Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

:Nikke: Eller rettere sagt oppgaveskriving. Det fører gjerne med seg lesing av annet enn pensumlitteratur også, så nå er hodet mitt fullt og tungt  :ler:

Skal nok få lest litt i påskeferien. Stieg Larsson står på lista, sammen med Forbrytelse og Straff. Tror jeg...

Det føles merkelig å være ferdig med oppgaveskriving, hvert fall for nå... Skjønner godt at du har nok med det, i hvert fall! Men det er jo deilig å lære, og om man er sliten, så betyr det jo bare at man har tilegnet seg mye kunnskap :)

Forbrytelse og straff er en fantastisk bok.

Jeg tror jeg liker den, men jeg har holdt på med den alt for lenge til å få noe flyt i lesingen. Jeg synes den har gode miljøskildringer og et troverdig persongalleri så langt, satser på å få lest den i solveggen i påsken  :)

Si fra hva du synes når du er ferdig da :)

Drømmer meg bort til solvegg i påsken jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blanca

Er det noen av dere som har lest Tana French - Skogen?

Romanen har fått gode (noen steder strålende) kritikker, og skal ha likhetstrekk med Donna Tartt - Den hemmelige historien.

Jeg er på krimbølgen, og kommer garantert til å kaste meg over denne når jeg er ferdig med Stieg Larsson :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke lest den, men det kom en låner og etterlyste den i dag, hun hadde også hørt strålende omtale av den. Så jeg må vel sjekke den ut... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg legge meg og lese. Det var en lang dag på jobben, og jeg har gledet meg til å lese en stund på sengen. Nå er det Hjulskift av Vigdis Hjorth som står for tur. Og det tror jeg er akkurat en sånn bok jeg trenger nå - ganske morsom og lettbeint og med et snev av alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Ciara, lenge siden sist nå (selv om jeg er her og sniktitter av og til).

Bare lurer, har du lest "Pynt", av Torgrim Eggen?

(Hvis du har det så kan jeg kanskje få "diskutert" noe jeg ikke skjønte helt. :))

Håper du har det fint. Store påskeplaner? :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok innse at jeg ikke rekker månedens bok denne gang :tristbla: Har en periode med altfor mye å gjøre på jobb, og da orker jeg ikke å lese så mye når jeg kommer hjem. Det skal bli deilig med ferie nå.

Men Stormfulle høyder skal jeg lese. Har lest den en gang for evigheter siden, men husker ikke så altfor mye. Var nok litt for ung den gangen.

Endret av Prinsesse på erten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var i Malaysia på ferie med tre venninner i 1998. en av venninnen mine leste "hilal" (etter at jeg hadde lest den) og syns det var enda værre å være dame (og fra norge) etter det. Vi to andre hang ikke helt med på dette...

Jeg er dypt inni Moon Palce, TAKK til Blanca og Ciara !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Ciara, lenge siden sist nå (selv om jeg er her og sniktitter av og til).

Bare lurer, har du lest "Pynt", av Torgrim Eggen?

(Hvis du har det så kan jeg kanskje få "diskutert" noe jeg ikke skjønte helt. :))

Håper du har det fint. Store påskeplaner? :klem:

Ja, den har jeg lest. Fyr løs, så får vi se hva jeg husker :)

Og veldig hyggelig å se deg her - håper det går bra med deg på alle måter. Jeg har det fint, mye å gjøre, men nå er ting under kontroll :)

Skal på hytta en tur i påsken, men det blir ikke før neste uke. Hva med deg?

Må nok innse at jeg ikke rekker månedens bok denne gang  :tristbla:  Har en periode med altfor mye å gjøre på jobb, og da orker jeg ikke å lese så mye når jeg kommer hjem. Det skal bli deilig med ferie nå.

Men Stormfulle høyder skal jeg lese. Har lest den en gang for evigheter siden, men husker ikke så altfor mye. Var nok litt for ung den gangen.

Høres ut som du vil ha godt av ferie - har du ferie nå, eller skal du jobbe til uka også?

Jeg mener også jeg leste Stormfulle høyder som tenåring, men husker ingenting. Leste mange bøker mens jeg var for ung, bøker jeg egentlig burde lest om igjen.

jeg var i Malaysia på ferie med tre venninner i 1998. en av venninnen mine leste "hilal" (etter at jeg hadde lest den) og syns det var enda værre å være dame (og fra norge) etter det. Vi to andre hang ikke helt med på dette...

Jeg er dypt inni Moon Palce, TAKK til Blanca og Ciara !

Så bra du liker Moon Palace :)

Ønsker deg en riktig fin påske Ciara  :)

Takk i like måte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blanca

God påske til Ciara og dere andre :).

Jeg drar på påskeferie med Stieg Larsson - Jenta som lekte med ilden i kofferten (stygt, stygt omslag, men jeg håper innholdet er bedre...).

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens planer:

-Rydde og pusle litt i leiligheten (ikke mye ;))

-Kose med kattene

-Høre på musikk, særlig Muse og Susanne Sundfør

-Lese bok. Holder på med Vigdis Hjort: Hjulskift. Kanskje begynner jeg også på Tana French: Skogen. Liker å lese flere bøker om gangen.

-Gå tur. Skal møte sambo etter han er ferdig på jobb i ettermiddag og gå en tur :)

-Kjøpe og lage middag. Vet ikke hva vi skal lage, men et eller annet vi kan bruke litt tid på, og drikke rødvin på kjøkkenet mens vi lager maten. Det er noe av det hyggeligste jeg vet :)

-Bruke resten av kvelden på å lese (takk og pris for at sambo også er glad i å lese! Men han leser mest faglitteratur, selv på fritiden) eller se på tv hvis det går noe bra

Dessuten føler jeg meg ganske nyforelsket i sambo igjen :hjerte: Det er deilig med vår :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg har glemt å skrive en bokanmeldelse. Leste denne for et måned siden:

Vigdis Hjorth: Fordeler og ulemper ved å være til

Jeg har ikke lest noe særlig av Vigdis Hjorth tidligere, men denne hadde jeg lyst til å lese.

Nina kjøper opp en sjøeiendom i Vestfold og starter et pensjonat. Her skal livets store øyeblikk foregå. Hun legger sjelen sin i at gjestene skal ha det fantastisk, hun lager fantastisk mat, hun serverer champagne for egen regning til nyforelskede, livet er herlig. Nina har en ukuelig optimistisk innstilling til livet, en innstilling som få andre deler. For samme hva som skjer, så finner Nina noe positivt i det, enten det gjelder død, utroskap eller skilsmisser. Men er nå dette egentlig en så bra egenskap?

Denne boken er verdt å lese om så bare for en helt ubetalelig episode hvor et surpriseparty arrangeres på pensjonatet. Den er rett og slett hysterisk morsom. Det er også mye annet morsomt som skjer her - som et avholdsseminar som utvikler seg til å bli flere dagers grøftefyll, tragikomiske ulykker. Jeg finner ikke noe presist ord for Hjorths skrivestil, men jeg vil si hun skriver tungt-lett. Språket flyter av gårde, med mange finurlige og elegante vendinger, samtidig er det noe seigt over det som gjør at man må lese ganske sakte for å yte det rettferdighet.

Jeg synes dette er en helt grei bok. De fortreffelige sidene er ikke helt representativt for resten, men det var god underholdning og også tankevekkende, uten at den nådde de helt store høydene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Höres ut som en helt herlig lördag Ciara.

Har fått lyst til å lese Moon Palace, så mye som dere snakker om den hele tiden.

Mitt neste prosjekt er Havnene i Levanten av Amin Maalouf. Jeg fikk den i gave av en venninne. Maalouf er hennes yndlingsforatter. Må innrömme at jeg ikke hadde hórt om han för, men han skriver historiske romaner.

Endret av Amadea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mahlouf er en av mine mange dårlige samvittigheter som leser. Jeg har Leo afrikaneren i hylla, og har ikke fått lest den. Det er mange andre bøker som virker spennende også, som Korstogene sett fra arabernes side.

Si fra hva du synes når du har lest boken, så kanskje jeg må dytte ham oppover på prioriteringslista ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om Auster - min absolutte favoritt så langt er The Music of Chance. Jeg ville nesten lest den før Moon Palace, selv om denne også er veldig, veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Ciara!

Skal pröve og huske på å skrive en anmeldelse av Havnene i Levanten når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...