Gå til innhold

Er (stort) bryllup veldig viktig for kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det å gifte seg betydde mye. Å være hverandres juridisk nærmeste. Slippe alt papirarbeidet med samboeravtale og testamente, når vi uansett visste vi ville leve livet sammen. Automatisk ha rett på forsikringspenger. Å kunne ta medisinske beslutninger på den andres vegne. 

Bryllup derimot.... det droppet vi.... 

Det var en dag jeg ville nyte fullt ut sammen med mannen. Ikke på at 100+ gjester synes gavelista var for dyr/kort/lang/billig, at stebarnet til tante marit ikke ble invitert, at venninne x ikke ble invitert med følge (som hun traff en uke før brullupet), at svigermor ble plassert i nærheten av onkel tor, som hun ikke kan fordra..... at veganere, vegetarianere, muslimer, glutenallergi, og alle som bare er kresne fikk det de ville..... at feil vin ble servert, at noen mente det var for mye alkohol, andre for lite. Og at hele dagen gikk med til å prøve å rekke innom 100 gjester, 100 gratulasjoner, klemmer, smalltalk... håpløst lange taler, flaue øyeblikk med klirring i glasset, å få hjelp til å gå på do... 

Bare, nei. 

Anonymkode: 47f40...da3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig viktig for meg å være gift, for jeg vil være ett med mannen på flere plan. Vi giftet oss da vi var 21, så det var viktig at det ikke skulle være dyrt, men hyggelig å samle noen få venner og familie. Dette er nå 17 år siden.

Anonymkode: 474f0...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på Gud og vil gifte meg i kirken da det er hele poenget med ekteskap for meg. Det betyr ikke at det trenger å være noe stort bryllup. Det er bare det at jeg har en kjempestor familie så det må bli mange uansett, men kommer ikke til å invitere mer enn et par venner maks. 

Anonymkode: 25376...6eb

Hele poenget med ekteskap er vel å være gift med den du elsker, ikke HVOR du velger å gifte deg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingveis skrev:

Hele poenget med ekteskap er vel å være gift med den du elsker, ikke HVOR du velger å gifte deg? 

Ikke meg du siterer.

Jeg er ikke kristen. 

Men har da full forståelse for at noen med et kristent livssyn ser på det som veldig viktig, og avgjørende, å bli velsignet og å få stadfestet ekteskapet av en prest, i en kirke. (eller hva man kaller det). Selv i land der ekteskap ikke er et religiøst anliggende velger veldig mange en religiøs velsignelse etter den formelle vielsen, da dette for dem er det som definerer at man virkelig er gift. 

Anonymkode: 47f40...da3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer.

Jeg er ikke kristen. 

Men har da full forståelse for at noen med et kristent livssyn ser på det som veldig viktig, og avgjørende, å bli velsignet og å få stadfestet ekteskapet av en prest, i en kirke. (eller hva man kaller det). Selv i land der ekteskap ikke er et religiøst anliggende velger veldig mange en religiøs velsignelse etter den formelle vielsen, da dette for dem er det som definerer at man virkelig er gift. 

Anonymkode: 47f40...da3

For all del. Syns bare det er litt merkelig fokus når man gifter seg. Det er jo den du gifter deg med som er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at kvinner er mer opptatt av bryllup enn det menn generelt er, men for meg personlig så er ikke det noe jeg har drømt om.

Om jeg skulle giftet meg så ville det ikke vært i kirka siden jeg ikke er troende. Jeg ville nok ha hatt en liten seremoni da og kanskje en liten fest med de nærmeste.

Men sånn generelt så synes jeg ikke at det er spesielt romantisk med store bryllup og jeg er vel så kynisk at jeg ikke nødvendigvis tror på at man lover at man skal være sammen i tykt og tynt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er stort? Vi gifta oss borgerlig, med penklær fra kjedebutikker, og hadde en uformell fest på grendehuset med de nærmeste etterpå.

Men jeg går ikke med på premisset om at borgerlig vielse er mindre "stort" enn kirkelig. Grunnen til at vi gifta oss borgerlig var fordi vi ikke er kristne, ikke fordi vi ikke ville ha det "stort". Men vi var/er helt klart mer opptatte av at vi ville være gift enn av selve bryllupet.

Stort bryllup handler vel mest om hvor mye tid og penger man bruker, og hvor mange gjester man har. Noen er helt klart opptatte av det, og sikkert flere kvinner enn menn. Men jeg tror absolutt ikke flertallet av kvinner er veldig opptatt av å ha et nærmest kongelig bryllup. De fleste bryllupene jeg har vært i, har vært ganske uformelle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ingveis skrev:

For all del. Syns bare det er litt merkelig fokus når man gifter seg. Det er jo den du gifter deg med som er viktig. 

For meg var det kun det juridiske som var viktig. Mannen hadde jeg vært dønn sikker på i årevis allerede, ekteskap endret ingenting. 

