Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men slike lærere er en gave. Og særlig for de skoleflinke, som jeg var. Jeg ble jo faktisk ignorert store deler av skolegangen, med mindre de trengte noen som kunne forklare andre elever pensum  :overrasket:, men de tilrettela ingenting for meg. Ble fort ferdig med oppgavene og satt og kjedet meg. Det skal ikke så mye til, egentlig. Som å sette opp en liste med noen bøker jeg burde lese. Det handler kanskje mest om å se elevene sine ordentlig, selv om jeg skjønner at lærere har en veldig stressende hverdag.

:Nikke: Kjenner meg godt igjen. Man er opptatt av å tilpasse for de svake elevene -og det er viktig! -men ikke så opptatt av de sterke. Det var bedre på videregående, jeg gikk på skole med høye inntakskrav og godt rykte, og det merktes. Egentlig er jeg prisipielt mot nivådelte klasser, men jeg tror det kan ha sine fordeler også... Det sier jo litt når et av argumentene for enhetsskolen er at de svake lærer og blir inspirert av de sterke -det er ikke fullt så inspirerende andre veien, men det er visst ikke så nøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*krysser fingrene for drømmejobben til Anneli*

*krysser også fingrene*

Tusen takk, så søte dere er! :-D

Dette gikk jeg glipp av. Men jeg og Blanca har også lest den, så da er det vel greiest å ta en annen. Dersom jeg er den eneste som har lest en bok har jeg ikke problemer med at den leses her uansett, for diskusjon er moro. Men når vi er tre blir det kanskje litt mange som har lest den.

Ja, enig i at det kanskje er greitt å velge noe annet da. Vil uansett anbefale Spinone og andre som ikke har lest den om å hive seg over den boka, det er virkelig en "page turner". :)

... og Wieses "Kvinnen som kledte seg naken...", som er en av de nydeligste bøker jeg har lest.

Jeg står i kø for å få låne den på bibliotket, er bare en foran meg nå! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, så søte dere er! :-D

Ja, enig i at det kanskje er greitt å velge noe annet da. Vil uansett anbefale Spinone og andre som ikke har lest den om å hive seg over den boka, det er virkelig en "page turner". :)

:Nikke: Helt klart, den må leses! :)

Og du kan glede deg til Kvinnen som kledte seg naken... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også på en bra videregåendeskole, tenk hvis vi gikk på samme? :)

Det er vel mer enn en god skole i Oslo, men det er jo ikke utenkelig :) Men vi gikk vel ikke på samme trinn, tror jeg? Var hvertfall russ i 99...

Jeg står i kø for å få låne den på bibliotket, er bare en foran meg nå! :hoppe:

Imponerende at det er venteliste på en så gammel bok :) Synd at han ikke har skrevet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men slike lærere er en gave. Og særlig for de skoleflinke, som jeg var. Jeg ble jo faktisk ignorert store deler av skolegangen, med mindre de trengte noen som kunne forklare andre elever pensum  :overrasket:, men de tilrettela ingenting for meg. Ble fort ferdig med oppgavene og satt og kjedet meg. Det skal ikke så mye til, egentlig. Som å sette opp en liste med noen bøker jeg burde lese. Det handler kanskje mest om å se elevene sine ordentlig, selv om jeg skjønner at lærere har en veldig stressende hverdag.

Gode lærere er veldig viktig, ingen tvil om det. Jeg hadde selv en veldig flink norsklærer på ungdomsskolen og norsk var uten tvil et av yndlingsfagene mine. Vi leste riktignok ikke så "spenstige" bøker som dere Ciara, men måtte bryne oss på ting som Hamsun og Njåls saga. Læreren min klarte imidlertid å gjøre det meste interessant. Godt gjort! :)

Nå jobber jeg som vikar på en barneskole og jeg merker at jeg gjerne skulle hatt mer tid til å ta meg av de skoleflinke barna. Det er vanskelig å få tiden til å strekke til, spesielt på barnetrinnet hvor mye unødvendig tid faller bort på bare den lille heksekunsten å få alle til å sitte i ro... :forvirret: På denne skolen er det i tillegg en del barn av utenlandsk opprinnelse som trenger ekstra oppfølging og det er ressurskrevende. Heldigvis tar arbeidsplaner og leseprosjekter hensyn til at elevene tross alt befinner seg på ulike nivå og har forskjellig arbeidskapasitet. På arbeidsplanene sine har de "må- oppgaver", "bør-oppgaver" og "ekstra-oppgaver" og noen følger sitt eget individuelle opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer enn en god skole i Oslo, men det er jo ikke utenkelig :) Men vi gikk vel ikke på samme trinn, tror jeg? Var hvertfall russ i 99...

Da var vi russ samme år, men jeg gikk ikke i Oslo! ;)

Imponerende at det er venteliste på en så gammel bok :) Synd at han ikke har skrevet mer.

Ja, ble i grunnen litt overrasket over å måtte vente i kø på den jeg også. Men det er tross alt bare 1 foran meg, i motsetning til Drageløperen hvor det fortsatt er 18. (Startet vel med rundt 30 andre før meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant :ler: Og ja, jeg var russ året etter deg :)

Gode lærere er veldig viktig, ingen tvil om det. Jeg hadde selv en veldig flink norsklærer på ungdomsskolen og norsk var uten tvil et av yndlingsfagene mine. Vi leste riktignok ikke så "spenstige" bøker som dere Ciara, men måtte bryne oss på ting som Hamsun og Njåls saga. Læreren min klarte imidlertid å gjøre det meste interessant. Godt gjort! :)

Nå jobber jeg som vikar på en barneskole og jeg merker at jeg gjerne skulle hatt mer tid til å ta meg av de skoleflinke barna. Det er vanskelig å få tiden til å strekke til, spesielt på barnetrinnet hvor mye unødvendig tid faller bort på bare den lille heksekunsten å få alle til å sitte i ro...  :forvirret: På denne skolen er det i tillegg en del barn av utenlandsk opprinnelse som trenger ekstra oppfølging og det er ressurskrevende. Heldigvis tar arbeidsplaner og leseprosjekter hensyn til at elevene tross alt befinner seg på ulike nivå og har forskjellig arbeidskapasitet. På arbeidsplanene sine har de "må- oppgaver", "bør-oppgaver" og "ekstra-oppgaver" og noen følger sitt eget individuelle opplegg.

Jeg skjønner at det er et problem når mange av elevene er av utenlandsk opprinnelse og trenger mer hjelp. Man kan jo ikke bruke hele livet sitt på elevene, heller. Men det høres jo ut som en bra opplegg dere følger :)

Og det var Daria som hadde de morsomme leseprosjektene, vi hadde de gamle klassikerne som alle gjespet seg gjennom :ler: Sagaene er jo helt ekstreme, jeg synes de er interessante, men man må omtrent lese dem tre ganger for å holde tråden når alle heter Torgrim, Torkjell, Torleif osv og har et rimelig innviklet forhold til hverandre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaene er en historie for seg, med alle slektene og de sære tilnavnene. Vi hadde en gang en stiloppgave hvor vi skulle skrive en "saga", husker jeg moret meg med innviklede familieforhold og sære navn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var Daria som hadde de morsomme leseprosjektene, vi hadde de gamle klassikerne som alle gjespet seg gjennom :ler: Sagaene er jo helt ekstreme, jeg synes de er interessante, men man må omtrent lese dem tre ganger for å holde tråden når alle heter Torgrim, Torkjell, Torleif osv og har et rimelig innviklet forhold til hverandre :ler:

Ok, jeg gikk vel litt i surr midt i all siteringen min. :ler: Heldige Daria da! Husker forvirringen med alle navnene i sagaene jeg også, men jeg likte å lære om Norrøn Mytologi og syntes det var veldig spennende. Jeg var kanskje litt sær! :sjenert: Likte bedre det enn Victoria av Hamsun husker jeg...

Endret av Anneli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaene er en historie for seg, med alle slektene og de sære tilnavnene. Vi hadde en gang en stiloppgave hvor vi skulle skrive en "saga", husker jeg moret meg med innviklede familieforhold og sære navn  :ler:

Ja, for når Torkjell dør, så må Torgrim, Torkjells kones fetter, hevne Torkjell for at ikke Torleif, Torkjells bror, skal bli sint på Torgrim. For hvis Torleif blir sint på Torgrim, da henter han jo Tor og hans sønn Torkjell, og da har de det gående...

:ler:

Ok, jeg gikk vel litt i surr midt i all siteringen min.  :ler: Heldige Daria da! Husker forvirringen med alle navnene i sagaene jeg også, men jeg likte å lære om Norrøn Mytologi og syntes det var veldig spennende. Jeg var kanskje litt sær! :sjenert: Likte bedre det enn Victoria av Hamsun husker jeg...

Norrøn mytologi og språk er spennende :) Ikke bedre enn Hamsun, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, når vi snakker om norsk og engasjerende proskjekter, må jeg fortelle om særemnet. Vi skrev nemlig ikke særemne -vi fremførte det. Den eneste skriflige arbeidet var en skolestil, ellers var sluttresultatet en 20 minutters fremføring. Folk la ned så mye arbeid i det -tror ikke det var én som bare sto og leste opp. Det var dramatiseringer og kostymer og lysbilder og det aller meste -masse spennende norsktimer, god presentasjonstrening og -ikke minst -alle fikk utbytte av alles arbeid, og lærte mye mer enn vi ellers vill gjort :) Jeg samarbeidet med en annen om Anne-Catrh Vestlys forfatterskap -vi leste samtlige (da) 42 bøker og har sikkert fortsatt uoffisiell skolerekord i antall bøker lest til særemne :ler: Vi laget en plakat på nesten 4 meter hvor vi hadde tegnet opp alle stedene fra bøkene (Tiriltoppen, Bessby, Vetleby osv), og alle de viktigste karakterene som pappfigurer vi kunne flytte rundt etterhvert som vi fortalte (og dermed avslørte jeg meg for alle gamle klassekamerater som måtte vanke her :ler: ) -det er det morsomste skoleproskjektet jeg har hatt noen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøn mytologi og språk er spennende :) Ikke bedre enn Hamsun, da ;)

Jeg kan innrømme at jeg ikke helt har gjort leksen min på det området. Jeg har ikke lest noe annet av Hamsun enn den ene boka, som altså ikke falt helt i smak (når jeg var 14-15 år gammel!). :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte bedre det enn Victoria av Hamsun husker jeg...

Den har jeg ikke lest. Jeg så den på teater for et par år siden, men bl.a. Herborg Kråkevik, og ble åpenbart ikke inspirert av det... :sjenert:

Ja, for når Torkjell dør, så må Torgrim, Torkjells kones fetter, hevne Torkjell for at ikke Torleif, Torkjells bror, skal bli sint på Torgrim. For hvis Torleif blir sint på Torgrim, da henter han jo Tor og hans sønn Torkjell, og da har de det gående...

:legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, nå er det 5 brukere her!

Det hørtes ut som litt av en prosjekt, Daria :ler: Ser for meg disse pappfigurene :ler:

Vi hadde helt håpløse særemner, sånn klassisk hvor alle leste tre bøker og skrev en urkjedelig oppgave om dem. Og ingen fikk høre hva noen andre gjorde, og alle kjedet seg.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg kan innrømme at jeg ikke helt har gjort leksen min på det området. Jeg har ikke lest noe annet av Hamsun enn den ene boka, som altså ikke falt helt i smak (når jeg var 14-15 år gammel!).  :sjenert:

Men Victoria er langt fra å være den beste boka Hamsun skrev. Pan er fantastisk, myyyyye bedre :) Ellers har jeg lest Sværmere, Mysterier og Markens grøde, og jeg har likt alle, men ikke like godt som Pan.

Den har jeg ikke lest. Jeg så den på teater for et par år siden, men bl.a. Herborg Kråkevik, og ble åpenbart ikke inspirert av det...  :sjenert:

Herborg Kråkevik er jo slitsom da. Hun kan jo få noen og enhver til å få nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, nå er det 5 brukere her!

Det hørtes ut som litt av en prosjekt, Daria :ler: Ser for meg disse pappfigurene :ler:

:ler: Litt tidkrevende var det jo, men det var verdt det. Og det var ekstra gøy å være to om det, vi diskuterte Anne-Cath Vestly i alle sammenhenger i flere måneder :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herborg Kråkevik er jo slitsom da. Hun kan jo få noen og enhver til å få nok ;)

Godt det ikke bare er meg :ler: Det hjalp jo heller ikke at alle gikk rundt og knotet på noe som skulle være nordnorsk. Greot nok at historien foregår der, men jeg hadde reagert mindre på om alle hadde snakket sin egen dialekt, enn jeg gjorde på den påtatte hybrid-varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Litt tidkrevende var det jo, men det var verdt det. Og det var ekstra gøy å være to om det, vi diskuterte Anne-Cath Vestly i alle sammenhenger i flere måneder  :ler:

Er det nå jeg sier at jeg ikke liker Anne-Cath Vestly? :sjenert: Skulle ønske jeg gjorde det, det virker jo som koselige bøker. Men jeg har aldri skjønt at et barn synes en trepinne er morsom å leke med :ler:

Godt det ikke bare er meg  :ler:  Det hjalp jo heller ikke at alle gikk rundt og knotet på noe som skulle være nordnorsk. Greot nok at historien foregår der, men jeg hadde reagert mindre på om alle hadde snakket sin egen dialekt, enn jeg gjorde på den påtatte hybrid-varianten.

Hører for meg den håpløse dialekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...