Gå til innhold

Norsk rett prøveløslater en pedofil overgrepsmann fra forvaring.


sommermor

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
1 time siden, Capt. Obvious skrev:

Forvaringsdom er ikke nødvendigvis for alltid, så det har nok blitt tatt en vurdering. Det er jo ikke rettsvesenet som har gjort feil her, det er strafferammene som er for trange for slike overgrepssaker. Det er det lovgiver som må løse, ikke rettsvesenet. For saker der man tukler med barn, sågar spedbarn, bør ha en mye høyere minimumsstraff, f. eks. 20 år eller mer. 

Problemet med høye minimumsstraffer er at da blir det vanskelig å bli dømt. For av en eller annen grunn hever man beviskravet i praksis. Så minimumsstraffen er ikke problemet - det er manglende praktisering av maksimumsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Capt. Obvious skrev:

Forvaringsdom er ikke nødvendigvis for alltid, så det har nok blitt tatt en vurdering. Det er jo ikke rettsvesenet som har gjort feil her, det er strafferammene som er for trange for slike overgrepssaker. Det er det lovgiver som må løse, ikke rettsvesenet. For saker der man tukler med barn, sågar spedbarn, bør ha en mye høyere minimumsstraff, f. eks. 20 år eller mer. 

Jeg er fullt klar over at forvaringsdommer ikke er for evig, det er ikke poenget.

Men de er ment å være i henhold til faglige behov; de er ment som beskyttelse av samfunnet når man ikke kan avskrive dem som diagnoserbare.
 

I dette tilfellet kommer det helt klart fra fagfolk at personen er en trussel, da skal ikke dommer basere sin beslutning på uskyldsforutsetningen. Det er nettopp det prinsippet som blir tilsidesatt i forvaringsdommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Capt. Obvious skrev:

Ja, da hadde det vært mange som ville blitt fagdommere eller lekdommere :ironi:

Det er da bare bra det. Da luker man forhåpentligvis ut de idiotene som synes det er greit at folk som voldtar babyer går fritt rundt i samfunnet, klare til å voldta enda flere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jabx skrev:

Ikke dødsstraff, men de bør stenges inne på reell livstid.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du skriver "unngå pedofile". Pedofili er en legning beskriver ingen handling. En som er pedofil begår ikke nødvendigvis overgrep mot barn (akkurat som en heterofil mann ikke voldtar kvinner bare fordi han ikke får sex), og en som begår overgrep er ikke nødvendigvis pedofil.

Nei nei nei, pedofili er ingen legning, det er en psykiatrisk diagnose som beskriver en seksuell preferanse. Livsfarlig å definere det som en legning en ikke kan kontrollere eller ha noe ansvar for. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sidabmao skrev:

Overrasker meg ikke. Disse dommerne/saksbehandlerne skulle ha blitt straffeforfulgt for svikt mot offerne.

For ikke å snakke om eventuelle fremtidige ofre..

22 minutter siden, Kaisada skrev:

Nei nei nei, pedofili er ingen legning, det er en psykiatrisk diagnose som beskriver en seksuell preferanse. Livsfarlig å definere det som en legning en ikke kan kontrollere eller ha noe ansvar for. 

Det er begge deler faktisk. Og de som er det kan jo faktisk ikke kontrollere det, det er ingen som velger å bli pedofil fordi de har lyst liksom. Det man kan kontrollere er hva man gjør med det. Det er ikke alle pedofile som agerer på tankene og begår overgrep. https://www.overgrep.no/hva-er-pedofili/

Pedofile kan ha seksuelle tanker om barn uten å gjøre noe med det, fordi de blir stoppet av sin egen empati og sunne fornuft. På samme måte som jeg kan ha tanker om å kvitte meg med naboen min, men jeg kommer jo aldri til å gå bort og drepe han. Jeg så faktisk et program om en pedofil som hadde det skikkelig vondt med seg selv. Han hadde selvsagt aldri begått overgrep, og han var psykisk helt nedbrutt av dårlig samvittighet for tankene som plagde han. Så ikke alle pedofile er the devil’s spawn, selv om jeg selvsagt er enig i at de som begår overgrep mot barn ikke fortjener livets rett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal jo ikke oppfordre til vold..så da lar jeg være å skrive hva jeg tenker om både dommere og den kriminelle her..

Fy faen..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, boblevann skrev:

For ikke å snakke om eventuelle fremtidige ofre..

Det er begge deler faktisk. Og de som er det kan jo faktisk ikke kontrollere det, det er ingen som velger å bli pedofil fordi de har lyst liksom. Det man kan kontrollere er hva man gjør med det. Det er ikke alle pedofile som agerer på tankene og begår overgrep. https://www.overgrep.no/hva-er-pedofili/

Pedofile kan ha seksuelle tanker om barn uten å gjøre noe med det, fordi de blir stoppet av sin egen empati og sunne fornuft. På samme måte som jeg kan ha tanker om å kvitte meg med naboen min, men jeg kommer jo aldri til å gå bort og drepe han. Jeg så faktisk et program om en pedofil som hadde det skikkelig vondt med seg selv. Han hadde selvsagt aldri begått overgrep, og han var psykisk helt nedbrutt av dårlig samvittighet for tankene som plagde han. Så ikke alle pedofile er the devil’s spawn, selv om jeg selvsagt er enig i at de som begår overgrep mot barn ikke fortjener livets rett. 

Ikke en seriøs fagside du refererer til. Dette er en advokat som skal tjene penger, ikke en definisjonsside for overgrep. 
Det diskuteres høylydt hvorvidt det skal kalles en legning, men er enda ikke det. 
her er et syn på hvorfor det ikke er det: 

https://psykologtidsskriftet.no/debatt/2015/11/pedofili-er-en-mental-forstyrrelse

 

selvfølgelig er pedofile også mennesker som du møter i samfunnet, de opptrer med samvittighet og er i noen tilfeller oppegående sosiale vesner med en psykisk lidelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kaisada said:

Nei nei nei, pedofili er ingen legning, det er en psykiatrisk diagnose som beskriver en seksuell preferanse. Livsfarlig å definere det som en legning en ikke kan kontrollere eller ha noe ansvar for. 

Hvorfor skulle de ikke kunne holdes ansvarlige hvis man kaller det en legning? Heterofil er en legning, og heterofile blir straffet hvis de voldtar noen av det annet kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man slutter å ansvarliggjøre folk som får tanker om å drepe eller skade andre mennesker, så er man på ville veier. Ingen er født med en trang til å skade andre mennesker. Tanker er tanker.

Hva blir det neste? Han kan ikke noe for det, hans legning er "Drapsmann". Han ble født slik. Eller?

Det dummeste jeg hører er de som mener at man ikke har noe valgt, og ikke kan endre måten å tenke og se på i livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 12.26, marthes skrev:

Lurer på mammaene til disse barna, som var med på det, sitter de inne?

Hun med babyen har visstnok sluppet ut med nytt navn. Hun eldste damen vet jeg ikke, ikke hørt noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Syns ikke denne eklingen fortjener å komme ut. Skulle vært tvangskastrert først. Nekter å anerkjenne pedofili som legning. Han er pervers ondskapsfull og motbydelig.  Vil heller kalle ham et overgrepsmonster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Villfisker said:

Syns ikke denne eklingen fortjener å komme ut. Skulle vært tvangskastrert først. Nekter å anerkjenne pedofili som legning. Han er pervers ondskapsfull og motbydelig.  Vil heller kalle ham et overgrepsmonster.

Sannheten er at handlingene er grove. Personer som gjør slikt er ikke klar over hva de driver med. Ondskap er bare noe tull som mennesker har brukt for å ikke måtte ta ansvar for sine egne handlinger. Man må skille mellom handling og person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
2 minutter siden, Sidabmao skrev:

Sannheten er at handlingene er grove. Personer som gjør slikt er ikke klar over hva de driver med. Ondskap er bare noe tull som mennesker har brukt for å ikke måtte ta ansvar for sine egne handlinger. Man må skille mellom handling og person.

Vil heller påstå motsatt. Å si at de ikke vet hva de driver med, gir en hel rekke personer ansvarsfraskrivelse fra ondskapsfulle handlinger. Nesten en uskreven lisens til å gjøre som man vil. Et av de største bedragene i norsk rettsvesen akkurat det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Villfisker said:

Vil heller påstå motsatt. Å si at de ikke vet hva de driver med, gir en hel rekke personer ansvarsfraskrivelse fra ondskapsfulle handlinger. Nesten en uskreven lisens til å gjøre som man vil. Et av de største bedragene i norsk rettsvesen akkurat det der.

Man kan ikke erkjenne og ta ansvar for noe uten å først erkjenne at man ikke forstår. Uvitenhet er verdens synd. Misforståelser er resultatet. Når man har forståelse, så vil man ikke kunne skade et annet menneske.

Derfor er det viktig å ha forståelse for hva man gjør mot seg selv. Når man har det, så vil man ikke kunne skade andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Villfisker skrev:

Syns ikke denne eklingen fortjener å komme ut. Skulle vært tvangskastrert først. Nekter å anerkjenne pedofili som legning. Han er pervers ondskapsfull og motbydelig.  Vil heller kalle ham et overgrepsmonster.

Jeg har ingen problem med å akseptere pedofili som legning, men det har INGEN formidlende betydning her;

poenget i denne saken er at han er diagnostert som sosiopat, psykopat og pedofil i sammenheng, hvilket tilsammen betyr at han tenner på barn (pedofil), klarer å overbevise andre han er uskyldig(sosiopat) og ikke har noen erkjennelse av at han gjør noe galt (psykopat)

Og alt dette er dokumentert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
5 minutter siden, Sidabmao skrev:

Man kan ikke erkjenne og ta ansvar for noe uten å først erkjenne at man ikke forstår. Uvitenhet er verdens synd. Misforståelser er resultatet. Når man har forståelse, så vil man ikke kunne skade et annet menneske.

Derfor er det viktig å ha forståelse for hva man gjør mot seg selv. Når man har det, så vil man ikke kunne skade andre.

Enkelte ting vet alle er galt. Ellers hadde ikke slike handlinger skjedd i det skjulte. Må bli slutt på at vi skal forstå oss ihjel på onde mennesker, på bekostning av ofre og andre. 

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sidabmao skrev:

Sannheten er at handlingene er grove. Personer som gjør slikt er ikke klar over hva de driver med. Ondskap er bare noe tull som mennesker har brukt for å ikke måtte ta ansvar for sine egne handlinger. Man må skille mellom handling og person.

Blir helt feil å si at de ikke vet hva de gjør. For en ansvarsfraskrivelse! Overgripere vet godt hva de gjør med mindre de er psykotiske eller svært ruset i gjerningsøyeblikket. De skal likevel ansvarliggjøres og straffes. 
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...