Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg er nå engang skamløst fan av den mannen...  :sjenert:  :ler:

Det er veldig deilig med sånne trygge forfattere som man vet skriver bøker som garantert gir gode leseopplevelser. Det er noen forfattere jeg alltid gleder meg til å lese bøker av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart. Men faren da er jo at forventningene blir skyhøye. Særlig når h*n, som enkelte nevnt over her, bruker maaange år på hver bok... *venter på neste bok i 2015* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå engang skamløst fan av den mannen...  :sjenert:  :ler:

Jeg også :sjenert:

Helt klart. Men faren da er jo at forventningene blir skyhøye. Særlig når h*n, som enkelte nevnt over her, bruker maaange år på hver bok... *venter på neste bok i 2015* ;)

Håper del 2 av "Beretninger om beskyttelse" kommer før 2015. Hvis det blir noen del 2 da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også  :sjenert:

Håper del 2 av "Beretninger om beskyttelse" kommer før 2015. Hvis det blir noen del 2 da..

Han har hatt den jævla oppfølgeren liggende siden første del ble utgitt. Men han fikk jo litt blandede kritikker for Beretninger om beskyttelse, og fikk vel prestasjonsangst for andre del. Uansett synes jeg han kan bestemme seg. Bestemmer han seg for å aldri utgi den, så bør han gi leserne sine beskjed, i stedet for å la oss vente i årevis.

*sint*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har hatt den jævla oppfølgeren liggende siden første del ble utgitt. Men han fikk jo litt blandede kritikker for Beretninger om beskyttelse, og fikk vel prestasjonsangst for andre del. Uansett synes jeg han kan bestemme seg. Bestemmer han seg for å aldri utgi den, så bør han gi leserne sine beskjed, i stedet for å la oss vente i årevis.

*sint*

Jeg synes han godt kan gi beskjed hvis det ikke blir noe av, så får jeg heller finne meg i det :sjenert: Men man kan jo håpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*vilhavilhavilhavilhavilha*

*sint*

:ler:

Den er vel ikke ferdig, så vidt jeg har skjønt... Men den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg sette på Muse, skifte sengetøy og støvsuge. Og så skal jeg begynne på middagen., så kan jeg bare varme opp i kveld. Deilig lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg sette på Muse, skifte sengetøy og støvsuge. Og så skal jeg begynne på middagen., så kan jeg bare varme opp i kveld. Deilig lørdag :)

Åh! Er du Muse fan???? Favorittbandet mitt sammen med Depeche!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye positivt her, altså. Jeg har imidlertid en liten følelse av at kanskje Blanca vil være litt mer kritisk? *venter spent*

Begynt å lese tanker også nå? Vel, du har rett, kjære C.

Vil først starte med å si at jeg elsker Falketårnet, Salme ved reisens slutt var lenge min favorittroman og Beretninger om beskyttelse er tidvis genial og berørte meg dypt. Fosnes Hansens konservative og presise språk har vært som godteri for meg. Jeg har har i likhet med mange ventet lenge på en ny roman fra Fosnes Hansen.

Og så kom Løvekvinnen... Og jeg kjedet meg... Vet ikke om det er meg, men det kan virke som det er slutt mellom Fosnes Hansen og meg. Hvorfor? Jeg får en følelse av at han er uinspirert, han makter iallefall ikke å inspirere meg. Språket som jeg tidligere elsket har mistet gløden og fremstår som altfor polert og pretensiøst. Dette irriterte meg så mye gjennom hele romanen at jeg ikke klarte å komme inn i historen.

Jeg må ha ett eller annet element av gruff eller ubehag i kunst (musikk, romaner, film) for at jeg skal bli revet med. Kunst skal ikke bare behage, men få meg til å tenke, sette meg litt ut. Løvekvinnen er så skjør, så var, så riktig på alle måter at jeg får overdose halvveis ut i romanen. Temaet i seg selv er interessant, annerledeshet og det å så utenfor, men jeg forblir likegyldig gjennom hele romanen.

Om må jeg må trekke frem noe positivt, vil jeg si forholdet mellom Eva og Gnisten. Her klarer Fosnes Hansen å skape en spenning, en dynamikk. Eva på juletrefest er også en sekvens som vekker noe i meg.

Og jeg fikk lyst til å lære meg morsealfabetet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende anmeldelse av The Invention of Solitude, Ciara. Jeg er fullstendig enig med deg når det gjelder Portrait of an Invisble Man. Det er rett og slett hjerteskjærende å lese Austers beskrivelse av sin far. Vi får innblikk i svært peronlige saker, men jeg synes aldri at jeg får vite for mye eller at det blir klamt og utleverende. Og, ja, Auster har nok brukt faren som modell i flere av sine romankarakterer.

Når det gjelder The Book of Memory er jeg uenig med deg. Jeg liker disse fragmentariske stykkene. Auster er opptatt av tilfeldigheter/skjebne og det er jeg også.

Jeg skjønner det du sier om at det virker litt rasket sammen, men når man leser hele hans forfatterverk vil man se at disse historiene er viktige for ham, og jeg synes det er interessant å få innblikk i det som inspirerer ham.

Videre bør du først lese Leviathan, en klassisk Auster og siden du likte Music of Change så godt tror jeg du vil like denne også.

The Red Notebook er litt i samme gate som The Book of Memory så du er herved advart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Er du Muse fan???? Favorittbandet mitt sammen med Depeche!

Ja, jeg liker Muse veldig godt. Depeche Mode også, forresten. Klassiske band som alle må ha fått med seg. Var på den forrige Depeche-konserten, var du? :)

Begynt å lese tanker også nå? Vel, du har rett, kjære C.

Vil først starte med å si at jeg elsker Falketårnet, Salme ved reisens slutt var lenge min favorittroman og Beretninger om beskyttelse er tidvis genial og berørte meg dypt. Fosnes Hansens konservative og presise språk har vært som godteri for meg. Jeg har har i likhet med mange ventet lenge på en ny roman fra Fosnes Hansen.

Og så kom Løvekvinnen... Og jeg kjedet meg... Vet ikke om det er meg, men det kan virke som det er slutt mellom Fosnes Hansen og meg. Hvorfor? Jeg får en følelse av at han er uinspirert, han makter iallefall ikke å inspirere meg. Språket som jeg tidligere elsket har mistet gløden og fremstår som altfor polert og pretensiøst. Dette irriterte meg så mye gjennom hele romanen at jeg ikke klarte å komme inn i historen.

Jeg må ha ett eller annet element av gruff eller ubehag i kunst (musikk, romaner, film) for at jeg skal bli revet med. Kunst skal ikke bare behage, men få meg til å tenke, sette meg litt ut. Løvekvinnen er så skjør, så var, så riktig på alle måter at jeg får overdose halvveis ut i romanen. Temaet i seg selv er interessant, annerledeshet og det å så utenfor, men jeg forblir likegyldig gjennom hele romanen.

Om må jeg må trekke frem noe positivt, vil jeg si forholdet mellom Eva og Gnisten. Her klarer Fosnes Hansen å skape en spenning, en dynamikk. Eva på juletrefest er også en sekvens som vekker noe i meg.

Og jeg fikk lyst til å lære meg morsealfabetet ;)

Ja, jeg har visst begynt å lese tanker ;)

Men det er kanskje delvis på feil grunnlag, jeg var ikke klar over at du liker de forrige romanene hans så godt. Jeg vet jo at du liker at kunst vekker et visst ubehag (og der er jeg helt enig med deg), og jeg ser helt for meg at Hansen blir for polert. Nå vet jeg jo ikke hvordan Løvekvinnen er, har fortsatt ikke fått lest den. Men jeg er spent på den. På forhånd innbiller jeg meg at jeg vil havne et sted mellom deg og alle andre her som likte den. Tror jeg vil like mye, men det skal en del til fra ham for at han skal få full pott nå for tiden.

Spennende anmeldelse av The Invention of Solitude, Ciara. Jeg er fullstendig enig med deg når det gjelder Portrait of an Invisble Man. Det er rett og slett hjerteskjærende å lese Austers beskrivelse av sin far. Vi får innblikk i svært peronlige saker, men jeg synes aldri at jeg får vite for mye eller at det blir klamt og utleverende. Og, ja, Auster har nok brukt faren som modell i flere av sine romankarakterer.

Når det gjelder The Book of Memory er jeg uenig med deg. Jeg liker disse fragmentariske stykkene. Auster er opptatt av tilfeldigheter/skjebne og det er jeg også.

Jeg skjønner det du sier om at det virker litt rasket sammen, men når man leser hele hans forfatterverk vil man se at disse historiene er viktige for ham, og jeg synes det er interessant å få innblikk i det som inspirerer ham.

Videre bør du først lese Leviathan, en klassisk Auster og siden du likte Music of Change så godt tror jeg du vil like denne også.

The Red Notebook er litt i samme gate som The Book of Memory så du er herved advart ;)

Jeg er også opptatt av tilfeldigheter/skjebne (ganske interessant at disse egentlig går ut på ett selv om de liksom skal være motsetninger?). Men dette blir for tilfeldig, synes Auster har vært så gjennomført tidligere. Og jeg synes også det er interessant å lese om hans inspirasjoner - leste et intervju med ham her forleden, og storkoste meg. Men som sagt, dette ble litt for planløst for meg. Men smak og behag :)

Da skal jeg kaste meg over Leviathan snarest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, deilig kveld. God mat, et hav av stearinlys, blomster, musikk. Og nå ble jeg sentimental (vinen? ;)), mens jeg skrev forrige innlegg gikk slutten av Den fabelaktige Amélie på svensk tv, og jeg synes musikken er så fantastisk. Det er et eller annet med fransk trekkspill-musikk som faktisk er veldig sjarmerende. Nå har jeg satt på mer støy. Så skal jeg surfe litt her mens jeg jobber iherdig med å tømme det siste vinglasset ;) Etter det blir det søvn i rent, fint sengetøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av mine favorittdikt:

W. B. Yeats: Reconciliation

Some may have blamed you that you took away

The verses that could move them on the day

When, the ears being deafened, the sight of the eyes blind

With lightning, you went from me, and I could find

Nothing to make a song about but kings,

Helmets, and swords, and half-forgotten things

That were like memories of you - but now

We'll out, for the world lives as long ago;

And while we're in our laughing, weeping fit,

Hurl helmets, crowns, and swords into the pit.

But dear, cling close to me; since you were gone,

My barren thoughts have chilled me to the bone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint :) Har ikke lest noe særlig av Yeats, må jeg tilstå... Er igrunnen mest norske lyrikere i hyllen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, jeg liker Muse veldig godt. Depeche Mode også, forresten. Klassiske band som alle må ha fått med seg. Var på den forrige Depeche-konserten, var du? :)

Ja, Ciara, jeg var på siste Depeche konsert. Må innrømme at det ikke helt levde opp til forventningene. De er jo egentlig et strålende liveband, og de gjorde absolutt en hederlig innsats, men jeg hadde nok litt for store forventninger. Og så misliker jeg Spektrum sterkt som konsertscene. Scenen er altfor lav, så jeg ser absolutt ingenting.

Min beste konsertopplevelse er derimot Muse på Rockefeller for ca tre år siden. Det var helt knall. Små scener gir bedre konsertopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint :) Har ikke lest noe særlig av Yeats, må jeg tilstå... Er igrunnen mest norske lyrikere i hyllen min.

Lyrikk er ikke det jeg har mest av heller, for å si det mildt ;)

Ja, Ciara, jeg var på siste Depeche konsert. Må innrømme at det ikke helt levde opp til forventningene. De er jo egentlig et strålende liveband, og de gjorde absolutt en hederlig innsats, men jeg hadde nok litt for store forventninger. Og så misliker jeg Spektrum sterkt som konsertscene. Scenen er altfor lav, så jeg ser absolutt ingenting.

Min beste konsertopplevelse er derimot Muse på Rockefeller for ca tre år siden. Det var helt knall. Små scener gir bedre konsertopplevelser.

Jeg digget forrige konsert, jeg. Men enig med deg, liker ikke Spektrum. Bortsett fra når de gjør om til Club Spektrum, det er mye kulere. Depeches store fortrinn er Dave Gahan - ja, han er sexy og han kontrollerer publikum! Virkelig stilig å se på. Så får det ikke hjelpe at han bommet på tonene i blant ;)

Muse har jeg ikke sett live, men gjett om jeg skal få dem med meg en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, jeg er en frossenpinn!

Har hutret meg gjennom dagen fra jeg stod opp i dag, grytidlig. Nå vet jeg at jeg burde trent, men det er jeg for trøtt og kald til (og ja, jeg vet jeg ville bli mer opplagt av å trene, og varmere også - det bare føles umulig). Har mest lyst til å grave meg ned under dyna nå. Får vel vente en halvtimes tid.

Og det er så kaldt når jeg står opp, fryser meg inn i dusjen til jeg blir varm, så blir jeg kald med en gang jeg kommer ut av dusjen igjen. Og det er et ork å vaske håret, med hårføner og styr, og huden min er knusktørr.

Konklusjon:

JEG VIL HA SOMMER NÅ!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ellers har du det bra? :ler:

Her var det -4 i dag, det er en av de kaldeste dagene vi har hatt i vinter. De driver visst ikke så mye med sånt her oppe, istedet for snø og kulde går det i vind og hagl. Vet hva jeg foretrekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...