har gått glipp av noe. Jeg likte måten hun skriver på og storyen (sjokkerende som den var), men det blir nok en stund til neste bok av henne. Men jeg må nok lese noe av henne igjen.

Buzz Aldrin tenkte jeg å ta med på togtur i helgen. Evt. Brent B. Eller begge.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har på følelsen at jeg hermer etter alle andre i lektyre for tiden, men når det kommer så mange spennende anbfalinger rund omkring så må jeg jo. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på følelsen at jeg hermer etter alle andre i lektyre for tiden, men når det kommer så mange spennende anbfalinger rund omkring så må jeg jo. :ler:

Alle hermer vel egentlig etter noen i større eller mindre grad? :) Jeg lar meg inspirere av kolleger og venner, og er bare glad hvis tipsene mine inspirerer videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg om Harstad, det er en spesiell stil. Samtidig tenker jeg det er et godt tegn at din venninne ikke hadde lagt merke til det - for da har boken likevel vært behagelig å lese. Det finnes mange spesielle stiler som er mer irriterende enn fascinerende, for å si det sånn.

Absolutt -ønsket om å ha en egen og utpreget stil har nok ødelagt mange gode historier. Jeg fikk for eksempel fullstendig mark av de korte, enkle setningene i Naiv.Super. Joda, det var et veldig bevisst valg fra forfatterens side, men det irriterte vettet av meg...

Æsj, så kjedelig! Men det høres ut som et Kodak-øyeblikk likevel :ler:

Særlig da jeg satt lett fortumlet i bunnen av bakken og ventet på at verden skulle slutte å gå rundt :ler:

Buzz Aldrin tenkte jeg å ta med på togtur i helgen. Evt. Brent B. Eller begge.... :ler:

Sats på Buzz Aldrin, så kan vi sitte der og lese samme bok og se lure ut :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet hvordan jeg går fram for å få tak i en kunstner? Det er en kunstner som lager fantastiske trykk, men når jeg googler får jeg ikke opp noe kontaktinfo. Ikke på Gule sider, heller. Finnes det noen slags kunstformidlingsinstans for slikt? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet hvordan jeg går fram for å få tak i en kunstner? Det er en kunstner som lager fantastiske trykk, men når jeg googler får jeg ikke opp noe kontaktinfo. Ikke på Gule sider, heller. Finnes det noen slags kunstformidlingsinstans for slikt? :klø:

Har vedkommende hatt utstilling? I så fall er det kanskje mulig å ta kontakt via galleriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! :)

Har vedkommende hatt utstilling? I så fall er det kanskje mulig å ta kontakt via galleriet?

Ja, veldig mange, og de fleste for flere år siden. Jeg skal google litt til og sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Er det her man kan bekjenne sine synder? Det vil si mot ideen om at jeg skulle lese mer i påskeferien?

Jeg synes dagene gikk bort til matlaging, påkledning, rydding og tørking av tøy. Og da det endelig ble kveld, sovnet jeg sammen med minsten.

Imidlertid fikk jeg lest noen sider av To campingvogner og en jordbæråker, en bok mannen leste ferdig der oppe, og som han skrøt av.

Har du lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det her man kan bekjenne sine synder? Det vil si mot ideen om at jeg skulle lese mer i påskeferien?

Jeg synes dagene gikk bort til matlaging, påkledning, rydding og tørking av tøy. Og da det endelig ble kveld, sovnet jeg sammen med minsten.

Imidlertid fikk jeg lest noen sider av To campingvogner og en jordbæråker, en bok mannen leste ferdig der oppe, og som han skrøt av.

Har du lest den?

Har ikke lest den, men har hørt flere som har vært begeistret for denne og den forrige boken. Så det er godt mulig jeg leser den etterhvert :)

Ellers skjønner jeg godt at det ikke ble mye tid til lesing. Hos oss tok også gjøremål som matlaging, vannhenting og oppvask mye tid. Når man i tillegg går noen turer er plutselig mye av dagen borte. Så jeg kan bare forestille meg hvordan det blir når man har barn i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest Frank Rossaviks biografi om Einar Førde. Rossavik skriver godt. Nå er jeg ganske godt orientert i etterkrigstidas APere. Har også lest Gros selvbiografi, og Einar Gerhardsens fembindsverk (som jeg kjøpte på korpsets bokloppis i vinter). Men jeg tar meg i å like best det som handler om de alminnelige tingene og ikke alt det politiske stoffet (selv om det er det sistnevnte jeg ønsker å bli klokere på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin beskrivelse! :)

Den boken har jeg også, men jeg tror det kommer i kategorien "Bøker jeg aldri får lest". Det skyldes at jeg vet for lite om Førde til at han interesserer meg nok til å lese en bok om ham. Skulle ønske jeg hadde større interesse for slike biografier, egentlig, jeg kunne definitivt trengt kunnskapen :sjenert:

Sånn, det var min synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagsblomstene er kjøpt.

Fredagsvinen er kjøpt - rosévin denne gangen :)

En lang og hektisk arbeidsdag er unnagjort.

Mat er handlet inn.

Nå skal jeg fare over hjemmet. Usj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinka! Jeg har valgets kvaler, rosé eller hvit? Og jeg får ikke tatt huset, og har ikke jobbet ferdig, men jeg skal i alle fall ha en kosepause med vin og snadder. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...