Daria Skrevet 30. januar 2007 #3481 Del Skrevet 30. januar 2007 Tror jeg har vært inne på det før, men jeg stiller gjerne som reisefølge... Var en lyntur i Oslo i helgen -22 timer på buss og 27 timer i Oslo. Ikke desperat jeg nei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #3482 Del Skrevet 30. januar 2007 Så hyggelig! Jeg skjønner veldig godt at du sitter lenge på buss for å komme hit, jeg Oslo er et supert sted, og hadde jeg ikke vært her akkurat nå, hadde jeg garantert vært enda mer grinete... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 30. januar 2007 #3483 Del Skrevet 30. januar 2007 Pussig hvilken effekt enkelte ting har på humøret ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 30. januar 2007 #3484 Del Skrevet 30. januar 2007 Ble det kino på det også? ← Ja, det ble det, men ikke Parfyme. Vi så Deja vù, en helt forferdelig dårlig film. Anbefaler den IKKE! Men i kveld skal vi på kino igjen og denne gangen ser utsiktene mye lysere ut. :-D I stedet er jeg litt småfrossen, selv innendørs, og har en gigaoppvask som må tas og en (kjedelig) middag som snart må lages. Jippi ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #3485 Del Skrevet 30. januar 2007 Takk for støtte! Humøret ble ikke lysere når jeg oppdaget at jeg fikk mye mindre lønn denne måneden enn jeg trodde, og at jeg liksom skal betale tusen kroner mer i regninger enn jeg har fått i lønn. Jaja, det blir KG som blir mitt sosiale liv denne måneden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 31. januar 2007 #3486 Del Skrevet 31. januar 2007 Takk for støtte! Humøret ble ikke lysere når jeg oppdaget at jeg fikk mye mindre lønn denne måneden enn jeg trodde, og at jeg liksom skal betale tusen kroner mer i regninger enn jeg har fått i lønn. Jaja, det blir KG som blir mitt sosiale liv denne måneden ← Du har min fulle sympati, Ciara! Jeg betalte en VISA regning på 14.000 i går. Gammel moro! Og om to uker trekkes studielånsavdaget. Det betyr at jeg er lutfattig frem til midten av mars. Og da fyller Mannen 30 år og da går det nok litt (endel) til bursdagsfeiring. Såååå, et grovt overslag tilsier at jeg ikke har et liv frem til midten av april. Det går nå i knekkebrød med smøreost til lunch hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beatricia Skrevet 31. januar 2007 #3487 Del Skrevet 31. januar 2007 Her er det jammen lenge siden jeg har vært!! Har vært så opptatt i det siste!! Har lest "Løvekvinnen", så skal se om jeg får postet et innlegg i morra!!! Skal hive meg på de utvalgte bøkene fremover! Håper alle bokdamer har det fint!!! Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. februar 2007 #3488 Del Skrevet 1. februar 2007 *Innom med skylapper igjen* Holder fortsatt på å lese "Ville svaner". Liker den godt, men har lite tid så jeg får ikke lest så mye av gangen. Heldigvis er det ganske passe kapittler til å lese et før man legger seg om kvelden. Nesten litt godt med gode bøker som varere en stund også da Håper alt står bra til både med Ciara og dere andre bok-jentene, skal oppdatere meg skikkelig her inne når jeg har fått lagt ut referat av svanene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 1. februar 2007 #3489 Del Skrevet 1. februar 2007 Anmeldelse av "Løvekvinnen" av Erik Fosnes Hansen: Historien er lagt til et relativt lite bygdesamfunn på begynnelsen av 1900-tallet. Stasjonsmester Arctanders liv forandres helt den dagen hans førstefødte kommer til verden. Ikke bare dør hans kone i barselseng. Hans datter blir dessuten født med tett hårvekst over hele kroppen. Han kaller henne Eva. Frem til skolealder pleier Eva i liten grad omgang med jevnaldrede. Arcander ønsker å beskytte sin datter. Evas verden består av faren, Hanna (ammen), legen Levin, apotekerens, kantoren Schwammerdamm og Gnisten. Gnisten er telegraf på stasjonen og blir Evas første virkelige venn. Eva leser mye og er generelt svært kunnskapstørst. Stasjonsmesteren ønsker at Eva skal få undervisning hjemme, men både Hanna og doktor Levin mener at Eva trenger å pleie omgang med andre barn. Skoledagen blir en prøvelse for Eva. Ikke bare plages hun av de andre barna, men opplever dessuten at hennes begjær etter kunnskap ikke dekkes på en slik måte hun hadde håpet. Vi følger Eva frem til konfirmasjonsalder. Livet hennes preges av at hun er annerledes, men dette er også med på å gjøre henne sterk. Denne styrken er igjen med på å bygge en mur mellom henne og hennes omgivelser. Eva forstår at det