Fakse Skrevet 5. oktober 2007 #4421 Del Skrevet 5. oktober 2007 Oi, så klar er ikke jeg, akkurat. Men jeg håper du anbefaler oss å lese videre Absolutt, kan røpe så mye som at jeg har stor sans for boken. Selv om temaet er tragisk koste jeg meg med den fra start til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 5. oktober 2007 #4422 Del Skrevet 5. oktober 2007 Innom for å ønske Ciara (og de andre bokdamene!) en god helg. Skjønt, for ditt vedkommende blir den vel god, men travel? Presterte å dra på mini-høstferie uten noe å lese på. Så da må man tage hvad man haver, altså det som har støvet ned på hytta i årevis. Og det må jeg si, at selv om boken til tider var preget av, hva skal man si, mange innskutte setninger (ikke at det, rent nødvendigvis, er noe galt i det), og temaet var slik temaet i slike bøker stort sett er, ikke noe voldsomt oppsiktivekkende her, med andre ord, så har jeg, til tross for min forbeholdenhet angående lange, innskutte setninger, kost meg med Elias Rukla og "hun som er hans kone". Nemlig. Ha en god helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 15. oktober 2007 #4423 Del Skrevet 15. oktober 2007 Her var det stille gitt... Håper det betyr at Ciara er opptatt med noe spennende ute i den virkelige verden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #4424 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg leste The Blind Assassin for et års tid siden. Den er en av mine absolutte favoritter - kommer kanskje på tre-på-topp listen min. Ellers har jeg et eksemplar av Alias Grace i bokhylla mi som venter spent på å bli lest. Hvilke av bøkene hennes er det som har gjort deg til fan? Jeg liker alle, rett og slett, men særlig Katteøyet Råd fra villmarken Røverbruden Alias Grace Oryx og Crake Nydelig språk, en egen evne til å formulere erfaringer og inntrykk på en ny måte, men samtidig så man kjenner seg igjen, jeg tenker stadig "å ja, akkurat slik føles det!" når jeg leser. Fantastisk intelligent dame. Det går langsomt framover Jeg skal på Ikea og shoppe hyller og oppbevaringsting (hvem setter opp kjøkken uten skuffer? :klø: ) i kveld, og i helgen kommer en venninne for å hjelpe til (eller for å snoke i tingene mine... ), så det blir nok bra etterhvert. Og både postbudet og økologisk mat-leverandøren har funnet meg, så nå venter jeg bare på at avisbudet skal se lyset og bredbåndleverandøren skal få ut fingeren... Betyr det at jeg snart bør lese den boka av henne (Røverbruden?) som står i bokhylla? Voldsomt til flying på deg for tiden da... Kos deg! Flytting er slitsomt! Men samtidig er det jo spennende og en ny start Nå er du nok maaaaange skritt videre i forhold til hva du var når du skrev innlegget ditt også. Og ja, selvfølgelig må du lese Røverbruden! Absolutt, kan røpe så mye som at jeg har stor sans for boken. Selv om temaet er tragisk koste jeg meg med den fra start til slutt Så bra Innom for å ønske Ciara (og de andre bokdamene!) en god helg. Skjønt, for ditt vedkommende blir den vel god, men travel? Presterte å dra på mini-høstferie uten noe å lese på. Så da må man tage hvad man haver, altså det som har støvet ned på hytta i årevis. Og det må jeg si, at selv om boken til tider var preget av, hva skal man si, mange innskutte setninger (ikke at det, rent nødvendigvis, er noe galt i det), og temaet var slik temaet i slike bøker stort sett er, ikke noe voldsomt oppsiktivekkende her, med andre ord, så har jeg, til tross for min forbeholdenhet angående lange, innskutte setninger, kost meg med Elias Rukla og "hun som er hans kone". Nemlig. Ha en god helg! Genanse og verdighet likte jeg godt. Jeg er ikke uforbeholden fan av Solstad, snarere tvert i mot, men jeg forstår jo appellen han har. Og Elias Rukla var en minneverdig person. Den paraplyscenen Kjente du deg igjen i problematikken? Her var det stille gitt... Håper det betyr at Ciara er opptatt med noe spennende ute i den virkelige verden Oh yes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #4425 Del Skrevet 19. oktober 2007 I'm back! Og jeg har lest en del bøker som må skrives om. Det skal jeg få gjort i løpet av morgendagen. Har hatt en del flotte leseopplevelser Nå er det endelig fredag. Mannen skal snart bake ut pizzadeigen, hente rødvin til meg her jeg ligger i sofaen, og selv har jeg bare tenkt å slappe av. Vasket kåken i går, så jeg kan slappe av med god samvittighet på alle fronter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 19. oktober 2007 #4426 Del Skrevet 19. oktober 2007 Der var du jo Jeg gleder meg til bokanmeldelser. Selv har jeg vært rimelig sløv hva lesing angår og holder fremdeles på med Boktyven og Saman er ein mindre aleine, men har lest Langeland. Og den koste jeg meg veldig med! Inkludert gjenkjennelig litt.vit.-pensum Det høres ut som om det ligger an til en fin fredag hos deg - kos deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter #4427 Del Skrevet 20. oktober 2007 Der var du jo Jeg gleder meg til bokanmeldelser. Selv har jeg vært rimelig sløv hva lesing angår og holder fremdeles på med Boktyven og Saman er ein mindre aleine, men har lest Langeland. Og den koste jeg meg veldig med! Inkludert gjenkjennelig litt.vit.-pensum Det høres ut som om det ligger an til en fin fredag hos deg - kos deg Ja, var ikke den bra? Festlig med bøker fra miljøer man kjenner. Jeg måtte humre mye over de forskjellige studentene, jeg føler jeg har møtt dem alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter #4428 Del Skrevet 20. oktober 2007 Noen anmeldelser: Marisha Pessl: Utvalgte emner i katastrofefysikk Blue vokser opp uten mor og med en ekstremt lærd far som har satt seg fore å oppdra datteren til også å bli svært intellektuell. De reiser fra by til by hvor faren tar engasjementer på universiteter. Så bestemmer faren seg for at de skal slå seg til ro et helt semester, og Blue får for første gang muligheten til å få jevnaldrende venner. Hun møter den utradisjonelle læreren Hannah Schneider, som er mentor for en gruppe elever. De samles hos Hannah på middager hvor diskusjonene går høyt og lavt. Men det er noe merkelig med studentene, og heller ikke Hannah er enkel å begripe. Dette er en historie som er spekket med litterære referanser, en murstein av en debutroman som åpenbart er skrevet av en forfatter som selv er svært godt utdannet. Dette er en imponerende bedrift. Språket er tidvis nyskapende, med uvante metaforer som klinger godt. Og historien blir mer og mer spennende, og jeg er enig i at boka kan minne svakt om Den hemmelige historien. Fantastisk bok, les den! Jeg tror særlig Blanca vil like denne Torgrim Eggen: Manhattan Jeg har sans for NY, og selvsagt måtte jeg lese denne. Det er delte meninger om Torgrim Eggen, men jeg mener nå mannen kan skrive og at han er interessant. Boken har et helt nydelig cover, og jeg storkoste meg når jeg leste den. Kapitlene er viet til forskjellige sider ved NY; ett kapittel om Harlem, ett om skyskraperne, ett om musikken, ett om filmen, ett om 11. september. Morsomme anekdoter, interessante fakta - i det hele tatt: Liker man NY er denne boken så absolutt å anbefale! Cecilie Enger: Himmelstormeren Dette er en historisk roman om Ellisif Wessel. Hun vokser opp i et velstående hjem med en far som er lege. Som tenåring forelsker hun seg i fetteren Andreas, åtte år eldre enn henne og legestudent. Tross familiens motstand gifter de seg, og når Andreas får legepost i Kirkenes etablerer det unge paret seg der oppe. De har et varmt og nært forhold, og de har moderne og radikale synspunkter i forhold til sin samtid - for kvinnefrigjøring og forbedring av fattiges (særlig samers) kår. Etterhvert som Kirkenes blir et større samfunn med gruveutbygging øker også utnyttelsen av fattige og arbeidere, og Ellisif våkner som politisk aktivist. Hun starter foreningen Nordens klippe, og blir svært omstridt, beundret av mange, men hatet av enda flere. Dette er historien om Ellisifs politiske liv, men like mye om hennes private liv. Hennes mange aborter som knuser henne, det dårlige forholdet til moren. Romanen imponerte meg. Ellisifs historie er sterk, og jeg ble beveget flere ganger. Det er åpenbart en sterk beundring for henne som ligger bak Engers verk, men ingen blindhet for henne. Svakhetene hennes vises, og Ellisifs naivitet blir også grundig skildret. Hennes enorme styrke, men også hennes svake øyeblikk. Dette er et svært interessant portrett av en kvinne som levde et voldsomt liv på mange måter. Les denne! Torkil Damhaug: Se meg, Medusa Axel Glenne er en vellykket lege i 40-årene. Han er lykkelig gift med Bie og har tre barn. Så kommer den unge legestudenten Miriam for å praksis på legekontoret, og de tiltrekkes av hverandre. Samtidig blir kvinner funnet drept i Oslo, og de har merker av bjørneklør på kroppen. Alle kvinnene har en forbindelse til Axel Glenne. Axel havner i politiets søkelys, det samme gjør hans forsvunne tvillingbror Brede. Samtidig øker bjørnehysteriet i byen. Dette var en god krim, syntes jeg. Spennende så godt som hele tiden, og med merkelige, fascinerende personligheter. Noe av det bedre jeg har lest av norsk krim i det siste. Christian Refsum: Ingen vitner for vitnet Førsteamanuensis i litteraturvitenskap Bjørn Harlem lever et trygt og godt liv, både profesjonelt og privat. Helt til han bestemmer seg for å komme til bunns i en drapssak som har hjemsøkt ham siden han var ung. Da han jobbet på herberget Krohgen - et herberg for alkoholiserte menn - ble en morgen en av mennene funnet kvalt med stålvaier. Og det var Bjørn som hadde vakten, men han lå i stedet og sov. Hvem stod bak dette drapet? Etterhvert som Bjørn mistenker forskjellige ansatte og innlosjerte ved Kroghen, skifter hans syn på menneskene og på seg selv som vitne - og romanen tematiserer derfor hvor kronisk upålitelig et vitne er. Samtidig er den en institusjonskritikk - hvor nedlatende man behandler samfunnets svake. Boken skildrer også Bjørns vei fra ung og ambisiøs rockemusiker til etablert universitetsansatt. Til slutt går Bjørns jakt på sannheten bak drapet på Krohgen utover hans nåtidige liv. En mangefasettert roman, helt ulik andre såkalte universitetsromaner. Denne inneholder ingen universetsskandaler, men den er svært overbevisende fra miljøet, og henviser stadig til litteraturteoretiske verk. Men romanens kjerne er ikke universitetsmiljøet, den handler om langt mer. Den er en forholdsvis smal roman som neppe får mange lesere, dessverre, selv om den så absolutt er leseverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter #4429 Del Skrevet 21. oktober 2007 To nye anmeldelser: Ingvar Ambjørnsen: En lang natt på jorden Den norske forfatteren Claes Otto Gedde skal fylle seksti, er sliten, og vil lukke seg inn for vinteren i sin avdøde venninnes leilighet i Berlin. Men ting går ikke helt som planlagt. Forleggeren hans drar ham med på en rekke sosiale events, og venninnens leilighet blir vanskelig å få nøkkel til når det viser seg at hennes sønn ikke ønsker at Gedde skal tilbringe vinteren der likevel. Vel inne i leiligheten er heller ikke Gedde alene. Dette var noe av en skuffelse. Jeg synes Ambjørnsen har skrevet mange gode bøker, men denne her er ikke på nivå med hans beste. Gedde er en usympatisk mann som tidvis er morsom, men ellers er dette temmelig kjedelig, dessverre. I hvert fall ikke medrivende. Altså: Ikke bruk tid på denne, les heller andre perler som Dronningen sover eller Innocentia Park. Ellen og Heidi Linde: Resten av livet Denne leste jeg fordi jeg hittil ikke har lest noen av bøkene i Gyldendals serie Litterære drops, selv om jeg har foraktet serien fra første stund. Provoserende at man skal ha egne trash-serier for "travle kvinner", synes jeg. Anyway, man kan jo egentlig ikke mislike noe man ikke har lest, så derfor kastet jeg meg over denne. Boken handler om Helles liv som nybakt mor. Hun har ammetåke og er svært selvopptatt. Hun frustreres over alt hun ikke klarer å henge med mens hun er hjemme, over hvor stilige andre nybakte mødre ser ut, samtidig som hun forsøker å utkonkurrere alle andre på barseltreff. Søsteren er hun ikke til stede for. Denne boken skal sikkert skildre hvor vanskelig det er å være nybakt mor, men fy faen, dette var ærlig talt provoserende å lese. Helle var utrolig usympatisk, sutrer til mannen over diamantringene hun ikke får og over at resten av verden ikke er like opptatt av fantastiske lille Gustav som hun selv. Det er bare å håpe at Helle tilhører unntaket blant nybakte mødre, selv om jeg ærlig talt har møtt en del som faktisk er som henne. Greit å være utrolig opptatt av sitt eget barn, bevares, men det må da gå an å ha en tanke i hodet for andre menneskers ve og vel også. Konklusjonen: Hvis denne boka er representativ for serien er den akkurat så dårlig som jeg trodde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 24. oktober 2007 #4430 Del Skrevet 24. oktober 2007 Ja, var ikke den bra? Festlig med bøker fra miljøer man kjenner. Jeg måtte humre mye over de forskjellige studentene, jeg føler jeg har møtt dem alle sammen Jeg også, hver eneste en av dem Og takk for bokanmeldelser! Jeg noterer for harde livet: Marisha Pessl: Utvalgte emner i katastrofefysikk, Cecilie Enger: Himmelstormeren, Torkil Damhaug: Se meg, Medusa og Christian Refsum: Ingen vitner for vitnet. Puh. De høres så fristende ut alle sammen, men når i alle dager skal jeg få tid? Og råd? Luksusproblemer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 26. oktober 2007 #4431 Del Skrevet 26. oktober 2007 Marisha Pessl: Utvalgte emner i katastrofefysikk ........... Fantastisk bok, les den! Jeg tror særlig Blanca vil like denne Og gjett hvilken bok jeg kjøpte i dag . Leste om den et annet sted, og ble nysgjerrig. Synske Ciara Lenge siden sist, travelt og dagene flyr, men jeg har det bra. Ha en riktig god helg, C Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #4432 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg også, hver eneste en av dem Og takk for bokanmeldelser! Jeg noterer for harde livet: Marisha Pessl: Utvalgte emner i katastrofefysikk, Cecilie Enger: Himmelstormeren, Torkil Damhaug: Se meg, Medusa og Christian Refsum: Ingen vitner for vitnet. Puh. De høres så fristende ut alle sammen, men når i alle dager skal jeg få tid? Og råd? Luksusproblemer God lesning! Tid og råd, ja, det er problemet. Særlig tid for min del, mange bøker er jeg jo så heldig å få gratis. Samtidig går det utover tiden, får når jeg får dem føler jeg det forplikter meg til å lese dem også. Det er liksom toppen av utakknemlighet å ikke lese bøker man har fått Og gjett hvilken bok jeg kjøpte i dag . Leste om den et annet sted, og ble nysgjerrig. Synske Ciara Lenge siden sist, travelt og dagene flyr, men jeg har det bra. Ha en riktig god helg, C Ja, det er en bok for deg, tror jeg Moro at du var nysgjerrig på den allerede, da har jeg i det minste en viss følelse for hva du liker God helg, B! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #4433 Del Skrevet 26. oktober 2007 Her er det travelt om dagen, som om det var nytt Men det er jo moro også, å jobbe med bøker. Nå er det idol og portvin, så jeg vet det hvordan jeg skal koble av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 26. oktober 2007 #4434 Del Skrevet 26. oktober 2007 Her er det rødvin og Idol . Du vet jo at jeg er blodfan, så jeg slipper å liksom-forsvare Idol-avhengigheten min . Min favoritt er Bjørn Johan. Han kommer til å vokse, tro mine ord! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #4435 Del Skrevet 26. oktober 2007 Bjørn Johan? Neeeeei... Jeg liker faktisk ganske mange i år. Favoritten er Glenn, han er flink til å synge og fin å se på Linnea er veldig søt, og jeg ble sjarmert av Kim Rune (for et navn!) i dag. Perfekt fredagsunderholdning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 26. oktober 2007 #4436 Del Skrevet 26. oktober 2007 God å se at du evner å slappe av innimellom slagene! Her går det i Oakwood, altså tørr engelsk sider. Men Idol er ikke helt min greie, så jeg har holdt meg til BBC Food i kveld og er strålende fornøyd med det. Noe må man jo gjøre når man er gressenke for en kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #4437 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hva er oakwood og hvor får man tak i det? Sider som i vanlig sider man kjøper på butikken? *nysgjerrig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 26. oktober 2007 #4438 Del Skrevet 26. oktober 2007 Vanlig sider på butikken er stort sett søt sider, mens den klassiske engelske er tørrere og (etter min mening) bedre. Kjøper Oakwood og et par andre typer sider på polet, de har noen få til på bestillingslista, men tilgjengeligheten i Norge er dårlig. Men Dubliner pub i Oslo har visstnok Strongbow på tank, så det er verd å teste ut. Jeg drikker hovedsakelig sider i Storbritania, men kjøper noen flasker nå og da her hjemme fordi det er så godt å nippe til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #4439 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det skal jeg jammen meg sjekke ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 26. oktober 2007 #4440 Del Skrevet 26. oktober 2007 Fra et radiohode til et annet; har du hørt In Rainbows? Jeg hadde gledet meg voldsomt, men er litt skuffet. Det er noen fine låter der, men helhetsinntrykket er litt kjedelig og utdatert. Mulig jeg er litt bortskjemt, Radiohead har jo vært så utrolig dyktige på fornyelse og overraskelser tidligere. Jeg er litt ferdig med albumet (bortsett fra Nude, Videotape og 15 steps), og savner komleksiteten (er det et ord?) fra Kid A og Amnesiac. Og hvorfor skriver jeg så mange setninger i klammer alltid (jeg klarer rett og slett ikke å la være)? Og har jeg drukket for mye vin nå og bør finne bingen min? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå