Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Gjest Krynkel
Syntes det hørtes strålende ut å feire med skitur, jeg! :) Gratulerer!

Takk for det!

Ja, å feire med skitur er midt i blinken for oss, det er slike ting vi liker :Nikke:

Bryllupsreise på Hardangervidda, anniversaries med ski på beina - hva skal man med solfylte øyer og romantiske byer når man kan gjøre det på denne måten? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deilig helg.

Har lest og lest og lest. Det kommer en rekke anmeldelser om ikke lenge. Men jeg kan røpe at jeg har fått dilla på Shopaholic-bøkene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha Iittala kivi lyslykter. Blanke, frosted hvite og rosa. Bare så frustrerende at de er så dyre :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel
Jeg vil ha Iittala kivi lyslykter. Blanke, frosted hvite og rosa. Bare så frustrerende at de er så dyre :filer:

I know!! Shoppet iittala før helgen, og jeg sto og siklet på lysestakene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal nå starte prosjektet med å kjøpe én og én av dem. Problemet med meg er jeg ønsker meg åtte som matcher med en gang, og å bruke 1500 kroner på lyslykter er litt vel... råflott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel
Men jeg skal nå starte prosjektet med å kjøpe én og én av dem. Problemet med meg er jeg ønsker meg åtte som matcher med en gang, og å bruke 1500 kroner på lyslykter er litt vel... råflott.

Jeg vet... Ja, hvis man ikke har gavekort til slike formål, da. Men det er jo ikke alle som er nygift. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens innkjøp:

En Kivi lyslykt fra Iittala i fargen sweet pink

En bukett rosa grenroser

En flaske vin

Sophie Kinsella: Shopaholic Abroad

= perfekt jentekveld alene uten mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krynkel

Ciara, det høres fantastisk ut!

Er Shopaholic-bøkene bra, altså? Jeg har to (eller tre?), men har ikke lest dem. Burde jeg? Chic lit-periode på sin plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke stor litteratur, men man har jo forskjellige litterære behov :fnise: Jeg synes de er herlig underholdende og bra avslapning. Som å lese Elle i roman-form, omtrent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg gjennom Mannen som elsket Yngve til slutt, men det krevde innsats... Den hadde noen bra partier, men stort sett synes jeg den var kjedelig og uengasjerende -og Jarle må da være en av de minst sympatiske romanfigurene jeg har vært borti. Dette var i det hele tatt en skikkelig nedtur -har jo sett fram til å lese boka i flere år og bare hørt positive ting om den :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg gjennom Mannen som elsket Yngve til slutt, men det krevde innsats... Den hadde noen bra partier, men stort sett synes jeg den var kjedelig og uengasjerende -og Jarle må da være en av de minst sympatiske romanfigurene jeg har vært borti. Dette var i det hele tatt en skikkelig nedtur -har jo sett fram til å lese boka i flere år og bare hørt positive ting om den :sukk:

Oj! :overrasket: Alltid interessant når litteratur oppleves så forskjellig. Jeg leste boken for en del år siden, og syntes var noe av det bedre jeg har lest av norsk samtidslitteratur (sammen med Kompani Orheim som jeg leste etterpå). Derfor har jeg også reklamert heftig for den. Jeg syntes spesielt personskildringene var nydelige og såre. Jarle gjør en del ikke spesielt sympatiske ting, men jeg syntes det var noe av poenget (men nå liker jeg faktisk bøker med hovedpersoner som ikke alltid gjør så sympatiske ting, jeg da). Jeg opplevde ham og boken som en troverdig skildring av ungdomshelvetet og av familie. Renberg/Jarle og jeg er omtrent like gamle, så jeg elsket selvsagt også alle referansene til min ungdomstid, spesielt musikkreferansene som innledet kapitlene. Det er mulig disse referansene bidro mye til at jeg likte boken så godt (men Tenåringsdatteren min har akkurat lest begge i forbindelse med skolen, og hun likte dem også godt. Vi så filmen sammen i fjor).

Hm. Kjedelig og uengasjerende? Jeg slukte den og ble begeistret. :fnise:

Regner med at det ikke blir Kompani Orheim på deg med det første? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kompani Orheim ble levert inn i dag -ulest :fnise:

Jeg skjønner jo at det er meg det er noe galt med -alle elsker jo Yngve :ler: Men det kom overraskende på meg også at jeg ikke likte den -jeg var helt klar for å melde meg inn i fanklubben da jeg begynte på boka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompani Orheim ble levert inn i dag -ulest :fnise:

Jeg skjønner jo at det er meg det er noe galt med -alle elsker jo Yngve :ler: Men det kom overraskende på meg også at jeg ikke likte den -jeg var helt klar for å melde meg inn i fanklubben da jeg begynte på boka...

Hehe. Det er da ikke noe galt med deg! Du er den kule rebellen som ikke er en del av saueflokken osv osv. :fnise: Jeg synes det er interessant at du har den oppfatningen av boken!

Endret av Fresi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kul::ler:

Det er litt pussig -noen bøker er helt etter forventningene (på godt og vondt), noen er overraskende perler og noen er bare fullstendig og uventet helbom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:kul::ler:

Det er litt pussig -noen bøker er helt etter forventningene (på godt og vondt), noen er overraskende perler og noen er bare fullstendig og uventet helbom.

Det er sant. Jeg har hatt lignende opplevelser som deg, jeg også. Den jeg kommer på i farta er "Da Nietzsche gråt" av Yalom. Jeg leste den med en gang den kom ut på norsk, hadde gledet meg til den - og syntes den var helt crap, en slags hybridsjanger som ikke tiltalte meg i det hele tatt. Etter en stund hadde "alle" lest boken og "alle" elsket den. Jeg var et eneste stort spørsmålstegn. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man begynner jo å lure -hva har alle andre skjønt som jeg har gått glipp av? Alternativt -hva har jeg skjønt som ingen andre ser? :fnise: Men det kan vel for bli litt "keiserens nye bok" -hvis mange nok liker den, så er det lettere for andre å bare være enig, heller enn å protestere og være sær og måtte prøve å argumentere for meningene sine; det blir "riktigere" å like boka... Særlig hvis det er snakk om kritikerroste bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så forresten en bokanmeldelse i siste nummer av Morgenbladet, hvor anmelderen annonserte at han ikke skjønte boken, Betryggende å se at det skjer dem også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man begynner jo å lure -hva har alle andre skjønt som jeg har gått glipp av? Alternativt -hva har jeg skjønt som ingen andre ser? :fnise: Men det kan vel for bli litt "keiserens nye bok" -hvis mange nok liker den, så er det lettere for andre å bare være enig, heller enn å protestere og være sær og måtte prøve å argumentere for meningene sine; det blir "riktigere" å like boka... Særlig hvis det er snakk om kritikerroste bøker.

Nettopp. I Yalom-tilfellet vurderte jeg noen sekunder om jeg hadde misforstått noe helt grunnleggende, men så kom jeg til at det hadde jeg sikkert ikke. :nigo: Og jeg skjønner godt hva du mener med "keiserens nye bok". I de to tilfellene over her hadde jeg riktignok lest bøkene før jeg hørte noe som helst om dem fra andre, men jeg har garantert vært borti bøker som "alle" har skrytt av og som jeg ikke har falt pladask for. I det siste tilfellet tror jeg all rosen bidrar til å muligens gjøre meg litt ekstra skeptisk (jeg er vrang). :fnise: Jeg kom for eksempel aldri så langt at jeg fikk lest Stieg Larsson-bøkene som alle, absolutt alle snakket om og elsket. Da jeg etter to år leste den første, ble jeg litt skuffet, og jeg har ennå ikke lest de to andre. Ikke fordi jeg absolutt ikke likte den, men forventningene var så skyhøye at jeg ble ganske så skuffet, faktisk. Spennende krim, absolutt, men var den sååå fantastisk, lissom? :fnise:

(Og snakk om irriterende hovedperson. :sjenert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...