Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Mun munn er lukket og låst -jeg sier ingeting selv om du ombestemmer deg og bønnfaller :ler:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det er Harry Potter-fans her inne :)

Selv har jeg ikke lest en eneste bok eller sett en eneste film. Det har rett og slett ikke fristet - når man jobber i bokbransjen blir man tutet ørene fulle om bøkene, og man blir drittlei før man har rukket å se omslaget. Men dere skal ikke se bort fra at jeg får lest dem med tid og stunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du love, for det kommer til å holde hardt :ler:

Jeg skal nok stå imot :ler:

Så det er Harry Potter-fans her inne :)

Selv har jeg ikke lest en eneste bok eller sett en eneste film. Det har rett og slett ikke fristet - når man jobber i bokbransjen blir man tutet ørene fulle om bøkene, og man blir drittlei før man har rukket å se omslaget. Men dere skal ikke se bort fra at jeg får lest dem med tid og stunder :)

De er absolutt verdt å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula

Hei Ciara og alle bokdamene:)

Har lest ganske mye i det siste, akkurat nå holder jeg på med "Special Topics in Calamity Physics" av Marisha Pessl, foreløpig synes jeg den er delvis ganske bra, og delvis en smule irriterende..

Ellers leste jeg nylig "Travels in the Scriptorium" av Paul Auster, overrasket over at flere av personene fra "The New York Trilogy" dukket opp her også, fra en litt annen synsvinkel. Det forandrer noe på den oppfatningen jeg fikk av personene til å begynne med..uten at jeg skal gå inn i det i tilfelle noen planlegger å lese boken :sjenert:

Skal snart lese den siste Harry Potter boken, må bare vente på tur her hjemme ;) Håper jeg rekker å lese boken før slutten blir avslørt et eller annet sted.. Litt trist at det er slutten på historien nå da.. :tristbla:

Jeg skal nok stå imot :ler:

De er absolutt verdt å lese :)

Absolutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Harry Potter-fan her også! :vinke:

Jeg kjenner igjen motviljen. Det var flere som anbefalte at jeg burde lese bøkene - eller i hvertfall se filmene - for de mente jeg ville like det. Jeg nektet hardnakket, var ikke interessert i noe "Harry Potter på nye eventyr"-tull....

Til slutt så jeg første filmen, ble interessert og leste bok to (bokhandleren hadde ikke første boka på engelsk inne da jeg var og kikket, og tenkte det var greit å starte på bok to siden jeg allerede hadde sett den første filmen).

Dermed var jeg hekta. Og nå er jeg...ja, mer HP-geek enn HP-fan, vil jeg tro. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en verdig avslutning :) Det er begrenset hva jeg kan si uten å ødelegge for de som ikke har lest den, men jeg ble ikke skuffet.

Høres bra ut. Jeg venter på norsk oversettelse. Som med Fresi var det tilfeldigheter som gjorde at jeg begynte å lese serien på norsk. Og med tanke på at jeg bare har to bøker igjen, kan jeg like gjerne fortsette med det.

Synes faktisk ikke oversettelsen er så hakkende gal. Har vært borti værre.

Har forresten akkurat vært og sett nummer 5 på kino. Liker at de blir litt mørkere og skumlere for hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg det er et heftig press på de som oversetter de mest populære bøkene ja. Hørte at oversetteren av Stieg Larssons siste ikke fikk sommerferie i år -forlaget framskyndet utgivelsen og den skulle plutselig ut før jul. Men hun får vel en fin bonus for det... ;)

Hva jeg leser for øyeblikket?

Det er så banalt og elendig at jeg ikke tør si det :sprettoy:

Har du sagt A, er det bare å fortsette -vi er da nysgjerrige her, må vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk klart å unngå Harry Potter- her i huset er det datteren som er helt fullstendig hekta. Har lest bøkene om igjen og om igjen, og blir aldri lei. Så kanskje jeg skulle forsøke jeg også?

Hun venter for øvrig på oversettelsen, selvsagt. Jeg har ingen anelse om oversettelsen er bra eller dårlig, men jeg må le litt av navnene, synes de er ganske artige... Og jeg så et intervju med oversetteren på TV, der han innrømmet at han aldri hadde opplevd maken til tidspress. Det var å vente på en utgivelse, og så jobbe dag og natt i et par måneder- og det tror jeg så gjerne. Det sitter horder av unger og venter på avslutningen, så nå må han jammen forte seg :ler:

Hva jeg leser for øyeblikket?

Det er så banalt og elendig at jeg ikke tør si det :sprettoy:

Jeg ramlet over Potter da den første boken kom i posten til Tenåringen (som dengang var liten) og en søndag morgen da mor dessverre var noe eh....redusert ... begynte jeg å lese den høyt (så jeg fikk ligge til sengs litt lenger, for å være ærlig :ler: ). Vi ble hekta sammen, men det tok litt ut i den andre boken før den satt skikkelig. Ellers er jeg ikke så glad i overhypede saker, så jeg hadde neppe kastet meg over dem nå. Likevel har jeg helt ærlig storkost meg med bøkene, selv om strupen har blitt sår til tider (de er laaange bøker).

Har også sett intervju med oversetteren. Han får jo ikke boken før utgivelsesdatoen han heller, så han bør ha passe mye is i magen, ja :)

Si hva du leser da! Banalt og elendig kan være topp, det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg synes bøkene virker så barnslige på norsk - spesielt med de oversatte navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de ikke mest myntet på barn/ungdom da ;) ?

Kan tenke meg at navnene er oversatt nettopp fordi barn ikke vil få med seg alle dobbeltbetydningene på engelsk. Men det er klart at det nok gir et mye barnsligere inntrykk. Jeg synes nå det er litt koselig og ikke minst morsomt, jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bøkene er myntet mer på ungdom, og de norske navnene er myntet mer mot barn. ;) Historien blir jo etterhvert såpass mørk og alvorlig at jeg synes ikke det passer med de navnene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt poeng, Tabris, de blir jo så skumle etterhvert at det ikke akkurat er barnelesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes professor Humlesnurr høres koselig ut, jeg da... :rodme: Men det er jo ganske sannsynlig at navnene- og selve stilen- er myntet først og fremst på barn og ungdom.

OK, OK- sier man A, så må man si B. Jeg leser biografien om Eminem. Jeg skal være grei og ikke si så mye om hverken språket eller oversettelsen, hehe. Men jeg leser noen ganger bøker utelukkende på grunn av innholdet, og dette er nok en av de bøkene. Tar vel toppen to kvelder å bli ferdig :ler:

Du er lite kul da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som først og fremst irriterer meg er alle navnene
Hjertens enig! Jeg har bare lest bøkene på engelsk, men har jo fått med meg noen av de norske navnene i omtaler og i filmene, og synes stort sett de er ufattelig tåpelige. :sprettoy:

Ellers er jeg ikke så glad i overhypede saker, så jeg hadde neppe kastet meg over dem nå.
Sånn er jeg også (jeg har f.eks. ikke lest en eneste av disse Anne B. Ragde-bøkene og frykter at jeg kommer til å få utslett om jeg hører mer om dem). Men jeg fikk heldigvis den første boken i gave før den store hypen. :)

Kan tenke meg at navnene er oversatt nettopp fordi barn ikke vil få med seg alle dobbeltbetydningene på engelsk.
Jeg kan skjønne det poenget for noen av navnene, men å kalle George for Frank skjønner jeg virkelig ikke vitsen med - hva er galt med Georg om man først skal fornorske det? For ikke å snakke om Bulle eller Rulle eller hva det nå er han kaller Bill. :roll:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg kan skjønne det poenget for noen av navnene, men å kalle George for Frank skjønner jeg virkelig ikke vitsen med - hva er galt med Georg om man først skal fornorske det? For ikke å snakke om Bulle eller Rulle eller hva det nå er han kaller Bill. :roll:

Nettopp -en ting er de navnene som har dobbeltbetydning, men mange av dem har ikke det og blir likevel endret. Det er da lenge siden man sluttet å fornorske navn i barnebøker? Dessuten er det veldig øldeleggende for de som har lest dem på norsk og vil prøve seg på originalutgaven at navnene er så forskjellige. At bøkene er så etterlengtet og kommer på engelsk først, er jo en strålende mulighet for å få ungdommer som vegrer seg mot engelske bøker til å prøve seg på en ny utfordring, men det er ikke så lett når man ikke skjønner hvem de forskjellige personene er. jeg slet med å skjønne hvem som var hvem innimellom da jeg prøvde meg på den norske utgaven, og jeg kjenner historien og personene ganske bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Må bare innom for å si hei, etter å ha brukt store deler av kvelden igår til å lese her i bokhjørnet.

Jeg er en lesehest av dimensjoner, så dette var virkelig det perfekte stedet for meg. Kommer nok helt sikkert tilbake!!

Apropos Harry Potter. Var på studietur til England i vinter og der kunne en av foreleserene fortelle oss at Harry Potter var aller mest populær blant voksne. Ungdom ville faktisk i mange tilfeller heller lese noe annet.

Jeg holder på å :dåne: av forventning...har ikke fått tak i boken enda...poden har fått vannkopper, så vi må holde oss inne.

Tro om jeg rekker bokhandelen før de stenger i dag??

Uansett, veldig fint å finne et sted med likesinnede :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk klart å unngå Harry Potter- her i huset er det datteren som er helt fullstendig hekta. Har lest bøkene om igjen og om igjen, og blir aldri lei. Så kanskje jeg skulle forsøke jeg også?

Hun venter for øvrig på oversettelsen, selvsagt. Jeg har ingen anelse om oversettelsen er bra eller dårlig, men jeg må le litt av navnene, synes de er ganske artige... Og jeg så et intervju med oversetteren på TV, der han innrømmet at han aldri hadde opplevd maken til tidspress. Det var å vente på en utgivelse, og så jobbe dag og natt i et par måneder- og det tror jeg så gjerne. Det sitter horder av unger og venter på avslutningen, så nå må han jammen forte seg :ler:

Jeg avskyr styret rundt Harry Potter. Og at ikke engang oversetterne kan få et eksemplar tidligere. Det er bok, for svarte, ikke mappen med svaret på hvem som drepte JFK! Og i bokhandelen så skal jo ingen ansatte komme nærheten av eskene med bøkene før slippdato, prøv å få det til da... :overrasket:

Kan tenke meg det er et heftig press på de som oversetter de mest populære bøkene ja. Hørte at oversetteren av Stieg Larssons siste ikke fikk sommerferie i år -forlaget framskyndet utgivelsen og den skulle plutselig ut før jul. Men hun får vel en fin bonus for det... ;)

Har du sagt A, er det bare å fortsette -vi er da nysgjerrige her, må vite...

Gleder meg til den siste :)

Frykter vel at det ikke blir særlig bonus på oversetteren, men man kan jo håpe. De har jo normalt latterlig lavt betalt.

OK, OK- sier man A, så må man si B. Jeg leser biografien om Eminem. Jeg skal være grei og ikke si så mye om hverken språket eller oversettelsen, hehe. Men jeg leser noen ganger bøker utelukkende på grunn av innholdet, og dette er nok en av de bøkene. Tar vel toppen to kvelder å bli ferdig :ler:

Liker du Eminem, altså?

:vinke:

Må bare innom for å si hei, etter å ha brukt store deler av kvelden igår til å lese her i bokhjørnet.

Jeg er en lesehest av dimensjoner, så dette var virkelig det perfekte stedet for meg. Kommer nok helt sikkert tilbake!!

Apropos Harry Potter. Var på studietur til England i vinter og der kunne en av foreleserene fortelle oss at Harry Potter var aller mest populær blant voksne. Ungdom ville faktisk i mange tilfeller heller lese noe annet.

Jeg holder på å :dåne: av forventning...har ikke fått tak i boken enda...poden har fått vannkopper, så vi må holde oss inne.

Tro om jeg rekker bokhandelen før de stenger i dag??

Uansett, veldig fint å finne et sted med likesinnede :klappe:

:velkommen:

Så hyggelig med nytt ansikt! :) Håper du kommer tilbake og trives her. Jeg tar i mot tips om hva som helst av litteratur, vil veldig gjerne lære mer om alt, egentlig :ler: Og du har helt sikkert masse leseerfaringer! :)

Hvis ikke du rekker bokhandelen, så kan du jo bestille på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...