ashera Skrevet 3. februar 2009 #5221 Del Skrevet 3. februar 2009 Forøvrig kan jeg melde om at formen er kjempebra trass helgens vamping. Ikke verst Sånn er det når man ennu er ung og har ranglekondis. *misunnelig* Nå leser jeg Careless in red av Susan George. Dårlig plan, fordi jeg egentlig skal jobbe nå, men klarer ikke å legge den fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 3. februar 2009 #5222 Del Skrevet 3. februar 2009 Mener du Elizabeth George, eilan? I så fall gikk vi langs en del av kyststien Lynley følger da vi var i Cornwall i høst. Ellers burde jeg ikke gå inn i denne dagboken, den får bokhavesyken min til å blomstre, og det trenger jeg strengt tatt ikke. Men det er utrolig kjekt å lese anmeldelsene dine, Ciara! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 3. februar 2009 #5223 Del Skrevet 3. februar 2009 Mener du Elizabeth George, eilan? I så fall gikk vi langs en del av kyststien Lynley følger da vi var i Cornwall i høst. Ja selvsagt. Roter litt sammen med min andre engelske (ve, egentlig amerikanske, men skriver i og om England) mursteinsfavoritt Susan Howatch. Tenkte faktisk på deg av den grunn i sted! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 4. februar 2009 #5224 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg kom meg jo ikke på kino den uka, så da spørs det om den blir sett før den kommer på dvd. Jeg gidder sjelden reise ens ærend til Oslo bare for å gå på kino... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #5225 Del Skrevet 4. februar 2009 Sånn er det når man ennu er ung og har ranglekondis. *misunnelig* Nå leser jeg Careless in red av Susan George. Dårlig plan, fordi jeg egentlig skal jobbe nå, men klarer ikke å legge den fra meg. Jeg elsker Elizabeth George, og jeg er ganske forelsket i Lynley I så fall gikk vi langs en del av kyststien Lynley følger da vi var i Cornwall i høst. Ellers burde jeg ikke gå inn i denne dagboken, den får bokhavesyken min til å blomstre, og det trenger jeg strengt tatt ikke. Men det er utrolig kjekt å lese anmeldelsene dine, Ciara! Høres ut som en fin tur. Jeg har også vært i Cornwall, dog ikke i Lynleys fotspor, og det var veldig fint Men Nilma, HVA er galt med bokhavesyke? Ja selvsagt. Roter litt sammen med min andre engelske (ve, egentlig amerikanske, men skriver i og om England) mursteinsfavoritt Susan Howatch. Tenkte faktisk på deg av den grunn i sted! Howatch? Har jeg faktisk ikke hørt om. Anbefaler du? Jeg kom meg jo ikke på kino den uka, så da spørs det om den blir sett før den kommer på dvd. Jeg gidder sjelden reise ens ærend til Oslo bare for å gå på kino... Det skjønner jeg godt. VI er oslofantaster, men dog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 4. februar 2009 #5226 Del Skrevet 4. februar 2009 Howatch? Har jeg faktisk ikke hørt om. Anbefaler du? Ja! Mursteiner, men dog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #5227 Del Skrevet 7. februar 2009 Ja! Mursteiner, men dog. Ser spennende ut. Hvorfor tenker jeg på Ken Folletts Stormenes tid når jeg ser dem? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #5228 Del Skrevet 7. februar 2009 Milena Agus: Kvinnen fra månen En tynn liten roman som leses på en liten kveld. Jeg-personen forteller sin familiehistorie. Særlig handler det om jeg-personens bestemor, som var av det heller eksentriske slaget. Tross sin klassiske italienske skjønnhet skremte hun vekk alle frierne sine på grunn av for heftige kjærlighetsbrev, og endte opp med å bli gift med en eldre mann hun ikke elsket. Desperat etter kjærlighet fortviler bestemoren. Så sendes bestemoren til et kursted pga nyreplager, og der møter hun Veteranen. Dette er en sjarmerende historie, ganske lett å like på grunn av temaene Italia og kjærlighet. Og den har en vri i handlingen som gjør den mer interessant utover i boka. Perfekt gavebok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 7. februar 2009 #5229 Del Skrevet 7. februar 2009 Dette er en sjarmerende historie, ganske lett å like på grunn av temaene Italia og kjærlighet. Og den har en vri i handlingen som gjør den mer interessant utover i boka. Perfekt gavebok. Pokker, det skulle jeg ha sett før, så skulle svigermor ha fått den til morsdagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #5230 Del Skrevet 7. februar 2009 Jaja, svigermor har vel bursdag en gang, hun også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #5231 Del Skrevet 8. februar 2009 Det går unna på lesefronten om dagen! Louis de Bernières: Partisanens datter Engelske Chris er en ensom, middeladrende mann. Han er ute og kjører bil når han en dag ser Roza i veikanten. Roza er en tidligere prostituert kvinne fra Serbia. Et uvanlig vennskap tar form mellom Chris og Roza. Chris besøker Roza og hører henne fortelle historier fra livet sitt. Som i 1001 natt forelsker Chris seg enda litt mer for hver historie Roza forteller. Men er historiene hennes sanne? Å, for en nydelig bok. Noen av dere har kanskje som meg lest Kaptein Corellis mandolin og vært hektet på Louis de Bernières siden. Han skriver så rørende på en ikke-pretensiøs måte, bøkene bobler av overskudd og underfundig humor. Han er en mester i å beskrive mennesker, både Roza og Chris står så levende for meg. Håper mange leser denne her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #5232 Del Skrevet 8. februar 2009 Kluun: Enkemannen Denne boka er oppfølgeren til "Kvinne går til lege, mann går på by'n" som ble utgitt for to år siden. Romanene er temmelig selvbiografiske. Kluun mistet sin kone til kreften, og ble enkemann med eneansvar for datteren. Han var notorisk utro mens kona lå på dødsleiet, og svært promiskuøs etterpå. "Kvinne går til lege" handlet om fasen fra kreftdiagnosen til konas død, og var en bok som provoserte mange lesere. I "Enkemannen" handler det altså om livet som enkemann, hvor hovedpersonen Stijn for det meste er partydoper og har sex med ethvert hunkjønn han kommer over. I blant får han dårlig samvittighet fordi han skjønner at denne livsstilen neppe er så gunstig for datteren, men han ramler stadig utpå igjen. Etterhvert finner vi ut at det hele er sorgunnvikelse, og en tur til Australia får Stijn på riktig spor igjen. Kjærligheten finner han også. Nå høres det ut som om jeg har røpet hele boka, og det har jeg forsåvidt også. Men det har også forlaget på baksideteksten, så leseopplevelsen bød ikke på én eneste overraskelse. Dette er forbausende lite spennende og originalt. Jeg mistenker også at forfatteren vet at leseren tenker at Stijn=forfatteren, og desperat forsøker å legge inn formildende faktorer for å unngå hets. Men greit, man kan godt hevde at partydop og damer i sykelige mengder kan relateres til sorg, men jeg får ikke mer sympati av den grunn. Det blir litt sytete for meg: "Stakkars meg, jeg har mistet kona mi, og nå må jeg ha sex hele tiden! Det er ikke fordi jeg vil det, men fordi jeg er så forferdelig deprimert!" En slik mentalitet trenger en fantastisk skrevet roman for å bli fordøyelig, og dette er ikke en fantastisk roman. Det er en roman med særdeles usjarmerende og dårlig språk, med wannabe-kule detaljer (f.eks introduseres alle personer med en faktaboks hvor egenskapene og bakgrunnen til vedkommende er oppsummert + et sitat), platte popkulturelle referanser og null dybde. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg leste denne. Men la nå i det minste denne håpløse leseopplevelsen være verdt noe: Ikke gå i fella dere også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. februar 2009 #5233 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg likte "Kvinne går til lege..." og hadde tenkt å lese denne også, men nå mistet jeg litt lysten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #5234 Del Skrevet 8. februar 2009 Ja, det håper jeg virkelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #5235 Del Skrevet 8. februar 2009 Johan Harstad: B-sider Denne har jeg bare lest i, ikke lest ut. Men dog, jeg elsker den! Boka er verdt å skaffe bare fordi den ser så utrolig nydelig ut. Nydelig omslag. Bilder inni. Tung og god papirkvalitet. Harstads omslag bør alltid studeres nøye. For eksempel er mange av smussomslagene tosidige, så snu på omslaget, og man kan få seg en hyggelig overraskelse. Og selvsagt står Harstad for, foruten teksten selvsagt, både omslag og illustrasjoner inne i bøkene. B-sider er ikke en bok, dette er kunst. Når jeg likevel ikke har lest den ut, så betyr ikke det annet enn at jeg ikke er spesielt glad i å lese dramatikk. Det er god dramatikk etter hva jeg kan forstå, men jeg lar meg aldri fengsle helt. For en som elsker dramatikk er dette imidlertid fantastiske saker, vil jeg tro. Daria? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. februar 2009 #5236 Del Skrevet 8. februar 2009 Nå har jeg ikke lest denne (ennå), jeg har bare snust litt i den på jobben, men jeg så jo Krasnoyarsk før jul, pg synes det fungerte bra på scenen. Det stykket er jo ikke skrevet som tradisjonell dramatikk, mer en samling tekster og monologer som han oppfordrer til at det kuttes, legges til og stokkes om på etter ønske. Den skal og må nok leses Er veldig spent på hva han får til på Nationalteateret etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #5237 Del Skrevet 8. februar 2009 Hva skal han på Nationaltheatret? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 8. februar 2009 #5238 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg har kjøpt inn litteratur til den forestående vinterferien - Revolutinary Road og What I loved. Jeg har tyvstartet poå Revolutinary Road allerede, og den virker lovende. Jeg leste The sorrows of an American i sommer, og gleder meg til å lese What I loved. Også ble jeg glad av å lese anmeldelsen din av Partisanens Datter. Jeg synes også Kaptein Correllis mandolin var helt fantastisk - jeg bare digger åpningskapitlet om doktoren som kurerer livslang døvhet ved å fjerne en ert fra øret... :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #5239 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg har kjøpt inn litteratur til den forestående vinterferien - Revolutinary Road og What I loved. Jeg har tyvstartet poå Revolutinary Road allerede, og den virker lovende. Jeg leste The sorrows of an American i sommer, og gleder meg til å lese What I loved. Også ble jeg glad av å lese anmeldelsen din av Partisanens Datter. Jeg synes også Kaptein Correllis mandolin var helt fantastisk - jeg bare digger åpningskapitlet om doktoren som kurerer livslang døvhet ved å fjerne en ert fra øret... :rødme: Jeg tipper du kommer til å elske både Revolutionary Road og What I Loved. Jeg leste What I Loved om igjen for noen uker siden, og jeg ble nok en gang betatt. Siri Hustvedt er en av mine store favoritter. Og enig med deg om åpningskapittelet! Det er helt fantastisk. Morsomt hvis du har det kapittelet i bakhodet når du leser Revolutionary Road, du vil skjønne hva jeg mener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #5240 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg ler meg skakk her. Av "Hjelp, jeg er med i et japansk gameshow" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå