Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Gjest Blanca
Her kan dere lese et flott intervju med Siri Hustvedt:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/06/19/503857.html

Jeg vet hvem som kommer til å kjøpe hennes nye roman, The Sorrows of an American! Men dessverre ser det ikke ut til at den kommer før 2008.

Den skal jeg også kjøpe, uten tvil.

Jeg liker vanligvis ikke eldre menn, men Paul Auster er utrolig sexy :sjenert:. Og Siri Hustvedt er en svært pen dame; et skikkelig power-par, de to der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den skal jeg også kjøpe, uten tvil.

Jeg liker vanligvis ikke eldre menn, men Paul Auster er utrolig sexy :sjenert:. Og Siri Hustvedt er en svært pen dame; et skikkelig power-par, de to der.

De er faktisk irriterende vellykket. Et par man beundrer og er skikkelig misunnelig på samtidig!

Og ja, Paul Auster er sexy :sjenert:

Enig med Blanca altså :)

Ha en fortsatt god helg!

Takk det samme! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nei :ler:

Jeg kommer meg bare sporadisk på nett, må lete etter trådløse nettverk, og det funker bare sjelden... Utrolig irriterende. Men nå går det fint her (enn så lenge), og det var tydeligvis på tide ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest bok siden sist:

Khaled Hosseini: Tusen strålende soler

Nok en Afghanistan-roman. Mariam er født utenfor ekteskap, og vokser derfor opp med sin mor i fattigslige omgivelser. Faren hennes kommer på besøk jevnlig, men vil ikke inkludere dem i familien. Så blir Mariam giftet bort til Rasheed, og etterhvert blir hun kjent med Laila, under omstendigheter jeg ikke vil røpe her. Kvinnene får et nært vennskap.

Denne romanen har sin styrke i at den usentimentalt forteller historien om to kvinner som lever tøffe liv i Afghanistan. Det er også spennende å lese om Afghanistan innenfra, hvordan livet er før og etter Taliban. Jeg synes denne boken er sånn passe god, absolutt verdt å lese og med sine sterke sider, men ikke noe banebrytende. Men jeg vil tippe at mange synes jeg er for streng, og sannsynligvis vil falle for denne historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig med det ustabile nettet! Er det på feriested eller er det problemer hjemme? Håper uansett det ordner seg snart.

Ellers leser jeg nå Nicole Krauss etter din anbefaling og liker boken godt hittil. Et par ganger har jeg dessuten fått skikkelig latterutbrudd, og det skjer ikke ofte lenger (fikk alltid latterkick da jeg leste Pippi som barn, fikk helt vondt i magen, husker jeg :ler: )

Håper du har en fin sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så streng, og ble fristet til å prøve :)

Så dumt med ustabil nett-tilgang, da. Kan vi håpe at det fikser seg med tid og stunder...?

Javisst, det blir snart ordnet, heldigvis :)

Så kjedelig med det ustabile nettet! Er det på feriested eller er det problemer hjemme? Håper uansett det ordner seg snart.

Ellers leser jeg nå Nicole Krauss etter din anbefaling og liker boken godt hittil. Et par ganger har jeg dessuten fått skikkelig latterutbrudd, og det skjer ikke ofte lenger (fikk alltid latterkick da jeg leste Pippi som barn, fikk helt vondt i magen, husker jeg :ler: )

Håper du har en fin sommer.

Problemer hjemme. Også jeg som er nettavhengig :ler: Kommer på tusen steder jeg burde surfet innom når nettilgangen svikter ;)

Så bra du liker Krauss :)

Hva for noe spennende driver du med i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ustabilt nett er ren terror :ler: Jeg kan klikke fullstendig av det.

Min sommer har stort sett vært jobbing hittil. Kombinert med sene kvelder med vin og venner, ble jo helt utslitt til slutt :ler: Nå er det ferie og det mest spennende jeg har funnet på i griseværet er å tilbringe dagen på nettet :) Men jeg skal heldigvis en kjapp tur til sydligere strøk om noen uker, og det er jeg jammen glad for akkurat nå, på grunnet av været altså. Skal IKKE glemme å ta med bok denne gangen!

Hvordan forløper din sommer da Ciara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara, koselig at det er litt liv i boken din igjen :)

Jeg er helt på slutten av den siste Stieg Larsson-boken, og jeg må innrømme at det er noe av det mest spennende jeg har lest på lenge. Greit å bli ferdig med den før høstsemesteret starter :ler:

Håper du rekker å nyte "sommeren" litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Action. Det var lenge siden sist :)

Tusen strålende soler er jeg nesten sikker på at jeg får av Mamma i bursdagsgave. Hun er helfrelst i Hosseini, og snakker om denne boken hele tiden.

Siden sist har jeg lest ut Balansekunst. Mulig jeg får noen på nakken, men jeg kan ikke si at jeg ble videre imponert. Den irriterte meg av flere grunner, men siden sikkert ikke alle har lest den her så er det vel best å ikke si for mye ;)

I dag leste jeg ferdig Norwegian Wood . Min første Murakami-bok. Helt fantastisk! Rett og slett. Gleder meg til mer. Men nå er det Hundehode som endelig står for tur.

Må si det er helt utrolig deilig når det har gått noen dager av ferien og man har kommet inn i skikkelig lesemodus. Sånn at man leser bok mens man pusser tenner og mens man lager mat. En sånn dag har jeg hatt i dag.

Fortsatt god ferie alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lest ut den sist Harry Potter-boka -var ferdig for en time siden -og burde snart finne senga... :Gjesp: Synes det er litt trist at det ikke er flere... :grine::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lest ut den sist Harry Potter-boka -var ferdig for en time siden -og burde snart finne senga... :Gjesp: Synes det er litt trist at det ikke er flere... :grine::sjenert:

Og hva er din dom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en verdig avslutning :) Det er begrenset hva jeg kan si uten å ødelegge for de som ikke har lest den, men jeg ble ikke skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt en verdig avslutning :) Det er begrenset hva jeg kan si uten å ødelegge for de som ikke har lest den, men jeg ble ikke skuffet.

Takk for omtanken :)

Jeg skal lese på norsk, siden jeg har lest alle de andre bøkene på norsk ville det blitt litt rartå få alle navnene feil nå, men jeg tror det blir et slit å holde seg unna at noen røper slutten helt til jeg får lest den. Har en ide om å kjøpe en 7-pack billig pocket med de engelske og lese dem senere, men det hjelper jo ikke nå...

*venter på oversettelsen* :sjenert::sur::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knapt turt å se på en avisforside eller en nettavis de siste dagene, jeg var så redd for å få avslørt noe som helst...

Forøvrig synes jeg de norske oversettelsene er skikkelig teite... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg de norske oversettelsene er skikkelig teite... :sjenert:

Det er godt mulig du har rett i det, jeg har egentlig ikke mulighet til å si så mye om det siden jeg ikke har lest orginalene enda. Var jo egentlig ikke meninga jeg skulle lese HP, pleier å reagere med litt avesjon mot ting "alle" skal lese, og tenker ofte at det sikkert bare er en hype. Men så var vi på besøk hos foreldrene mine ei helg, og jeg fikk ikke sove. Mamma hadde første boka (på norsk selvfølgelig) liggende for å gjøre den klar til skolebiblioteket, og jeg fant ingenting annet passende å lese, så da endte det med at jeg leste hele første boka på en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest alle på engelsk, men ble sittende og lese noen kapitler på norsk forleden, og hadde tidvis lyst til å kaste boka i veggen... :sjenert: Det som først og fremst irriterer meg er alle navnene, det vil man jo ikke henge seg opp i så lenge man bare har lest på norsk. Men også enkelte andre ting, som at healer ble heler (ja, å hele kan bety å lege, men en helert driver med helt andre ting på norsk...) og detention som ble oversett med arrest...

Kjenner meg forøvrig godt igjen aversonen mnot det "alle andre leser". Leg skulle heller ikke lese Harry Potter -jeg liker ikke engang fantasy -men så dukket han opp på pensum og jeg trengte lesestoff til en lang togtur. Et kapittel og du er hekta... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tilstå at jeg vanligvis liker å lese på originalspråket hvis jeg kan. Men akkurat Harry Potter har jeg stort sett bare lest på norsk (skryter på meg at jeg var tidlig ute da :) , før den store hypen, og ble hekta, selv om jeg vanligvis ikke kan fordra fantasy jeg heller). Og jeg har kost meg med den norske oversettelsen jeg, særlig navnene faktisk, jeg synes de er riktig så finurlige. Det hadde jeg nok ikke synes hvis jeg hadde vent meg til den engelske versjonen, så det dreier seg kanskje om hva man har blitt vant til?

Grunnen til at man leser på originalspråket er jo blant annet å unngå dårlig oversetterarbeid, så jeg skjønner godt at Daria ble irritert hvis hun oppdaget dette. Jeg tror oversetteren av HP til tider har tatt seg visse friheter for å få det til å flyte på norsk, og det synes jeg ofte fungerer fint, faktisk. Men som sagt har jeg ikke sammenlignet med originalen da.

(en annen ting er at jeg av og til synes språket er temmelig dårlig og historien langtrukken, men jeg vet ikke om det er oversetterens feil eller forfatterens, jeg mistenker det siste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har kost meg med den norske oversettelsen jeg, særlig navnene faktisk, jeg synes de er riktig så finurlige. Det hadde jeg nok ikke synes hvis jeg hadde vent meg til den engelske versjonen, så det dreier seg kanskje om hva man har blitt vant til?

Helt sikkert. Det er alltid en risiko å lese bøker man har lest på orginialspråket i oversatt versjon (jeg taker for eksempel heller ikke å lese Marian Keyes på norsk), men det blir litt spesielt med HP iom at så mange navn er forandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert. Det er alltid en risiko å lese bøker man har lest på orginialspråket i oversatt versjon (jeg taker for eksempel heller ikke å lese Marian Keyes på norsk), men det blir litt spesielt med HP iom at så mange navn er forandret.

Ja, vanligvis oversetter man jo ikke navn, så det er litt spesielt, mer som en gjendiktning til norsk, egentlig. I den danske oversettelsen har de beholdt de engelske navnene. Jeg synes som sagt de norske er veldig morsomme - men hadde sikkert irritert meg grønn hvis jeg ikke var vant til dem.

Husk å ikke røpe et ord av innholdet her da - jeg må jo vente på den norske oversettelsen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...