Men jeg forstår at du og flere ser på dette som en viktig markering mellom to personer - uavhengig av hvor det skjer. 

Og at andre igjen har et livssyn der den religiøse delen der man knytter to personer sammen for livet er viktig. 

Anonymkode: 47f40...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke viktig. Jeg hadde vært fornøyd med en enkel seremoni på rådhuset. Mannen ønsket derimot å ha fest med nær familie og venner også, så vi hadde det dagen etterpå. 25 gjester :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, og ønsket meg ikke stort bryllup. Kunne tenkt meg å bare være han og meg. Men hans familie ønsket stort bryllup, og vi var unge og jeg slet med å si nei, så det ble stort bryllup. Jeg følte mer at jeg var på familietreff, hvor det var flere av gjestene jeg ikke kjente. Så eneste jeg syntes var fint fra bryllupet vårt, var vielsen. Selskapet skulle jeg gjerne ha sluppet. 

Anonymkode: 7a3df...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, O.G. skrev:

Men hva gjør menn da for å promotere at de bare ønsker en enkel borgerlig sermoni?

De klager heller på kvinneguiden vel😂

Anonymkode: 6883c...bd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er kvinner så opptatt av bryllup? Har lest at bryllup smitter blant venninner. Er det så romantisk og stemningsfullt? Tror de fleste menn hadde klart seg med en enkel borgerlig sermoni.

Anonymkode: 2c929...092

Jeg ønsker å ha på meg kjolen, i kirken. Men kunne vært foruten en del av de grusomme tradisjonene mange drar opp under middagen etter (som at alle mann folka skal kysse bruden før de går på toalettet ol.). Jeg vil ha et lite bryllup, intimt, for å feire. En enkel middag med venner og familie :) 

For meg er bryllup en måte å vise resten av alle andre at vi elsker hverandre og har lyst til å tilbringe resten av livet sammen :) 

Men jeg kunne også gjerne likt å hatt kun aller nermeste familie og kanskje en bestevenn med på cruise og tatt bryllupet der i det lille kappelet de har ombord 🙌🏻😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når jeg skal gifte meg, så skal det være ordentlig.

Det trenger ikke være flere hundre gjester, men det skal være et fint lokale, bra mat, drikke til alle, megafin kjole - og gjerne i utlandet.

Jeg er sammen med drømmemannen nå, men vi kommer ikke til å gifte oss før vi kan gjøre det skikkelig. Det skal ikke bli noe fjas på en ungdomsklubb!

Tror kanskje at det er viktig at det perfekt fordi dette er et minne man skal ha hele livet, og det skal tas mange bilder. Venner og familie skal også ha dette minnet. Det er kjipt å tenke tilbake på det som ikke var så bra. Man betaler ikke bare for festen, men for minnene :) 

(Jeg er kvinne, men skal absolutt ikke i noen kirke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også at det virker som at stort bryllup, riktig kjole, riktig ring osv. er svært viktig for mange kvinner som skriver her. 

Tenker at det for noen kanskje er nødvendig for å vise at de er like bra som andre i vennekretsen.  Andre ser kanskje bryllup som et viktig minne for livet?  Atter andre har store familier og/eller tradisjoner hvor stort bryllup forventes.  Eller at de selv ønsker å følge tradisjonen videre. 

Grunnene er sikkert mange, og sikkert like mange for både kvinner og menn. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup og giftemål er det verste jeg vet. Motstander av hele ekteskapsloven. 

Anonymkode: a1dcc...7a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha 200 gjester. Dette er familie, venner og kollegaer. Vi gleder oss begge to.

Anonymkode: 747f7...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg kunne velge alt selv hadde jeg gjerne hatt et 3-dagers bryllup, inkludert alt av familie og venner, og svidd av 200k. Min kommende mann hater å stå i sentrum og ønsker å gjøre det enkelt og rimelig. Så da gjør vi det enkelt. Bryllupet er for oss begge, og det viktigste for meg er at vi blir gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei 😊 for mange kvinner er ikke bryllup viktig! 

Anonymkode: cad18...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen ja, for andre nei.

Kjenner mennesker som både foretrekker stort bryllup og mennesker som vil ha bryllupet minst mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det viktigste å BLI gift. Vi planlegger en vielse på en strand her i Norge med våre to barn og et vennepar som vitner. Familie vet at vi er forlovet, men vi velger å holde dato og planer for dagen for oss selv. Vi planlegger en uformell fest utpå høsten en gang, uten brudevals, treretters og taler (tanken på dette byr meg imot). 

Vi velger å legge litt penger i fotograf på den store dagen, da jeg ønsker å kunne ha noen fine bilder av oss å se tilbake på. Derfor må jeg ha pen kjole, sminke, etc, så det går noen kroner allikevel. 
Vigsleren koster i underkant av 5000kr

Anonymkode: e4254...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...