Gå til innhold

Lei av å være arbeidstaker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du forstår ikke hvordan samfunnet egentlig fungerer.

Livet er ikke noe man velger selv.

Anonymkode: 11acc...1af

De du vil snylte på for å slippe å gjøre noe har heller ikke valgt livet. Din "forståelse" er bare en rasjonalisering du har kommet opp med for å rettferdiggjøre å være en snylter. Hvis du tror dugnad virker er det bare å flytte til skogs, bygge deg ei hytte og klare deg helt selv. Nei, det vil selvsagt ikke fungere uten at du får hjelp av andre, men med en gang du krever det uten at de gjør det frivillig eller må du betale med penger du har snyltet deg til så har systemet ditt falt sammen.

Anonymkode: cfbde...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si at det er "min feil" at jeg tok denne tråden seriøst. Er et greit tema å diskutere i utgangspunktet, men når denne anonymkoden 1af har begynt å diskutere helt syke fantasier om at det er "bare å fjerne alle penger" i tillegg til å argumentere for nazistiske Adolf-løsninger som å "deportere hundretusener som liksom ikke hører til her", så har tråden mistet sin verdi for lengst. Dette er så fjernt at det ikke går an. Synd, fordi temaet "arb.taker og stadig økende krav i arb.livet" kunne ha vært et greit og aktuelt tema å diskutere, uten å introdusere Adolf og White Nationalist Power og ellers helt urealistiske ordninger som å "fjerne alle betalingsmidler". 

 

Anonymkode: e314f...83c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må si at det er "min feil" at jeg tok denne tråden seriøst. Er et greit tema å diskutere i utgangspunktet, men når denne anonymkoden 1af har begynt å diskutere helt syke fantasier om at det er "bare å fjerne alle penger" i tillegg til å argumentere for nazistiske Adolf-løsninger som å "deportere hundretusener som liksom ikke hører til her", så har tråden mistet sin verdi for lengst. Dette er så fjernt at det ikke går an. Synd, fordi temaet "arb.taker og stadig økende krav i arb.livet" kunne ha vært et greit og aktuelt tema å diskutere, uten å introdusere Adolf og White Nationalist Power og ellers helt urealistiske ordninger som å "fjerne alle betalingsmidler". 

 

Anonymkode: e314f...83c

Tråden har sin mening. Jeg foreslår at du bare ignorerer meldingene fra dugnadspersonen.

Anonymkode: 4e43b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spartansk og spartansk...en får da dekket hus og strøm og 5-6000 i mnd å leve for:-)

Anonymkode: 4e43b...c59

Enda en ting her i tråden som ikke burdet as seriøst, når man argumenterer for og gir inntrykket av at det er "gøy å være på sosialen". For å være på sosialen, skal man som regel, i de aller fleste tilfeller, ikke eie noe som helst. GØY, eller? 

Nei, man får "ikke dekket hus" som singel. Du får dekket en narkis og mugginfisert hybel i et boområde som bare rotter helst ønsker å bo i. Det finnes så mange artikler rundt i avisene som viser et stadig dårligere kommunal tilbud på denne type boliger. Vi må jo tross alt gi skattelettelser til de aller rikeste - er visst "viktigere", det. 

Når ble 6.000 i måneden noe å skryte av? Man må være nesten ikke mer enn 20 år gammel for å mene at dette er "fint og koselig". SIFO sitt forbruksbudsjett indikerer at man må ha mellom 9.000 - 10.000 å leve av som et minimum av verdighet etter at husleie + strøm og diverse er blitt betalt. Så hvor lenge skal en person leve av 6.000 per måned? I 20 år? I 30 år? Da er den personen død for lengst. Under et slikt scenario blir man bare verre og verre om man er fanget i sosialhjelp helvete der man råtner bort på rot som menneske. Ikke får man bygd opp formue. Ikke får man gjort noe som helst i hverdagen sin. Det er økonomisk fengsel.  Blir man sykere, og det blir man garantert hvis man er fanget for lenge på sosialen, så er man egentlig ferdig og kan slokke lyset. 

De som skryter over at sosialen er gøy, burde prøvd kombinasjonen av: Singel og alene + begynner å bli syk + eier ingenting + skal til å begynne å slåss mot byråkratiet med diverse skjemaer og utfyllinger der man blir stadig sykere og sykere, navigere gjennom dette, mens man blir enda sykere og venter på avslag på ditten og datten.

Anonymkode: e314f...83c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man kan surfe igjennom uten å gjøre noe særlig, har man ikke særlig viktig jobb. I min bransje er manglende innsats meget synlig, og det er relativt kort vei til fyken. 

Anonymkode: 8927c...f8c

Joda, bare komme seg litt opp i systemet, så lar det seg fint gjøre. Vil uansett påstå at flertallet i norge kan gjennomføre sin 100% stilling på 50% arbeidstid.

Anonymkode: a9613...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en ting her i tråden som ikke burdet as seriøst, når man argumenterer for og gir inntrykket av at det er "gøy å være på sosialen". For å være på sosialen, skal man som regel, i de aller fleste tilfeller, ikke eie noe som helst. GØY, eller? 

Nei, man får "ikke dekket hus" som singel. Du får dekket en narkis og mugginfisert hybel i et boområde som bare rotter helst ønsker å bo i. Det finnes så mange artikler rundt i avisene som viser et stadig dårligere kommunal tilbud på denne type boliger. Vi må jo tross alt gi skattelettelser til de aller rikeste - er visst "viktigere", det. 

Når ble 6.000 i måneden noe å skryte av? Man må være nesten ikke mer enn 20 år gammel for å mene at dette er "fint og koselig". SIFO sitt forbruksbudsjett indikerer at man må ha mellom 9.000 - 10.000 å leve av som et minimum av verdighet etter at husleie + strøm og diverse er blitt betalt. Så hvor lenge skal en person leve av 6.000 per måned? I 20 år? I 30 år? Da er den personen død for lengst. Under et slikt scenario blir man bare verre og verre om man er fanget i sosialhjelp helvete der man råtner bort på rot som menneske. Ikke får man bygd opp formue. Ikke får man gjort noe som helst i hverdagen sin. Det er økonomisk fengsel.  Blir man sykere, og det blir man garantert hvis man er fanget for lenge på sosialen, så er man egentlig ferdig og kan slokke lyset. 

De som skryter over at sosialen er gøy, burde prøvd kombinasjonen av: Singel og alene + begynner å bli syk + eier ingenting + skal til å begynne å slåss mot byråkratiet med diverse skjemaer og utfyllinger der man blir stadig sykere og sykere, navigere gjennom dette, mens man blir enda sykere og venter på avslag på ditten og datten.

Anonymkode: e314f...83c

Langt i fra. En singel med barn kan få nærmere 20000 på sosialen i mnd.

Anonymkode: 4e43b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som klager  - hvordan mener dere samfunnet skulle vært?

Anonymkode: 4e8d2...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Langt i fra. En singel med barn kan få nærmere 20000 på sosialen i mnd.

Anonymkode: 4e43b...c59

Jeg tror at du skal lese innlegget mitt enda en gang. Jeg tok utgangspunktet i SINGEL MANN eller SINGEL KVINNE på sosialen. At du inkluderer BARN er noe helt ANNET. Da utløser det andre ordninger i tillegg.  

Videre er det slik at alle kommuner er forskjellige i og med at sosialen og kommunale boliger er kommunalt anliggende, så betyr det ikke at det man får i en kommune, kan man få i en annen kommune.

Feel free til å fortelle oss hvordan du får 14.000 ekstra for ett barn? Siden man skal ha 6.000 å leve av som singel. 

Jeg har min erfaring (med å få en narkis hybel tilbudt av kommunen) og du har din erfaring. Men jeg har langt mer data og fakta grunnlag enn deg for å tallfeste at folk som er sosialen sliter hardt stort sett. Du fremstiller det som om det er "gøy", og det er faktisk helt kvalmt.

 

Anonymkode: e314f...83c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at du skal lese innlegget mitt enda en gang. Jeg tok utgangspunktet i SINGEL MANN eller SINGEL KVINNE på sosialen. At du inkluderer BARN er noe helt ANNET. Da utløser det andre ordninger i tillegg.  

Videre er det slik at alle kommuner er forskjellige i og med at sosialen og kommunale boliger er kommunalt anliggende, så betyr det ikke at det man får i en kommune, kan man få i en annen kommune.

Feel free til å fortelle oss hvordan du får 14.000 ekstra for ett barn? Siden man skal ha 6.000 å leve av som singel. 

Jeg har min erfaring (med å få en narkis hybel tilbudt av kommunen) og du har din erfaring. Men jeg har langt mer data og fakta grunnlag enn deg for å tallfeste at folk som er sosialen sliter hardt stort sett. Du fremstiller det som om det er "gøy", og det er faktisk helt kvalmt.

 

Anonymkode: e314f...83c

Jeg tar utgangspunkt i et snitt av befolkningen. Siden du valgte å ta utgangspunkt i SINGEL MANN eller SINGEL KVINNE, som representerer det laveste en kan få utbetalt, er det ikke representativt.

En familie kan fint ha 40000+ utbetalt fra sosialen en måned.

Anonymkode: 4e43b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, bare komme seg litt opp i systemet, så lar det seg fint gjøre. Vil uansett påstå at flertallet i norge kan gjennomføre sin 100% stilling på 50% arbeidstid.

Anonymkode: a9613...caf

Når man kommer litt opp i systemet, så har man gjerne et lass med arbeidsgoppgaver som ikke alltid er så synlige. Oppfølging, koordinering, kanskje lederoppgaver med oppfølging av ansatte, HMS, regnskap, budsjett etc. Bare fordi noen ikke er så synlige, så betyr ikke det at de ikke gjør noe særlig. Men man merker ganske raskt at en del av dem er borte fra jobben når de usynlige tingene plutselig ikke blir gjort. 

Anonymkode: 8927c...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, bare komme seg litt opp i systemet, så lar det seg fint gjøre. Vil uansett påstå at flertallet i norge kan gjennomføre sin 100% stilling på 50% arbeidstid.

Anonymkode: a9613...caf

Helt klart at vi kunne kuttet ned til 50% å hatt en god standard.

Anonymkode: 11acc...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar utgangspunkt i et snitt av befolkningen. Siden du valgte å ta utgangspunkt i SINGEL MANN eller SINGEL KVINNE, som representerer det laveste en kan få utbetalt, er det ikke representativt.

En familie kan fint ha 40000+ utbetalt fra sosialen en måned.

Anonymkode: 4e43b...c59

Et snitt av befolkningen er to voksne og to barn. Jeg oppfordrer deg igjen til å fortelle oss alle her hvor et ektepar med to (2) barn får "utbetalt" over 40.000 kroner? Fortell.

Jeg venter spent på å se det regnestykket der 2 barn gir et ektepar minst 40.000 netto (eller mer siden du la til et +) per måned. 

Men nå er det slik at folk på sosialen IKKE er et snitt av befolkningen.

Allerede i 2008 fikk man tall på hvem folk på sosialen er. Det er folk som er helt på bunnen av samfunnet, som samfunnet spytter ut og går systematisk inn for å ta mest mulig livet av ved å gjøre livet deres så surt som mulig.

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/2L4ER/hoeyest-andel-psykiske-plager-for-de-paa-sosialhjelp

Så du kan bruke "gjennomsnittet i befolkningen" så mye du vil, men fakta er at sannsynligheten for at man er på sosialen samtidig som du er: 

1) Alene 2) Uten penger og uten formue 3) Ensom eller har lettere psykiske problemer 4) Uten sosialt nettverk 5) Er overvektig 6) Har lav eller ingen utdanning++ flere andre ting, er VELDIG stor. Og da er man fanget i disse lave satsene, og kommer seg ikke ut av helvete, samtidig som man blir bare sykere og sykere.

 

Anonymkode: e314f...83c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et snitt av befolkningen er to voksne og to barn. Jeg oppfordrer deg igjen til å fortelle oss alle her hvor et ektepar med to (2) barn får "utbetalt" over 40.000 kroner? Fortell.

Jeg venter spent på å se det regnestykket der 2 barn gir et ektepar minst 40.000 netto (eller mer siden du la til et +) per måned. 

Men nå er det slik at folk på sosialen IKKE er et snitt av befolkningen.

Allerede i 2008 fikk man tall på hvem folk på sosialen er. Det er folk som er helt på bunnen av samfunnet, som samfunnet spytter ut og går systematisk inn for å ta mest mulig livet av ved å gjøre livet deres så surt som mulig.

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/2L4ER/hoeyest-andel-psykiske-plager-for-de-paa-sosialhjelp

Så du kan bruke "gjennomsnittet i befolkningen" så mye du vil, men fakta er at sannsynligheten for at man er på sosialen samtidig som du er: 

1) Alene 2) Uten penger og uten formue 3) Ensom eller har lettere psykiske problemer 4) Uten sosialt nettverk 5) Er overvektig 6) Har lav eller ingen utdanning++ flere andre ting, er VELDIG stor. Og da er man fanget i disse lave satsene, og kommer seg ikke ut av helvete, samtidig som man blir bare sykere og sykere.

 

Anonymkode: e314f...83c

Når har du fått det for deg at jeg har sagt noe om en familie med 2 barn? Om du ser etter, skriver jeg meget tydelig "en familie kan fint ha 40000+ utbetalt fra sosialen.".

Du må også forstå at jeg snakket om et snitt av de som faktisk ER på sosialstønad, ikke et snitt av selve befolkningen. De som ikke er på sosialstønad, er følgelig uinteressante i denne sammenheng. Hvilket burde være åpenbart.

Anonymkode: 4e43b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig enig. Er over førti og er drittlei av å jobbe for andre. Får nesten ikke takk engang. 
Nå skal jeg over i en ny jobb, så jeg håper denne plassen vil behandle meg bedre enn det denne har gjort. Og jeg har faktisk ikke gjort meg fortjent til å bli behandlet så dårlig. 
Plaster på såret mitt at jeg går såpass opp i lønn i forhold til de som har holdt meg litt nede i denne jobben.

 

Men jeg drømmer om å skrive bok. Bare synd jeg ikke er skrivedyktig. Har mange bok ideer. Lurt ofte på å hive meg på skrivekurs for å lære meg noen knep

Anonymkode: cef1e...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Dette er et veldig sent svar, men jeg vil gjerne benytte anledningen til å gi min mening. 

Jeg har lest mange gode innspill fra flere på denne tråden. Hva som spesielt kommer godt frem er at en 9-5 jobb på ingen måte er naturlig for oss mennesker. Ikke bare tapper den all livsgleden vår, men også vår mening i livet. Du blir tvunget til å gjøre de samme oppgavene gang på gang, samarbeide med kollegaer du ikke har noen ting til felles med, og ikke minst dedikere nesten all din tid og energi til det. Alt for å støtte et samfunn som egentlig ikke er der for å støtte deg. Vi er moderne slaver født for å tjene et system som undertrykker oss ved innskrenking av rettigheter og frihet, sensur, og utallige skatter og avgifter. 

Ekte frihet og livsglede kommer fra å kunne tjene seg selv og sine nærmeste. Istedenfor å jobbe i en moderne setting, flytter du ut på landet, bygger ditt eget hus, produserer din egen mat, og gjør alt nødvendig for å gjøre deg selvforsynt. Å leve et enklere liv med andre ord. Reduser til behov for penger istedenfor å prøve tjene mer penger. Gjør alt du kan slik at du ikke er avhengig av å leve av systemet.

Ekte mening i livet kommer fra å kunne danne grunnlaget for våre nærmeste og våre etterkommere. Stift familie og ha mange barn. Jobb hardt for å sørge for at deres fremtid blir sikret. 

Å ikke jobbe en moderne jobb betyr ikke at man ikke skal jobbe, men heller omprioritere sine behov og mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...