Gå til innhold

Helsepersonells innsyn i journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg ønsker å stille spørsmål her for å få vite hva dere kan ha av lignende erfaringer. Saken er som følger:

Jeg har oppdaget at helsepersonell har gjort oppslag i journalposter, og jeg mener disse oppslagene er urettmessige/ulovlige. Jeg var på sykehus for å få undersøkt et fysisk problem, også har både lege og sykepleier gjort oppslag i psykiatriske journalposter i forbindelse med dette. Da jeg ba om begrunnelse for innsyn fikk jeg et nokså standarisert svar om at de ville vite ting om pasientene sine, og at dette var nødvendig for å få fullt overblikk og gi forsvarlig helsehjelp. Den ene som har gjort innsyn beklaget hvis jeg hadde blitt såret av at det var gjort oppslag i psykiatrisk journal.

Jeg sendte brev til sykehuset og ba om at den psykiatriske journalen ble sperret for helsepersonellet jeg mener har gjort unødvendige og urettmessige oppslag. Det har gått veldig lang tid, og jeg har ikke fått svar.

Jeg ser nå at også personell fra den psykiatriske avdelingen har vært inne i journalen og gjort oppslag, samme dag som det ble registrert at jeg gjort en henvendelse om å få sperret journalen. Jeg aner jo ikke hvorfor, da det ikke er gjort noen begrunnelse eller kommentar for dette innsynet. Etter at jeg ba om begrunnelser for innsyn og ba om sperring av journal, har det vært flere ukjente helsepersonell som har gjort oppslag i journalen. Dette syns jeg er ubehagelig.

På generelt grunnlag vil jeg også si at jeg forstår at helsepersonell må vite ting om pasientene sine, men alt som var nødvendig av informasjon for å få undersøkt dette fysiske problemet sto jo i henvisningen fra fastlegen. Jeg vet jo også at kropp og psyke henger sammen, men i mitt tilfelle er det ingenting psykisk som påvirker det fysiske problemet. Jeg mener jeg burde ha blitt spurt om det var greit at helsepersonellet også så i den psykiatriske journalen om de mente dette var nødvendig i utredningen av det fysiske problemet.

Har noen her noen lignende erfaringer eller erfaringer generelt med at helsepersonell har gjort urettmessige oppslag i journal? Hvordan gikk dere frem? Varslet dere f. eks Fylkesmannen eller Helsetilsynet?

Anonymkode: abe8d...577

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber med anestesi. Når jeg skal gi en pasient narkose slår jeg alltid opp i psykiatrihistorikken til pasienten selv om det egentlig ikke har noe å si Fo behandlingen jeg skal gi, men det kan ha noe å si for reaksjonsmønstret til pasienten. Syns du det er feil også?

Anonymkode: 31d28...e26

• Liker 22
Skrevet

Tror det er til syvende og sist du som ender opp med dårligere behandling når du ikke ønsker at helsepersonell skal kjenne til hele sykehistorien din. Helse er helhetlig. Det kommer ikke alltid til å være relevant hva som står i psykejournalen din, men det er ikke alltid så lett for deg som pasient å forstå når det faktisk er det.

Anonymkode: b694d...061

• Liker 26
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med anestesi. Når jeg skal gi en pasient narkose slår jeg alltid opp i psykiatrihistorikken til pasienten selv om det egentlig ikke har noe å si Fo behandlingen jeg skal gi, men det kan ha noe å si for reaksjonsmønstret til pasienten. Syns du det er feil også?

Hei og takk for svar. Jeg kan jo kun svare for min egen del, og jeg syns det blir feil om helsepersonell som behandler meg skal få vite hva jeg har snakket om når det gjelder overgrep jeg har opplevd i fortiden. Jeg har jo god kommunikasjon med min fastlege, som passer på at alt av viktig og relevant informasjon sendes med henvisningene som blir sendt. Jeg stoler på at fastlegen skriver dette i henvisningen hvis h*n anser det som relevant for henvisningen.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt anestesi 7 ganger. En var en fantastisk anestesilege, resten skremmende dårlig. Håper dere slår litt ekstra opp i lærebøkene også, for mine reaksjoner, på tidvis forferdelige smerter og kvalme (spying i timesvis) har fulgt direkte av anestesilegens kompetanse. Og det var den største operasjonen, som jeg hadde minst problemer med etterpå nettopp pga. den utrolig dyktige anestesi-legen, som var kjent som best i huset. 

Anonymkode: 0c381...2dc

Skrevet

Du virker veldig opphengt i dette. Ikke bra for deg. Husk at helsepersonell jobber for DEG. De er der for at du skal ha det bra. Ingen snoker for moro skyld. Som nevnt over, anestesi vil gjerne vite om du har hatt f.eks psykoser etc, som kan endre reaksjonsmønsteret ditt ved anestesi.

Vil egentlig anbefale deg å slutte og slå opp hvem som "snoker" Det er ikke bra for psyken din

Anonymkode: 02021...806

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar. Jeg kan jo kun svare for min egen del, og jeg syns det blir feil om helsepersonell som behandler meg skal få vite hva jeg har snakket om når det gjelder overgrep jeg har opplevd i fortiden. Jeg har jo god kommunikasjon med min fastlege, som passer på at alt av viktig og relevant informasjon sendes med henvisningene som blir sendt. Jeg stoler på at fastlegen skriver dette i henvisningen hvis h*n anser det som relevant for henvisningen.

Det skulle man nesten tro, men det er ofte ganske mangelfullt. 

Anonymkode: 5ca41...20b

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle man nesten tro, men det er ofte ganske mangelfullt. 

Anonymkode: 5ca41...20b

Dette. Jeg har lest utrolig mange dårlige henvisninger. Funnet mye viktig informasjon i annet journalmateriale. 

Anonymkode: b694d...061

• Liker 10
Skrevet

Fastlegen din er ikke spesialist i det han henviser deg for, og derfor er det ikke han som avgjør hva som er relevant og ikke.

Anonymkode: 60ecf...22d

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker veldig opphengt i dette. Ikke bra for deg. Husk at helsepersonell jobber for DEG. De er der for at du skal ha det bra. Ingen snoker for moro skyld. Som nevnt over, anestesi vil gjerne vite om du har hatt f.eks psykoser etc, som kan endre reaksjonsmønsteret ditt ved anestesi.

Vil egentlig anbefale deg å slutte og slå opp hvem som "snoker" Det er ikke bra for psyken din

Ja, helsepersonell jobber for pasientene sine. Dessverre finnes det noen som snoker for moro skyld, selv om det heldigvis ikke er mange som gjør dette. Derfor hender det jeg sjekker hvem som har vært inne i nettopp min journal, uten at dette er noe jeg er veldig opphengt i eller som preger hverdagen min. Jeg stoler jo absolutt på at de overholder taushetsplikten sin.

Men nå spurte jeg jo om det var noen som har noen lignende erfaringer som de kunne tenke seg å dele. Er det noen som har det?

• Liker 6
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Du må jobbe med holdningene dine. Psykatri skal ikke og bør ikke være noe man skal skjule, skjemmes over eller føle er verre at andre "snoker i" en andre problemer. 

Skrevet

Jeg vil påstå at det i aller høyeste grad er relevant med din psykiske journal, dersom du hadde vært voldelig, psykotisk osv har det naturligvis noe å si for pleierne. Du kan trøste deg med at du er glemt av alle på avdelingen i det du er kommet ut døren.  

Anonymkode: 8df57...7b2

• Liker 12
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Men jeg ønsker gjerne å få erfaringer for hvordan andre har gått frem :)

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at man slår opp i journal f.eks er jo for å få se om atferd og reaksjonmønster. F.eks om pasienter er utagerende, eller har slår de eller er voldelige i enkelte situasjoner. Slikt er viktig for helsepersonell å vite. Og det gir oss også en pekepinn på hvordan man skal tilnærme seg pasienter. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår godt at du syns det er ubehagelig ts. Hvorfor det er gjort oppslag er det ingen her som kan si noe om, det er mange ulike årsaker til oppslag i journal, f.eks administrative, behandlingsmessige eller innsamling til forskning. Du kan kontakte sykehuset igjen pr tlf, og spørre hvilken metode de foretrekker for at du skal få svar. Navngitt helsepersonell kan man sperre tilgangen til via helsenorge. no, men mulig det bare gjelder for vest og nord som har journaltilgang via helsenorge. Du kan også kontakte pasientombudet i fylket ditt for hjelp og veiledning. 

For øvrig er det sjelden mulig å si at det psykisk ikke påvirker det fysiske, i alle fall i en utredningsfase. Det kan være reaksjon/bivirkning på tidligere behandling f.eks, symptomer som ligner eller et helhetlig bilde som trengs for utredning. Henvisning fra fastlege er ofte dårlig skrevet, og gjerne mangefull. Har opplevd pasienter som innlegges der det står en-to setninger i  henvisningen, langt fra nok. 

Anonymkode: 06b4f...08a

• Liker 1
Skrevet

En bioingeniør har slått opp i journalen min fra DPS (har ikke gått der siden 2018). Venter på svar på hvorfor, men det kan ta inntil fire uker..

Anonymkode: c8202...08b

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i en ideell verden. Helsepersonell er som alle andre, noen flotte og flinke, andre elendige og eier ikke moral. Det er en grunn for at journaler og datasystemer i flere offentlige distanser er logget. Folk snoker. Om det er i helsevesenet, politiet, barnevern eller nav. 

Anonymkode: 4120f...8da

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bioingeniør har slått opp i journalen min fra DPS (har ikke gått der siden 2018). Venter på svar på hvorfor, men det kan ta inntil fire uker..

Anonymkode: c8202...08b

Tipper det er forskningsrelatert. 

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi jeg mener du bør heller snakke med pasienten. 

Anonymkode: 28c0f...d17

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det er forskningsrelatert. 

Men man må ha samtykke fra pasienten for dette 

Anonymkode: 3d708...2b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...