ikke finnes rom for slike som henne i bygden hun har vokst opp. Jeg likte denne boken veldig godt. Jeg synes Fosnes Hansen beskrivelse av et ganske spesielt menneskesinn er god. Eva fremstår som en kompleks person, med gode og dårlige egenskaper. Jeg føler også at jeg får god innsikt i hvorfor Eva gjør de valgene hun gjør. Dette er noe jeg ofte savner i bøker. Altfor ofte synes jeg hovedpersonene blir for endimensjonale. Som alltid er det en fryd å lese bøkene til Fosnes Hansen. Måten han bare forsiktig ymter frempå handlingen, liker jeg spesielt godt. Språket er som alltid nydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 1. februar 2007 #3490 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg kommer innom med mine synspunkter på Løvekvinnen i løpet av helgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 1. februar 2007 #3491 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Jeg likte denne boken veldig godt. Jeg synes Fosnes Hansen beskrivelse av et ganske spesielt menneskesinn er god. Eva fremstår som en kompleks person, med gode og dårlige egenskaper. Jeg føler også at jeg får god innsikt i hvorfor Eva gjør de valgene hun gjør. Dette er noe jeg ofte savner i bøker. Altfor ofte synes jeg hovedpersonene blir for endimensjonale. Som alltid er det en fryd å lese bøkene til Fosnes Hansen. Måten han bare forsiktig ymter frempå handlingen, liker jeg spesielt godt. Språket er som alltid nydelig. ← Jeg likte også Løvekvinnen svært godt. Jeg liker spesielt godt hvordan han bruker språket på en litt gammeldags måte, slik at man føler at man virkelig befinner seg rundt 1912. Synes det er spennende at Eva forteller såpass mye av historien selv. Hun virket veldig intelligent, men også veldig utenfor og alene stakkars. Liker også hvordan historien starter i det jeg antar er Evas liv nå, og så begynner fra begynnelsen, at historien ikke er helt lineær på en måte. Er fascinert av måten Hansen bare hinter frempå om ting, uten å si det rett ut, og at det likevel er enkelt å forstå hva han mener. Endret 1. februar 2007 av Talula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 1. februar 2007 #3492 Del Skrevet 1. februar 2007 Spennende anmeldelser, jeg har ikke rukket å lese Løvekvinnen. Men dere pirrer min nysgjerrighet Dessuten fant jeg en ulest Fosnes Hansen-bok i hylla i dag, Falketårnet, mens jeg lette etter noe helt annet. Kanskje jeg burde lese den og? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 1. februar 2007 #3493 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg er bergtatt! Lövekvinnen er en nydelig roman om oppvekst og det å vaere annerledes. Boka er både fascinerende med mange finurlige detaljer, men også svaert lettlest. Det var veldig deilig å lese en bok som jeg bare slukte helt rått og ble ferdig med på null komma niks! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #3494 Del Skrevet 1. februar 2007 Du har min fulle sympati, Ciara! Jeg betalte en VISA regning på 14.000 i går. Gammel moro! Og om to uker trekkes studielånsavdaget. Det betyr at jeg er lutfattig frem til midten av mars. Og da fyller Mannen 30 år og da går det nok litt (endel) til bursdagsfeiring. Såååå, et grovt overslag tilsier at jeg ikke har et liv frem til midten av april. Det går nå i knekkebrød med smøreost til lunch hver dag. ← Vi får trøste hverandre Det er jo tross alt generelt ikke synd på oss, så litt motbør får vi vel tåle. Jeg ser allerede framover Man kan ha mye moro hjemme uten masse kostnader involvert også *i sparemodus* Her er det jammen lenge siden jeg har vært!! Har vært så opptatt i det siste!! Har lest "Løvekvinnen", så skal se om jeg får postet et innlegg i morra!!! Skal hive meg på de utvalgte bøkene fremover! Håper alle bokdamer har det fint!!! Klem ← Koselig du kom innom! Gleder meg til å lese hva du har å si om Løvekvinnen *Innom med skylapper igjen* Holder fortsatt på å lese "Ville svaner". Liker den godt, men har lite tid så jeg får ikke lest så mye av gangen. Heldigvis er det ganske passe kapittler til å lese et før man legger seg om kvelden. Nesten litt godt med gode bøker som varere en stund også da Håper alt står bra til både med Ciara og dere andre bok-jentene, skal oppdatere meg skikkelig her inne når jeg har fått lagt ut referat av svanene ← Hei Fakse! Alltid koselig å se deg! Skjønner godt at det er travelt og at du ikke får lest mye av gangen - jeg er i samme situasjon selv. Ser fram til roligere tider hvor jeg får lest mer. Sees snart! Anmeldelse av "Løvekvinnen" av Erik Fosnes Hansen: ← Strålende anmeldelse! Gleder meg til boken er ferdiglest og jeg kan se hva jeg er enig/uenig i. Skjønner at jeg har mye bra foran meg her Jeg kommer innom med mine synspunkter på Løvekvinnen i løpet av helgen ← Looking forward to it Jeg likte også Løvekvinnen svært godt. Jeg liker spesielt godt hvordan han bruker språket på en litt gammeldags måte, slik at man føler at man virkelig befinner seg rundt 1912. Synes det er spennende at Eva forteller såpass mye av historien selv. Hun virket veldig intelligent, men også veldig utenfor og alene stakkars. Liker også hvordan historien starter i det jeg antar er Evas liv nå, og så begynner fra begynnelsen, at historien ikke er helt lineær på en måte. Er fascinert av måten Hansen bare hinter frempå om ting, uten å si det rett ut, og at det likevel er enkelt å forstå hva han mener. ← Hm, da skal jeg tenke over fortelleteknikk mtp tid - slike grep er ofte fascinerende. Det er forunderlig hvor mye enklere bøker virker dersom de er fullstendig kronologiske, og jeg synes ofte det er mye mer spennende om forfatteren gjør noen tidskrumspring. Spennende anmeldelser, jeg har ikke rukket å lese Løvekvinnen. Men dere pirrer min nysgjerrighet Dessuten fant jeg en ulest Fosnes Hansen-bok i hylla i dag, Falketårnet, mens jeg lette etter noe helt annet. Kanskje jeg burde lese den og? ← Jeg leste Falketårnet for mange år siden, og jeg likte den helt ok. Erik Fosnes Hansen har blitt mer og mer ordrik, så du vil nok oppleve Falketårnet som mye mindre kompleks, både hva angår språk og fortellerteknikk - det er jo forøvrig helt normalt med en slik utvikling i et forfatterskap. Falketårnet er dyster, dyster sak, men interessant. Jeg anbefaler den, selv om jeg ikke liker den like godt som de andre bøkene. Jeg er bergtatt! Lövekvinnen er en nydelig roman om oppvekst og det å vaere annerledes. Boka er både fascinerende med mange finurlige detaljer, men også svaert lettlest. Det var veldig deilig å lese en bok som jeg bare slukte helt rått og ble ferdig med på null komma niks! ← Høres deilig ut. Og for noe sånt som tiende gang sier jeg at Løvekvinnen blir helgens prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #3495 Del Skrevet 1. februar 2007 Vil bare si at jeg føler meg priviligert som har så mange flotte dagboksdeltakere! Alltid interessant å lese hva dere skriver! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 1. februar 2007 #3496 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg er alltid veldig for Erik Fosnes Hansen, så at jeg var veldig begeistret for boka, burde vel ikke overraske noen... Er stor sett enig med øvrige talere -fantastisk språk (som alltid, den mannen er herlig velartikulert), og veldig tilpasset perioden handlingen foregår i, og et spennende og komplekst persongalleri. Jeg er også sterk tilhenger av ikke-lineær fortellerstil og at handlingen antydes mer enn fortelles direkte. Vi er i det hele tatt rørende enige alle sammen Min eneste innvending er at den sluttet så brått -jeg skjønte faktisk ikke at den var slutt da jeg leste siste side. Jeg bladde ivrig videre og ble både overrasket og frustrert da det ikke var mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beatricia Skrevet 2. februar 2007 #3497 Del Skrevet 2. februar 2007 Erik Fosnes Hansen "Løvekvinnen" Moren til Eva Arctander dør under fødselen og Eva vokser opp sammen med sin far, stasjonsmesteren. Eva er født med sterk hårvekst over hele kroppen, og lever mye av sitt liv avskjermet fra omverdenen da faren tror dette er til det beste for hans lille jente. Stasjonsmesteren er en tilbaketrukket fyr, også ovenfor sin egen datter. Han vil helst holde sin lille familie fullstendig avskjermet fra omverdenen. Utenom hårveksten er Eva et helt normalt og oppvakt lite barn som ønsker å gjøre det andre barn på hennes alder gjør. Hun møter mye motstand underveis, men vokser seg allikevel sterk. Romanens hovedtematikk er ensomhet, annerledeshet, oppvekst og utviklingen av en sterk og særegen personlighet! Boken er gripende og vekslingen mellom fortellerstemmer og synsvinkler gjør at leseren på en troverdig måte får ta del i romanen og i enkeltskjebnene. Språket er drivende, Fosnes Hansen er velartikulert på en måte som virkelig inkluderer leseren! Jeg synes det tok litt tid å komme inn i Evas egen fremstilling og tanker i boken, men etterhvert ble den meget vanskelig å legge fra