Gå til innhold

Hund som stresser når han er alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en hund på ti år som endte hos eksmannen min etter skilsmissen, men som nå er hos meg, etter han begynte å ville ut, klore på døren og ødelegge dør og karmer og endte i bilburet sitt til slutt, når han var alene hjemme.

Dette pågikk nok i noen måneder før jeg fikk hentet ham ut.

Som valp hadde han seperasjonsangst, så fram til han var ni taklet han greit å være hjemme alene. 

Hunden er veldig obs på hvor jeg er til enhver tid, og slapper best av når jeg sitter i sofaen. Natten går fint.

Jeg har hatt mulighet til å stort sett være med ham den halvannen månenden siden han kom hit, men snart må jeg på jobb igjen.

Har noen tips til meg, utover å gå en god tur før jeg må gå fra ham? Jeg har kjøpt Thundershirt, og den liker han veldig godt. Har også kjøpt olje med beroligende virkning, men merker ingen forskjell.

Bor i borettslag og har fått lov å ha hunden her så lange han ikke forstyrrer naboer.. Litt stressa.

Anonymkode: d973e...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig bra at du tenker på dette. SIden hunden allerede viser tegn på å være utrygg, så ville jeg gått frem med mikrosteg, og aldri så fort at han rekker å bli redd.

Dvs at du starter med å gå ut ytterdøra, lukke den og så gå rett inn igjen. Så fortsetter du dagen som vanlig. Gjenta 10-15 ganger om dagen til du ser at hunden ikke er særlig interessert i at du går ut døren lenger. Da kan du gå ut døren, lukke den, være borte to sekunder, gå inn igjen. Gjenta 10-15 ganger om dagen osv.

Gå frem så sakte at hunden aldri rekker å stresse og bli redd.

Her er en video som viser fremgangsmåten: 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren i små etapper. Inn og ut ytterdøren. Utvid med 5 min om gangen. 

Mange hunder finner litt trygghet i at tv eller radio står på slik at de hører litt stemmer når du ikke er hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Hva tenker dere er sannsynligheten for at jeg klarer å lykkes? Hvor lang tid må jeg beregne at det tar?

Hunden er veldig rolig, samtidig som det er en fuglehund med mye energi. 

Anonymkode: d973e...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Takk for tips. Hva tenker dere er sannsynligheten for at jeg klarer å lykkes? Hvor lang tid må jeg beregne at det tar?

Hunden er veldig rolig, samtidig som det er en fuglehund med mye energi. 

Anonymkode: d973e...9be

Det er utrolig vanskelig å si fordi det kommer an på flere faktorer - hvor utrygg er hunden? Hvor flink er du til å trene ofte, men alltid slik at hunden aldri rekker å bli redd?

For å gi en ca tidsangivelse, som bare er omtrentelig og slett ingen fasit, så kan man regne ca fire uker for at en trygg valp skal klare å være hjemme alene en hel arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Tabris skrev:

Det er utrolig vanskelig å si fordi det kommer an på flere faktorer - hvor utrygg er hunden? Hvor flink er du til å trene ofte, men alltid slik at hunden aldri rekker å bli redd?

For å gi en ca tidsangivelse, som bare er omtrentelig og slett ingen fasit, så kan man regne ca fire uker for at en trygg valp skal klare å være hjemme alene en hel arbeidsdag.

Takk igjen. Vi har øvd litt nå. Han har ikke reagert noe særlig på at jeg har gått ut døren. Når det er sagt, har vi vært på lang tur i dag, det virker gjerne dempende?

Anonymkode: d973e...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk igjen. Vi har øvd litt nå. Han har ikke reagert noe særlig på at jeg har gått ut døren. Når det er sagt, har vi vært på lang tur i dag, det virker gjerne dempende?

Anonymkode: d973e...9be

Det er greit om hunden er rolig når du trener på det, men han bør ikke være så trøtt at han sover. Det er viktig at han får med seg at du går ut og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk igjen. Vi har øvd litt nå. Han har ikke reagert noe særlig på at jeg har gått ut døren. Når det er sagt, har vi vært på lang tur i dag, det virker gjerne dempende?

Anonymkode: d973e...9be

Veldig viktig med skikkelig lufting før du drar, da vil han bruke mye av tiden du er borte til å sove (slik at han er godt opplagt til ny tur når du kommer hjem 😉). Enig i det Tabris og Altflyter skriver, men kun litt svak lyd på radio, bare slik at han såvidt hører at det er litt prat i bakgrunnen.

Anonymkode: 3bd89...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innspill fra andre her med lyd på i bakgrunnen. Jeg ville vurdert å heller sette på noe musikk enn å ha på radio/TV. Alt etter hvor skvetten hunden er, så har man ikke kontroll på hvilke lyder som kommer i slike sendinger og det kan komme noe som kan være skremmende for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tabris skrev:

Godt innspill fra andre her med lyd på i bakgrunnen. Jeg ville vurdert å heller sette på noe musikk enn å ha på radio/TV. Alt etter hvor skvetten hunden er, så har man ikke kontroll på hvilke lyder som kommer i slike sendinger og det kan komme noe som kan være skremmende for hunden.

https://pets.byspotify.com/

Anonymkode: 53cf4...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå jeg skjønner hvor flott KG virkelig er!

Jeg sov dårlig i går, så i natt ble det 10 timer. Det har han ikke problemer med..

Han er ikke særlig skvetten av seg.

Han kan altså sove lenge, men jeg tror at når han stresser med at han er alene, klarer han ikke å slappe ordentlig av. De gangene jeg har måttet gå fra ham (jeg var borte i halvannen time da jeg var hos legen for to uker siden, for eksempel), har jeg hatt At home video streamer på, og da har han ligget i ro når jeg har kikket på ham, men med hodet hevet en del av tiden.

Dere er gull!

Anonymkode: d973e...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...