Gå til innhold

Spørsmål rundt tvangsforing av katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Min katt har hatt en litt vanskelig uke nå, det starta med bivirkninger av medisiner og dette førte til slutt til at han nekta å spise.. han har vært til dyrlege, så jeg har fått profesjonell hjelp. Han fikk kvalmestillende og lykkepille for å øke matlyst. Det jeg derimot fikk lite info om var hvordan jeg skulle få han til å spise igjen. Det fant jeg ut ved å google, og fant en tråd her på dette forumet om tvangsforing med A.D Hills fór med sprøyte inn i munnviken, lite og ofte. Dette har jeg gjort, og dette har funket ganske bra! Han spiser litt tørrfor på egenhånd nå, men må tvangsfore i tillegg enda, for å "minne han på" at han fortsatt trenger mat. Det jeg lurer på er egentlig hvor lenge må jeg tvangsfore? Noen erfaringer? Har lest noe om to måneder før katter har blitt helt friske etter spisenekt.. Og hvor mye bør han få i seg ila en dag?  Har en sprøyte på 5 ml. Vanner ut a.d litt med lunka vann sånn at den blir lettere å sprøyte inn i munnen hans. Til nå har jeg gitt ca 10 ml per gang, ca annenhver time.. det har gått da ca 1 boks på to dager. Han veier 3,7 kg (tatt av seg mye siate tiden, men er ganske liten katt i utgangspunktet). Han spiser kanskje en håndfull tørrfor i tillegg på egenhånd. Han drikker vann selv heldigvis. 

Anonymkode: 2231f...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten høre med veterinær eller dyrepleier om hva som gjelder i ditt tilfelle. 

Anonymkode: 8d65c...07e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du tvangsfôre den? 

Jeg tror ikke katten får noe bedre matlyst av den grunn, heller tvert imot! En håndfull tørrfôr er mer en nok til en katt pr. dag. La nå den få være i fred og spise når den er sulten! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har erfaring/peiling på temaet helst la være å svare.. har lest meg opp på dette, og selvom tvangsforing høres fælt ut er det eneste som fungerer når katten er som den er akkurat nå. Og det er ikke så fælt for katten som det høres ut, den liker veldig godt det foret. 

Anonymkode: 2231f...d2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke helt hensikten med å tvangsfôre når katten spiser såpass mye tørrfôr. Har du prøvd å gi katten våtfor kjøpt fra dyrlegen som et tillegg?

Anonymkode: 7426a...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, skjønner at en håndfull kan bety så mangt. Han spiser kanskje 10-15 biter tørrfor ila én  dag, og det er altfor lite om han skal komme seg og bli frisk, samt legge på seg. Han har ikke vært på do siden lørdag pgra lite mat. Først idag gikk han på do og bæsja, og det er takket tvangaforing. Venter på tlf fra dyrlege idag, men ønsket svar fra noen med erfaringer i tillegg dersom noen hadde det. 

Anonymkode: 2231f...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20200116_151700.jpg

Anonymkode: 2231f...d2d

Om du leser hovedinnlegget mater TS allerede med AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tvist skrev:

Om du leser hovedinnlegget mater TS allerede med AD

Beklager, TS her, jeg la ut screenshot av det innlegget jeg fant på dette forumet tidligere. Siden mange tydeligvis ikke tror tvangsforing kan være en løsning som fungerer. Trodde jeg skreiv det sammen med bildet, men kom visst ikke med. Beklager. 

Anonymkode: 2231f...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe i veien med tvangsfôring som del av behandling og rehabilitering. MEN det skal gjøres i samråd med veterinær/dyrepleier. Det er ikke noe man spør om på forum, men avtaler med veterinær som følger opp katten. 

Anonymkode: 8d65c...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe i veien med tvangsfôring som del av behandling og rehabilitering. MEN det skal gjøres i samråd med veterinær/dyrepleier. Det er ikke noe man spør om på forum, men avtaler med veterinær som følger opp katten. 

Anonymkode: 8d65c...07e

Som jeg har skrevet over er jeg i samtale med dyrlege, men har til nå opplevd å få mer hjelp fra erfarne mennesker fra forum enn dyrlegen, men jeg ser nå at det var dumt å prøve å få noen svar her. Det jeg ønsket var erfaringer fra noen som har vært i lignende situasjon, og bruke råd/tips i tillegg til det dyrlegen sier. SELVFØLGELIG er det dyrlegen sier det som veier mest!! Slutter å følge denne tråden nå da den ikke var mye til hjelp, får ikke til å slette den. 

Anonymkode: 2231f...d2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke.
En håndfull med tørrforet jeg bruker er ca 45g, en dagsrasjon for en katt på 3-4 kg er 45-70g på det foret.
Med Royal Canin for er vel 40-70g en daglig rasjon, på Hills er en dagsrasjon 50-80g, mens på Acana er en dagsrasjon 60-120g, Orijens 45-120g, så om en håndfull er så lite at man må tvangsfore vil være veldig avhengig av foret du bruker.
Men om veterinær er enig i at du bør tvangsfore, så ville jeg fortsatt til katten viser mer interesse for mat, eventuelt så lenge som veterinæren anbefaler.

Anonymkode: 355f0...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ut som at du gjør alt riktig. Jeg var i samme situasjon med min katt ganske nylig. Da ga jeg henne 1/4 boks med Hills A/D daglig. Etter 3 dager begynte hun å spise selv. Men da måtte jeg fortsatt mate henne litt liksom for å minne henne på å spise. Etter 5-6 dager sluttet jeg med matingen, og da spiste hun helt på egenhånd. Det viktigste er at katten ikke går helt uten mat, for da kan den få fettlever som kan føre til leversvikt. Men den blir nok fortere frisk når du klarer å få i den så mye som du gjør. Min katt ble veldig tynn siden jeg ikke klarte å få i henne så mye mat. Men hun la raskt på seg igjen da hun begynte å spise ordentlig på egenhånd.

Anonymkode: 17a35...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...