seg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #3498 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Jeg er alltid veldig for Erik Fosnes Hansen, så at jeg var veldig begeistret for boka, burde vel ikke overraske noen... Er stor sett enig med øvrige talere -fantastisk språk (som alltid, den mannen er herlig velartikulert), og veldig tilpasset perioden handlingen foregår i, og et spennende og komplekst persongalleri. Jeg er også sterk tilhenger av ikke-lineær fortellerstil og at handlingen antydes mer enn fortelles direkte. Vi er i det hele tatt rørende enige alle sammen Min eneste innvending er at den sluttet så brått -jeg skjønte faktisk ikke at den var slutt da jeg leste siste side. Jeg bladde ivrig videre og ble både overrasket og frustrert da det ikke var mer... ← Jøss, dette hørtes jo virkelig, virkelig bra ut. Er nesten litt overrasket over hvor godt dere liker boken, skal jeg være ærlig. At majoriteten liker ham, skjønner jeg, men dette er jo nesten nesegrus beundring Erik Fosnes Hansen "Løvekvinnen" Boken er gripende og vekslingen mellom fortellerstemmer og synsvinkler gjør at leseren på en troverdig måte får ta del i romanen og i enkeltskjebnene. Språket er drivende, Fosnes Hansen er velartikulert på en måte som virkelig inkluderer leseren! ← Nok en beundrerinne Dere får virkelig boken til å høres bra ut! Nå må jeg snart få ræva i gir, og finne ut hva jeg selv synes! --------- Mye positivt her, altså. Jeg har imidlertid en liten følelse av at kanskje Blanca vil være litt mer kritisk? *venter spent* Endret 3. februar 2007 av Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #3499 Del Skrevet 3. februar 2007 Leste ut en bok på sengekanten i morges: Paul Auster: The Invention of Solitude Min sjette Auster-bok, og jeg har fler på lager Denne er det mange her som har lest, og selv om jeg ikke har lest deres anmeldelser om igjen, sitter jeg igjen med inntrykket av at de fleste likte boken godt. Dette er jeg både overrasket over, og ikke overrasket over, på én og samme tid. På den ene siden er jo dette Paul Auster, og det i seg selv har blitt et kvalitetsstempel for meg. Han har jo som alltid et flott språk og forteller finurlige episoder på forbausende måter. Samtidig er dette svært langt fra den beste Auster-boken jeg har lest. Dette kan kanskje forklares med at denne er svært tidlig Paul Auster, og at han dermed ikke har utviklet den stramheten og sikkerheten han har senere i forfatterskapet. Men jeg mener langt fra at denne boka er dårlig. Jeg reagerer bare på at jeg syntes nivået var så forskjellig i de to historiene. "Portrait of an Invisible Man" synes jeg er en fantastisk historie, som foregriper Austers senere fortellinger. Portrettet av faren er rørende og komplekst, han er en ufølsom tosk og en mann som har klart seg beundringsverdig gjennom motgang samtidig. Og man merker at Auster selv har delte følelser for ham - en slags beundring på avstand kombinert med sinne eller skuffelse over farens manglende mentale tilstedeværelse. Jeg syntes dette var innsiktsfullt og rørende (som sagt), og jeg undrer meg på om ikke faren er en slags modell for flere av Austers senere romanfigurer, i den forstand at han er en mann som ikke riktig er tilstede i eget liv. Over til andre del, "The Book of Memory". Denne likte jeg vesentlig mindre. Tidvis glimrende passasjer, men agendaen her blir for utydelig for meg. Vi får servert en kollasj, en fragmentarisk framstilling av A.s (Austers) tanker og opplevelser, først og fremst om Austers forhold til sin sønn, til sitt forfatterskap, og til litteratur generelt. Dette burde være interessant materiale, men det er som sagt for fragmentarisk for meg, avsnittene hopper fra tema til tema, fra sønnen til franske diktere, fra bestefaren til en venn i Paris, og med betraktninger om språk, litteratur mm. i blant. Jeg forstår ikke helt hvordan disse henger sammen, og hvorfor disse temaene er behandlet i én og samme historie. Det er noe litt lettvint over hvordan disse emnene er klasket sammen. Konklusjon: Les "Portrait of an Invisible Man", "The Book of Memory" er mindre viktig. Gleder meg til å lese mer Auster. Blanca - eksperten vår: Bør jeg lese Leviathan, Oracle Night eller The Red Notebook nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. februar 2007 #3500 Del Skrevet 3. februar 2007 dette er jo nesten nesegrus beundring ← Jeg er nå engang skamløst fan av den mannen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå