Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å lure på om jeg formulerer meg dårlig her...

Jeg mener stadig at enkelte har behov for vaskehjelp og gjerne må bruke penger på det om de vil. Men at "alle" trenger vaskehjelp er noe stort tull, og man bør i hvert fall ikke blande skattelette opp i dette.

Så er det jo opp til alle og enhver å finne ut om de ikke gidder (gjelder mange) eller virkelig ikke orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var middagen god?

Helt knall, takk som spør.

Asiatisk-marinert tunfisk til forrett, estragonkylling til hovedrett og panna cotta til dessert.

Litt trist at super-burgunderen tiltenkt kyllingen (som hadde ligget og godgjort seg i en god del år) var korket :tristbla: Huff, verten ble skikkelig deppa. Han hadde gledet seg lenge til den. Men sånn er det med vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Oppdaget akkurat at Henrik Langeland kommer med ny bok!Nå tok dagen seg betraktelig opp :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne

Den er mildt sagt ganske merkelig. Jeg fikk den anbefalt av legen min.

Den har jeg lest! Og ja, den er merkelig. Personlig fikk jeg vel kanskje ikke så mye ut av den, men en som syntes den var fantastisk mente jeg nok måtte bli eldre og modnere først. Ufattelig arrogant sagt, egentlig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt! Jeg får kanskje vente litt med å si hva jeg synes, men akkurat nå får jeg fölelsen av at boka er for kvinner som blir mishandlet av partneren sin... :roll: Håper forresten at jeg ikke får så mye ut av den jeg heller så jeg kvalifiserer til "ung og umoden". :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke meningen å himle med öynene ovenfor problematikken i forhold til vold i hjemmet altså! Jeg bare föler at boka ikke helt appelerer til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok av temaer å ta av :)

Har bare lest en selvhjelpsbok, jeg. Hva var det nå den het igjen? Sitert i Sex and the City? "He's just not that into you" eller noe? Leste den på norsk. Vet ikke helt hva jeg skal si om den.

Ad vaskehjelp: jeg kunne gjerne tenkt meg en jeg, men har jo ikke gått til anskaffelse av en likevel. Jeg skulle ønske jeg var mer som Ciara, dvs jeg er sånn inni, men det synes liksom ikke helt rundt meg :ler:. Det jeg i enda større grad kunne ønske meg, er en vaktmester. En som ordner opp i alle utvendige ting og fikser nye lamper og sånne saker som jeg ikke klarer selv. Mange kvinner gjør sånt selv, lett som en plett, jeg klarer det ikke. Og dessuten har jeg innsett at jeg er litt lat, jeg jobber mer enn 100% som regel og hjemme liker jeg å ligge på sofaen og drikke øl og lese bøker (jeg har en indre mann i meg, men ikke en handymann, dessverre). Eller drikke vin med venner eller te alene foran PC-en, eller .... (diverse andre ting som MÅ gjøres). Men vet ikke helt om jeg mener at alle aleneboende kvinner burde vært utstyrt med en skattefri handyman, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å skrive ned noen ideer til "må lese" lista mi. Er ferdig med Harry Potter og har begynt på Alle mine triste horer av Gabriel Garcia Marques. Foreløpig ikke en vinner i mine øyne, men helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara!

Har ikke vært inne hos deg på kjempelenge nå! Veldig lei for det!

Har dere fortsatt "månedens bok"? Er på utkikk etter noe nytt (og bra) å lese serru :-D

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt! Jeg får kanskje vente litt med å si hva jeg synes, men akkurat nå får jeg fölelsen av at boka er for kvinner som blir mishandlet av partneren sin... :roll: Håper forresten at jeg ikke får så mye ut av den jeg heller så jeg kvalifiserer til "ung og umoden". :fnise:

Ja, det var vel generelt for litt mer traumatiserte kvinner enn jeg vil karakterisere meg selv som. Og for å være ærlig, så får jeg litt vibber av at dette er en type bok som leses av kvinner som er fryktelig opptatt av selvanalyse, selvrealisering - ja, som kort og godt er ganske selvopptatte :sjenert: Men det er jo ganske slemt sagt av meg, selvsagt.

Det var ikke meningen å himle med öynene ovenfor problematikken i forhold til vold i hjemmet altså! Jeg bare föler at boka ikke helt appelerer til meg.

Jeg mente hva du forstod ;)

Her er det nok av temaer å ta av :)

Har bare lest en selvhjelpsbok, jeg. Hva var det nå den het igjen? Sitert i Sex and the City? "He's just not that into you" eller noe? Leste den på norsk. Vet ikke helt hva jeg skal si om den.

Ad vaskehjelp: jeg kunne gjerne tenkt meg en jeg, men har jo ikke gått til anskaffelse av en likevel. Jeg skulle ønske jeg var mer som Ciara, dvs jeg er sånn inni, men det synes liksom ikke helt rundt meg :ler:. Det jeg i enda større grad kunne ønske meg, er en vaktmester. En som ordner opp i alle utvendige ting og fikser nye lamper og sånne saker som jeg ikke klarer selv. Mange kvinner gjør sånt selv, lett som en plett, jeg klarer det ikke. Og dessuten har jeg innsett at jeg er litt lat, jeg jobber mer enn 100% som regel og hjemme liker jeg å ligge på sofaen og drikke øl og lese bøker (jeg har en indre mann i meg, men ikke en handymann, dessverre). Eller drikke vin med venner eller te alene foran PC-en, eller .... (diverse andre ting som MÅ gjøres). Men vet ikke helt om jeg mener at alle aleneboende kvinner burde vært utstyrt med en skattefri handyman, altså.

Jeg har en skattefri handyman! :ler:

Jeg er også håpløs på sånne ting. Derfor har vi faktisk et forholdsvis tradisjonelt kjønnsrollemønster mht vasking her i huset, jeg gjør ting som får hjemmet til å se finere ut, mens mannen gjør ting for å få alt til å fungere ;) Han støvsuger og gjør andre ting også da, det er jo grenser for hvor mye tid det tar å fikse ødelagte ting...

Selvhjelpsbøker... jeg får litt frysninger bare av navnet, egentlig. Ser for meg bøker som handler om tankens kraft og du kan styre ditt liv og hvordan bli pen, slank og rik i løpet av tre måneder- og sånt har jeg ærlig talt ikke særlig tro på.

Men jeg har lest to. Den første fikk jeg i gave av en venninne, med et kort der det sto "Du hadde rett." :ler: Det var denne:

Den boka sier nemlig det jeg har trodd i alle år- at om mannen er interessert, så er han klar på det. Er han ikke klar på det, så vel- he's just not that into you. Liker bøker som underbygger egne teorier :ler:

Fullstendig enig! (surprise ;))

Jeg tror ikke på dette kompliserte date-spillet. Jeg tror på at man blir dødsforelska, man forteller det eller viser det tydelig på annen måte, og så får man enten ja eller nei :ler: Klart, det er ikke hyggelig å få nei, men da slipper man i hvert fall å lure på hva som kunne vært. Og så er det jo skikkelig kult når man får ja, da! :hoppe:

Innom for å skrive ned noen ideer til "må lese" lista mi. Er ferdig med Harry Potter og har begynt på Alle mine triste horer av Gabriel Garcia Marques. Foreløpig ikke en vinner i mine øyne, men helt ok.

Jeg har bare lest Kjærlighet i koleraens tid, og denne var jeg ikke imponert over. Det er selvsagt ikke lov å si høyt, men heldigvis er jeg pseudonym her :ler:

Hei Ciara!

Har ikke vært inne hos deg på kjempelenge nå! Veldig lei for det!

Har dere fortsatt "månedens bok"? Er på utkikk etter noe nytt (og bra) å lese serru :-D

:klem:

La Traviata :vinke:

Nå har ikke akkurat jeg vært mye hos deg heller :sjenert: Skjerpings! (til meg, altså!)

Jeg har vel besluttet for meg selv at boksirkelen tar en pause, eller bare tar spontane prosjekter en stund. Jeg har hatt det så travelt, så jeg har ikke fått lest bøkene selv, og det synes jeg er litt ubehagelig. Men på sikt får jeg nok ånden over meg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig med John Fowles' Magikeren. Jeg sitter igjen med en litt blandet følelse. Boken var interessant og bra - og til tider så spennende at jeg ikke klarte å legge den fra meg. Når jeg har fått tenkt meg litt om så er det vel to ting jeg har å utsette på den.

1. Jeg mistenker at jeg ikke har nok klassisk utdannelse og livserfaring til å henge helt med. (Ja, dette ble vel egentlig mer kritikk mot meg enn mot boken ;)).

2. Det ble etterhvert mindre og mindre plausibelt, det hele. Noe som for min del ødela litt, og jeg syntes ikke de løsningene som etterhvert kom frem var så bra og geniale som jeg hadde håpet.

Når det er sagt, så ser jeg ikke bort fra at det er en genial bok og at jeg ikke har forstått den skikkelig. ;)

Ja, og god helg! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Jeg er hjemme på ferie og nyter storbylivets gledet -og pappas innholdsrike bokhylle... Ukas ferielektyre har vært Sara Dunants "Venus' fødsel", Aldous Huxleys "Vidunderlige nye verden" og Ingemar Bergmanns "Scener fra et ekteskap". Nå har jeg i et anfall av overmot gitt meg i kast med Jame Joyces "Ulysses". Jeg er ikke sikker på om jeg kommer gjennom den, og enda mindre sikker på om jeg klarer å si noe intelligent om den i ettertid, men det er jo verdt et forsøk... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pause? :hår:

Så et øyeblikk for meg stengt dagbok og det som verre er... I så fall stemmer jeg veldig på spontanprosjekter og generell bokskravling- det tror jeg alltids vi klarer å få til :ler:

Og god helg, ja! :hopper:

Har ikke tro på at denne dagboken dør selv om "Månedens bok" tar en liten pause. Altfor mange skravlesyke damer her til det... med altfor mange meninger om hva som bør/ikke bør leses ;)

Når det er sagt: Jeg anbefaler på det varmeste "Hundehode" av Morten Ramsland som skulle vært månedes bok i juli. Morsom og halv-bisarr. En liten dasj John Irving i gode gamle dager. Nå vet jeg den har kommet i pocket også. Sånn, det var dagens boktips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i et anfall av overmot gitt meg i kast med Jame Joyces "Ulysses". Jeg er ikke sikker på om jeg kommer gjennom den, og enda mindre sikker på om jeg klarer å si noe intelligent om den i ettertid, men det er jo verdt et forsøk... ;)

Wow, Daria! Det var bokprosjektet sitt, det. Har forsøkt meg på den en gang for lenge siden. Kan ikke ha vært mer enn et par og tyve den gang, så jeg var vel litt vel ung. Det er vel unødvendig å si at jeg ikke kom særlig langt....

Selv leser jeg Snømannen av Nesbø denne helgen. Harry Hole.... :rødme: Men boken er nå så skummel at jeg nesten ikke tør lese den siden jeg skal være hjemme alene i helgen. Det skal innrømmes at jeg er en smule pysete :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Harry ja... :rødme: Jeg bor alene, så jeg måtte jo pent lese den i et tomt hus. Følte meg ikke veldig høy i hatten da jeg var ferdig med Snømannen i 01.30-tiden og skulle legge meg til å sove i et hus hvor det stadig knirker og knaker og rasler i veggene... :redd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser nå Flaggermusmannen. Har ikke kommet lenger jeg.... :sjenert:

Dessuten står Ulysses i bokhyllen - det samme gjør Magikeren. Får vel satse på å få lest dem snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry ja... :rødme: Jeg bor alene, så jeg måtte jo pent lese den i et tomt hus. Følte meg ikke veldig høy i hatten da jeg var ferdig med Snømannen i 01.30-tiden og skulle legge meg til å sove i et hus hvor det stadig knirker og knaker og rasler i veggene... :redd:

:hår:

Da jeg skulle legge meg i går hadde jeg kommet til hendelsen på Sollihøgda (hvis du husker...). Ikke akkurat god-natta-historie. Iallefall ikke for meg.

Bor selv i en gammel bygård med nok av "merkelige" lyder. Og store rom med masse skygger som likner både det ene og det andre. Fantasien er det iallefall ingenting galt med :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser nå Flaggermusmannen. Har ikke kommet lenger jeg.... :sjenert:

Nesten så jeg blir litt misunnelig. Du har mye å glde deg til. Husk å lese de i riktig rekkefølge. VELDIG VIKTIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...