Gå til innhold

Har Ikke grunnskolen gym lenger?


Gjest Nilsen32

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, abc123detvardet said:

Hvordan tenker du på "fy, for en sak du er"?

Er jo soleklart "fysisk aktivitet".

Ikke like soleklart for alle. Forståelig nok.

Fysak

 

Spøkefullt, nedsettende: Fyr, skapning, kar. “En underlig fysak”. Uviss opprinnelse, muligens til fy og -sak, fra tysk Sack ‘sekk’, jf. tykksak.

 

Anonymkode: e281e...46e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har nok gym, og hvordan de organiserer det har de sikkert informert om på foreldremøte.

Noen steder slår de sammen gymtimene til hele turdager, og legger heller inn FYSAK-pauser og mer fysisk aktivitet i de andre fagene i løpet av uken.

Eller de har andre løsninger.

Skolene står ganske fritt til å disponere og fordele timene som de vil, de kan for eksempel ha hele dager med samfunnsfagsprosjekter, og så ha flere uker uten samfunnsfag hvor de tar igjen timene de brukte fra matte. norsk osv.

Og lærerne orienterer gjerne om det på foreldremøte, men hvis man lurer er det bare å spørre på nytt.

De fleste skoler har heller ikke tradisjonell gym med skifting til gymtøy for de yngste elevene. Husker at min lillebror var første kull som begynte på skolen som seksåringer (og mange er jo bare fem og et halvt når de starter), de erfarte fort at de måtte droppe skifting, det tok hele timen for de minste å kle av og på seg gymtøy.. :-)

 

Anonymkode: 352ad...c17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på svensk skole? Da kan det være at det heter Jumpa. Sjekk kalenderen om det står Jumpa noe steder, det er gym!

Anonymkode: c85a8...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke like soleklart for alle. Forståelig nok.

Fysak

 

Spøkefullt, nedsettende: Fyr, skapning, kar. “En underlig fysak”. Uviss opprinnelse, muligens til fy og -sak, fra tysk Sack ‘sekk’, jf. tykksak.

 

Anonymkode: e281e...46e

Vel, søker du på "Fysak" i Google får du opp kun "fysisk aktivitet" utenom to ordbøker, som er det 15. og 17. treffet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda sønnen min har hatt gym siden 1.klasse.Men er nå først i 3.klasse at de begynner å dusje etter timen.

Anonymkode: 98aa8...2a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle elever i norsk skole skal ha gym. Men gymmen kan vøre bakt inni feks uteskole.

 

Fysak er for 5.-7. trinn. Det er en time hver uke der elevene skal være aktive. Ingen organisering fra læreren sin side, men kravet er at de må være aktive. 

Anonymkode: 67406...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke like soleklart for alle. Forståelig nok.

Fysak

 

Spøkefullt, nedsettende: Fyr, skapning, kar. “En underlig fysak”. Uviss opprinnelse, muligens til fy og -sak, fra tysk Sack ‘sekk’, jf. tykksak.

 

Anonymkode: e281e...46e

😂 Det var min første tanke og da det sto på ungens timeplan, jeg kjente faktisk det som et skjellsord, mulig det er noe nord norsk involvert her og, eventuelt Rogaland...men uansett så kunne det gjerne vært mer av det😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteklassing har gym og det står gym på timeplanen. De dusjer ikke, og alt de trenger å ha med er innesko. De leker i gymsalen, danser, eller går tur i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nilsen32 skrev:

Min stedatter går i 2. Klasse og hun har fortsatt ikke hatt gym! Har grunnskolen sluttet med det faget??

Spør skolen da vel? :) Min erfaring er at i 2. klasse så hadde de en fast turdag og mye fysiske aktiviteter i timene. Selve gym har de ikke og hadde ikke før 3. klasse. Dette er nok veldig variabelt fra skole til skole, men jeg regner med at det blant har vært nevnt på foreldremøte og hvis ikke så kan man snakke om det på utviklingssamtalen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barne- og ungdomstrinnet skulle det ha vært gym 4-5 dager i uken. 

Anonymkode: 84455...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle elever i norsk skole skal ha gym. Men gymmen kan vøre bakt inni feks uteskole.

 

Fysak er for 5.-7. trinn. Det er en time hver uke der elevene skal være aktive. Ingen organisering fra læreren sin side, men kravet er at de må være aktive. 

Anonymkode: 67406...343

Dette stemmer da ikke, fysak skal være lærerstyrt, selv om det ikke er kompetansemål knyttet til det. https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Innhold-i-opplaringen/Udir-11-2009-Rett-til-fysisk-aktivitet/

Anonymkode: c95a3...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her (andre trinn) er det gym fast dag på ukeplaner. På høsten er det svømming, resten av året gym. Turer og uteskole tar de på andre dager slik at gym alltid består. Første trinn har derimot bare turdag og ingen fast gym. Lærerene velger selv om de ønsker å benytte gymsalen eller utføre det på annen måte. 

Anonymkode: abe04...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nilsen32 skrev:

Min stedatter går i 2. Klasse og hun har fortsatt ikke hatt gym! Har grunnskolen sluttet med det faget??

Har du sett på timeplanen hennes? 

Men det står sikkert fysisk fostring. Det er det samme.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...